EGOKOIRAT POIS SUOMESTA!!
Olen menettänyt lopullisesti malttini näiden ego booster taistelukoirien kanssa ! Kävimme eilen koirapuistossa sheltti narttuni kanssa, lopputuloksena tikit kaulaan ja antibiootti kuuri. Voi herran jumala, jos sitä omaa isoa päävikaista elukkaansa ei osaa hallita MIKSI hemmetissä se pitää päästää koirapuistoon riehumaan? Narttuni alistui selvästi tälle kookkaammalle urokselle, koira hyökkäsi silti kiinni.
Eikö oikeasti jo järki sano, että taisteluun ja tappamiseen jalostettua eläintä ei ole kenenkään turvallista pitää kotioloissa, saatikka tuoda koirapuistoon toisten eläinten kanssa! Ja mitä ihmettä tavan tallaaja tekee koiralla, jolla puruvoima on luun murskaava ja lihasmassa jolla mennään seinästä läpi? Mihin koiraharrastukseen tälläisiä ominaisuuksia voi hyödyntää? Ja toinen, kertoo paljon rodun kasvattajien älykkyysosamäärästä kun seuraa kenelle näitä elukoita antaa..voi herranjumala !
Olen täysin sitä mieltä, että nämä raatelijat eivät kuulu normaaliin elinympäristöön ja ovat turvallisuudelle vaaraksi. Mielestäni on täysin oikeutettua, jos Suomeen tulisi muita pohjoismaita seuraten tiettyjen rotujen musta lista. Minä kannatan tätä täysin!
Ja nyt on turha vedota siihen, että vika on narun toisessa päässä. Kyllä se pitää useasti paikkaansa, mutta minkä ihminen voi eläimelle jonka vietti vetää sitä tappamiseen ja taisteluun? Esimerkiksi kuka metsästäjä viel ajojahtiin mukanaan tanskandogin, jolla ei ole minkäänlaista metsästysviettiä, kuka yrittää kouluttaa miellyttämis haluttoman chihuahuan palvelukoiraksi tai kuka ostaa vahtikoirakseen pihaansa turvaamaan ja tarkkailemaan kultaisennoutajan ? Kyllä ei kukaan! Ajatelkaa koirien geeniperimää ja sitä mihin ne on jalostettu, metsästyskoirat kuuluu metsään, palvelukoirat palvelukseen, seurakoirat ihmisen syliin ja taistelukoirat taistelemaan. Suomessahan on koirataistelujen järjestäminen laitonta, joten rotu on täysin hyödytön maaperällämme. Eli mustalle listalle vain, pois nämä pedot aiheuttamasta enää yhtään harmia ja murhetta kenellekkään!
Kommentit (78)
Mikä ihme on taistelukoira? Siis foinikialaisten sotakoirat vai koirataistelukoirat? Omaa bullmastiffiani väitetään vähän väliä taistelukoiraksi, jollainen se ei todellakaan ole. Niin kauan kuin olette kieltämässä jotain, niin olisiko hyvä olla edes perillä siitä mitä halutaan kieltää.
Koirani ei ole koskaan ollut vaaraksi kellekään tai millekään. Koirapuistoissakin käydään. Toki meillä on kunnon vakuutus, mutta niin toivottavasti niiden pienempienkin koirien omistajilla. Koirani kimppuun on hyökätty kahdesti, ensimmäisellä kerralla sain itse pureman hyökänneel koiralta - labbis koirapuistossa, oma koirani ei provosoitunut. Toisella kertaa kettuterrieri pääsi irti hihnastaan ja hyökkäsi koirani kimppuun. Mieheni sai terrierin onneksi irti koirastamme, oma koiramme ei taaskaan provosoitunut, vaikka verta tuli.
Jos egokoiria etsitään, niin chihuahuat ovat niitä jos mitkään.
