Av-mammat päättäköön mitä tarjoan lapsen rippijuhlissa maaliskuussa??? Apua siis
Vieraita ei tule kuin n. 20. Rajoittava tekijä, kirkossa oltava klo 12 ja kestää n. 2 tuntia toimitus. Ei ruoka-allergioita muuta kuin laktoosi. Haluaisin tarjota lämpimän ruoan, mutta muutkin vinkit otetaan vastaan. Mitä te olette tarjonneet rippijuhlissa voi myös kertoa :). Kiitos!
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:02"]Olen 20-vuotias ja unelmien menu näyttäisi tältä:
-paahtopaistia
-ruokaisa salaatti (omaa lemppari sis. pekaanipähkinöitä, rucolaa, ilmakuivattua kinkkua, päärynää, granaattiomenaa, kirsikkatomaatteja halkaistuna, basilikaa, itsetehty vinaigrette)
-sitruunamarinoitua kylmää lohta
-briejuustoa sekä vaikka viikunahilloa (miksei muitakin juustoja)
-itsetehty rucola-mozzarella-tomaatti-chiliöljypizza (hiivaton, koska niistä tulee turpea olo)
- viinirypäleitä, mangoa, päärynää
-joku hyvä linssimöyhennöskin maistuisi, korianterilla ja limellä
-pulled pork leivät/miniburgerit voisivat myös tulla kysymykseen
-bataattiranskalaisetkin ovat herkkua jos haluaisi jotain "roskaruokamaista" with a twist esim. lapsille
makea puoli:
-brownies
-mascarponevaahtoa marjoilla
-omena- tai mustikkapiirakka vaniljavaahdolla
- itsetehty mutakakku jäätelöllä
As you can see olen hieman köh, ruokaentusiasti xD. Rakastan hyviä ruokia, mutta lakatkaa hyvät ihmiset tarjoamasta voileipäkakkuja ja kermakakkuja jotka on peräisin 80-luvulta. Lisäksi kaikki raskaat pasteijat ja lihapiirakat ja pyörykät on ihan turhia. Kevyttä, freesiä ja hyvää ja sitten jälkkäripöytään sitä tuhtia.
Oikein tunnen jo alapeukkujen määrän.. Tosin lisäyksenä, että jos on taidokas leipuri nii
n mikä vain voi toki olla hyvää ja syön hyvillä mielin muutenkin, mutta uudet kivat tuulet on aina virkistäviä!
Makuasioita. Vouleipäkakkua saa nykyään tosi harvoin, mulle kyllä maistuisi. Pulled pork taas on ylimainostettu ja yliarvostettu
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:48"]Toivottavasti tunnet vieraiden ruokamaun ja -tottumukset muutenkin kuin että ovat lihansyöjiä ja että joillakin on laktoosivaiva. Ei ole mitään järkeä ryhtyä väkertämään jotain tunnistamattomia erikoisuuksia, voimakkaasti maustettuja kikkareita. Voivat hyvinkin jäädä syömättä ja vieraat kurvaavat kotimatkalla nakkikiskalle nälkää ulvovaa suolta rauhoittaakseen. Eli ehdotan jotain selkeää tunnistettavaa ruokaa, joka yleensä kelpaa. Tällaisia ovat vaikkapa lämminsavulohi, possunpaisti tai karjalanpaisti sekä perunat ja pari lajia salaattia sekä mahdollisesti hyvää leipää. Jälkiruuaksi kahvia / teetä / mehua ja hyvää täytekakkua. Jos vieraissa on iäkkäämpiä ihmisiä, voi olla pullakin paikallaan. Monet eivät "osaa" ottaa ensimmäiselle kupilliselle täytekakkua, vaan ensin on se perinteinen pullasiivu. Kokemusta on!
[/quote]
Jos on ruokaa niin kahvin kanssa ei yleensä ole muuta kuin kakkua
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:02"]
Olen 20-vuotias ja unelmien menu näyttäisi tältä:
-paahtopaistia
-ruokaisa salaatti (omaa lemppari sis. pekaanipähkinöitä, rucolaa, ilmakuivattua kinkkua, päärynää, granaattiomenaa, kirsikkatomaatteja halkaistuna, basilikaa, itsetehty vinaigrette)
-itsetehty rucola-mozzarella-tomaatti-chiliöljypizza (hiivaton, koska niistä tulee turpea olo)
-bataattiranskalaisetkin ovat herkkua jos haluaisi jotain "roskaruokamaista" with a twist esim. lapsille
makea puoli:
-brownies
As you can see olen hieman köh, ruokaentusiasti xD. Rakastan hyviä ruokia, mutta lakatkaa hyvät ihmiset tarjoamasta voileipäkakkuja ja kermakakkuja jotka on peräisin 80-luvulta. Lisäksi kaikki raskaat pasteijat ja lihapiirakat ja pyörykät on ihan turhia. Kevyttä, freesiä ja hyvää ja sitten jälkkäripöytään sitä tuhtia.
