Ketä karonkkaan tulee kutsua? OV.
Stressaa kovasti, vanhempani ovat sairaita. Haluaisin kutsua heidät, mutta he ovat aivan toisesta maailmasta yliopisto- ja työalani ihmisten kanssa, eivätkä osaa keskustella mitään näiden kanssa. Onko tapana että väittelytilaisuuden jälkeen on illalliset joille tulee professori (kustos/ vastaväittäjä, töistä sen alan ihmiset ja perhe). Voiko tätä hoitaa mitenkään yksityisemmin? *stressaa* Kiitos vastauksista, mietin yhtä aikaa kohteliaita, etiketin mukaisia mutta yksityisiä tapoja hoitaa tämä siten että kaikki saavat osallistua, mutta että vanhempiani ja sukulaisiani ei pakoteta luonnottomaan tilanteeseen.
Kommentit (25)
Kustos ja vastaväittäjät, itselläni oli lisäksi puoliso. Voit pitää erilliset bileet vaikka seuraavana päivänä.
Karonkkaa ei ole edes pakko järjestää. Ja jos järjestää, minimissään vastaväittäjä(t) ja kustos on kutsuttava. Siitä eteenpäin kaikki on omassa harkinnassasi. Mikään pakko ei ole perhettäkään kutsua, mutta yleinen tapa se kyllä on, että lähimmät perheenjäsenet ovat paikalla.
Sanoit että ovat sairaita. Millä tavalla? Ei tietenkään sairaita mihinkään juhliin pakoteta.
5, psyykkisesti huonossa kunnossa, erityisesti toinen vanhempi. Siten että ei selviydy sosiaalisesti em tilanteista. ap
Aivan tiukkien etikettikriteerien mukaan sukulaisia ei kutsuta lainkaan varsinaiseen karonkkaan. Tästä yleensä tehdään poikkeus ja oma puoliso kutsutaan. Tekisin ehdottomasti tilallasi niin, että pitäisin pienen karonkan yliopistoväelle ja toisen juhlan (vaikka sitten suoraan karonkan jatkot), johon tulee sukulaiset. Selittäisin sukulaisille, että varsinainen karonkka puheineen on vaan perinteen mukaan yliopistosväelle.
Karonkkaan EI saa kutsua lainkaan sukulaisia, se olisi paha etikettivirhe! Puoliso poikkeus. Perheelle voi järjestää erikseen omat juhlat vaikka seuraavana päivänä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:58"]
5, psyykkisesti huonossa kunnossa, erityisesti toinen vanhempi. Siten että ei selviydy sosiaalisesti em tilanteista. ap
[/quote]
Ei tietenkään kannata kutsua, jos he eivät nauttisi juhlasta yhtään, vaan se olisi lähinnä painajainen. Miksi kutsua sellaisia, jotka eivät ollenkaan halua? Mikään pakko kun ei ole ko. juhliin tulla. Olkoot se sitten niitä varten, jotka arvostavat juhlaa ja haluavat oikeasti osallistua siihen ja iloita ja juhlia väitelleen kanssa.
Hyvä idea on tuo, jonka joku jo laittoikin, että tarvittaessa voit vaikka pitää pienen kahvitilaisuuden joku toinen päivä vaikka ihan läheisimmille ja keskittyä karonkassa juhlimaan työkaverien, vastaväittäjän ja kustoksen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:03"]
Karonkkaan EI saa kutsua lainkaan sukulaisia, se olisi paha etikettivirhe! Puoliso poikkeus. Perheelle voi järjestää erikseen omat juhlat vaikka seuraavana päivänä.
[/quote]
Tästä on hyvin paljon eri variaatioita riippuen yliopistosta. Kaikissa karonkoissa, joissa olen itse ollut, on ollut sukulaisia ja ystäviä mukana. Ei se mikään sukujuhla ole, mutta ihan lähimmät on kutsuttu.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:06"]
[/quote]
Tästä on hyvin paljon eri variaatioita riippuen yliopistosta. Kaikissa karonkoissa, joissa olen itse ollut, on ollut sukulaisia ja ystäviä mukana. Ei se mikään sukujuhla ole, mutta ihan lähimmät on kutsuttu.
[/quote]
Helsingin lääkiksessä mun ohjaaja ja kustos teki selväksi ettei karonkka vuosisataisen perinteen mukaan ole sukujuhla, eli ei sukulaisia. Kyseessä on akateeminen tilaisuus ja sinne kutsutaan ennen kaikkea tiedeyhteisön jäseniä. Myöhemmin mukaan on tullut työkaverit ja ystävät. Sukulaiset eivät sinne kuulu.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:06"]
[/quote]
[/quote]
Helsingin lääkiksessä mun ohjaaja ja kustos teki selväksi ettei karonkka vuosisataisen perinteen mukaan ole sukujuhla, eli ei sukulaisia. Kyseessä on akateeminen tilaisuus ja sinne kutsutaan ennen kaikkea tiedeyhteisön jäseniä. Myöhemmin mukaan on tullut työkaverit ja ystävät. Sukulaiset eivät sinne kuulu.
