Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko olette muut palstan kartanonrouvat aloittaneet jouluvalmistelut?

Vierailija
13.11.2021 |

Me ollaan laitettu puistoa joulukuntoon, siivottu istutuksia ja laitettu jouluvaloja ja -koristeita. Mies haki kymmenen sypressiä, jotka tulee ruukkuihin altaanille. Toivottavasti keväällä istutetut puksipuut kestää talven.
Olen myös aloitellut joulusiivousta alakerran isoissa saleissa, joita käytetään ahkerasti joulunaikaan, muulloin harvemmin. Samoin virittelen alakerran isoa keittiötä kuntoon. Olen tuonut sisälle joulukukkia ja aloittanut koristelun.
Ruotsalainen jouluglögi on käymässä kellarissa. Testailen pikkuhiljaa uusia joulureseptejä, tänään graavaan siikaa ja teen riistapullia uudella reseptillä.
Meillä on joulun alla joululounaita 4-5 kertaa: oman talon väelle ja muille läheisille tahoille maanantaina ennen joulua oikein isot kemut, mm täydellinen julbord, joulupukki, lahjat ja illalla disco. Yhdistyslounas on edellisellä viikolla noin 20 hengelle (kyläyhdistys, metsästysseura, lionsit, martat, 4h, VPK, seurakunta, musiikkikoulu jne) ja tärkeille yhteistyökumppaneille tarjoamme päivällisen jouluukuun alussa.
Lennämme perheen kanssa itsenäisyyspäiväksi Brysseliin sisareni luokse ostoksille ja sukuloimaan.
Joulua vietetään 23.12.-2.1., tuolloin meille tulee vieraita 20-25 henkeä, kaikki eivät tietenkään tule yhdellä kertaa.
Tammikuun alussa minä ja mies lomailemme lämpimässä pari viikkoa. Todella ansaittunloma kaiken hulinan jälkeen!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut piioille ohjeet kyllä talon joulukuntoon saattamisessa. Varsinainen joulusiivous aloitetaan vasta marraskuun viimeisellä viikolla.

Ruokalistaa olen suunnitellut. Täytyy kyllä vähän vahtia keittiössä, että tekevät kuten sanon.

Vierailija
2/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä edes ehtinyt ajatella joulua saati sitten ohjeistaa henkilökuntaa. Kaikki aika on mennyt tallin remonttia valvoessa ja Belgiasta saapuneiden uusien ratsujen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen antanut piioille ohjeet kyllä talon joulukuntoon saattamisessa. Varsinainen joulusiivous aloitetaan vasta marraskuun viimeisellä viikolla.

Ruokalistaa olen suunnitellut. Täytyy kyllä vähän vahtia keittiössä, että tekevät kuten sanon.

Hah haa taidatpa narrata! Ei nyky-Suomessa ole varaa palkata kotiapulaisia! Meillä on luotto-keittäjätär, joka auttaa joulusesongin aikaan noin 15-20 tuntia viikossa ja laskuttaa oman yrityksensä kautta tuntiveloituksena. Samoin siivousfirma tulee tekemään jotain siivoushommia joulukuussa, mutta suurin osa hoidetaan kyllä itse.

Kun olin lapsi, meillä oli kotona lastenhoitaja, koska äitini oli töissä. Lisäksi meillä oli keittäjä pari-kolme tuntia päivässä arkisin ja tilan puolella pari työntekijää, joista toinen pelkästään hoisi eläimiä. Silloinkin monet ihmettelivät työntekijöitämme, eivät ymmärtäneet että kyseessä on yritys.

Nykyisellä tilallamme meillä on vakituisia 4 kappaletta ja sesonkiapulaisia 5-8 kerrallaan.

Ap

Vierailija
4/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva linnanrouva täällä hei. Ei ehdi joulua laittaa, kun vasta muutamme joulukuussa. Kartanoa etsimme, linnan löysimme😅 puuhastelkaa vaan pikkuporvarikotienne parissa, joulu 2022 tulee aivan pian💪🏻

Vierailija
5/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva linnanrouva täällä hei. Ei ehdi joulua laittaa, kun vasta muutamme joulukuussa. Kartanoa etsimme, linnan löysimme😅 puuhastelkaa vaan pikkuporvarikotienne parissa, joulu 2022 tulee aivan pian💪🏻

Kiva juttu! Missä teidän linna sijaitsee? Minun siskoni appivanhemmat asuvat linnassa Belgiassa. Se on tosin aika pieni linna, vain kolmetorninen ja noin 800 m2, mutta on siinä sentään vallihauta.

Onko teidän linnassa vallihauta?

Ap

Vierailija
6/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi, mitä sinne Hakunilaan kuuluu?

Vierailija
7/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitelkaa oikeat kartanonrouvat tänne enemmän, älkääkä välittäkö noista kateellisista! Kuva kuulla teidän elämästä ja kartanoista. Se on oikeaa perinnekulttuuria! Olen itse hurahtanut antiikkiin, joten kartanot ja niiden elämä kiinnostaa.

Vierailija
8/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilannut Saksasta uusia parasta posliinia olevia joulukoristeita. Ja vähän kotimaisiakin koristeita luotettavalta tavarantoimittajalta.

Muuten joulunaika on vielä suunnitteluasteella.

Terkuin vapaaherratar von W

Vierailija
9/29 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että on varmasti raskasta olla tyhmä ja hyljeksitty, ilman ystäviä ja elämää. Mutta sen kiirastulesi voisit yhtä hyvin kokea ihan itseksesi ilman näitä ääliömäisiä palstakirjoituksia.

Vierailija
10/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap! Miten meni syysmyyjäiset? Pidittekö ulkona vai ladossa tänä vuonna? Vi är bekanta från fb och RHV. Jag e den som bor i gula herrgården med två flyglar.

Vierailija
11/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, eikö teillä ole palvelijoita?

Vierailija
12/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette aloittaneet ne itse..? Me olemme antaneet ohjeet sisäkölle.

Vierailija
13/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun en ole kartanonrouva. Olen tosin syntyjäni aatelinen, mutta asun ihan normaalissa kerrostalossa.

Olen laittanut jouluvaloja ikkunoihin ja parvekkeelle lyhdyn ja alkanut jo syödä kaupan valmiita einesjouluruokia. Olen jo ostanut suurimman osan joululahjoista (kirjoja). Partiolaisten joulukalenterin myyjiä odottelen kaupan kulmalle, sitten hankin sellaisen.

Tänä jouluna ehkä uskallamme tavata sukulaisten kanssa jossain muodossa, kun on jo rokotteet. Tosin useimmat saavat kolmannen rokotteen vasta tammikuussa ja se on kyllä mietityttävä riski, kun koronaa on nyt paljon liikkeellä.

Mehuglögiä on jo tullut juotua, mutta joulukuun alussa alamme vasta paistaa pipareita. Graavin lohen teen vasta ihan joulun alla. Laatikot ja rosollit ostan kaupasta.

Vierailija
14/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva juttu! Missä teidän linna sijaitsee? Minun siskoni appivanhemmat asuvat linnassa Belgiassa. Se on tosin aika pieni linna, vain kolmetorninen ja noin 800 m2, mutta on siinä sentään vallihauta.

Ap

Ihan länsirannikolla ollaan. Vallihauta kahdella sivulla ja kallionseinämät toisilla. Keskitorni löytyy ja vankiselli kellarissa. Holvikaarien alta pääsee pääovelle, palvelusväelle on oma kulkureitti linnan sivupihalla. Holvikaariin on ensijouluksi tulossa havuköynnökset ja tilasin sepältä jo lyhtypidikkeet muuriin. Puutarhaan ajattelin perustaa alppiruusutarhan, kohtaan joka näkyy koko valtakuntaan.

Vierailija
15/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihanalta. Muista kartanonrouva myös levätä hulinan tuoksinassa! <3 <3 <3

Vierailija
16/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä siskosi tapasi miehensä?

Olen tavannut vain yhden belgialaisen kreivin, joka tuli Suomeen etsimään vaimoa aatelisten joukosta, mutta hän oli niin pieni, ruma ja umpityhmä, etten voi uskoa, että olisi kelvannut kellekään täälläkään, kun ei edes kotimaassaan ollut onnistunut saamaan vaimoa, vaikka saattoi olla tuollainen linnakin.

Vierailija
17/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi ap! Miten meni syysmyyjäiset? Pidittekö ulkona vai ladossa tänä vuonna? Vi är bekanta från fb och RHV. Jag e den som bor i gula herrgården med två flyglar.

Nej men hej! Det va länge sen sist! Skickar privat meddelande till dej på fb.

Vierailija
18/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei teillä ap ole puutarhuria? Kyllä minä vähän käyn puskia muodon vuoksi kohentamassa, mutta kyllä puutarhuri muuten työt tekee. 

Vierailija
19/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin jo tuossa edellä, ettei useimmissa moderneissa kartanoissa ole piikoja tai puutarhureita. Lukekaa sieltä meidän henkilökunnasta!

Teen muuten ihanaa suklaa-kirsikkapiirakkaa siskoni reseptin mukaan. Siihen tulee ihana suklaaganache, nam!

Ap

Vierailija
20/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei teillä ap ole puutarhuria? Kyllä minä vähän käyn puskia muodon vuoksi kohentamassa, mutta kyllä puutarhuri muuten työt tekee. 

Kyllä vain ainakin kun Affärsvärlden tulee tekemään joulutoimitustaan.