Mies löi anoppilassa
Mies löi minua taannoin nyrkillä suoraan päähän ollessamme anoppilassa. Melkein meni taju kankaalle, mutta sen sijaan tunsin viiltävän/raastavan kivun ja sen jälkeen pääni oli todella kipeä noin kolme päivää. Muistini meni lyömishetken ympäriltä noin 10 minuutiksi (ts. en muista juuri lainkaan, mitä tapahtui juuri ennen lyömistä ja vähän sen jälkeen - toisaalta mies löi minua, kun olin heräämässä ja nousemassa vuoteesta ja olin muutenkin uninen).
Erikoista oli kuitenkin se, että appivanhemmat eivät reagoineet asiaan juuri mitenkään. Anoppi lähes vaikeni siitä ja kielsi menemästä terveyskeskukseen, kun valitin erittäin kovaa pääkipuani. Appi oli sitä mieltä, että "tuollaisiahan sattuu - ei se niin vakavaa ole". Ylireagoinko itse vai kuinka yleistä moinen on? Miltä kuulostaa?
Kommentit (41)
Eiköhän tuo appivanhempien asenne kerro, että siellä on anoppi nyrkin ja hellan välissä.
Toivottavasti oikeasti kävit lääkärissä ja pistit ukon pysyvään ulkoruokintaan!
Anteeksi nyt vain ap, mutta taidat olla vähän yksinkertainen o.O
Miksi mies löi kun olit juuri heräämässä? :( kuulostaa järkyttävältä!
Olet varmaan jo tehnytkin rikosilmoituksen pahoinpitelystä?
Ai miltä kuulostaa? Kuulostaa sairaalta. Sekä miehesi, hänen vanhempansa, että sinä. Toivottavasti hait tai haet itsellesi apua ja hakeuduit pois heidän piiristään.
Miksi olet yhä tuon hirviön kanssa? Miksi mies löi sinua?
Et ylireagoi. Heidän perheessään on sairas tapa suhtautua väkivaltaan. Kun kaikki ympärillä vakuuttavat, ettei tässä mitään, siihen voi helposti uskoa itsekin. Silti _he_ ovat väärässä.
Toivon, että otat yhteyttä Naisten linjaan ja keskustelet asiasta. Puhelinnumero 0800 02400 on maksuton ja auki juuri nyt, https://www.naistenlinja.fi/
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:07"]
Eiköhän tuo appivanhempien asenne kerro, että siellä on anoppi nyrkin ja hellan välissä.
Toivottavasti oikeasti kävit lääkärissä ja pistit ukon pysyvään ulkoruokintaan!
[/quote]
En sitten käynyt lääkärillä, kun anoppi alkoi minulle raivota siitä, että olisin menossa turhanpäiväisten asioiden vuoksi lääkärille ja olen hänen mielestään kuulemma "hullu", kun tuollaisista edes harmittelen. Minun olisi pitänyt kärsiä kipuni yksin ja valittamatta. Appi oli tosiaan sitä mieltä, että tuollaista sattuu aina välillä ja se ei ole vakavaa, mutta ei vastustanut suoranaisesti lääkärille menoa. Mieheni vastusti lääkärille menoa ja sanoi, että ero tulee, jos kerron jollekin. Lisäksi hän sanoi, että ei ota minua autolla mukaan kotiin, vaan olisin joutunut tulemaan yksin junalla kotiin. Noh, kipu alkoi hellittää siinä neljännen päivän hujakoilla, mutta muistini on pätkinyt aikaisempaa enemmän. Ero on sinänsä suunnitteilla ja hain yhtä asuntoa, mutta siitä ei ole vielä kuulunut mitään. Nolottaa sinänsä sosiaalisista syistä (sukulaiset yms.) erota, mutta pakkohan mun on. :( T. Ap
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:21"]
Et ylireagoi. Heidän perheessään on sairas tapa suhtautua väkivaltaan. Kun kaikki ympärillä vakuuttavat, ettei tässä mitään, siihen voi helposti uskoa itsekin. Silti _he_ ovat väärässä.
