Luulosairas ystävä. Miten auttaa?
Vai voiko tälläistä ihmistä auttaa? Tai miten hänen kanssa olisi fiksuinta käyttäytyä?
Ystävä on aina ollut kova valittamaan terveysasioista. Ihan perus terve nuori ihminen mutta pienikin kipu tai oire niin hän on vähintään kuolemassa. Ja aina se sama valitus että on niin paha ja heikko olo ettei voi kuin itkeä lattialla. Jos on hieman lämpöä tai vaikka yskää niin aina on mentävä lääkäriin vaatimaan kaikenlaisia testejä ja kuvauksia. Oli tauti mikä tahansa niin kipu on kamalaa, vaikea hengittää, ei voi mitään muuta tehdä kuin itkeä. Yleensä hänellä ei sitten ole mitään pahaa tautia ja haukkuu lääkärit kun eivät tutki häntä kunnolla tai anna lääkkeitä.
Ensimmäisenä päivänä valittaa että nyt on jotain pahaa ja vakavaa ja oireet ovat kamalat. Seuraavana päivä onkin ihan ok ja epäilyt jostain vakavasta ovat hävinneet.
Alan olla vaan väsynyt siihen että joku pieni tunne vaikka rinnassa on aina vähintään sydäntautia, vihlaisu päässä aivokasvainta jne. Ymmärrän myös sen että toisilla kipukynnys voi olla erilainen mutta ei vaan enää jaksa toisen valittamista olemattomista taudeista.
Olen yrittänyt olla tukena ja auttaa mutta nyt viime aikoina olen vaan toivotellut jaksamista ja että toivon että olo helpottaa. Tiedän että olen tyly mutta kun vuosia kuunnellut niin alkaa olla mitta täynnä. Jotain henkistä kai se on, haluaa huomiota tms. En vaan enää tiedä miten reagoida hänen valittamiseen.
Omista ongelmista en enää puhu koska hänen kanssa ei voi puhua niistä. Hänellä on aina jokin asia huonommin eikä hän yleensä edes kommentoi muiden "vaivoihin" mitään, sivuuttaa ne täysin.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli tällainen multisairauksia poteva jatkuva homesairas. Muutti sata kertaa eri asuntoihin. Kunhan vanhukset osti sille keskustakämpän sairaus parani..
No sittwn alkoi uudet sairaudet. Toki.
Uuvuttavaa minäminä sairautta.
Joo varmaan sama tyyypi
Minulla oli nuorena voimakasta sairaudenpelkoa, tosin en valittanut siitä kenellekään vaan vetäydyin yksin pohtimaan pelkojani.
En usko, että kukaan toinen olisi voinut sanoa mitään, mikä olisi auttanut.
Eräs oma oivallus auttoi minua jonkin verran. Tajusin yhtenä päivänä etten ymmärrä todennäköisyyksiä: jos pelkäämääni sairautta ei ole poissuljettu 100%:sti, se tarkoitti mielestäni, että minulla on se. Kaikki kauhea oli koko ajan oletusarvona mielessäni.
Minun kohdallani sairaudenpelko kyllä osoittautui yhden sairauden kohdalla aiheelliseksi. Pelkäsin parikymppisenä eniten MS-tautia, ja kolmekymppisenä minulla diagnosoitiinkin se. Mutta myös joitain muita sairauksia pelkäsin, turhaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Nää on niin raskaita. Koko elämä keskittyy omien ja muiden sairauksien keskiöön. Uusimmat trndisairaudet käydään läpo vedetään merisuolaa jne yhhyj