Mikä auttaa teillä plantaarifaskiittiin?
Kommentit (63)
Ne jalan keskiosan eli kaaren alle laitettavat halvat silikoniset tuet auttoivat eniten. Mulla oli vuoden verran tuo vaiva molemmissa jaloissa ja sitten se aikanaan vaan parani. Välillä oli niin kipeä että oli hankala astua. Ei siihen pikaratkausuja ole mutta nämä kuitenkin toivat selvästi helpotusta.
Mbt kengistä en osaa sanoa. Ne ovat aika raskaat kävellä. Aluksi keinuvat hyvin mutta pohja lässähtää melko pian ahkeralla käytöllä. En enää välitä niistä maksaa.
Venyttelyt säännölllisesti kolme kertaa päivässä tehtynä auttoi parhaiten, hyvänä kakkosena plantaarifaskiittituki.
https://www.apteekkishop.fi/Thermoskin-Plantaarifaskiittituki
Venyttely joka on täysin päinvastainen kuin mitä neuvotaan. Varpaita ei venytetä ylöspäin vaan alaviistoon. Tehokkaan venytyksen saa kun istuu jalkojensa päälle jalkapohjat pepun alle ja kallistuu taaksepäin. Ei tietenkään poista vaivaa taikaiskusta mutta selkeästi helpottaa. Tennarityyppiset jalkineet pois käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Venyttely joka on täysin päinvastainen kuin mitä neuvotaan. Varpaita ei venytetä ylöspäin vaan alaviistoon. Tehokkaan venytyksen saa kun istuu jalkojensa päälle jalkapohjat pepun alle ja kallistuu taaksepäin. Ei tietenkään poista vaivaa taikaiskusta mutta selkeästi helpottaa. Tennarityyppiset jalkineet pois käytöstä.
Tämä. Moni lääkärikin neuvoo väärin.
Tässä mallia:
- Venyttely. Minulla oli koko takaketju niskasta nilkkoihin aivan jumissa ja niiden jumien avaaminen auttoi. Pitkät venyttelyt tein joka ilta ja olen jatkanut vaivan mentyä ohi.
- Ostin kenkiin sellaiset holvikaarituet (tilasin netistä) ja se auttoi päivällä kun joudun työssäni olemaan paljon jaloillani
- Yölasta. Tämän koin melkein auttavan eniten. Viikon käytön jälkeen alkoi huomata selkeän eron. Aamun ensi askeella ei tullut sitä että joku repeytyy jalkapohjassa.
- Lepo. Eli olin 3 viikkoa täydessä liikuntakiellossa ja sen jälkeen aloin pyöräilemään. Vaiva oli pahimmillaan syksyllä ja alkutalvesta enkä oikein uskaltanut juosta mutta noiden yllämainittujen keinojen jälkeen jalalla kesti jo hiihtää. Keväällä vasta aloittelin uudestaan juoksua.
- Kortisonipiikki. Vei kivun pois mutta toki ei varsinaisesti paranna vaivaa eli lepoa kaipaa piikin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyllä auttoi nimenomaan varpaiden ylöspäin venytys eli vähän on riskiä nyt mennä väittämään ap:lle että lääkärit neuvovat väärin.
Pidin semmoista jalkatukea. Littanat kengät piti unohtaa. Vähän korkoa. Kesti yli vuoden, nyt ollut ok pari vuotta.
Eksentrinen harjoittelu, mitä suositellaan myös akillesvaivojen hoitoon. Yleensäki lihaskunnon ylläpito+lihashuolto on pitäny plantaarin poissa.
Plantaarifaskiitti on aina infektioperäinen vaiva. Mikrobit ovat peräisin joko suusta (usein oireeton ientulehdus tai parodontiitti), tai suolistosta (usein oireeton suolistotulehdus). Mikrobilääkkeet toimivat, mutta mikrobien alkulähde on myös hoidettava.
Suussa on noin 20 cm^2 tulehtuvaa kudosta, suolistossa taas on jalkopallokentän kokoinen alue, joka voi tulehtua. Suolen kanssa pitää olla erittäin kärsivällinen, ikenet saa puhtaaksi melko helposti mikrobeista. Mutta vaatii siis runsaasti aikaa ja paljon mikrobilääkkeitä. Niitä voi paukuttaa myös vaikka luontaistuotteilla, kuten oreganoöljyllä, tms. Metronidatsoli lienee tehokkain antibiooteista, mutta saattaa aiheuttaa paljon oireita, joka on teknisesti sanottuna immunopatologiaa (immunopathology). Oireiden kanssa on opittava elämään myös.
