Gubbe laskuttaa vanhukselta 49.50/h, työntekijä saa 10€/h (miinus verot)
Aika hyvin vetävät tuosta välistä.
"Kaksi kahden tunnin gubben vierailua maksaa asiakkaalle 198 euroa kuussa. Hinta on kotitalousvähennyskelpoinen. Gubbet saavat vierailuista 10 euroa tunnilta, ja laskuttavat summan kevytyrittäjinä."
Kommentit (114)
Ei taida tuosta Gubbesta uudeksi Nokiaksi olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman ikäihmisen, joilla tällainen Gubbe-ystävä on, ja ovat kovasti olleet tyytyväisiä. Mutta hyvänen aika, en ole todellakaan tiennyt että palvelu on noin hinnakas!
Hommahan perustuu kotitalousvähennykseen, samoin kuin moni muukin kotityöhön ja remppapalveluihin liittyvä rahastus.
Lasketaan sen varaan ettei asiakasta kiinnosta hinta koska "sen saa vähentää verotuksessa", ja että löytyy työttömiä jotka ottavat sen kympin orjapalkan, vaikka tekemällä saman homman suoraan laskutuspalvelun kautta saisi yli kolme kymppiä.
En tunne kotitalousvähennyksen systeemiä, mutta olenko oikeassa, kun luulen, ettei hinnasta hyvitetä verotuksessa kuin jonkinlainen osaprosentti?
Kyllä, olet aivan oikeassa.
Harmi kyllä palveluiden ostajat eivät aina ymmärrä asiaa, eivätkä niiden myyjät vaivaudu selventämään.
Niin tämän firman kuin monen muunkin kotipalveluja tarjoavan yrityksen sivuilla ja mainoksissa lukee täysin selvästi, paljonko hinta on kotitalousvähennyksen jälkeen.
Ei muuta kuin alkavat ihan yrittäjiksi, laittavat vaikka toimiminen pystyyn itse kukanenkin. Tai tekevät keskenään yhdessä yhtiön, jonka työntekijät omistaa.
Toki tuo ehdotus, että kunta hoitaa, on ihan Ok myös. Vaikka niin, että maksaa palkkaa esim. 14-17 €/h (sijainnista riippuen), ja laskuttavat asiakkaalta vain todelliset kulut (sisältäen palkat, henkilöstökulut ja pienet hallinnolliset kulut.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille työntekijälle ei varmaan makseta matkoja tms.? Eikä mitään lisiä?
Minusta tuo on hyvä palvelu. Kannattaa muistaa, että ei siinä maksussa ole pelkkää tekijän palkkaa, siinä on osansa laskutuksella, vakuutuksilla, verkkosivulla, rekrytoinnilla jne.
Minusta on varsin edullista saada joku käymään mummon luona hintaan 70 e/h, koska vapaaehtoistoimijat saapuvat, jos heitä huvittaa.
70e/h tietää jo lähemmäs 50 euron tuntipalkkaa.
Esimerkiksi laskutuspalvelun kautta.
Ihan varmasti saat mummolle seuraa reippaasti edulisemminkin, turvautumatta vapaaehtoistoimijoihin.
Miksi tuntipalkka olisi noin iso? Katsopa huviksesi, mitkä ovat sivukulut, myös yrittäjälle. Yrityksen pitää hankkia sijainen, jos vakihoitaja on sairaana ja maksaa vuosilomakorvaukset, ei nekään ole ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevytyrittäjänä itse tarjoaisi tällaisia palveluita. Tienaisi itse enemmän. Kuka hullu suostuu tuohon 10€/h? Ehkä joku opiskelija tai vanhempien luona asuva.
Tarjoaahan tuo firma tietysti sen ohjelmistoalustan, jonka päällä kaikki toimii. Ja markkinoinnin tähän päälle. Eli tietysti se helpottaa toimintaa työntekijälle.
Mutta pidemmän päälle kannattaa tietysti kerätä omia vakiasiakkaita tietty määrä ja siirtyä pois tuon Gubben toiminnasta ja ruveta veloittamaan itse suoraan asiakkaita.
Paitsi ettei asiakkaita (yleensä ainakaan) saa suoraan varastaa edelliseltä työnantajalta, joka on tehnyt myynti- ja markkinointityön. Mieluummin tekee suoraa alusta asti yksityisyrittäjänä ihan itse mainostaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevytyrittäjänä itse tarjoaisi tällaisia palveluita. Tienaisi itse enemmän. Kuka hullu suostuu tuohon 10€/h? Ehkä joku opiskelija tai vanhempien luona asuva.
Tarjoaahan tuo firma tietysti sen ohjelmistoalustan, jonka päällä kaikki toimii. Ja markkinoinnin tähän päälle. Eli tietysti se helpottaa toimintaa työntekijälle.
Mutta pidemmän päälle kannattaa tietysti kerätä omia vakiasiakkaita tietty määrä ja siirtyä pois tuon Gubben toiminnasta ja ruveta veloittamaan itse suoraan asiakkaita.
Ja se kaikki perustuu kustannustehokkuuteen.
Jos firman kulurakenne on sitä luokkaa että vasta 50e tuntihinnalla / 10e tuntipalkalla (mikä on täyttä ryöstöä sekä asiakkaita että työntekijöitä kohtaan) pysytään pinnalla, voisi olettaa että homma hoidetaan kynillä, ruutupapereilla ja hevospostilla.
Artikkelissa totta kai puhuttiin vain naisyrittäjistä ja esteistä saada rahoitusta koska naiset, mutta tosiasiassa koko konsepti mättää. Jos asiakkaat oikeasti saadaan maksamaan tuollaisia summia palvelusta, nauravat osaavammat asiantuntijat partaansa ja perustavat vastaavan firman joka myy palvelua 20-25% halvemmalla ja nettoaa silti kivat voitot.
Mutta tuossahan sanottiin jo mikä idea on. Luodaan kiva menestystarina ja myydään firma jollekin pääomasijoittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille työntekijälle ei varmaan makseta matkoja tms.? Eikä mitään lisiä?
Minusta tuo on hyvä palvelu. Kannattaa muistaa, että ei siinä maksussa ole pelkkää tekijän palkkaa, siinä on osansa laskutuksella, vakuutuksilla, verkkosivulla, rekrytoinnilla jne.
Minusta on varsin edullista saada joku käymään mummon luona hintaan 70 e/h, koska vapaaehtoistoimijat saapuvat, jos heitä huvittaa.
70e/h tietää jo lähemmäs 50 euron tuntipalkkaa.
Esimerkiksi laskutuspalvelun kautta.
Ihan varmasti saat mummolle seuraa reippaasti edulisemminkin, turvautumatta vapaaehtoistoimijoihin.
Miksi tuntipalkka olisi noin iso? Katsopa huviksesi, mitkä ovat sivukulut, myös yrittäjälle. Yrityksen pitää hankkia sijainen, jos vakihoitaja on sairaana ja maksaa vuosilomakorvaukset, ei nekään ole ilmaisia.
Sivukulut ovat n. 20-25%.
Myyn itse palveluja kevytyrittäjänä.
Saako gubbe kympin ja maksaa siitä verot ja eläkkeensä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kymppi on tuntipalkka, josta menee samat verot ja muut työntekijän pakolliset maksut (noin 9 %) kuin mistä tahansa palkasta. Työnantajalle kuuluvia maksuja (esim. työnantajan eläkemaksu) siitä ei enää vähennetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kymppi on tuntipalkka, josta menee samat verot ja muut työntekijän pakolliset maksut (noin 9 %) kuin mistä tahansa palkasta. Työnantajalle kuuluvia maksuja (esim. työnantajan eläkemaksu) siitä ei enää vähennetä.
Mutta eikö yrittäjä maksa itse oman eläkkeensä?
Mietitäänpä vaikka siivousalaa.
Palkat ovat n. samaa tasoa. Mutta siivousfirman on järkättävä pesuaineet, työvälineet, autot, jonkinlaiset omat tilat, jne. Tuntihinta on tyypillisesti 30 euron luokkaa.
Gubben ei tarvitse järjestää mitään noista. Ja tuntihinta on 50e.
Perustelut?
Jos firman kulurakenne on sitä luokkaa että vasta 50e tuntihinnalla / 10e tuntipalkalla (mikä on täyttä ryöstöä sekä asiakkaita että työntekijöitä kohtaan) pysytään pinnalla, voisi olettaa että homma hoidetaan kynillä, ruutupapereilla ja hevospostilla.
Tuo kulurakenne on siis työntekijällä, joka tekee töitä yhteensä neljä tuntia kuukaudessa. Taitaa olla vaikea saada järkevämpää kulurakennetta noin pienellä tuntimäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei asiakkaita (yleensä ainakaan) saa suoraan varastaa edelliseltä työnantajalta, joka on tehnyt myynti- ja markkinointityön. Mieluummin tekee suoraa alusta asti yksityisyrittäjänä ihan itse mainostaen.
Kyllä kevytyrittäjästä oikeaksi yrittäjäksi ryhtyvä saa viedä asiakkaat mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kulurakenne on siis työntekijällä, joka tekee töitä yhteensä neljä tuntia kuukaudessa. Taitaa olla vaikea saada järkevämpää kulurakennetta noin pienellä tuntimäärällä.
Ei ole kovinkaan vaikeaa. Se työntekijä myy palvelua suoraan vanhukselle laskutuspalvelun kautta. Laskutuspalvelu ottaa 5% eikä yli 50% kuten Gubbe, ja työntekijä saa palkkaa yli 30 eur/tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö yrittäjä maksa itse oman eläkkeensä?
Maksaa (tai tässä tapauksessa Ukko hoitaa maksun käytännössä), mutta tuo kymppi on se summa, joka jää tuntipalkaksi sen jälkeen, kun nämä maksut on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä vaikka siivousalaa.
Palkat ovat n. samaa tasoa. Mutta siivousfirman on järkättävä pesuaineet, työvälineet, autot, jonkinlaiset omat tilat, jne. Tuntihinta on tyypillisesti 30 euron luokkaa.
Gubben ei tarvitse järjestää mitään noista. Ja tuntihinta on 50e.
Perustelut?
No siks et tää on start up ja mullistavampi idea kuin tulen, pyörän tai sähkön keksiminen.
Rahaa kai menee haastatteluihin, joiden perusteella löydetään toisilleen sopivat ystävykset.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismin periaate on nimenomaan se, että pääoman/tuotantovälineiden omistaja tienaa ajallasi enemmän kuin sinä.
Mikään ei estä ihmisiä järjestäytymästä toisella tavoin ja tekemään töitä niin, että saa itse koko työnsä panoksen kenenkään vetämättä välistä. Paitsi USA:n armeija estää.
Taas joku höperö kom mari kirjoittelee päättömiä. Ihan siitä vaan yksityisyrittäjäksi, niin ei tarvitse narista.
Ihan vaan siitä itse hoitelette kaiken aina asiakkaiden hankkimisesta asti. Ei tarvitse sitten kitistä. Ja voin luvata, että usan armeija ei hommaan sotkeudu.
Mä olen tehnyt tällaista vapaaehtoistyötä, jossa oli tarkoitus, että aina käydään saman luona. Ja kävinkin pitkiä aikoja ja aina juuri sovittuun aikaan.
Gubbessahan on idea nimenomaan se, että joka kerta tulee sama tyyppi, ei todellakaan jotain satunnaista, joka sattuu sillä hetkellä olemaan oikeassa paikassa.