Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaa teillä plantaarifaskiittiin?

Vierailija
13.11.2021 |

Taas vaivaa.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri pisti tutkimusten jälkeen kortisonipiikin (kaiken kaikkiaan tarvitsin kaksi), sitten määräsi lepoa pariksi päiväksi, jonka jälkeen akillesjänteen venyttelyä, en tiedä miten tavanomaista tuo akillesjänteen venyttely on, tai liittyykö se plantaarifaskiittiin, mutta noin minut hoidettiin

Vierailija
42/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hampaita ei voi laittaa kuntoon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pallon pyöritys siinä kipeässä kohdassa auttaa, pitää vaan toistaa päivittäin. Sattuuhan se ensialkuun vietävästi, mutta niin pitääkin, siitä se helpottuu. Ja kun eroon pääsee, niin välillä vaan sitä palloa veivaa, niin kyllä se poissa pysyy. Minulla on täyskuminen koiran lelupallo, eläinkaupasta, 6e, vähän pesäpalloa pienempi.

nimim. aiemmin vuosikymmet siitä kärsinyt, nyt vapaa

Vierailija
44/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin käyttämään kortisonitabletteja toiseen vaivaan. Kuurin aikana myös plantaarifaskiitti muuttui oireettomaksi. Myöhemmin taisi taas pahentua ainakin jonkun verran.

Vierailija
45/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyden fysioterapeutti opetti teippaamaan jalan. Vaiva hävisi viikossa. Kun vaiva uusi parin vuoden päästä, teippaus uusittiin ja taas auttoi tehokkaasti. Googlaa teippausohjeet ja hae teippiä kaupasta, löytyy vaikka Prismasta.

Vierailija
46/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus auttaa, ylipaino yksi tärkeä aiheuttaja.

Vierailija
47/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi jalan jumppaaminen, kinesioteippaus ja ortopedin suosittelemat pohjalliset. Akuutissa vaiheessa tulehduskipulääkettäja kylmähoitoa pahimpaan kipuun. Vaiva alkoi yhtäkkiä ja kesti puolisen vuotta. Ei onneksi ole viidessä vuodessa uusiutunut.

Tosin jumppailen jalkoja edelleen, laihdutin 10 kiloa ja olen tosi tarkka kengistä joita käytän.

Vierailija
48/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venyttely joka on täysin päinvastainen kuin mitä neuvotaan. Varpaita ei venytetä ylöspäin vaan alaviistoon. Tehokkaan venytyksen saa kun istuu jalkojensa päälle jalkapohjat pepun alle ja kallistuu taaksepäin. Ei tietenkään poista vaivaa taikaiskusta mutta selkeästi helpottaa. Tennarityyppiset jalkineet pois käytöstä.

Minulla kyllä auttoi nimenomaan varpaiden ylöspäin venytys eli vähän on riskiä nyt mennä väittämään ap:lle että lääkärit neuvovat väärin.

Jollekin toiselle auttaa toisen lääkärin suosittelema päinvastainen venytys. Ei ne lääkärit aina oikeassa ole.

Itse koitin tukisukkaa, teippausta,hierontaa, palloja, erilaisia venyttelyjä ja kipugeeliä. Ainoat keinot, mistä oli apua oli tuo päinvastainen venytys ja jalkaa tukevat jalkineet. Jos kärsitte vaivasta tehkää tuo jonkun aiemmin linkittämä Eric Bergin venyttelyohje. Venytys ei kohdistu suoraan jalan kipeään kohtaan, mutta takareidessä huomaa kyllä kumpi on se kipeämpi koipi. En usko, että varovaisesti aloitettu venyttely on mikään riski kenellekään.

Vierailija
49/63 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaiva loppui kun kävelin yhden kesän paljasjalkakengillä. Sitä ennen tukipohjalliset käytössä.

Vierailija
50/63 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan laihduttamaan, mutta jotenkin tämä pitää jo sitä ennen saada kuriin, kun on vaikeuksia päästä kävellen vessaankaan.

Kumma kyllä seisaaltaan olo tuntuu helpottavan kipua.

Kaikkea muuta jo kokeiltu mutta kortisoonipiikit jäljellä. Näin ei voi jatkua puoltavuotta.

Vierailija
51/63 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa tuo artikkeli: https://engagingmuscles.com/plantar-fasciitis-foot-pain/

Jalkapohjalla nimenomaan on yllättävän vähän tekemistä vaivan alkamisen suhteen. 

Vierailija
52/63 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin neuvoa, mutta vaikka mitä sanoja yritän käyttää tai jättää pois, niin kommentti jonoutetaan moderointia varten. Vuosia oli sama vaiva on-off ja avun sain ortopediltä.

Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
53/63 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkii kenkiin omaan jalkaan teetetyt pohjalliset, joissa oikeanlainen tuki.

Vierailija
54/63 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teippaus 

Vierailija
55/63 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi parhaiten faskiittisukka ja pohkeiden venytys. Kivut lähtivät muutamassa päivässä.

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/THERMOSKIN-FXT-matalat-kompress…

Vierailija
56/63 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua, kun mikään ei tunnu auttavan. Mikä sinulla auttoi?

Vierailija
57/63 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli vaiva yllättäen, muiden outojen oireiden kanssa. Aloitin estrogelin käytön ja helpotti nopeasti. Liittyi siis minulla esivaihdevuosioireisiin!

Vierailija
58/63 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskindol-voide auttoi minulla. Apteekki suositteli.

Lähti alle viikossa.

Vierailija
59/63 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi jättää kävelemättä, kun oikeanlaisilla masaikengillä (eli juuri nuo MBT) voi kävellä aivan samalla tavalla kuin ennen?

Ei noilla ole talvikenkiä.

Vierailija
60/63 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kosmologi, mutta voin vilkaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän