Polttarit ja vauva
Läheisellä ystävälläni on polttarit vauvani ollessa 3,5 kk ikäinen. Vauva on täysimetyksellä, enkä haluaisi edes tarjota pulloa. Päivän ohjelmassa on varmasti rauhallisempuakin hetkiä kuten piknikkiä tai ruokailua ravintolassa, joten pohdin olisiko kohteliainta piipahtaa hetkeksi vauvan kanssa paikalle vai jättää kokonaan väliin... Kovasti haluaisin käydä paikalla, mutta tiedän myös että noin pienestä en pysty olemaan erossa.
Kommentit (57)
Minä peruuttaisin kunnian olla kaasona. Niin ei tarvitse hirviömorsiamen suuttua vauvansa ensin priorisoivasta petturikaasosta.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:13"]Oi miten helppoa elämä on, kun ei ole imetysfanaatikko. Alusta asti opetin vauvalle, että pullokin on kiva (isä antoi satunnaisesti pumpattua maitoa). Puolenvuoden iässä tuli mahdollisuus lähteä hyvässä seurassa piknikristeilemään, joten ei muuta kuin maitoa pakkaseen ja mummo paikalle. Kaikki olivat onnellisia sen jälkeen (äiti, kun pääsi hetkeksi pois, mummo, kun pääsi hoitamaan vauvaa ja vauva, kun oli koko päivän kaiken keskipiste (tyhmä äiti kun tekee kotitöitäkin eikä leiki lattialla koko ajan :). )
[/quote]
Tämä just. Tuntuu et monet mammat luulee, että pikkusesta tulee epäkelpo kansalainen mikä ei saa rintaa 24/7. Mun mielestä pulloruokinnan opettelu pn jees. Mitä jos äiti saa vaikka influenssan tai muun pöpön, niin mitäs se vauva sit syö? Naapurin tädin tissiäkö.
Vähän ot, mutta en asu suomessa vaan maassa, jossa äitiyslomat on mitä on. Työn ohessa olen kaksi vauvaa täysimettänyt 6kk ja muuten jatkanut vuoden ikään. Tietty joku sanoo, ettei pumpatun maidon juottaminen ole täysimetystä, mutta mitä sitten. Ihme jos on parista tunnista ja parista pullollisesta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:13"]Oi miten helppoa elämä on, kun ei ole imetysfanaatikko. Alusta asti opetin vauvalle, että pullokin on kiva (isä antoi satunnaisesti pumpattua maitoa). Puolenvuoden iässä tuli mahdollisuus lähteä hyvässä seurassa piknikristeilemään, joten ei muuta kuin maitoa pakkaseen ja mummo paikalle. Kaikki olivat onnellisia sen jälkeen (äiti, kun pääsi hetkeksi pois, mummo, kun pääsi hoitamaan vauvaa ja vauva, kun oli koko päivän kaiken keskipiste (tyhmä äiti kun tekee kotitöitäkin eikä leiki lattialla koko ajan :). )
[/quote]
Tämä just. Tuntuu et monet mammat luulee, että pikkusesta tulee epäkelpo kansalainen mikä ei saa rintaa 24/7. Mun mielestä pulloruokinnan opettelu pn jees. Mitä jos äiti saa vaikka influenssan tai muun pöpön, niin mitäs se vauva sit syö? Naapurin tädin tissiäkö.
[/quote] nii siis miks et imettäis influenssassa?! Se joka mietti 6kk niin alati antaa soseita jos jo ennen 6kk niin se helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:06"]
Mun polttarit on kun vauva n. 2kk. Ajattelin että pärjää päivän isän kanssa, vaikka muutoin olisi täysimetyksellä. Vai elänkö harhakuvitelmissa kun eka lapsi kyseessä? Kyse olisi nimenomaan päivästä, sisältäen jtn hemmottelua ja ruokaa, ei alkoholia ja illaksi kotiin.
[/quote]
Jos vauva suostuu syömään pullosta ja saat tyhjennettyä tissit jotenkin niin onnistuuhan se.
Ap . Menisin poikkeamaan sopivaan väliin. Jos osaat arvoida vauvan torkkuajan ja syötä juuri kunnolla niin hyvin pari tuntia reissussa pystyt oleen. Mielellään päivällä ettei ole mikään ilta tankkaus aika. 3kk :sen tiheänimunkausi.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:06"]
Mun polttarit on kun vauva n. 2kk. Ajattelin että pärjää päivän isän kanssa, vaikka muutoin olisi täysimetyksellä. Vai elänkö harhakuvitelmissa kun eka lapsi kyseessä? Kyse olisi nimenomaan päivästä, sisältäen jtn hemmottelua ja ruokaa, ei alkoholia ja illaksi kotiin.
[/quote]
Jos vauva suostuu syömään pullosta ja saat tyhjennettyä tissit jotenkin niin onnistuuhan se.
[/quote]
Niin. En oo kauheesti vielä tutustunut imettämiseen, vaikka laskettuaika kolkutteleekin ovella. Olen vain elänyt käsityksessä että pulloon opettaminen voi vaikuttaa siihen kelpaako rinta jatkossa. Olisihan se mukavaa että kelpaisi. Mutta ehkä en ota mitään stressiä aiheesta, kyllä se vauva ruokittua tulee kuitenkin.
Ap kiittää vastauksista, kahlasin ne just läpi :). Mun tilannetta vielä tarkennan sen verran, että polttarit on 2h ajomatkan päässä meiltä kotoa. Tarkoitus olisi ajella polttaripaikkakunnalle, piipahtaa paikalla pari tuntia "rauhallisen ohjelman" aikaan ja sitten joko ajella takaisin tai hankkia joku yöpymispaikka... Isän pitäisi tulla siis vieraalle paikkakunnalle notkumaan päiväksi mukaan jos jossain imetysvälissä haluaisin yksin poiketa paikalla. Lisäksi tohon imetysfanaatikkoasiaan, niin minä en puutu siihen miten muut lapsensa ruokkivat, mutta itse en antaisi pulloa jos ei ihan pakko ole. Mitään järkiperustetta minulla ei ole, en vain halua.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
Niin. En oo kauheesti vielä tutustunut imettämiseen, vaikka laskettuaika kolkutteleekin ovella. Olen vain elänyt käsityksessä että pulloon opettaminen voi vaikuttaa siihen kelpaako rinta jatkossa. Olisihan se mukavaa että kelpaisi. Mutta ehkä en ota mitään stressiä aiheesta, kyllä se vauva ruokittua tulee kuitenkin.
[/quote]
Kannattaa kuitenkin varautua siihen että vauva ei huoli pullosta , varsinkin jos olet intensiivisesti imettänyt pari kk. Tai että huolii niin vähän että ei pärjää päivää (6-7h€ erossa nisästä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kannattaa kuitenkin varautua siihen että vauva ei huoli pullosta , varsinkin jos olet intensiivisesti imettänyt pari kk. Tai että huolii niin vähän että ei pärjää päivää (6-7h€ erossa nisästä.
[/quote]
Niin ajattelin että siihen pitäisi totuttaa imetyksen ohella, eli ei nyt ihan heti ekoina viikkoina mutta pikkuhiljaa? Ei niin että yhtäkkiä lähden ja isä on ekaa kertaa pullo kädessä.
Kannattaa antaa siitä pullosta sitten joka päivä. Mulla kokemusta kahdesta pullo-vastaisesta vauvasta jotka sairaalassa joivat hyvin pullosta, mutta kun oli viikon tai parin tauko kotona niin pulloa ei huolittu enää ennen kuin 9 kk iässä..
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:34"]Läheisellä ystävälläni on polttarit vauvani ollessa 3,5 kk ikäinen. Vauva on täysimetyksellä, enkä haluaisi edes tarjota pulloa. Päivän ohjelmassa on varmasti rauhallisempuakin hetkiä kuten piknikkiä tai ruokailua ravintolassa, joten pohdin olisiko kohteliainta piipahtaa hetkeksi vauvan kanssa paikalle vai jättää kokonaan väliin... Kovasti haluaisin käydä paikalla, mutta tiedän myös että noin pienestä en pysty olemaan erossa.
[/quote]
Mä pumppasin maitoa, ensimmäinen sai sitä myös "lisämaitona" kun ei jaksanut imeä itse rinnasta ensimmäisen kuukauden aikana tarpeeksi. Oppi siis heti juomaan pullostakin ja oli kuitenkin samaa rintamaitoa. Toinen ei oppinut juomaan pullosta kun en muistanut opettaa, mutta hörppäytys (lusikka), nokkamuki ja pullossa vellitutti (josta tulee runsaammin vähemmällä imemisellä) toimivat sen aikaa kun piti olla pois. Mutta kyllä meidän kaveripiirissä ymmärretään vastaavasta syystä johtuen pystyy olemaan mukana vaikkapa vain osan aikaa tmv. Ilmoita etukäteen järjestäjälle että tilanne on tämä, hän varmasti ehdottaa sopivaa ratkaisua.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:34"]Läheisellä ystävälläni on polttarit vauvani ollessa 3,5 kk ikäinen. Vauva on täysimetyksellä, enkä haluaisi edes tarjota pulloa. Päivän ohjelmassa on varmasti rauhallisempuakin hetkiä kuten piknikkiä tai ruokailua ravintolassa, joten pohdin olisiko kohteliainta piipahtaa hetkeksi vauvan kanssa paikalle vai jättää kokonaan väliin... Kovasti haluaisin käydä paikalla, mutta tiedän myös että noin pienestä en pysty olemaan erossa.
[/quote]
Mä pumppasin maitoa, ensimmäinen sai sitä myös "lisämaitona" kun ei jaksanut imeä itse rinnasta ensimmäisen kuukauden aikana tarpeeksi. Oppi siis heti juomaan pullostakin ja oli kuitenkin samaa rintamaitoa. Toinen ei oppinut juomaan pullosta kun en muistanut opettaa, mutta hörppäytys (lusikka), nokkamuki ja pullossa vellitutti (josta tulee runsaammin vähemmällä imemisellä) toimivat sen aikaa kun piti olla pois. Mutta kyllä meidän kaveripiirissä ymmärretään vastaavasta syystä johtuen pystyy olemaan mukana vaikkapa vain osan aikaa tmv. Ilmoita etukäteen järjestäjälle että tilanne on tämä, hän varmasti ehdottaa sopivaa ratkaisua.
[/quote]
Ja tuo eka sai siis sairaalassakin luovutusmaitoa pullosta, asteittain vähensin lisämaidon antamista ja myöhemmin sai pullosta vain harvakseltaan mutta oli kuitenkin muistissa homma. Kannattaa aika alussa antaa, toinen ei hyväksynyt ja oli varmaan korkeintaan kuukauden ikäinen(?) kun testattiin ekaa kertaa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lapset on tietysti aina erilaisia. Olen se jonka lapsi sai pumpattua maitoa pullostakin. Minulle neuvottiin että pullon päälle kannattaa hiukan antaa vielä rintaa jotta vauva yhdistää kylläisyyden rintaan. Itsellä tuo ei onnistunut kuin vauva aina nukuksissa imi sitä pulloa, sai siis rintaa vain ensin. En viitsinyt herättää pullon jälkeen enää tissille. Mutta aloin heti vähentää pullon antamista kun näytti että pärjää ilmankin, ensin sai joka aterian päälle pulloa, sit jätettiin jollain aterialla pois ja lopulta sai vain iltaisin kunnes sekin jäi. Olisko kuukauden saanut, korkeintaan kaksi. Ystävälleni taas ei sanottu ollenkaan että pitäis pyrkiä eroon pikkuhiljaa pullosta ja siirtyä kokonaan imetykseen, hänellä lapsi teki täydellisen stopin rintaan jossain vaiheessa. Hän siis itse myöhemmin spekuloi että johtuisko tuosta kun lapsi aina sai siitä pullosta helpommin. Mutta muistaakseni kuitenkin oli yli muutaman kuukauden kun lopetti. Ja kyllähän osa imetetyistä syö tuttiakin.
Mulle on ihan ehdoton, että vauva juo pumpattua maitoa myös pullosta ja on siihen suostunutkin ongelmitta 2 viikkoisesta lähtien. Ei ole ollut ongelmaa siitä, että tissit on välillä olleet pois kotoa hetken, jos nälkä on yllättänyt tai vauva on voinut lähteä isänsä kanssa esim. sukuloimaan äidin sairastaessa kun on saanut pumpattua maitoa matkaan. Sitä onkin pakkasessa lähes 15litraa...
Ei polttareihin vauvan kanssa! Älä ap viitsi olla ilonpilaaja. Ei kukaan halua sinne vauvaa. Vielä jos sattuis rääkymään niin olis bileet pilalla. Vähän voisit miettiä muitakin kuin vain itseäsi.
Oi miten helppoa elämä on, kun ei ole imetysfanaatikko. Alusta asti opetin vauvalle, että pullokin on kiva (isä antoi satunnaisesti pumpattua maitoa). Puolenvuoden iässä tuli mahdollisuus lähteä hyvässä seurassa piknikristeilemään, joten ei muuta kuin maitoa pakkaseen ja mummo paikalle. Kaikki olivat onnellisia sen jälkeen (äiti, kun pääsi hetkeksi pois, mummo, kun pääsi hoitamaan vauvaa ja vauva, kun oli koko päivän kaiken keskipiste (tyhmä äiti kun tekee kotitöitäkin eikä leiki lattialla koko ajan :). )