Toivon, että otat yhteyttä Naisten linjaan ja keskustelet asiasta. Puhelinnumero 0800 02400 on maksuton ja auki juuri nyt, https://www.naistenlinja.fi/
[/quote]
Täytyykin yrittää ottaa tuonne yhteyttä. Voiko siitä olla harmia, jos soitan? Ts. voivatko he numeroni perusteella jäljittää henkilön ja tehdä rikosilmoituksen puolestani? Tässä minun tapauksessani en haluaisi tehdä rikosilmoitusta, sillä en mennyt itse ajoissa lääkärille (jotta todisteet olisi voitu kirjata muistiin) ja haluaisin vain mahdollisimman fiksusti ja järkevästi sekä nopeasti erota miehestäni. Pelkään, että hän muuttuu väkivaltaisemmaksi, jos ilmoittaisin jollekin taholle (hän on nimittäin aiemminkin repinyt hiuksista, töninyt, läpsinyt, potkinut jne. sekä murtanut varpaani ja käteni - tosin noista tapauksista on hieman enemmän aikaa kuin viimeisimmästä lyönnistä). T. Ap
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:28"]
[/quote]
Täytyykin yrittää ottaa tuonne yhteyttä. Voiko siitä olla harmia, jos soitan? Ts. voivatko he numeroni perusteella jäljittää henkilön ja tehdä rikosilmoituksen puolestani? Tässä minun tapauksessani en haluaisi tehdä rikosilmoitusta, sillä en mennyt itse ajoissa lääkärille (jotta todisteet olisi voitu kirjata muistiin) ja haluaisin vain mahdollisimman fiksusti ja järkevästi sekä nopeasti erota miehestäni. Pelkään, että hän muuttuu väkivaltaisemmaksi, jos ilmoittaisin jollekin taholle (hän on nimittäin aiemminkin repinyt hiuksista, töninyt, läpsinyt, potkinut jne. sekä murtanut varpaani ja käteni - tosin noista tapauksista on hieman enemmän aikaa kuin viimeisimmästä lyönnistä). T. Ap
[/quote]
Soita. Naisten linja on keskustelua ja neuvontaa, ei ne mitään puheluita jäljitä vaan antavat tukea. Siellä on koulutettuja vapaaehtoisia, ja sun olisi hyvä keskustella tästä tilanteesta ulkopuolisen kanssa. Se, mitä miehesi perheineen sulle syöttää, on haitallista.
Ole kiltti ja soita.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:09"]
Miksi mies löi kun olit juuri heräämässä? :( kuulostaa järkyttävältä!
[/quote]
On se minunkin mielestäni järkyttävää ja todella outoa. Tosin miehelläni on _erittäin_ huonot hermot ja lyhyt pinna. Itselleni ei tulisi mieleenikään lyödä ketään ja on outoa, että lyödään jotain, joka on uninen tai heräämässä. Mies syytti minua eräästä rikkoutuneesta jutusta ja oli varma, että asia oli minun syyni. En edes ehtinyt puolustautua, kun hän humautti mua nyrkillä päähän. Itse asiassa en edes tiennyt, miksi hän löi, kun vasta lyönnin jälkeen, kun hän alkoi huutaa ja valittaa siitä asiasta sekä syyttää minua. T. Ap
Ja tämä nyt oli sitten ihan ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kerta? Karmeinta tässä tarinassa on että mies löi täysin aiheetta, eikä ilmeisesti ollenkaan ajatellut edes pyytää anteeksi.
Et kai sinä aikuisten oikeasti voi olla noin pimeä, että annat miehen pahoinpidellä itseäsi etkä edes hae apua? Ilmeisesti sinun päässäsi on nyt sen verran pahemmanlaatuista vikaa, että hakeudu neurologille mahdollisimman pian. Se on todella osoitus jonkinlaisesta aivovammasta, että muistikin menee. Tai hakeudu edes mielenterveystoimistoon, sosiaalitoimistoon, turvakotiin tai ihan mihin tahansa, josta saat apua.
Anoppi voi hyvinkin olla oikeassa "hulluutesi" suhteen, mutta täysin päin vastaisesta syystä kuin sinä ymmärsit. Ei kukaan järkevä ihminen jää odottamaan anopin lupaa lääkärissäkäyntiin.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
Soita. Naisten linja on keskustelua ja neuvontaa, ei ne mitään puheluita jäljitä vaan antavat tukea. Siellä on koulutettuja vapaaehtoisia, ja sun olisi hyvä keskustella tästä tilanteesta ulkopuolisen kanssa. Se, mitä miehesi perheineen sulle syöttää, on haitallista.
