Mitkä lasten harrastukset ovat nykyään "in"?
Ensisijaisesti tarkoitan ala-asteikäisten. Oma poika aloittamassa koulun ensi vuonna ja kiinnostaisi tietää. Tarkoitus ei ole nyt pakottaa mihinkään vaan haluaisin tietää mikä nykypäivänä on suosittua. Ja ehkä myös mikä ei ole enää niin "in" kuin 20v sitten.
PS. Tarkoitan nyt oikeita harrastuksia eikä mitään tietokoneella pelaamista tai youtuben katselua
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
In:
-yksilölajit kuten yleisurheilu tai maastohiihto
Out:
-monet joukkoelajit kuten jääkiekko
Jos nyt otetaan urheiluesimerkki.
Juuri päinvastoin nuo.
Ei kai joukkoelajien suosio ole hävinnyt mutta onko se muka enää yhtä trendikästä kuin 20v sitten kun käytännössä kaikki oli jalkapallo/kiekko-joukkoeessa? Omien lasten perusteella kyllä yleisurheilu on sellainen juttu joka nyt paljon trendikkäämpää kuin 20v sitten ja arvostus noussut.
Outo kommentti. Eikö suosio ja trendikkyys mene yksi yhteen? Mitä käsität "trendikkäällä", jos se ei tarkoita suosittua?
No jos vertaa trendiä 20v sitten vs nykypäivä, itsellä ainakin kuva ettei joukkuelajeja arvosteta enää yhtä paljon vaikka niitä edelleen harrrastaa suuri määrä. Esim jääkiekkoa pidetään ehkä hieman juntti-lajina nykyään.
Kyllä, vihervassarihumanistien piireissä näin.
Kyllä, ja tärkeää heille on punaviinin juonti sekä Suomen tuhoaminen. Myös ihmisten syyllistäminen ilmastomuutokseen kuuluu heidän agendaansa, kun heille sähkökin tulee ihan vaan pistorasiasta.
Onneksi sen sijaan jääkiekon harrastaminen on ekologista...eiku...
Et sinä ainakaan lukutaidoillasi vakuuta. Ai mut joo, sinähän oletkin varmaankin juuri tuollainen vihervassari.
Ilmeisesti olen vihervassari, sillä sähköni tosiaankin tulee pistorasiasta. Mikäs on sinulla tilanne, aggregaattiako käytät?
Harrastukset "in"?!? Kaikkea sitä näkee ja kuulee. Onneksi omat lapseni ovat voineet rauhassa kokeilla monenlaista ja lopulta keskittyä siihen mieleisimpään tai niihin mieleisimpiin. Onneksi vielä jossain päin on maalaisjärki tallella. Ei ole tarvinnut miettiä onko in vai out. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset "in"?!? Kaikkea sitä näkee ja kuulee. Onneksi omat lapseni ovat voineet rauhassa kokeilla monenlaista ja lopulta keskittyä siihen mieleisimpään tai niihin mieleisimpiin. Onneksi vielä jossain päin on maalaisjärki tallella. Ei ole tarvinnut miettiä onko in vai out. 🙄
Meinaatko ihan aidosti, etteivät lapsesi ole millään tavalla olleet riippuvaisia trendeistä?
Useimmat meistä jollakin tavalla seuraavat trendejä. Minä testasin 90-luvulla laskettelua ja karatea, lapseni tykkäävät trampoliinista ja parkourista. Mies innostui juuri padelista.
Pojat meillä valitsivat itse maila ja pallopelejä. Pelaavat pingistä ja käsipalloa tällä hetkellä. Ovat kokeilleet varmaan kaikkia mahdollisia lajeja. Välineet on ostettu käytettyinä tai saaneet valmentajilta.
Tytöillä on ollut jos minkälaista kokeilua. Nuorempi on kova tanssimaan osaa stepata hyvin. Ei varmaan ykköslaji nykyään. Harrastaa monia tanssilajeja. Myös voimistelu on ollut kuvioissa. Myös tankotanssia on kokeillut. Musiikki ja esiintyminen tuntuu kiinnostavan.
Vanhempi tytär pelaa lätkää ja on puolustaja. Omavalinta on myös käsitöiden ja laulamisen valinta.
En ole tyrkyttänyt mitään vaan olen yhdessä pohtinut mikä kiinnostaa. Faktaa on ettei ole yksinhuoltajana ollut rahaa käytettävissä runsaasti. Lapset ovat sen tienneet ja ehkä se on joitakin haaveita torpannut.
Partio on kaikilla ollut kuvioissa mukana. Välillä enempi ja välillä vähempi.
Vierailija kirjoitti:
Pojat meillä valitsivat itse maila ja pallopelejä. Pelaavat pingistä ja käsipalloa tällä hetkellä. Ovat kokeilleet varmaan kaikkia mahdollisia lajeja. Välineet on ostettu käytettyinä tai saaneet valmentajilta.
Tytöillä on ollut jos minkälaista kokeilua. Nuorempi on kova tanssimaan osaa stepata hyvin. Ei varmaan ykköslaji nykyään. Harrastaa monia tanssilajeja. Myös voimistelu on ollut kuvioissa. Myös tankotanssia on kokeillut. Musiikki ja esiintyminen tuntuu kiinnostavan.
Vanhempi tytär pelaa lätkää ja on puolustaja. Omavalinta on myös käsitöiden ja laulamisen valinta.
En ole tyrkyttänyt mitään vaan olen yhdessä pohtinut mikä kiinnostaa. Faktaa on ettei ole yksinhuoltajana ollut rahaa käytettävissä runsaasti. Lapset ovat sen tienneet ja ehkä se on joitakin haaveita torpannut.
Partio on kaikilla ollut kuvioissa mukana. Välillä enempi ja välillä vähempi.
Tässä kirjoituksessa oli se järjen ääni ja näin moni vanhempi ajattelee ja tekee.
Lapset ohjataan harrastuksiin jossa liikkuu raha ja mediahuomio eli Jääkiekko ja jalkapallo. Olisi kai nyt junttia antaa lapsen harrastaa jotain painon-nostoa tai sulkapalloa.
Sometus ja huomion haku joka jatkuu koko elämän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko ihan aidosti, etteivät lapsesi ole millään tavalla olleet riippuvaisia trendeistä?
Useimmat meistä jollakin tavalla seuraavat trendejä. Minä testasin 90-luvulla laskettelua ja karatea, lapseni tykkäävät trampoliinista ja parkourista. Mies innostui juuri padelista.
No mutta joku parkour ja trampoliini on ollut ikuisesti olemassa. Ainahan lapset ovat ulkona pomppineet sinne ja tänne, mutta nyt sillä on nimi: parkour. Meilläkin lapset tykkäävät noista edellä mainituista ja välillä ollaan käyty paikoissa, mitkä ovat erikseen pyhitetty noille lajeille. Mutta ulkona ollessa parkouraavat niillä välineillä mitä luonto tarjoaa. Trampoliinilla hyppivät pihalla oikein mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta joku parkour ja trampoliini on ollut ikuisesti olemassa. Ainahan lapset ovat ulkona pomppineet sinne ja tänne, mutta nyt sillä on nimi: parkour. Meilläkin lapset tykkäävät noista edellä mainituista ja välillä ollaan käyty paikoissa, mitkä ovat erikseen pyhitetty noille lajeille. Mutta ulkona ollessa parkouraavat niillä välineillä mitä luonto tarjoaa. Trampoliinilla hyppivät pihalla oikein mielellään.
Oletteko aina harrastaneet padeliakin?
Minä voin ihan suoraan sanoa, että emme käyneet trampoliinikeskuksissa ennen kuin niitä oli olemassa.
Samoin parkour on pikkuisen enemmän kuin hyppimistä ja pomppimista. Siellä on tietyt liikkeet ja niillä nimet. Niin kuin baletissakin. Vai onko sekin hyppimistä ja pomppimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän meinaan.
Kunnassamme on kyllä monipuoliset harrastusmahdollisuudet, mutta lajit niitä perinteisiä "ikiaikaisia": kiekko, palloilut, tanssit, musiikki, kuvataide, näyttämötaide, voimistelut, paini, uinti, hiihto, suunnistus, tennis, partio, 4H, tallit...
Toki sitten omatoimisesti ilman ohjausta voi käydä heittelemässä frisbeegolfia tai skeittailla ja scoottailla tai ajella perheen kanssa satunnaisesti laskettelemaan, melomaan, seinäkiipeilemään tms. Tai rassailla vaan mopoa kotona.
Mutta nuo säännöllisesti viikottain tapahtuvat ohjatut harrastukset. En nyt ole kuullut, että kaikki haluaa tehdä jotain kun on niin trendikästä, vaan mikä kiinnostaa ja mihin vanhempien kukkaro venyy. Ja isona huomiona se, mihin kunta panostaa rahallisesti, että on tiloja missä harrastaa. Ja mikä urheiluseura tai jaosto ja laji on onnistunut keräämään innokkaita vapaaehtoistoimijoita, jotta on ohjaajia lajeihin ja talkoovoimia varojen keruuseen ym toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko aina harrastaneet padeliakin?
Minä voin ihan suoraan sanoa, että emme käyneet trampoliinikeskuksissa ennen kuin niitä oli olemassa.
Samoin parkour on pikkuisen enemmän kuin hyppimistä ja pomppimista. Siellä on tietyt liikkeet ja niillä nimet. Niin kuin baletissakin. Vai onko sekin hyppimistä ja pomppimista?
Enhän minä padelista mitään puhunut. Tiedän, että se on trendilaji ja esim. Ville Leinolla on monta Padel paikkaa. Se nyt vaan on yksi pallopeli tenniksen jne. lisää.
Ei trampoliini ja parkour nyt mitään uusia ole. Parkoulla voi olla nimiä niille liikkeille, mutta lähtönsä laji on saanut juurikin ihan luonnossa ja kadulla tehtävistä jutuista. Niitä ollaan tehty aina, mutta nyt sillä on nimi parkour. Trampoliinilla ollaan hypitty ihan ikuisesti, ei uusi juttu.
Voi hitsi sentään. Mitäs minä nyt noille lapsille muotoilen tämän asian? Lapsi rakkaat, teidän on vaihdettava harrastuksenne, koska ne eivät olekaan in. Pahoitteluni, mutta me vanhemmat haluamme, että harrastatte niitä juttuja, mitkä ovat av-palstan mukaan in. Näin haluamme itse myös olla in ja hyvät vanhemmat, jotka voivat sitten kahvipöydässä kehua lastensa in harrastuksilla. Millään muulla ei ole väliä. Teidän on nyt aloitettava frisbeegolf, vaikka ette siitä tykkää. Näin me olemme sitten in-perhe.
Koulu kiusaamiset, äly puhelin ja es juomiset
Mopoilu, nörttien kiusaaminen, tupakan poltto, huu meet.
Eikö se vähän ole joko-tai, että harrastetaan futista, lätkää, tai kuntosalia, tai Minecraftin pelaamista sipsipussin kanssa
Vantaalla ainakin täällä idässä päin futista pelaavat ahkerasti sekä tytöt että pojat. Erilaiset musiikkiharrastukset ovat voimissaan (perinteinen piano on edelleen monen ykkössoitin). Ehkä emme sitten olekaan ihan trendien aallonharjalla :)
Vierailija kirjoitti:
Voi hitsi sentään. Mitäs minä nyt noille lapsille muotoilen tämän asian? Lapsi rakkaat, teidän on vaihdettava harrastuksenne, koska ne eivät olekaan in. Pahoitteluni, mutta me vanhemmat haluamme, että harrastatte niitä juttuja, mitkä ovat av-palstan mukaan in. Näin haluamme itse myös olla in ja hyvät vanhemmat, jotka voivat sitten kahvipöydässä kehua lastensa in harrastuksilla. Millään muulla ei ole väliä. Teidän on nyt aloitettava frisbeegolf, vaikka ette siitä tykkää. Näin me olemme sitten in-perhe.
Juuri näin. Ja vähän ajan kuluttua olette kaikki ihan OUT. Perhe, lapsi, harrastus. No, ei se mitään. Päivitetään juttua vähän. Ja kohta ollaan taas ihan IN.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se vähän ole joko-tai, että harrastetaan futista, lätkää, tai kuntosalia, tai Minecraftin pelaamista sipsipussin kanssa
Minusta se on enemmän sekä-että. Osa porukasta harrastaa tuota kaikkea luettelemaasi, ja toisille se taas on junttiuden huipentuma.
Et sinä ainakaan lukutaidoillasi vakuuta. Ai mut joo, sinähän oletkin varmaankin juuri tuollainen vihervassari.