Tilastot puhuvat puolestaan. Onko kukaan näistä ''minun koira on niin ystävällinen ja sen kimppuun on hyökätty, mutta ikinä ei mitää ole tehnyt'' tutustunut tilastoihin koirien puremista aiheutuneista vammoista ja koirien tappamista ihmisistä? Valitettavaa kun on se, että kärkipäässä ja listoilla on ainoastaan nämä ennen(ja nykyään) koiratappaluissa käytettävät rodut. Suurin osa hyökkäyksistä on ollut täysin ennalta arvaamattomia, koira ei ole koskaan näyttänyt agressiivisen käytöksen merkkejä, mutta yhden kerran on napsahtanut ja täten tappanut/vammauttanut loppuiäksi ihmisiä. Uskon kyllä, että koiranne on ollut tähän asti hallittavissa ja on ehkä tulevaisuudessa. Nämä yksilöt ovat kuitenkin koko rodun kirjoa tarkastellessa poikkeuksia.
Itse en pystyisi elämään enää elämääni ajatuksen kanssa, että oma lemmikkini on tappanut/vammauttanut toisen ihmisen. Ja tekohan on tahattomana tai tahallisena lain silmissä katsoen murha/tappo/murhan yritys/kuoleman tuottamus. Ja miksi eläimiä joiden tausta on kyseenalainen, tulee edes yrittää sopeuttaa ja jalostaa enää ei agressiiviseksi. Jalostutyötä tarvitaan taas satojen vuosien edestä ja sen jälkeen voidaan sanoa, että tietystä kannsasta on saatu jalostettua halutun omainen-tässä tapauksessa ei agressiivinen. Koiratappeluita on järjestetty vielä pitkälti 1900 luvun puolelle, kunnes ne kiellettiin. Miettikää nyt hyvät ihmiset oikeasti, että onko satoja vuosia kehitetystä ja tiettyjä ominaisuuksia vaalimalla jalostetuista eläimistä saatu muutamassa kymmenessä vuodessa jalostettua ei agressiivisia? Minusta tuo ainakin kuulostaa naurettavalta väitteeltä ja on jo pelkästään luonnon lakeja vastaan täysi mahdottomuus.
Minä kannatan myös adressia, jos joku sen tekee on täällä yksi varma allekirjoittaja.
Suurin osa tässä ketjussa on kuvottavia kukkahattuja! Joo, ikävää että sheltti on saanut turpaansa, mutta ois se voinu saada turpaansa vaikka toiselta sheltiltä, labukalta, sakemannilta, miltä tahansa terrieriltä, jne.
Mulla ei ole näitä "TAPPA-TAISTELU-EGO-HULLU-ASE-KUOLEMANVAARA-"koiria, mutta usealla koiria harrastavalla tuttavalla on, osaavissa käsissä. Kun koira käyttäytyy agressiivisesti, arvaamattomasti tai uhkaavasti, on vika remmin toisessa päässä. Silloinkin, kun jalostukseltaan koirapuistoon soveltumaton koira viedään koirapuistoon.
Miksi ette maitoparrat osaa erotella ja käsittää, että tässäkään ei ollut koirassa vikaa, vaan omistajassa! Kun koiran hankkii, pitää ottaa sellainen jonka osaa kouluttaa, jos hankkii vaikkapa pitin tai rotikan (jos osaaminen riittää) niin vaikka siitä kouluttaisi kuinka osaava ihminen pomminvarman koiran, ei sitä silti sinne puistoon viedä. Koira ei itse itseään sinne puistoon vie.
En kieltäisi näitä "MURHAAJA-ASEHAPPO-TERÄASE-TAPPOKONE-" rotuja, vaan vaatisin koiranomistajille ajokorttityylisen kokeen. Jos ei läpäise, ei saa koiraa.
Rotujen kieltäminen ei ole hyvä ratkaisu, koska sitä sitten kierretään sekarotuisilla. Lisäksi aivan kaikki koirat ovat alun perin johonkin käyttöön jalostettuja, se söpö sessekin. Esimerkkejä: jackrussell, kultsu, mäykky, shettis. Ne kaikki ovat työkoiria!
Paras ratkaisu olisi koiran omistamisen ehtona koira-ajokortti, johon käytäisiin lyhyt kurssi. Niitä voisi järjestää vaikka kansanopistoissa. Samalla eläinten hoito-osaaminen kehittyisi.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:00"]
Tilastot puhuvat puolestaan. Onko kukaan näistä ''minun koira on niin ystävällinen ja sen kimppuun on hyökätty, mutta ikinä ei mitää ole tehnyt'' tutustunut tilastoihin koirien puremista aiheutuneista vammoista ja koirien tappamista ihmisistä? Valitettavaa kun on se, että kärkipäässä ja listoilla on ainoastaan nämä ennen(ja nykyään) koiratappaluissa käytettävät rodut. Suurin osa hyökkäyksistä on ollut täysin ennalta arvaamattomia, koira ei ole koskaan näyttänyt agressiivisen käytöksen merkkejä, mutta yhden kerran on napsahtanut ja täten tappanut/vammauttanut loppuiäksi ihmisiä. Uskon kyllä, että koiranne on ollut tähän asti hallittavissa ja on ehkä tulevaisuudessa. Nämä yksilöt ovat kuitenkin koko rodun kirjoa tarkastellessa poikkeuksia.
Itse en pystyisi elämään enää elämääni ajatuksen kanssa, että oma lemmikkini on tappanut/vammauttanut toisen ihmisen. Ja tekohan on tahattomana tai tahallisena lain silmissä katsoen murha/tappo/murhan yritys/kuoleman tuottamus. Ja miksi eläimiä joiden tausta on kyseenalainen, tulee edes yrittää sopeuttaa ja jalostaa enää ei agressiiviseksi. Jalostutyötä tarvitaan taas satojen vuosien edestä ja sen jälkeen voidaan sanoa, että tietystä kannsasta on saatu jalostettua halutun omainen-tässä tapauksessa ei agressiivinen. Koiratappeluita on järjestetty vielä pitkälti 1900 luvun puolelle, kunnes ne kiellettiin. Miettikää nyt hyvät ihmiset oikeasti, että onko satoja vuosia kehitetystä ja tiettyjä ominaisuuksia vaalimalla jalostetuista eläimistä saatu muutamassa kymmenessä vuodessa jalostettua ei agressiivisia? Minusta tuo ainakin kuulostaa naurettavalta väitteeltä ja on jo pelkästään luonnon lakeja vastaan täysi mahdottomuus.
Minä kannatan myös adressia, jos joku sen tekee on täällä yksi varma allekirjoittaja.
[/quote]
Purutilastojen kärjessä on kultainennoutaja.
Ja tämän adressivänkäämisen aloittaja on todennäköisesti palstan koiranvihaaja, joka yrittää esiintyä nyt hyveellisenä, kun aiemmat koirienmyrkytys- ja haukuntajutut eivät ottaneetkaan tulta...
Kultaisetnoutajat, terrierit, chihut, yms on niitä jotka puree, muistattehan laittaa nekin siihen adressiin? Laittakaa Räsäselle vetoomus ni kielto astuu voimaan alta aikayksikön.
Voisiko aloittaja kertoa tarkemmin mikä on egokoira? Itselläni on staffi, maailman lauhkein tyyppi jota en kuitenkaan koskaan veisi koirapuistoon. Koira ei ole mulle mikään egobuusti, en vaan tykkää sheltin kaltaisista sutturoista.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:00"]
[/quote]
Purutilastojen kärjessä on kultainennoutaja.
Ja tämän adressivänkäämisen aloittaja on todennäköisesti palstan koiranvihaaja, joka yrittää esiintyä nyt hyveellisenä, kun aiemmat koirienmyrkytys- ja haukuntajutut eivät ottaneetkaan tulta...
[/quote]
Olihan sulla myös lähde tuolle kultsi väitteelle ?
Ennemmin jokaisen rodun haastavuutta vastaava pakollinen koiranomistaja kortti. Kaikki koirat pakollisesti ilmoitettavaksi jonnekkin rekisteriin ja kasvattajien tulisi unohtaa raha ja katsoa oikeasti kenelle eläimensä myy. Valitettavasti on vain niin kauheaa bisnestä, että ketään ei kiinnosta mihin käyttöön ja olosuhteisiin eläimensä myy.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:46"]Jos egokoiria etsitään, niin chihuahuat ovat niitä jos mitkään.
[/quote]
Ei koiran vaan omistajan ego...
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:05"]
Suurin osa tässä ketjussa on kuvottavia kukkahattuja! Joo, ikävää että sheltti on saanut turpaansa, mutta ois se voinu saada turpaansa vaikka toiselta sheltiltä, labukalta, sakemannilta, miltä tahansa terrieriltä, jne.
