Skitsofrenia ja lasten hankinta?
Itse haaveilen omista lapsista sitten tulevaisuudessa. Sairastan kuitenkin paranoidia skitsofreniaa (jota hoidetaan leponexilla). Lääkitys vei harhat pois. Onko minulla mahdollisuuksia tulla vanhemmaksi?
Kommentit (71)
Lähipiirissäni eräs skitsofrenikko raskautui ns. vahingossa, halusi pitää lapsen ja joutui jättämään lääkkeet pois raskauden ajaksi. Se oli hirveää aikaa! Henkilö ei tuntenut vanhempia lapsiaan (oli tehty ennen sairauden puhkeamista) ja se jätti syvät jäljet lapsiin, puhui kaikille että hänellä on hirviö mahassa, ei syönyt eikä juonut kun pelkäsi että hänet myrkytetään, repi paikat hajalle kun etsi kameroita ja mikrofoneja.
Eikä lapsikaan ollut kovin hyvässä hapessa synnyttyään, kun äiti ei ollut hoitanut itseään raskausaikana, jäi pieneksi loppuiäkseen. Äiti psykiatriseen hoitoon ja rankkaan lääkitykseen saman tien synnytyssalista, lasta ei halunnut eikä pystynyt hoitamaan, eikä sitä tottavie ollut turvallista hänelle antaakaan.
Mielestäni lapsen saaminen ei ole tuon arvoista, eikä kovin mielekästä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain toisella vanhemmalla on kyseinen tauti, niin lapsella riski saada se on 10 %: https://www.healthline.com/health/is-schizophrenia-hereditary
Mielestäni mielisairaus ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, varsinkaan jos huolehtii lääkityksestä ja hyvä tukiverkosto löytyy. Kannattaa kuitenkin jutella lääkärin kanssa kuitenkin, niin saa kuulla ammattilaisen ajatuksia. Jos AV-mammat saisivat päättää, niin edes atopiaa sairastavat eivät saisi lisääntyä - tämä siis toisesta ketjusta luettua...
Tsembbiä sulle AP.
Ystävä hyvä, olisipa äitini lapsi, niin voisit saada kokonaan uuden käsityksen miten mukavaa on olla mielisairaan lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaverillani on useampia psykoosijaksoja. Ollut moneen kertaan sairaalassa. Hänellä ei lapsia. En tiedä, onko skitsofrenia.
Sisarelleen tuli psykoosi toisen lapsen jälkeen. Ei heti, vaan muutaman kuukauden päästä. Ilmeisesti valvomisista. Saatiin hoidettu kuntoon eikä ole uusinut.
Heillä on myös kolmas sisarus. En tiedä hänestä tarkemmin, mutta sen 2 lasta saaneen mies sanoi minulle, että kaikki 3 ovat mt-ongelmaisia.
Eli ilmeisesti hyvin periytyvää.
Synnytyksen jälkeinen psykoosi ei ole skitsofreniaa, se kai seuraa lähinnä hoitamatta jääneestä masennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaverillani on useampia psykoosijaksoja. Ollut moneen kertaan sairaalassa. Hänellä ei lapsia. En tiedä, onko skitsofrenia.
Sisarelleen tuli psykoosi toisen lapsen jälkeen. Ei heti, vaan muutaman kuukauden päästä. Ilmeisesti valvomisista. Saatiin hoidettu kuntoon eikä ole uusinut.
Heillä on myös kolmas sisarus. En tiedä hänestä tarkemmin, mutta sen 2 lasta saaneen mies sanoi minulle, että kaikki 3 ovat mt-ongelmaisia.
Mistä ne psykoosit on johtuneet, huumeiden käyttäjille ne on tosi yleisiä, harvemmin pysyviä, kun ihminen vaan on kuivilla.
Mielisairas ihminen altistaa lapsensa sellaisille asioille mistä puhutaan terapiassa aikuisena.
Hylkäämistä, pelkoa, ahdistusta, epävarmuutta jne
Vierailija kirjoitti:
Kannattanee ottaa asiaa puheeksi ammattilaisen, eli tässä tapauksessa lääkärin kanssa. Näin saat vastauksia kysymyksiisi ja voit tehdä päätöksen nojaten faktoihin.
Miksi lääkäriltä pitäisi kysyä, jos ei ole mitään skitsofreniaa kummempaa? Tietenkin mt-ongelmainen saa lisääntyä ihan vapaasti. Ap:han on itsekin selvästi elämänmyönteinen, kun haluaa lisääntyä. Miksi hänen lapsensa mahdollinen skitsofrenia aiheuttaisi 100% kurjan elämän lapselle? Skitsofrenian ennuste on myös paljon parempi, jos sen oireita huomataan aikaisin ja ap on varmasti tarkkana tässä asiassa, koska on itse kokemusasiantuntja.
Skitsofrenian periytymisestä sen verran, että alttius periytyy, mutta kasvumpäristö lisää riskiä huomattavasti. Jo raskausaikana äitiin vaikuttava ympäristön stressi lisää riksiä. Eli jos vanhemmat aiheuttavat traumoja lapselle joko suoraan tai olemalla välinpitämättömiä lapsen tunteita kohtaan, skitsofrenian puhkeaminen on todennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain toisella vanhemmalla on kyseinen tauti, niin lapsella riski saada se on 10 %: https://www.healthline.com/health/is-schizophrenia-hereditary
Mielestäni mielisairaus ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, varsinkaan jos huolehtii lääkityksestä ja hyvä tukiverkosto löytyy. Kannattaa kuitenkin jutella lääkärin kanssa kuitenkin, niin saa kuulla ammattilaisen ajatuksia. Jos AV-mammat saisivat päättää, niin edes atopiaa sairastavat eivät saisi lisääntyä - tämä siis toisesta ketjusta luettua...
Tsembbiä sulle AP.
Ystävä hyvä, olisipa äitini lapsi, niin voisit saada kokonaan uuden käsityksen miten mukavaa on olla mielisairaan lapsi.
Älä viitsi. Se, että sinun äitisi on mielisairas, ei tee sinusta asiantuntijaa. On yksilöllistä, miten vaikea tauti on ja ainoa asiantuntija, jonka tulisi tähän asiaan ottaa kantaa, on AP:ta hoitava lääkäri. Et sinä tai kukaan muukaan hölmöläinen, joka tulee tähän ketjuun itkemään lapsuuttaan.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Itse en lisääntyisi skitsofrenikon kanssa.
Itsekästä siirtää suurella todennäköisyydellä tuollainen sairaus omalle lapselle.
"Käytännössä tärkein skitsofreniaa ennakoiva riskitekijä on ensiasteen sukulaisella esiintyvä skitsofrenia tai muu psykoosi. Tällöin sairastumisriski on noin kymmenkertainen (noin 10 %) normaaliväestöön verrattuna 6. On kuitenkin muistettava, että valtaosassa tapauksista skitsofreniaan sairastuneen perheessä ei esiinny skitsofreniaa eikä muitakaan psykooseja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne psykoosit on johtuneet, huumeiden käyttäjille ne on tosi yleisiä, harvemmin pysyviä, kun ihminen vaan on kuivilla.
Psykoosi voi tulla vaikka liiasta valvomisesta, jos on alttiutta sille. Tai jos on stressaava elämäntilanne. Masennuksesta voi joutua psykoosiin. Kaikille ei välttämättä tule kuin yksi psykoosi elämänsä aikana. Psykoosisairauksia ovat skitsofrenia ja skitsoaffektiivinen häiriö, näissä psykoottisia jaksoja tulee yleensä monta elämän aikana.
Mulla todettiin skitsofrenia sen jälkeen, kun olin jo lapseni saanut. En suosittele kenellekään.
Koko perhe oli todella kovilla ennenkuin saatiin lääkitykseni kuntoon ja oikea hoitovaste. Nyt olen vuosia ollut oireeton oikeanlaisella lääkityksellä, ja perhe on selvinnyt hyvän tukiverkon avulla. Vaikka lapsiani rakastan yli kaiken niin en tule koskaan olemaan okei sen kanssa, mitä lapseni kävivät vuokseni läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla todettiin skitsofrenia sen jälkeen, kun olin jo lapseni saanut. En suosittele kenellekään.
Koko perhe oli todella kovilla ennenkuin saatiin lääkitykseni kuntoon ja oikea hoitovaste. Nyt olen vuosia ollut oireeton oikeanlaisella lääkityksellä, ja perhe on selvinnyt hyvän tukiverkon avulla. Vaikka lapsiani rakastan yli kaiken niin en tule koskaan olemaan okei sen kanssa, mitä lapseni kävivät vuokseni läpi.
Ihmiset eivät voi elää täydellisessä turvassa lapsuutensa läpi. Jokainen lapsi kokee sekä hyviä, että huonoja asioita. On sairasta yrittää eristää lapsia kaikilta huonoilta asioilta. Se eristäminen itsessään on silloin erittäin huono asia.
Ei kannata. Itsekin olen raskain mielin päättänyt, että lisääntyminen kannattaa jättää väliin. Olen koko ikäni kärsinyt pakko-oireista, ahdistuksesta ja masennuksesta. En halua tehdä tänne jotain toista kärsimään samaan helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perhe oli todella kovilla ennenkuin saatiin lääkitykseni kuntoon ja oikea hoitovaste. Nyt olen vuosia ollut oireeton oikeanlaisella lääkityksellä, ja perhe on selvinnyt hyvän tukiverkon avulla. Vaikka lapsiani rakastan yli kaiken niin en tule koskaan olemaan okei sen kanssa, mitä lapseni kävivät vuokseni läpi.Ihmiset eivät voi elää täydellisessä turvassa lapsuutensa läpi. Jokainen lapsi kokee sekä hyviä, että huonoja asioita. On sairasta yrittää eristää lapsia kaikilta huonoilta asioilta. Se eristäminen itsessään on silloin erittäin huono asia.
Oletko vähän tyhmä? Ei tuon ylläolevan kirjoittaja yrittänyt eristää lapsiaan "kaikilta huonoilta asioilta", vaan harmitteli että olivat joutuneet käymään läpi aivan liian rankkoja asioita! Skitsofrenia ei ole mikään pitkittynyt flunssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattanee ottaa asiaa puheeksi ammattilaisen, eli tässä tapauksessa lääkärin kanssa. Näin saat vastauksia kysymyksiisi ja voit tehdä päätöksen nojaten faktoihin.
Miksi lääkäriltä pitäisi kysyä, jos ei ole mitään skitsofreniaa kummempaa? Tietenkin mt-ongelmainen saa lisääntyä ihan vapaasti. Ap:han on itsekin selvästi elämänmyönteinen, kun haluaa lisääntyä. Miksi hänen lapsensa mahdollinen skitsofrenia aiheuttaisi 100% kurjan elämän lapselle? Skitsofrenian ennuste on myös paljon parempi, jos sen oireita huomataan aikaisin ja ap on varmasti tarkkana tässä asiassa, koska on itse kokemusasiantuntja.
Skitsofrenian periytymisestä sen verran, että alttius periytyy, mutta kasvumpäristö lisää riskiä huomattavasti. Jo raskausaikana äitiin vaikuttava ympäristön stressi lisää riksiä. Eli jos vanhemmat aiheuttavat traumoja lapselle joko suoraan tai olemalla välinpitämättömiä lapsen tunteita kohtaan, skitsofrenian puhkeaminen on todennäköistä.
No esimerkiksi siksi, koska lääkitystä ei saa purkaa ilman lääkärin seurantaa, ja sitä on purettava jos aikoo raskautua.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Itsekin olen raskain mielin päättänyt, että lisääntyminen kannattaa jättää väliin. Olen koko ikäni kärsinyt pakko-oireista, ahdistuksesta ja masennuksesta. En halua tehdä tänne jotain toista kärsimään samaan helvettiin.
Jokaisella on eri helvetti, ei sama. Toki jos käsittelee lastaan itsensä jatkeena eikä itsenäisenä ihmisenä, niin silloin helvetti tulemaan olemaan kohtalaisen samanlainen.
Oma äiti oli skitsofreenikko. Meidän perheessä miespuolisilla lapsilla ei ole ollut mitään mielenterveydenongelmia mutta siskolla on ollut paljon ahdistusta, paniikkihäiriötä, läheisriippuvuutta, alkoholismia yms. Eli tuo tyttäriin periytyminen on kyllä jossain määrin totta vaikka siskolla varsinaisesti skitsofreniaa olekaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perhe oli todella kovilla ennenkuin saatiin lääkitykseni kuntoon ja oikea hoitovaste. Nyt olen vuosia ollut oireeton oikeanlaisella lääkityksellä, ja perhe on selvinnyt hyvän tukiverkon avulla. Vaikka lapsiani rakastan yli kaiken niin en tule koskaan olemaan okei sen kanssa, mitä lapseni kävivät vuokseni läpi.Ihmiset eivät voi elää täydellisessä turvassa lapsuutensa läpi. Jokainen lapsi kokee sekä hyviä, että huonoja asioita. On sairasta yrittää eristää lapsia kaikilta huonoilta asioilta. Se eristäminen itsessään on silloin erittäin huono asia.
Oletko vähän tyhmä? Ei tuon ylläolevan kirjoittaja yrittänyt eristää lapsiaan "kaikilta huonoilta asioilta", vaan harmitteli että olivat joutuneet käymään läpi aivan liian rankkoja asioita! Skitsofrenia ei ole mikään pitkittynyt flunssa.
Tämä. Normaali äiti ei yritä polttomerkitä lastaan, kiskoa normaaleja sähköjohtoja seinästä irti tai pakko juottaa maitoa myrkytyksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on eri helvetti, ei sama. Toki jos käsittelee lastaan itsensä jatkeena eikä itsenäisenä ihmisenä, niin silloin helvetti tulemaan olemaan kohtalaisen samanlainen.
Mitä tämä meinaa?
Tarkoitatko että lapseen ei vaikuttaisi (minun tapauksessani) esim. se, että äiti saattaa huutoitkeä nurkassa täysin hallitsemattomasti monta tuntia? Tai äiti joutuu lähtemään kesken pois jostain kivasta paikasta/tapahtumasta sen takia kun ahdistus iskee niin kovana? Tai hän saa jostain kuulla millaisia kauheita jatuksia päässä ni pyörii välillä (ocd pakkoajatukset)?
edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykooseja kyllä esiintyy muillakin kuin huumeiden käyttäjillä.
Skitsofrenia on yleisin psykoosisairaus.