Oikein tunnen jo alapeukkujen määrän.. Tosin lisäyksenä, että jos on taidokas leipuri niin mikä vain voi toki olla hyvää ja syön hyvillä mielin muutenkin, mutta uudet kivat tuulet on aina virkistäviä!
[/quote]
Kuulosti hyvälle :P. Tuo linssimöyhennys vain vähän möyhenti mun mieltä :D
ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:48"]
Toivottavasti tunnet vieraiden ruokamaun ja -tottumukset muutenkin kuin että ovat lihansyöjiä ja että joillakin on laktoosivaiva. Ei ole mitään järkeä ryhtyä väkertämään jotain tunnistamattomia erikoisuuksia, voimakkaasti maustettuja kikkareita. Voivat hyvinkin jäädä syömättä ja vieraat kurvaavat kotimatkalla nakkikiskalle nälkää ulvovaa suolta rauhoittaakseen. Eli ehdotan jotain selkeää tunnistettavaa ruokaa, joka yleensä kelpaa. Tällaisia ovat vaikkapa lämminsavulohi, possunpaisti tai karjalanpaisti sekä perunat ja pari lajia salaattia sekä mahdollisesti hyvää leipää. Jälkiruuaksi kahvia / teetä / mehua ja hyvää täytekakkua. Jos vieraissa on iäkkäämpiä ihmisiä, voi olla pullakin paikallaan. Monet eivät "osaa" ottaa ensimmäiselle kupilliselle täytekakkua, vaan ensin on se perinteinen pullasiivu. Kokemusta on!
[/quote]
Talo elää tavallaan. Vaikka minulle tulisi vieraaksi koko vanhainkoti, niin meillä ei KOSKAAN tarjoilla vieraille pullaa ja karjalanpaistia. Jos arvon mummot eivät osaa kakkuja ja leivoksia syödä ilman pullaa, niin ihan vapaasti vaan mummot nakkikioskille juhlan jälkeen.
Jos perhe normaalisitkin syö normaalia tämän päivän ruokaa (esim. juustot, pestot, oliviit jne) niin miksi juhlissa pitäisi taantua johonkin 60-luvulle pullakransseineen ja karjalanpaisteineen.
Oma ehdotukseni on huomioida juhlakausi, esim. maaliskuu on vielä talvikuukausi, joten isolle joukolle helppo tarjottava voisi olla joku pataruoka. Esim. pitkään haudutettu hyvistä raaka-aineista tehty burgundinpata. Tämän voi hauduttaa valmiiksi joko aamulla tai jo edellisenä iltana. Sitten joku emäntä (pakkohan teillä on olla joku, joka kaataa kahvit ja tiskaa, täyttää pöytää jne) laittaa lämpenemään hieman ennen vieraiden tuloa ja keittää riisit. Lisäksi raikas salaatti.
Jälkkäriksi riittää pari kakkua ja jos haluaa, niin jotain muuta pientä makeaa. Esim karkkibuffet kivoissa lasikulhoissa on toimiva myös.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:29"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:24"]
Tilaa pitopalvelusta jos et osaa itse kokkailla. Helppoa ja osaavat mitoittaa määrät oikein!
[/quote]
miksi pitäis? Itse osaa tehdä kymmenen kertaa halvemmalla... Ja on paljon parempaa. Tuo minun buffet ei todellakaan vaadi juuri mitään
[/quote]
Onkin niin perseestä, kun voi olla
Meillä vieraat ovat tulleet pitkistä matkoista ja sen takia on ollut ruokaa. Kaikki lähteneet ajamaan jo hyvissa ajoin sunnuntai aamuna ja kun kirkosta päästään noin klo13.30 on kaikilla jo suden nälkä. Olen siis laittanut janssonin kiusausta ja kinkkukiusausta uuniin jo kirkkoon lähteissä . Uuni vaan pienelle ehkä noin 150C ja tuoka on valmista kun tullaan kirkosta. Eihän nämä tietenkään mitään kurmee ruokia ole, mutta nälkä lähtee. Lisukkeet voi sitten olla hienompia. Ja tietenkin kahvipöytään ei tarvitse piipertää suolaista kun kaikki on syöneet ja kahvi ja makeat leivokset tai kakut sopivat jälkiruuaksi.
Paria voileipäkakkua, ruisnappeja esim porotäytteellä, makeita vaikka karpalo-toffee kakku ja juustokakku, brita kakku ja jotain keksejä. Eiköhän siitä jokainen löydä mieleistään :)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:50"]
Paria voileipäkakkua, ruisnappeja esim porotäytteellä, makeita vaikka karpalo-toffee kakku ja juustokakku, brita kakku ja jotain keksejä. Eiköhän siitä jokainen löydä mieleistään :)
[/quote]
Joo, kuulostaa ihanalle. Mutta olen aivan surkea leipuri. Täytekakun osaan tehdä ja juustokakkua, mutta siihen se sitten jääkin - ajatellen noita voileipäkakkuja, jotka on mun herkkua itseasiassa. Joita en vain osaa tehdä :/, kokeillut olen monet kerrat, maut on kohdillaan mutta kostutus päin pyllyä. Joko ui nesteessä tai liian kuivaa. Siksi ajattelin, että jokin lämmin ruoka olisi enemmän mun juttu.
ap
Meillä esikoisen rippijuhlissa lihapasteijat meni kuin kuumille kiville :D Tänä vuonna olis sitten taas meilläkin rippijuhlat tiedossa plus vielä esikoisen lakkiaiset! Joten vinkkejä kaivataan täälläkin :)
Kakkua, kasvissosekeittoa, kalaa ja perunoita, ruokaisaa salaattia...? Vähän vaikeaa ettei ole liian arkista, muttei myöskään liian erikoista koska kaikki eivät välttämättä välitä kauhean erikoisista ruuista
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:04"]
Kakkua, kasvissosekeittoa, kalaa ja perunoita, ruokaisaa salaattia...? Vähän vaikeaa ettei ole liian arkista, muttei myöskään liian erikoista koska kaikki eivät välttämättä välitä kauhean erikoisista ruuista
[/quote]
Sen verran tiedän, että lihansyöjiä kaikki. Joten kasviskeitto ei ole sopiva.
ap
Meillä esikoisen rippijuhlissa lihapasteijat meni kuin kuumille kiville :D Tänä vuonna olis sitten taas meilläkin rippijuhlat tiedossa plus vielä esikoisen lakkiaiset! Joten vinkkejä kaivataan täälläkin :)
[/quote]
Pasteijat on kyllä hyviä ja helppoja. Mutta minun mielestä enemmän synttäri- tai illanistujaiskamaa :)
ap
Kaikista helpoin on buffet :
chililohi
savusiika
possupaisti
pikkulihapullat
pasta-pekoni-pesto-parmesan salaatti
vihreä salaatti
marinoidut oliivit
marinoitu pikkumozzarella
melonia, leipäjuustoa,viinirypäleitä jne eri astioissa
suklaakakku, britakakku
näillä menty kolmet rippijuhlat ja kaikki ovat tykänneet. Ja kaikki kylmänä eli ei tarvitse lämmitellä ja varmasti onnistuu. Unohda lämpimät keitot jne niitä on vaikea syödä ja vaatii enemmän
Ja on mulla yo juhliinkin vinkkejä jos kiinnostaa. Mun menu on niin best
t. Edellinen
Tilaa pitopalvelusta jos et osaa itse kokkailla. Helppoa ja osaavat mitoittaa määrät oikein!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:24"]
[/quote]
miksi pitäis? Itse osaa tehdä kymmenen kertaa halvemmalla... Ja on paljon parempaa. Tuo minun buffet ei todellakaan vaadi juuri mitään
[/quote]
minullakin oli itsetehtyjä lihapsteijoita ja kaikki tykkäsivät ( taikinakin itse tehty) Sen lisäksi feta pinaattifilonyyttejä. 5 erilaista voileipäkakkua, marinoituja oliiveja, mozzarellaa, vihreä salaatti, pastasalaatti ja ainakin kuusi erilaista kakkua. Kaikille jotakin. Vieläkin kuulen kehuja
Olen 20-vuotias ja unelmien menu näyttäisi tältä:
-paahtopaistia
makea puoli:
-brownies
Oikein tunnen jo alapeukkujen määrän.. Tosin lisäyksenä, että jos on taidokas leipuri niin mikä vain voi toki olla hyvää ja syön hyvillä mielin muutenkin, mutta uudet kivat tuulet on aina virkistäviä!