Mulla ei ole näitä "TAPPA-TAISTELU-EGO-HULLU-ASE-KUOLEMANVAARA-"koiria, mutta usealla koiria harrastavalla tuttavalla on, osaavissa käsissä. Kun koira käyttäytyy agressiivisesti, arvaamattomasti tai uhkaavasti, on vika remmin toisessa päässä. Silloinkin, kun jalostukseltaan koirapuistoon soveltumaton koira viedään koirapuistoon.
Miksi ette maitoparrat osaa erotella ja käsittää, että tässäkään ei ollut koirassa vikaa, vaan omistajassa! Kun koiran hankkii, pitää ottaa sellainen jonka osaa kouluttaa, jos hankkii vaikkapa pitin tai rotikan (jos osaaminen riittää) niin vaikka siitä kouluttaisi kuinka osaava ihminen pomminvarman koiran, ei sitä silti sinne puistoon viedä. Koira ei itse itseään sinne puistoon vie.
En kieltäisi näitä "MURHAAJA-ASEHAPPO-TERÄASE-TAPPOKONE-" rotuja, vaan vaatisin koiranomistajille ajokorttityylisen kokeen. Jos ei läpäise, ei saa koiraa.
[/quote]
Kyllähän tässä ketjussa lynkattiin saksanpaimenkoiratkin taistelukoirien joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:14"]
Kultaisetnoutajat, terrierit, chihut, yms on niitä jotka puree, muistattehan laittaa nekin siihen adressiin? Laittakaa Räsäselle vetoomus ni kielto astuu voimaan alta aikayksikön.
Voisiko aloittaja kertoa tarkemmin mikä on egokoira? Itselläni on staffi, maailman lauhkein tyyppi jota en kuitenkaan koskaan veisi koirapuistoon. Koira ei ole mulle mikään egobuusti, en vaan tykkää sheltin kaltaisista sutturoista.
[/quote]
Kyllä sinusta ja puheestasi huomaa, mikä koira siulla on..
Tuo "Kultainennoutaja johtaa purutilastoja" taitaa olla pelkkää kulunutta urbaanilegendaa. Ilmeisesti hokeman on laskenut liikkeelle joku sellainen henkilö, jonka omistama rotu oikeasti keikkuu siellä kärkisijoilla, kun vakavia ja kuolemaan johtaneita koirien hyökkäyksiä on tilastoitu viranomaisten toimesta eri maissa.
Ja miten kultsu voisi ollakaan vaarallisin koirarotu, chihuthan niitä lapsia eniten vakavasti raatelee??
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:46"]Jos egokoiria etsitään, niin chihuahuat ovat niitä jos mitkään.
[/quote]
Ei koiran vaan omistajan ego...
[/quote]
Voisin melkeen laittaa oman koiran kuvan tänne, niin veikkaan, että 90% vaataisi väärin ellei tietäisi sen olevan chihu. Tai no tervetuloa katsomaan paikan päälle niin saatte syödä sananne. Minä en pue sille "vaatteita" tai kantele sitä luiskan kantonkassissa pinkin kaulapannan kera. Chihuintoilijat saattaisi vetää herneen nenään ettei koirani ole chihu kun se on x senttiä liian pitkä/korkea, ei mulkosilmiä, ei lyhyttä kuonoa ja rimpula jalkoja. Ja olen ostanut koiran tutulta vastuulliselta kasvattajalta, joka ei pyri jalostamaan omiaan kahvikuppikokoon.
Haha, koiravihaajat linjoilla taas :D En jaksa provosoitua tästä, ruokkikaa itse toisianne.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:46"]Jos egokoiria etsitään, niin chihuahuat ovat niitä jos mitkään. [/quote] Ei koiran vaan omistajan ego...
[/quote]
Nimen omaan omistajan ego. Kuvitellaan oltavan jotain lady Gagan ja legally blonden risteytymiä. Sen lisäksi ne koirat ovat ihan piruja. En ole nähnyt ainuttakaan tervepäistä chihua, riitaahaastavia purevia murisevia sekoja kaikki, ja omistajat sen kun hymistelevät, että niin on iso koira pikkukoiran kehossa. Kissat!! Isojen koirien ei tarvitse uhota kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:38"]
Haha, koiravihaajat linjoilla taas :D En jaksa provosoitua tästä, ruokkikaa itse toisianne.
[/quote]
Tekeekö ihmisestä koiravihaajan se, että huolehtii yhteisön ja varsinkin heikompien kanssaeläjien eli varsinkin lapsien turvallisuudesta? Koirat ovat ihania ja rakkaita monelle. Me ovat perheenjäseniä ja uskollisimpia ystäviä. Ei minä en vihaa koiria, tykkään koirista todella paljon. Minä en tykkää itselleni tai muille kanssaekäjilleni turvallisuusriskin aiheuttavista eläimistä, varsinkaan niistä joiden fyysiset ominaisuudet ovat otolliset tappamiseen. Tilannetta ei helpota myöskään se, että näitä ''koiria''(ennemmin aseita) on käytetty juurikin tappamiseen. Toisten eläinten tappaminen- koiratappelu, rikollisten suojeleminen- ihmisen kimppuun käyminen.
Mutta olet oikeassa, turhaan teistä pienimunaisista egonostatusta ja suojaa yhteiskunassa tarvitsevista yksinkertaisista ihmisistä on turha provosoitua. Minkä te omalle yksinkertaisuudellnne voitte !
*symppishali* mukavaa sunnuntain jatkoa !
Otetaan esimerkiksi kultainennoutaja, vaikka se on alkuperältään metsästyskoira, ei se silti ole agressiivinen. Sen täytyy olla ystävällinen ja sosiaalinen koira, joka luovuttaa esim riistalinnun isännälleen ilman vastustelua. Niillä ei ole taipumusta jahdata pieneläimiä saatikka tappaa niitä. Niitä ei ole jalostettu sellaisista koiraroduista, joilla on taipumusta agressiivisuuteen. Ne ovat lepsuja kuin mitkä, eikä niiden geeneissä ole tappajaluonnetta. Niillä ei ole taipumusta agressiivisuuteen ei edes vaikka olisit kuinka osaamaton koirankouluttaja.
Toinen esimerkki dogo, joka on jalostettu raatelemaan ja tappamaan isompia villieläimiä, joille on kehitetty sellainen kipukynnys ettei edes ampuma haavat saa sitä luovuttamaan ennekuin vasta kun se on kuollut. Jalostettu tappamaan= taipumusta agressiivisuuteen. Onhan rodussa poikkeuksiakin, jotka eivät välttämättä ikinä käy kenenkään kimppuun, mutta se ei poista sitä tosiasiaa mihin ne on jalostettu. Kyseisellä rodulla on vain suurempi taipus agressiivisuuteen kuin esim. labbiksella tai muilla normaali koirilla.
Tilastot kertovat sen tosiasian, että esimerkiksi pitbull kuuluu maailmalla eniten ihmishenkiä riistäneisiin rotuihin. Vuonna -91 tehdyn tutkimuksen mukaan 94% pitbullien hyökkäyksistä lapsen kimppuun tapahtui ILMAN ETTÄ LAPSI EDES PROVOSOI KOIRAA! Eikö tämä jo kerro aika paljon kyseisen rodun vaarallisuudesta!?
Kyseisten tappajakoirien omistajien on turha yrittää puolustaa omaa luffeaan, tosiasia mikä tosiasia, että nämä koirat ovat vaarallisia niin muille koirille kuin eläimillekkin. Eikä ole mitenkää ennenkuulumatonta, että oma ihana pikku pitbull tappaa omistajansa...
Taistelukoiria ja muita vastaavia on myynnissä ihan liikaa että niille kaikille olisi mahdollista löytää asiansa osaavat omistajat. Mitä ne pentuja teettävät sitten tekee jos ostajaehdokkaat on järjestään osastoa wt eikä muita ilmoittaudu? Laittaa pennut piikille, vai? Kun oikeasti kukaan täysissä järjissään oleva ihminen ei ota jotain pitbullia riesakseen. Esim. Apulassa on joka hetki tarjolla suuret määrät liian vaikeita rotuja. Jossain vaiheessa alkaa varmasti ihmisiä vammautua ja kuolla.