[/quote]
Tiedän kyllä, että alunperin tuo on ollut etiketti ja lääkiksessä tätä varmaan juuri tiukimmin noudatetaan vielä nykypäivänäkin. Käytännön elämässä monissa yliopistoissa ei olla näin tiukkoja tästä, vaan käytännössä hyvin usein juhlissa on muitakin kuin akateemisen yhteisön jäseniä.
Mutta jos ap haluaa hyvä 'alibin', niin tästä etiketin tiukimmasta muodostahan sen saa ja jättää sitten kaikki sukulaiset kutsumatta :)
12, en minä halua mitään alibia. Kuka tahansa ymmärtää, että ei ole helppo tilanne edes aikuiselle väittelevälle lapselle, kun on vanhempi joka sairastaa psyykkisesti. Miten mahtavaa olisikaan, jos olisi normaalit vanhemmat, jotka voisi edustavasti kutsua mukaan. Lähinnä heidän vuokseen tätä mietin. Pahalta tuntuu, tottakai. ap
Kyllä on vapaus järjestää pienimuotoinen karonkka ilman yhtäkään lähisukulaista ja sitten vaikka seuraavana päivänä tai milloin haluaa isommalle ystävä- ja sukulaispiirille.
Ehdottomasti tässä tapauksessa vanhemmat jätetään kutsumatta. Ihan heidän oman hyvinvoinnin vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:50"]
Vanhemmat kuuluvat kuvioon, jos heidän kanssaan on väleissä. Et voi jättää heitä pois ja noudattaa etikettiä, e t v a a n v o i.
[/quote] Älähän nyt, toki voi.
Nostanpas vähän vanhan ketjun, kun samaa mietin.
Mikä on pienin karonkka, jossa olette olleet tai josta olette kuulleet?
Itseni tekisi mieli pitää niin pienelle porukalle kuin mahdollista, mutta kaikki karonkat, joista tiedän, on aina olleet isoja (jälkikaronkat ainakin). Ja aina kuulee tuon saman, että pienin mahdollinen on vastaväittäjä&kustos, mutta pitääkö kukaan sellaista? Ja jos pitää, niin onko aina ollut sitten lisäksi isompi jälkikaronkka? Riittäisikö esim. vastaväittäjä, kustos, ohjaajat, vai pitääkö muut tutkimusryhmäläisetkin kutsua?
En haluaisi kuitenkaan jäädä historiaan (edes työpaikan mittakaavassa) nimikkeellä "se yksi tyyppi, jolla oli ne käsittämättömän pienet karonkkajuhlat"
Niin, ja siis täytyykö kutsua isosta tutkimusryhmästä nekin, jotka on nimenä jutuissa, mutta joita en ole koskaan edes tavannut?
Kyllä minusta vanhemmat tulee kutsua karonkkaan. Moni kutsuu kavereitaankin. (Ainakin tuttu lääkäri saa usein karonkkakutsuja kavereiltaan)
Kyllä Kollegasi ymrtävät, että vanhempasi ovat eri alalta ja osaavat puhua myös arkipäiväisiä juttuja.
En ole ollut itse mukana mutta ystäväni väitteli ja hänen karonkassaan oli kustos, vastaväittelijä, kolme tutkimukseen osallistunutta tutkijaa (tekivät yhdessä töitä). En tiedä tarkemmin millainen tilaisuus oli mutta kokoonpano oli tuo. Kertoi minulle ettei halua isoja juhlia ja siksi jätti mm. puolisonsa ja minutkin kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut itse mukana mutta ystäväni väitteli ja hänen karonkassaan oli kustos, vastaväittelijä, kolme tutkimukseen osallistunutta tutkijaa (tekivät yhdessä töitä). En tiedä tarkemmin millainen tilaisuus oli mutta kokoonpano oli tuo. Kertoi minulle ettei halua isoja juhlia ja siksi jätti mm. puolisonsa ja minutkin kutsumatta.
Tiedätkö oliko noiden kolmen tutkimusryhmäläisen lisäksi muita tutkimukseen osallistuneita, joita ei kuitenkaan kutsuttu?
Vanhemmat kuuluvat kuvioon, jos heidän kanssaan on väleissä. Et voi jättää heitä pois ja noudattaa etikettiä, e t v a a n v o i.