Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteko tosiaan lapsenne kaverin kotiin kun alatte syömään?

Vierailija
01.02.2015 |

Tää on varmaan joku kaupunkilaisten tapa, täällä maalla kyllä kaverit ovat tervetulleita ruokapöytään jos ovat syömisen aikaan kylässä. En kehtaisi olla ruokaa edes tarjoamatta!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa odottaa lapsen huoneessa jos ei ole kutsuttu omaan kotiin jo syömään. Haluaisitko syöttää joka päivä muita lapsia?

Vierailija
2/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kaupungissa on pirusti ruokarajoitteisia lapsia. Ne saa kotona eineksiä ketsupilla ja niille ei kelpaa tavallinen kotiruoka. Siksi on pakko pistää kotiin syömään välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaa lasta lapsen huoneessa tai lähtee kotiin syömään, näin meidänkin lapsi toimii.

Vierailija
4/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tarjotaan ruokaa vieraille, jos niitä sattuu olla kylässä ruokailuaikaan. Epäkohteliasta jättää ilman. Toki jos joka päivä ajoittavaa vierailun juuri ruoka-aikaan, keskustelisin lapsen vanhempien kanssa miksi näin.

Vierailija
5/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä syö vieraat ihan samasta pöydästä, aina tarjotaan ja aina on maistunut. Hämmästyttävää kyllä osa on ihmetellyt että on tarjolla lämmin ruoka myös koulupäivän jälkeen...ja meil on monta omaakin lasta. Ihme niuhoilua jos ruokaa ei tarjota.

Vierailija
6/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ajeta. Tarvittaessa laitetaan vanhemmalle tekstari, että sorry teidän lapsi myöhästyy vähän, me syödään nyt.

Vierailija
7/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:02"]

Täällä kaupungissa on pirusti ruokarajoitteisia lapsia. Ne saa kotona eineksiä ketsupilla ja niille ei kelpaa tavallinen kotiruoka. Siksi on pakko pistää kotiin syömään välillä.

[/quote]

No eikö noi vois opettaa ihmisten tavoille ja syömään ihmisten ruokia?

Vierailija
8/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aja. Aivan sama onko ruokana ahvenfileitä vai jauhelihakastiketta, kaverikin saa syödä jos ruoka kelpaa. Yleensä on kelvannut.

Vierailija
9/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on ajettu jopa kotiin pissalle kun hätä yllätti! :D Ei ollut mukava täti tämä ei

Vierailija
10/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me ainakaan ajeta. Saavat syödä meillä aina kun haluavat ja usein käyvät hakemassa itse ruokaa jääkaapista esim välipalaksi. Itse en ole paljoa kotona, siksi näin. Asutaan maalla. Samaa ruokaa täällä kaikki syö. Kalaa, lihaa ja marjoja.

Vierailija
11/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aja, meillä saa aina ruokaa ja teinien kaveritkin olla yötä. Emme muuta omaa elämäntapaamme vain vieraiden takia mitenkään, kuljemme kalsareissa ja laulamme karaokea. Porukkaa onkin kulkenut ja viihtynyt vuosikausia. Lapsia 7 ja molemmat me vanhemmat" kaupunkilaisia".

Vierailija
12/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alueella on lapset näköjään opetettu menemään itse kotiin, kun kylässä on ruoka-aika. Yleensä se ruoka on silloin kotonakin. Ja todellakaan lapseni ei jää naapuriin syömään. Eri asia jos hän on kutsuttuna jossain kauempana. 

Vierailija
13/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on aina ollut tapana että kaveritkin saa syödä, oli ne sitten omia tai lasten kavereita.

minusta se kuuluu hyviin käytöstapoihin jotka itse oon oppinut juuri tällä tavalla.

Vierailija
14/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kyläilykulttuuri voi olla ihan toisenlaista kaupungissa kuin maalla. Esimerkiksi me asumme rivitalossa, jossa paljon samanikäisiä lapsia (3-7v). He kyläilevät päivittäin toistensa luona. Parhaimmillaan meillä voi olla omien lasten lisäksi yli kuusi muuta lasta. Siksi olen itse ottanut sellaisen linjan, että en tarjoa ruokaa ellei lapsi ole tullut kauempaa ja niin, että kyläilystä on sovittu ihan vanhempien kesken. Muuten olen pyytänyt, että lapsi joko odottaa olohuoneessa tai lasten huoneissa sillä aikaa, kun me syömme. Toki poikkeuksiakin on esim. jos itselläni on vaikka ystävä käymässä ja sillä hetkellä just sattuu olemaan lasten kavereita paikalla, saavat tulla kahvipöytään aikuisten jälkeen. Silloinkin yleensä pyydän lapsia käymään kotona ja kysymässä luvan. Hedelmiä saatan tarjota jos lapsi valittaa nälkää ja lapsella on esim. vielä tunti aikaa olla. 