Jalkaholvi korottava pohjallinen. Teetetty kaupungin maksusitoumuksella.
Minulla parani vaan kun en laittanut kokonaan painoa sille jalalle eli käytin kyynärsauvoja.
Pahimpia kipuja auttoi hieman se kun painelin sormilla jalkapohjaa ja se kun laitoin jalkaterää vuorotellen nyrkkiin ja vuorotellen varpaat ylös.
Mulla auttoi kun ostin työkengiksi birkenstock kengät, joissa on soft foodbed. Käytin myös sellaisia poikittaisholvin tukia muissa kengissä. Birkenstockeja käytän vieläkin, mutta en tarvitse enää muissa kengissä tukia.
Kalevalainen jäsenkorjaus toimi, vaikka en olisi ikinä uskonut (kävin koska olin saanut hoitosarjan lahjaksi). Mutta hoitokertoja tarvittiin kyllä useampia.
Ystävälläni auttoi myös pohjallinen. Oli aika kallis mutta vaiva helpottui
Aika. Vuoden oli, eikä auttanut lääkärillä käynti. En siis saanut mitään hoitoa vaan lusin sen vuoden ja sitten se hävisi. Oli vaikea vuosi, koska molemmissa oli plantaarifaskiitti.
Pohkeen venyttäminen auttaa etenkin plantaarifaskiitin ehkäisyssä ja Strassburgin sukka öisin käytettynä auttoi paranemisessa
Korkoa kenkiin ja ne geelipehmusteet kantapään alle, jossa on reikä keskellä. Nämä hoitivat homman mutta kauanhan niiden kesti parantua kun ehtivät pitkään vaivaamaankin. Ei tullut koskaan takaisin, vaikka muita jalkaterävaivoja on tullutkin.
Ompa ristiriitaista ohjetta tässä ketjussa. Esimerkiksi tuo öisin käytettävä jalkajuttu venyttää varpaita ylöspäin, mutta juutube videolla joka jaettiin venytetään täysin eri suuntaan. Monessa paikassa neuvotaan hieromaan jalkapohjaa, mutta tässä ketjussa ettei missään nimessä. Jää miettimään mikä olisi parasta, ehkä lääkärissä käynti.
Olen jo muutenkin miettinyt että onko näitä vaivoja vähän erilaisia tämän saman plantaari faskiitti otsikon alla? Ja tällöin yksi ja sama venytys tai ohje ei auta kaikille? Esim. katsoin videon jossa kerrottiin kipeiden alueiden olevan keskimäärin siinä holvikaaren takaosassa, mutta itsellä se ei ole yhtään kipeä.
Itsellä vaiva alkoi alku viikolla, ja tuntuu että on myös nilkassa, sen takaosassa melko alhaalla tuntuu olevan oikein kipeä piste, ehkä välillä tuntuu että kipu vain siellä, varsinkin levossa. Mutta vahvasti kipu tuntuu myös jalkapohjassa, jos joutuu kävellä. Nyt jalka kipeä myös levossa, ja astua en haluaisi sille jalalle lainkaan, toivoisin että olisi kepit.
Koetin jo teipata jalkaa, ja pidin teippiä pari päivää, ehkä poistin sen liian nopeasti, mutta tuntui että ei se auta. Ostin myös pohjalliset, ja alkuun tuntuikin auttavan vähän kävelyyn, mutta ei enää, eilen nilkutin kauppaan sellainen pohjallinen kantapään alla ja oli kyllä yhtä h*#@€ttiä koko reissu. Burana olen nyt syönyt pari päivää aamuin illoin.
Lääkäriin on mentävä, vaikka kaikki mitä tästä luen viittaa siihen ettei heillä ole keinoja korjata varsinkaan nopeasti tätä vaivaa.
Miten tämän kanssa voisi vuoden elää?
Mulla kesti 1,5v kunnes älysin vaihtaa sandaalimalliset työkengät korkeakantaisiin. Sitten alkoi pikkuhiljaa paranemaan ja nyt huono muisto vain. Ihana lähteä kävelemään kun ei kiristä.
Ja koska se ei mielestäsi sovellu yleisneuvoksi, kenenkään ei kannata sitä kokeilla? Onhan siinä se vaara että paranee ilman saikkua :D