Ero alkoholistista
Takana 3 vuoden suhde. Ylä-ja alamäkeä. Ikää 50+, eri osoitteet.
Viimein laitoin pisteen kun arkipäivänä klo 13 toinen on työmaalla peltikiinni. Suostuin keskusteluun toisen selvittyä. Kysyin ymmärtääkö hän itse tilannettaan. Myönsi että vähän ongelmaa on. Totesi että minun syy kun en aiemmin sanonut. Laittoi korkin kiinni, todeten että ei siinä kummempaa, onnistuu näin jos minä sitä haluan. 5 päivää ilman alkoa ja 5 päivää samalla hän puhui minulle max 50 sanaa illassa. Kiitos, hyvää yötä, Huomenta.. siinä kommunikointi. Yritin kysyä mikä on? Ei kuulemma mikään, vaan minulla varmaan on joku pielessä..
Minulle riitti sitten lopullisesti, en vastannut puhelimeen ja laitoin vain viestin etten enää halua jatkaa suhdetta.
Nyt hän ihmettelee mikä minulle tuli ja totesi että voisin mennä hoitoon.
Olen vain nukkunut vklopun, ulkoillut kuitenkin. Pää on ihan sekaisin, mietin mitä olisin voinut tehdä toisin tai miten voisin sanoittaa tunteeni. En osaa. Tiedän vain etten enää halua ja minua yritetään manipuloida. Miten pysyisi nuppi nyt kasassa?
Kommentit (25)
Jos noin yhtäkkiä lopettaa, niin voi ottaa koville ja vähän masentaa. Ihan luonnollista, että on varmaan hiljaisempi, kun kamppailee juomisen kanssa ja varmaan on myös vieroitusoireita vaikka niistä ei mitään sano.
Miksi et ole aiemmin puhunut, jos asia on sinua häirinnyt? Aika pitkään olet katellut sanomatta yhtikästä mitään.
vähän samanlainen tilanne. Asutaan eri osoitteissa. naisystävällä lähti vähitellen juominen käsistä ja koronan mahdollistamat etätyöt johti siihen, että alko juomaan pitkin työpäiviä. Nyt minnesotahoidossa ja mietiskelen mitä tapahtuu. Ollut sillon tällöin juomatta viikosta muutamaan kuukauteen, mutta on kireä kuin viulun kieli ja ollaan samoin lähes hiljaa aina kun nähdään.
Olisko huumeidenkäyttäjä mukavempi kuin juoppo?
Ratkaisusi on kypsynyt jo pitkään. Älä anna syyllistää tai manipuloida itseäsi. Alkoholistit ovat manipuloimisen mestareita.
Ap, anna rakkaudellenne vielä mahdollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on! Ainoastaan rakkautesi voimalla hän pystyy selättämään alkoholin houkutuksen. Ethän ole niin itsekäs että riistäisi häneltä tuon mahdollisuuden?
Hankala tilanne, jaksamista sinulle.
Kerro hänelle (ja etenkin itsellesi), että hänen on hakeuduttava avun piiriin tai sitten ettei voi jatkaa yhdessä.
Selkeää alkoholismia tuo on, ja kovin moni ei yksin siitä suosta nouse vaan tarvitsee ammattiapua.
Yritetään yhdessä vielä
ei aikaa nyt heitetä pois
Sua rakastan tänään kuin ennenkin
sen tahdoin sun kuulevan nyt
yritetään yhdessä vielä on huomenna päivä taas uus
me virheitä tehty on molemma mut jotain kai korjata voi
Yritetään yhdessä vielä
mä itseeni luottaa nyt voin
jos oikein vain yrität sinäkin
ja tahdot niin onnistut myös
yritetään yhdessä vielä ei aikaa nyt heitetä pois
sua rakastan tänään kuin ennenkin
sen tahdon sun kuulevan nyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on! Ainoastaan rakkautesi voimalla hän pystyy selättämään alkoholin houkutuksen. Ethän ole niin itsekäs että riistäisi häneltä tuon mahdollisuuden?
Kyllä. Jos ap nyt luovuttaa eikä mene hoitoon, hän riistää ukolta mahdollisuuden jättää alkoholi ja raitistua.
Minä en ole painostanut. Totesin vain etten jaksa enkä halua enää olla huolissaan, sanoin etten lähde vaatimaan mitään, juomatta oleminen on ihmisen oma päätös, muuten se ei onnistu.
Koen että minulle kostetaan, olen se ikävä ihminen joka juomiseen puuttui. Tämä ei ole reilua. Eikä kaikkea sitä peetä mitä juomisesta seurasi voi vain pyyhkiä pois. Avoin keskustelu ja puhuminen on a ja o.
Ymmärrän että on vaikeaa, hän ei sitä tunnu haluavan myöntää ja samalla työntää minut pois. Minä menin pois ja nyt se on ns. omaa syytä, kaikki vastuu minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee aika yli nyt. Se on vaan rakastunut alkoholiin ja se rakkaus kestää hautaan asti.
Muu on sivusuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihdeongelma on niin tarttuva sairaus, että se sairastuttaa myös läheiset vaikka nämä eivät itse alkaisikaan päihteiden käyttäjiksi.
Kannattaa hakea itselleen apua. Sitä on kylläkin hankalaa saada sillä täällä ei hirveästi ole ymmärrystä asialle.
Älä kuuntele toisen tekosyitä käytökselleen. Niissä ei ole mitään muuta logiikkaa kuin rakkaussuhde päihteeseen.
Mikset vaan luovuta? Voin kertoa sen tehneenä, että se on paras ratkaisu.
Alkoholistista kehittyy itsesäälin ja toisten syyllistämisen mestari. Itse pysyn niin kaukana kuin pystyn tämmöisistä ongelmakimpuista.
Ap tässä. Kiitos vastauksista. Luovutin jo kyllä. Ja se on oikea ratkaisu.
Tunteet eivät lopu nappia painamalla ja vastuu toisesta painaa vielä. Haen itselleni selitystä miksi luovutin kun toinen lopetti juomisen.
Koen tästä syyllisyyttä, miksi.
Se meni jotenkin liian helposti, en usko raittiuden pitävän. Samalla koko ongelma vähäteltiin.. minun huoleni ja tunteeni olivat ylimitoitettuja. Se vie pohjan luottamuksella ja se myös loukkaa.
En usko että miehesi on raitis, hän on vain ilman alkoholia juuri nyt. Raittius on sitä, kun ei ole enää kiukuttelua ja kuivahumalaa.
Juomisen lopettaminen ei ole helppoa. Sinä painostat etkä ymmärrä toisen huonovointisuutta. Anna tilaa.