Vierailija
15/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä maalla ei noin vaan kipaistakaan kotiin. Meillä kaverit on yleensä samasta talosta tai naapuritalosta joten osaavat kulkea näppärästi kotiin syömään ja takaisin. Välillä toki ruokin myös kavereita mutta en aina. Tää on ihan ok käytäntö ja muut vanhemmat toimii samoin.
Lisäksi aina kysyn luvan saako lapsi syödä. Ei ole kivaa kun on vaivalla tehnyt ruuan ja sitten onkin syöty jo muualla.

Vierailija
16/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on järkevintä sopia kaverin vanhempien kanssa näistä ruoka-asioista. Jos lapsella on kaveri kun meillä aletaan syödä, niin laitan whatsappin kaverin äidille, että onko ok että "Matti" syö meillä vai miten. Joskus tulee vastaus, että on ok, joskus kaverin äiti vastaa viestiin, että älä ruoki, oon just tulossa hakemaan ja meillä on ruoka uunissa.

Ja näin toimitaan meillä puolin jos toisinkin. Toki meillä on sellainen tilanne, että asutaan maalla ja välimatkat on pitkiä.

Vierailija
17/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minustakin ehdottomasti pitää kysyä lapsen vanhemmilta, että saako lapsi syödä kylässä! Muakin harmittaisi, jos tulisin kiireellä töistä kotiin tekemään ruokaa ja lapsi olisikin ruokittu ilman lupaa kaverilla.

Vierailija
18/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:24"]

Teillä maalla ei noin vaan kipaistakaan kotiin. Meillä kaverit on yleensä samasta talosta tai naapuritalosta joten osaavat kulkea näppärästi kotiin syömään ja takaisin. Välillä toki ruokin myös kavereita mutta en aina. Tää on ihan ok käytäntö ja muut vanhemmat toimii samoin. Lisäksi aina kysyn luvan saako lapsi syödä. Ei ole kivaa kun on vaivalla tehnyt ruuan ja sitten onkin syöty jo muualla.

[/quote]

Juuri näin pitäisi tehdä. Moni kun sen ruuan vielä tekee vaan lapsen takia, itselle ei välttämättä enää tekisi lämmitnä ruokaa jos on jo päivällä syönyt kunnon lounaan. Meidän poikien kaveriporukalla oli tapan, että ruoka-aikaan ei kyläillä, vaan moni lähti tai jopa haettiin, jos kauempaa, kotiin syömään. 

Vierailija
19/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo puhelimet on keksitty ja meilläkin whatsapp laulaa. Tää on tätä nykyaikaa! :D

-16

Vierailija
20/29 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmeisesti syödään aika samassa rytmissä lasten kavereiden perheiden kesken, kun kaikki automaattisesti lähtevät/tulevat kotiinsa syömään ruoka-aikaan. Näin toimittiin naapurustossamme myös minun lapsuudessani. Ketään ei ikinä ajettu kotiinsa, vaan kaikille oli itsestäänselvyys lähteä kotiin, kun kaverin perhe alkoi syömään. Toki tarjoaisin ruoan lapsen kaverille, jos sattuisi vaikka, että vanhempansa ovat myöhään töissä ja kotona hänen pitäisi syödä yksin jotain lämmitettyä.

Minusta kuitenkin on mukavaa, että päivällinen syödään koko perheen kesken ja silloin rauhoitutaan vaihtamaan kuulumiset. En siis pitäisi, että lapseni olisi syönyt jo kaverillaan. Haluan myöskin itse viettää aikaa lasteni kanssa, minkä vuoksi olemme sopineet, että kavereita nähdään joko ennen tai jälkeen päivällisen - varsinkaan koulupäivinä ei luuhata tuntikausia kavereilla. Näin tunnutaan ajattelevan myös lasten kavereiden kotona, kun ei ole tarvinnut vääntää kättä "kun kaikki muutkin saa".