Ole kiltti ja soita.
[/quote]
Ok, soitan huomenissa tai heti, kun mies on poissa kotoa (nyt mies on kotona eikä antaisi minun soittaa). Kiitoksia vinkistä! Tarvitsisin esim. sieltä myös mahdollisia käytännön vinkkejä, miten ero pitäisi hoitaa järkevästi ilman riskitilanteita. Ja eroon vaikuttaa siis muukin aiempi väkivalta sekä lisäksi miehen tapa määräillä aivan kaikesta ja solvata ja nöyryyttää myös suusanallisesti. Tosiaan hänen vanhempansa suhtautuivat mielestäni vielä miestänikin oudommin jopa, sillä he tosiaan olivat sitä mieltä, että väkivalta ja toisen satuttaminen on jotenkin normaalia ja hyväksyttävää. Ollaan joskus aiemminkin oltu anoppilassa ja mies potki tai töni mua niin että huudahdin "ai!" ja selvästi kuului se miehen vihainen puhe sekä ne äänet ja anoppi tai appi eivät sanoneet yhtään mitään! Sellaisessa tilanteessa ja ympäristössä alkaa epäillä itsekin omia mielipiteitään, kun muut hyväksyvät tapahtuneen. :( T. Ap
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:36"]
Ei se nyt niin iso asia ole jos vähän kopauttaa päähän. Huomenna on kuitenkin uusi päivä ja omalla asenteella voi vaikuttaa millainen päivä siitä tulee :). Leivo vaikka kakku ja sitten sovinnolla jätätte epäselvät asiat taakse :)
[/quote]
Teit todella pahan arviointivirheen kuvitellessasi, että tällä asialla pilailu on hauskaa. Hymiöt eivät sitä muuta miksikään.
Tuunaa vähän huumorintajuasi.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:36"]
Ei se nyt niin iso asia ole jos vähän kopauttaa päähän. Huomenna on kuitenkin uusi päivä ja omalla asenteella voi vaikuttaa millainen päivä siitä tulee :). Leivo vaikka kakku ja sitten sovinnolla jätätte epäselvät asiat taakse :)
[/quote]
Tämä muuten kuulostaa aivan samalta kuin miten appivanhempani puhuivat. He (ja mieheni) myös käyttävät sanaa "kopauttaa" siitä, kun lyödään ihan oikeasti kunnolla siten, että sattuu ja tulee fyysisiä seuraamuksia. Mieheni mielestä "kunnolla lyöminen" tarkoittaa sitä, että lähtee henki. Hän nimittäin sanoi, että ei edes lyönyt "kunnolla" - kysyinkin, mitä se tarkoitti ja kuulemma sitä, että ois ollut hautajaiset minulle tiedossa. Olen sitä mieltä, että valitettavasti mieheni perhe on jotenkin kieroutunut väkivallan suhteen, sillä kuulemma appi on monet kerrat lyönyt anopilta hampaat poikki ja repinyt isoja hiustuppoja päästä niin, että päässä oli ollut kaljuja kohtia. Lisäksi anopin nenä on murtunut jossain vaiheessa. En aluksi edes tiennyt kaikkea, mutta olen vähitellen saanut kuulla lisää. Mieheni on sitten ominut lapsuudessan näkemän käyttäytymismallin. T. Ap
Hyvä kuulla. Hienoa, että suunnittelet eroa. Väkivalta, satunnainenkaan, ei kuulu parisuhteeseen, ja miehesi on selvästi käyttänyt rajua väkivaltaa. Se ei ole oikein, eikä sun paikkasi ole siellä.
Huomasithan, että Naisten linjan puhelin on arkisin avoinna iltaisin, klo 16-20. Toivottavasti löydät sellaisen ajan ja paikan, että voit soittaa niin, että miehesi ei ole paikalla.
Pidä huolta itsestäsi!
Ainoa, mikä ap tarinassa ihmetyttää, ettei lopuksi lukenut "miltä kuullostaa".
Menithän kuitenkin sinne terveyskeskukseen?