Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen hemmoteltu - nyt poden mielipahaa siitä

Vierailija
31.01.2015 |

Tiedän olevani erittäin etuoikeutetussa asemassa, joka on nyt käynyt vaivaamaan itseäni.
Olen lukion kakkosella, joten tietysti riippuvainen vanhempien taloudellisesta avusta. Asun vanhempieni luona vielä kotona ja teen jonkin verran kotitöitä, huolehdin oman huoneeni siisteydestä, vien roskia, imuroin ja joskus teen ruokaa. Huolehdin myös omista pyykeistäni itse. Matkustelemme neljä kertaa vuodessa, jouluisin kaukokohteisiin, kesäisin välimerelle ja syksyisin ja keväisin lyhyemmälle kaupunkireissulle. Vanhemmat ovat myös kustantaneet kavereiden kesken tehtyjä pienempiä matkoja.
Kesätyöt olen saanut aina vanhempien suhteiden kautta, ikinä en ole työhaastattelussa ollut. Ajokortin suoritin tämän kuun alussa ja nyt vanhempani ovat ostamassa minulle uutta autoa ikiomaksi, vaikka helsingissä ei sellaista todellakaan tarvitsisi.
Olen hyvä lukiolainen, saan kymppejä kokeista ja kursseista ja vanhempani ovat ilmoittaneet, että he tulevat tukemaan opiskelujani ulkomailla, jonne haluan hakea.

Olen alkanut tuntemaan niin huonoa omatuntoa, sillä tuntuu etten ansaitse kaikkea mitä saan. Tiedän myös, että monet "kavereistani" puhuvat selkäni takana, kuinka hemmoteltu kakara olen. Mitä voin tehdä toisin, etten tuntisi huonoa omatuntoa? :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ne sua nimittelee hemmotelluksi kakaraksi koska on kateellisia. Vaikutat kuitenkin järkevältä. Hemmotellusta kakarasta tulee ennemminkin mieleen joku joka saa kaiken eikä tee mitään. Se on sitten eri asia.

Vierailija
2/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ansaitsekaan. Pistää vihaksi tuollaiset hemmotellut nirppanokat jotka saa kaiken tekemättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kuulostaa tosiaan siltä, että elät "charmed lifea". Se, että tunnistat sen itse, on mielestäni todella hieno piirre; se kertoo, että sulla on järkeä päässä ja sydän paikallaan. 

Ehkä olosi paranisi, jos alkaisit esimerkiksi tekemään vapaaehtoistyötä? Esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin tai muun järjestön kautta?  Sulle on suotu sun elämään paljon "siunauksia", ehkä takaisin antaminen "maailmalle/universumille" olisi hyvä ratkaisu?

Vierailija
4/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä kerro mistään saamisistasi kavereille.  pidä matalaa profiilia.  miksi pitäisi kertoa jos ei ole tarvetta brassailla? 

Vierailija
5/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että sä et ole valinnut vanhempiasi sen enempää kuin huonompiosaisetkaan. Et voi sille mitään että olet syntynyt menestyvien vanhempien lapseksi. Tottakai se herättää kateutta, mutta ei se sun syy ole. Ei siis mitään syytä tuntea syyllisyyttä. 

Vierailija
6/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään hävettävää. Hoida asiasi hyvin ja tee hyödyllisiä asioita. Nauti mutta ymmärrä myös erilaista elämää.

Vierailija
7/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten heräsin päiväunesta, kaupan kassana istuen, pahoja katseita nuorille lukiolaisille luoden. 

Vierailija
8/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:10"]Tottakai ne sua nimittelee hemmotelluksi kakaraksi koska on kateellisia. Vaikutat kuitenkin järkevältä. Hemmotellusta kakarasta tulee ennemminkin mieleen joku joka saa kaiken eikä tee mitään. Se on sitten eri asia.
[/quote]

Itsekin ajokortit ja autot saanut, nyt asun ilmaiseksi opiskelupaikkakunnalla äitini omistamassa asunnossa. Omaa rahaa n. 10 000e ja vanhemmat välillä antavat rahaa tai käyvät kaupassa meille.
Kaverit asuvat pienissö solukämpissä. Tasan ei mene nallekarkit, turhaan tunnet syyllisyyttä, että olet saanut helpommalla.

Vierailija
9/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kiitollinen osastasi. Selvästi osaat tuota kaikkea arvostaa. Vähän kkateellinen olen, mutta ei tuo ole minulta pois. Toivon että voisin itsekin auttaa tulevaisuudessa lapsiani ettei tarvitse yhtä kovasti tehdä opintojen ohella töitä, mutta en kuitenkaan auta niin paljon, ettei oppisi pärjäämään itse. Siinä vanhemmat tekevät karhunpalveluksen jos hemmottelun vuoksi lapsesta ei tule itsenäistä , vaan vielä aikuisenakin on muista riippuvainen.

Vierailija
10/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:12"]Hei! Kuulostaa tosiaan siltä, että elät "charmed lifea". Se, että tunnistat sen itse, on mielestäni todella hieno piirre; se kertoo, että sulla on järkeä päässä ja sydän paikallaan. 

Ehkä olosi paranisi, jos alkaisit esimerkiksi tekemään vapaaehtoistyötä? Esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin tai muun järjestön kautta?  Sulle on suotu sun elämään paljon "siunauksia", ehkä takaisin antaminen "maailmalle/universumille" olisi hyvä ratkaisu?
[/quote]
Joo, itseasiassa saan juuri ihmisten auttamisesta suuren onnellisuuden tunteen. Haluaisin enemmän kuin mitään päästä lääkäriksi, jotta voisin toteuttaa kutsumustani auttaa ihmisiä! Olen myös miettinyt, että jos en pääse suoraan lukiosta opiskelemaan, menen tekemään vapaaehtoistyötä muutamaksi kuukaudeksi, koulussa kerrottiin tuollaisesta mahdollisuudesta :)

Vierailija
11/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:11"]Et ansaitsekaan. Pistää vihaksi tuollaiset hemmotellut nirppanokat jotka saa kaiken tekemättä mitään.
[/quote]
Jos ap:n vanhemmat sattuu olemaan vähän varakkaampia niin minkä sille voi. Semmonen kyllä ärsyttäis jos aikuisen ei tartteis tehdä mitään ja isi ja mamma kustantais kaiken.

Vierailija
12/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta pode mielipahaa. Sinulla on käynyt onni syntymälotossa. Kavereihin voit kyllä pitää matalaa profiilia ja olla kertomatta hyvästä tuuristasi, jos asia vaivaa sinua ja kaverit kadehtivat.

Vierailija
13/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:12"]Hei! Kuulostaa tosiaan siltä, että elät "charmed lifea". Se, että tunnistat sen itse, on mielestäni todella hieno piirre; se kertoo, että sulla on järkeä päässä ja sydän paikallaan.  Ehkä olosi paranisi, jos alkaisit esimerkiksi tekemään vapaaehtoistyötä? Esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin tai muun järjestön kautta?  Sulle on suotu sun elämään paljon "siunauksia", ehkä takaisin antaminen "maailmalle/universumille" olisi hyvä ratkaisu? [/quote] Joo, itseasiassa saan juuri ihmisten auttamisesta suuren onnellisuuden tunteen. Haluaisin enemmän kuin mitään päästä lääkäriksi, jotta voisin toteuttaa kutsumustani auttaa ihmisiä! Olen myös miettinyt, että jos en pääse suoraan lukiosta opiskelemaan, menen tekemään vapaaehtoistyötä muutamaksi kuukaudeksi, koulussa kerrottiin tuollaisesta mahdollisuudesta :)

[/quote]

Sovit varmasti hyvin lääkäriksi. Esimerkiksi sosiaalityöntekijänä sinulla taas voisi olla ongelmia ymmärtää asiakkaiden elämäntilanteita. Itse menetin vanhempani nuorena ja olen siitä asti ollut ypöyksin maailmassa. Kaiken olen joutunut itse maksamaan ja hankkimaan ja olen suuntautunut työelämässä nimenomaan köyhien auttamiseen, koska tiedän tasan tarkalleen miltä se köyhyys tuntuu ja tiedän suurinpiirtein mitä köyhä ihminen on vailla. Hirveimpiä ovat sellaiset sossut, jotka eivät ole koskaan itse kokeneet köyhyyttä tai puutteenalaisuutta. Sellaiset vain yleensä loukkaavat asiakkaitaan.

Vierailija
14/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, että sinulla on mahdollisuus opiskella tutkinto/ammatti ja saada työ, jossa voit tehdä jotain yhteiskunnallisesti merkityksellistä. Yritä löytää oma "kutsumuksesi".

Mieti, millä tavalla voit palauttaa hyvinvointia yhteiskunnan kiertoon. Tee eettisiä valintoja matkustaessa ja shoppaillessa. Osallistu yhteiskunnallisiin asioihin, vapaaehtoistyöhön, järjestötoimintaan tms. Laita itsesi likoon muiden puolesta. Silloin saat hemmotellun kakaran hunnun pudotettua päältäsi. 

Itse ajattelen, että hyvinvointi tuo myös velvollisuuksia ihmisille.

Vierailija
15/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:12"]Hei! Kuulostaa tosiaan siltä, että elät "charmed lifea". Se, että tunnistat sen itse, on mielestäni todella hieno piirre; se kertoo, että sulla on järkeä päässä ja sydän paikallaan.  Ehkä olosi paranisi, jos alkaisit esimerkiksi tekemään vapaaehtoistyötä? Esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin tai muun järjestön kautta?  Sulle on suotu sun elämään paljon "siunauksia", ehkä takaisin antaminen "maailmalle/universumille" olisi hyvä ratkaisu? [/quote] Joo, itseasiassa saan juuri ihmisten auttamisesta suuren onnellisuuden tunteen. Haluaisin enemmän kuin mitään päästä lääkäriksi, jotta voisin toteuttaa kutsumustani auttaa ihmisiä! Olen myös miettinyt, että jos en pääse suoraan lukiosta opiskelemaan, menen tekemään vapaaehtoistyötä muutamaksi kuukaudeksi, koulussa kerrottiin tuollaisesta mahdollisuudesta :)

[/quote] Kuulostaa tosi hyvältä ap! Voikun kaikki muutkin hyväosaiset ajattelisivat niin kuin sinä. Mun mielestä sä olet ihan selkeästi oikealla tiellä: turhaan välität näistä kateellisistä ihmisistä. -4

Vierailija
16/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:35"]

[/quote] Kuulostaa tosi hyvältä ap! Voikun kaikki muutkin hyväosaiset ajattelisivat niin kuin sinä. Mun mielestä sä olet ihan selkeästi oikealla tiellä: turhaan välität näistä kateellisistä ihmisistä. -4

[/quote]

tsemppiä ap, olet hyvä ihminen!

ps. kukaan lukiolainen ei oikeasti ole täällä...

Vierailija
17/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, kun joku köyhä AV:llä valittaa elämäänsä (mikä voi olla sosiaalisesti yhtä peritty kuin Ap:n + siihen ehkä sairastuminen tms. ikävä (omasta itsestä riippumaton) sattuma päälle) ihmiset kerääntyvät yleensä paheksumaan ja moittimaan ja myös ylimielisesti mestaroimaan siinä miten pitäisi elää. Sen sijaan kun joku rikas valittaa elämäänsä, yläpeukkua, myötätuntoa ja kannustusta satelee. Niin tekopyhää. Ap, sinuna pitäisin elintasosi omana tietonasi ja keskittyisin elämään omaa elämää. Menee vapaaehtoistöihin jos haluat, älä muuten - ei kukaan halua sinne ihmistä, joka käy siellä vain huonon omatunnon takia. 

Vierailija
18/18 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saat paljon, viestistäsi välittyy järkevä suhtautuminen siihen. Sinua ehkä hemmtellaan, mutta et vaikuta miltään pilalle lellityltä. (: