Kuinka paljon lisäpainoa raskaus normaalisti tuottaa?
Oma vaimoni vasta viidennellä kuulla raskaana ja kuulemma lihonnut 5 kiloa. Mietin että eihän vastasyntynyt vauvakaan paina noin paljon, eli taitaa olla vain huonosta ruokavaliosta kertynyt hänen kilot?? Kovasti väittää itse vastaan, en tiedä mitä uskoa
Kommentit (24)
Itse painoin ennen raskautta 48kg ja viimesilläni raskaana 65kg. Eli tulihan tuota painoa mutta hetkessä se tippuikin takaisin 50kg.
Riippuu myös naisesta, mitä hoikempi, sitä enemmän kiloja saa ja pitääkin tulla. Keho tarvitsee rasvaa maidontuotantoon. Jos on ylipainoinen, painon ei pitäisi paljonkaan nousta, sillä kropassa on jo valmiiksi rasvaa.
Itse olen hoikka/laiha, painoa tullut 8-10kg neljässä raskaudessa. Nyt viidennessä tullut enemmän, sillä turvotusta on niin paljon.
Imetys onnistuu, vaikka olisi hoikkakin. Kunhan vaan muistaa juoda ja syödä imetettäessä. Ei tarvitse lihottaa itseään raskausaikana tulevan imetyksen takia.
Mulle tuli 13 kg. 10 päivää synnytyksestä raskauskiloja jäljellä 3 kg. Nyt 7 vko synnytyksestä ja kaikki kilot lähtenyt.
12kg on se "normi" mulla kertyi nestettä 30kg.. no nyt 7 vko synnytyksestä olen samoissa mitoissa kuin ennen raskautta.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:06"]
Riippuu myös naisesta, mitä hoikempi, sitä enemmän kiloja saa ja pitääkin tulla. Keho tarvitsee rasvaa maidontuotantoon. Jos on ylipainoinen, painon ei pitäisi paljonkaan nousta, sillä kropassa on jo valmiiksi rasvaa.
Itse olen hoikka/laiha, painoa tullut 8-10kg neljässä raskaudessa. Nyt viidennessä tullut enemmän, sillä turvotusta on niin paljon.
[/quote]
Lisään vielä, ettei se vauvan paino tietenkään yksin ole verrannollinen äidin painonnousuun. Kuten kerroin, hoikat tarvitsevat rasvaa ja turvotusta voi olla. Lisäksi lapsivesi, istukka, kohtu ja kasvanut verimäärä lisäävät painoa.
Neuvolan oppaan mukaan normaali painonnousu on 10-16kg ja erikseen mainitaan, että mikäli äiti on alipainoinen ennen raskautta, paino voi nousta enemmänkin ja että ylipainoisilla on rasvavarastoja käytössä jo ennen raskautta ja painon ei pitäisi nousta niin paljon.
Lapsi painaa, istukka painaa ja lapsivesi painaa. Aineenvaihdunta myös hidastuu, joten voi tulla lisää painoa vaikkei mässäilisikään.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:16"]
Lapsi painaa, istukka painaa ja lapsivesi painaa. Aineenvaihdunta myös hidastuu, joten voi tulla lisää painoa vaikkei mässäilisikään.
[/quote]
Joo minä esim. en ole syönyt yhtään sen enempää tai epäterveellisemmin kuin ennen raskauttakaan. Ja nyt on tullut noin 15 kg painoa lisää (rv 40 menossa). En tiedä mistä ne kilot sitten tulee.
Edellisessä raskaudessa tuli pikkasen enemmän vielä, mutta 2 viikossa lähti 12 kg pois, loput lähti seuraavien 3 kk:n aikana, itsekseen, siis ilman varsinaista laihduttamista. Söin samoin kuten raskautta ennen ja raskauden aikana.
Joten uskon kyllä että ei se aina ole omista syömisistä kiinni se painon tulo.
Muutama kilo tulee varmaankin ihan vain kakasta, kun raskaanaolevalla usein on ummetusta.... Osa tukalasta olosta johtuu ihan vain siitä että koko suoli on täynnä ulostetta.
Olen hoikka ja molemmilla raskauksilla sain lisäkiloja aina saman, eli 6 kg.
Arvatenkin pidin huolta kunnostani raskausaikana ja uin 6 x viikossa tunnin, synnytykseen asti.
8 kiloa kattaa kaiken tarvittavan, näin sanoi lääkäri mulle aikoinaan. Lapsi n 3kg, istukka alle kilon, verta n 2kg, vettä pari litraa. Siinäpä se. Jpillain tulee rintoihin vähän lisää jo raskausaikana mutta ei montaa kiloa sentään
Omat raskaudet (4) on kerryttäneet 3,5-10 kg.
t pieni ja hoikka äiti
Kyllä on ihan normaalia, että raskausaikana lihoo. Kuten jo mainittiinkin niin n. 10-16 kg painon nousua pidetään ihan normaalina. Itse lihoin molemmissa raskauksissa 16kg. Olen hoikka ja urheilin ennen raskauksia sekä lähes koko raskaus ajat. Minusta on ihmeellistä jos lihoo jotain 6kg, mutta niin se kai on, että raskaus vaikuttaa kaikkien kroppaan eri tavalla.
Monille tulee hiukan ylimääräistä tai voi kertyä nestettä paljonkin, joka sitten lähtee nopeasti synnytyksen jälkeen pois. Toisille kiloja taas ei tule paljoakaan. Liikoja ei kannata mässäillä, vaan syödä terveellistä ruokaa näläntunteen mukaan.
Itse olen suht hoikka, painoa tuli raskauden aikana joku 8-9kg ja muutamassa viikossa olin lähtöpainossa. Imetys on sujunut hyvin, mutta nyt imetysaikana täytyy oikeasti syödä jonkin verran ylimääräistä kun vararavintoa ei jäänyt.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:16"]
Kyllä on ihan normaalia, että raskausaikana lihoo. Kuten jo mainittiinkin niin n. 10-16 kg painon nousua pidetään ihan normaalina. Itse lihoin molemmissa raskauksissa 16kg. Olen hoikka ja urheilin ennen raskauksia sekä lähes koko raskaus ajat. Minusta on ihmeellistä jos lihoo jotain 6kg, mutta niin se kai on, että raskaus vaikuttaa kaikkien kroppaan eri tavalla.
[/quote]
Mulla kuopus syntyi 33+3 joten puuttuvat 3-4 kiloa jäi uupumaan senkin takia. Toisaalta mulla oli niin paha refluxi etten voinut syödä juuri mitään. Lapsi kuitenkin sai kaiken tarvitsemansta.
Mutta on noi lukemat ilmeisesti muuttuneet, mun raskauksien aikana 10 kg oli ehdoton maksimi jollei ollut jotain raskausdb:ta tai liikaa vettä. Toisaalta äitien lähtöpainotkin on varmaan +10-15 kg nykyään...
14
Söin tosi vähän kun meni ruokahalu, liikuin paljon ja silti kertyi 12 kg. Ne kaikki olivat hävinneet synnytyksen jälkeisenä päivänä. Kannattaa varmaan ennemmin katsoa ettei syö kovin epäterveellistä ja liikaa yhdistettynä sohvalla makoiluun kuin mitä vaaka näyttää..
Mulla tuli yhteensä 6 kg, mutta vauva syntyikin kuukauden etuajassa. Kilot ja maha jäivät sairaalaan :) Hoikka olin ennen raskautta ja nyt samassa kunnossa, mitä nyt mahalta iho vähän levinnyt. Raskauden aikana en mitenkään tarkkaillut syömisiäni ja liikuntana pelkästään kävely.
En ymmärrä miten joku voi saada raskauden aikana parikymmentä kiloa... Saa syyä ihan helkkarin paljon ja epäterveellisesti...
Mulle tuli 25 kiloa painoa. En osaa sanoa, söinkö miten paljon enemmän kuin tavallisesti, kun en ole ikinä joutunut tarkkailemaan painoani tai syömisiäni. Sain kaikki extrakilot pois kolmessa kuukaudessa synnytyksen jälkeen. T. pitkä ja laiha
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:17"]Mulla tuli yhteensä 6 kg, mutta vauva syntyikin kuukauden etuajassa. Kilot ja maha jäivät sairaalaan :) Hoikka olin ennen raskautta ja nyt samassa kunnossa, mitä nyt mahalta iho vähän levinnyt. Raskauden aikana en mitenkään tarkkaillut syömisiäni ja liikuntana pelkästään kävely.
En ymmärrä miten joku voi saada raskauden aikana parikymmentä kiloa... Saa syyä ihan helkkarin paljon ja epäterveellisesti...
[/quote]
No kun voi syödä aivan samalla tavalla kuin ennen raskautta - itse terveellisemminkin, jätin viikottaisen karkkipussin ja siiderin pois jne - ja silti lihoa sen 20kg! Olemme niin hämmästyttävän erilaisia. Bmi ennen raskautta 21 tai 22, en muista tarkkaan. La oli eilen, saa nähdä jäänkö norsuksi.
Ihan normaali määrä. Yleensä tulee n. 5-12 kg, mikäli ei syö kahden edestä.