Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi vaatia ”kotiäidiltä” ?

Vierailija
02.02.2015 |

Vaimo on kotona kotihoidontuella kahden lapsemme kanssa (12kk ja 2,5v). On kuulemma pirun rankkaa, omaa aikaa ei ole yhtään ja mitään ei ehdi tehdä. Ennen teki ruuan päivällä, mutta nyt on ruvennut tekemään senkin vasta illalla, kun minä olen kotona. Lapsia ei käytä ulkona koskaan päivällä, (ei siis kertaakaan ole käyttänyt) minä käytän sitten kun olen tullut töistä ja viikonloppuisin käymme yhdessä. Kotia en saa soittaa ennen kl.12 koska lapset saattavat nukkua, vaimo pitää lapset nukkumassa aamulla niin pitkään kuin mahdollista, yleensä 10.30-11.30 välillä sitten heräävät. Minun mielestä kotona ehtisi kyllä jotain tekemään päivän aikana, ainakin lapsien olisi hyvä päästä ulkona käymään. Tietenkin on hankalia päiviä jolloin ei mitään ehdi, mutta eipä niitä jokapäivä ole. Mielestäni tiskikoneen voisi täyttää ja laittaa päälle, sitten toisena päivänä pyykkikoneen, kolmantena imuroida jne.

Minä olen kotona, ja silloin yleensä kokoajan lasten kanssa, töiden jälkeen kl.16:sta-nukkumaan menoon ja viikonloppuisin kokoajan. Minä nukutan lapset illalla ja yölläkin yleensä herään ja hoidan asiat jos lasten huoneesta itkua kuuluu.  Omaa aikaa vaimo voisi käyttää arkisin ja viikonloppuisin, mutta mihinkään ei lähde. Kuitenkin valittaa kokoajan ettei ole omaa aikaa, no eipä ole minullakaan, työssä käynti nyt ei ihan omaa aikaa ole. Poissa kotoa olen siis kl.6.30-kl.16.

Olen ehdottanut että minä voisin jäädä kotiin isäkuukaudelle ja vaimo olisi töissä, tai että minä jäisin lopuksi ajaksi kotihoidontuella kotiin ja vaimo menisi töihin, mutta se ei käy missään nimessä vaimolle.

Arvon AV-mammat, mikä olisi kohtuullista mitä voin vaatia että vaimo päivän aikana tekee kotona?

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen että vaimosi on tosiaan masentunut tai ihan yliväsynyt. Masentuneena se lasten raahaaminen ulos tuntuu mahdottomalta ja pyykkien laitto vielä isommalta.

Vierailija
2/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin että vaimosi on jossakin vaiheessa ollut yliväsynyt ja nyt ei saa itseään käyntiin. Touhuaako kaikkea vähän mutta sirpaleisesti eikä vie mitään asiaa loppuun? Kunnon irtiotto auttaa, pakota vaimo vaikka kävelylle tai kauppaan yksinään ja sitten pikkuhiljaa sitä arkea pyorittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä kohtaa vaatimisen ei pitäs olla ykkösasia. Kyllä tosiaan kuulostaa siltä, ettei vaimolla ole nyt kaikki kunnossa. Normaali kunnossa kotiäidin kuuluisi saada enemmän aikaan. Ap neuvolan kautta tai esim perhepsykologin luota vois löytyä apua tuohon tilanteeseen. Tuo ei ole normaalia.

Vierailija
4/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan saman kun kakkonen.

Vierailija
5/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:42"]Taitaa olla niin että vaimosi on jossakin vaiheessa ollut yliväsynyt ja nyt ei saa itseään käyntiin. Touhuaako kaikkea vähän mutta sirpaleisesti eikä vie mitään asiaa loppuun? Kunnon irtiotto auttaa, pakota vaimo vaikka kävelylle tai kauppaan yksinään ja sitten pikkuhiljaa sitä arkea pyorittämään.
[/quote]
Juuri näin on.
Kiitos neuvosta.
Ap.

Vierailija
6/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon just tuommonen jos päästän itteni laiskottelemaan. Pakko on pitää rutiineista kiinni niin saan arkea pyöritettyä. Aamulla ylös, aamupalaa ja ulos, siitä se päivä lähtee liikkeelle, jos vanuu puoleen päivään sängyssä eikä näe edes päivänvaloa niin ei varmasti saa mitään aikaan.

Siirtäkää lasten rytmi järkeväksi niin saatte illalla vähän levähtää, sinähän voit varmaan jerättää lapset ja laittaa niille aamupalan aamulla ennen töihinlähtöä niin saatte rytmin kuntoon. Rytmistä vaan on pidettävä viikonloppuisin myös kiinni.

Vierailija
7/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuullosta ihan terveeltä hommalta. 

Kotiäiti hoitaa lapset ja kodin...se on hänen hommansa jos kerran mies tuo rahat ja leivän taloon. 

Toki iltaisin ja viikonloppuisin mies on lasten kanssa jotta äiti saa hengähtää/harrastaa ym tai sitten tehdään jotain yhdessä perheenä ja myös kyläillään.

Jos on todella vaativat lapset niin viikonloppuna siivotaan ja kokataan yhdessä.

Meillä 2 helppoa perustervettä lasta ja minä teen ruuat, siivoan ja pyykkään. Hommat hoituu hyvin päivällä lastenhoidon lomassa. Joskus jos haluan siivota extrahyvin niin mies menee lasten kanssa ulos.

Lasten kanssa ulkoillaan joka päivä paitsi jos on hirmu pakkanen tai sataa kaatamalla.

Vierailija
8/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotiäitinä tekee ne kotihommat, mitä pystyy. Itse menin aamuisin lasten kanssa pihalle, sitten kotiin lämmittämään ruokaa ja päikkäreille. Sinä aikana laitoin tiski- ja pyykkikoneet päälle. Kun lapset heräsivät, mentiin taas pihalle ja ruokakauppaan. Kotona aloin laittamaan ruokaa miehen kotiintulemaksi.

Perjantaisin hain viikonlopun ruuat kaupasta lasten kanssa ja siivosin (imuroin, pyyhin pölyt ja pesin vessat ja keittiön).

Ja käy ihan työstä tämäkin, mutta ajattelin sen niin että jos mies tekee päivän töitä, niin minäkin olen vastaavasti kotona töissä. Iltaisin oli kaikilla vapaa-aikaa.

Vierailija
9/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun vaimos ymmärtäis miten paljon helpommalla se pääsee kun on pentujen kanssa paljon ulkona. Eivät sotke, nukkuvat päikkärit ja yöt paremmin, ruoka maistuu etc. Ota itsellesi rutiini, lupaat vaimolle vaikka että:

1. laitat joka päivä yhden koneellisen pyykkejä ja astioita

2. rakastat vaikka se onkin tommonen

Vierailija
10/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vaatia oli väärä ilmaisu.
Ap.

Vierailija
11/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaimo ei myöskään halua minun jäävän kotio lasten kanssa.

Vierailija
12/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vaimo voi olla masentunut tms.

Mutta sitten on vaan ihan rehellisesti laiskoja ja mukavuudenhaluisia naisia. Sellaisia, jotka majailevat kotona vuosikausia, eivätkä tee mitään.

Vierailija
13/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa masentunut....no, huhhuh. Ja ainoa oire laiskuus?

Voihan ap keskustella rouvansa kanssa mahdollisesta masennuksesta. Sitten vaan lääkäriin ja napit ensi hätää.

Eihän tommonen oo oikein, akka makaa kotona ja mies tekee kaiken.

Vierailija
14/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:54"]Toki vaimo voi olla masentunut tms.

Mutta sitten on vaan ihan rehellisesti laiskoja ja mukavuudenhaluisia naisia. Sellaisia, jotka majailevat kotona vuosikausia, eivätkä tee mitään.
[/quote]
Näitä kyllä on ja silti saattavat haukkua miestänsä että saavat hoitaa kaikki koti askareet, ehkä jopa itse elävät siinä illuusiossa että näin on. Ei ihme että töihin paluu ei maistu;)

Vierailija
15/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä itselläni ollut aikaa masentua kun piti mennä aamuin illoin navettaan ja siinä välissä laittaa ruokaa, lähettää lapset kouluun ja pestä pyykkiä. Nykyään päästään liika helpolla eikä viitsitä tehdä mitään vaikka on joka työhön koneet keksitty. Potku perseeseen vain.

Vierailija
16/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä tuommoinen laiska pirttihirmu mäkeen!

Vierailija
17/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan masennukselta. Kannattaa se selvittää niin saa siihen apua, jos se on. Itellä oli samat "oireet" sillon kun olin masentunu. Ite en sitä tienny, muut huomas.

Vierailija
18/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa paras rytmi olisi aamupala klo 8, klo 9 ulos, klo 10.30 sisälle, klo 11 syödään, klo 11.30-12 nukkumaan, klo 14 välipala, klo 14.30 ulos, klo 16 sisälle, 16.30 syömään ja klo 19 iltapala ja muut iltatoimet. Pyykkikoneen ja tiskikoneen kun käynnistää päiväruoan jälkeen niin ne ehtii tyhjentää ennen lasten heräämistä. Imuroida kannattaa klo 16.30 jälkeen niin kämppä on illan siisti. Tai meillä ainakin ulkoilun takia tuli hiekkaa jne kauheasti. Vaimollesi voit todeta et hänelle jää päivällä tunnin ruokatunti kun lapset nukkuu. Ei muillakaan ole sen enempää vapaata työpäivän aikana. Ja tosiaan lapset on helpompia sisälläkin kun käy 2 kertaa ulkona. Myös joku avoin päiväkoti/kerho/muskarityyppinen olisi vaihtelua. Mitään suursiivousta ei ehdi noin pienten kanssa mutta pyykit, tiskit, ruoat ehtii kyllä. Samoin ulkoilut.

Vierailija
19/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostatpa ihanalta mieheltä.

Vierailija
20/133 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:29"]

Lasten kanssa paras rytmi olisi aamupala klo 8, klo 9 ulos, klo 10.30 sisälle, klo 11 syödään, klo 11.30-12 nukkumaan, klo 14 välipala, klo 14.30 ulos, klo 16 sisälle, 16.30 syömään ja klo 19 iltapala ja muut iltatoimet. Pyykkikoneen ja tiskikoneen kun käynnistää päiväruoan jälkeen niin ne ehtii tyhjentää ennen lasten heräämistä. Imuroida kannattaa klo 16.30 jälkeen niin kämppä on illan siisti. Tai meillä ainakin ulkoilun takia tuli hiekkaa jne kauheasti. Vaimollesi voit todeta et hänelle jää päivällä tunnin ruokatunti kun lapset nukkuu. Ei muillakaan ole sen enempää vapaata työpäivän aikana. Ja tosiaan lapset on helpompia sisälläkin kun käy 2 kertaa ulkona. Myös joku avoin päiväkoti/kerho/muskarityyppinen olisi vaihtelua. Mitään suursiivousta ei ehdi noin pienten kanssa mutta pyykit, tiskit, ruoat ehtii kyllä. Samoin ulkoilut.

[/quote]Olen koittanut vaimolle ehdottaa suunnilleen tätä rytmiä. Että heräisivät aiemmin ja kävisivät ulkona. En minä mitään suursiivousta ole odottomassakaan ja tosiaan lasten kanssa on tietty päiviä että mitään ei saa tehtyä, on minullakin mennyt joskus puolitoista tuntia saada lapset ulkoilu kuntoon ;)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi