Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä karonkkaan tulee kutsua? OV.

Vierailija
01.02.2015 |

Stressaa kovasti, vanhempani ovat sairaita. Haluaisin kutsua heidät, mutta he ovat aivan toisesta maailmasta yliopisto- ja työalani ihmisten kanssa, eivätkä osaa keskustella mitään näiden kanssa. Onko tapana että väittelytilaisuuden jälkeen on illalliset joille tulee professori (kustos/ vastaväittäjä, töistä sen alan ihmiset ja perhe). Voiko tätä hoitaa mitenkään yksityisemmin? *stressaa* Kiitos vastauksista, mietin yhtä aikaa kohteliaita, etiketin mukaisia mutta yksityisiä tapoja hoitaa tämä siten että kaikki saavat osallistua, mutta että vanhempiani ja sukulaisiani ei pakoteta luonnottomaan tilanteeseen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karonkkaan kutsutaan ne henkilöt, jotka ovat suoraan vaikuttaneet sun väitöskirjaan eli tukeneet sinua erityisellä tavalla. Voi siis olla olla myös ystäviä ja sukulaisia.

Sinuna tekisin niin, että kutsuisin itse väitöstilaisuuteen päivällä ne tutut ja sukulaiset, jotka pystyvät istumaan paikallaan ja seuraamaan akateemista väittelyä.

Karonkkaan samana iltana kutsuisin kustoksen ja vastaväittäjän lisäksi mahdollisesti muutaman muun akateemisen vanhemman lehtorin tai proffan, joka on jotenkin vaikuttanut sinun opiskelu-uraasi. Lisäksi nämä vanhemmat parrat tuntevat karonkkaperinteet ja osaavat pitää hyviä puheita. Tämän lisäksi kutsuisin ehkä yhden opiskelijakaverin (jos auttanut sua erityisesti) tutkijaseminaaristasi tms. Sekä mahdolllisesti jonkun perheenjäsenen tai ystävän akateemisen maailman ulkopuolelta, jos auttanut sua väikkärissäsi jotenkin. Muista että sinä maksat lystin, joten sekin rajoittaa osallistujamäärää karonkassa. Muista valmistaa puheesi huolella. Mt-ongelmaista sukulaista en kutsuisi, koska tilaisuus voisi olla vaikea hänelle, hänkin voisi siitten joutua pitämään puheen, jos sinä kiität häntä.

Pitäisin sitten seuraavan päivänä tai seuraavana launtaina perhejuhlat, jonne saisi vapaasti tulla kaikki sukulaiset ja ystävät ja jossa olisi sille mt-ongelmaisellekin tuttu ja turvallinen ympäristö, jossa hän voisi juhlia sinua.

Vierailija
22/25 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut itse mukana mutta ystäväni väitteli ja hänen karonkassaan oli kustos, vastaväittelijä, kolme tutkimukseen osallistunutta tutkijaa (tekivät yhdessä töitä). En tiedä tarkemmin millainen tilaisuus oli mutta kokoonpano oli tuo. Kertoi minulle ettei halua isoja juhlia ja siksi jätti mm. puolisonsa ja minutkin kutsumatta.

Tiedätkö oliko noiden kolmen tutkimusryhmäläisen lisäksi muita tutkimukseen osallistuneita, joita ei kuitenkaan kutsuttu?

Oli, vaikka ei ehkä yhtä suuressa määrin. Mutta mm. itsekin kommentoin artikkeleja sekä muuta pientä mutta (tietääkseni) nuo kolme olivat selkeästi aktiivisimmin mukana. Mielestäni tuo oli oikein hyvä rajanveto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vastaaminen taitaa nyt tulla hieman myöhässä.

Mutta kokemuksia pikkukaronkoista mieluusti kuulisin.

Vierailija
24/25 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedekunnilla on toki omia, tiukkojakin perinteitä karonkan järjestämiseen mutta muuten miellän ne vähän samanlaisena tilaisuutena kuin häät. Ei ole pakko pitää ollenkaan tai halutessaan voi pitää pienet tai isot. Jos pitää, niin vähintään kustos ja vastaväittelijä(t) on kutsuttava (kuten häissäkin vihkijä ja kaksi todistajaa). Muuten on vapaata.

Vierailija
25/25 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli ainakin niin mehuissaan kuin voi olla kun sai kutsun mun väitöstilaisuuteen ja karonkkaan. Sen oli pakko ottaa minkkiturkkikin mukaan vaikka oli kesä ja se käveli kepeillä kun sillä oli polvi just leikattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän