Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikasokea aina myöhässä?

En odota myöhästelijöitä
13.11.2021 |

Mieleniintoinen juttu Ylellä. Karita Viitanen on usein myöhässä tai liian ajoissa, koska hän ei hahmota ajan kulumista.
Voin uskoa tämän vain osittain. Olen huomannut, että nuorilla on jatkuvasti kännykät kädessä, aika moni käyttää nykyisin taas myös rannekelloa. Ymmärrän, että voi olla "aikasokea", mutta eikö kellosta näe, miten paljon se on? Eikö aikasokea tiedä, miten kauan häneltä menee julkisilla, omalla autolla tai fillarilla paikasta A paikkaan B?

https://yle.fi/uutiset/3-12178552

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ovat keksineet taas uuden käsitteen, jolla itsekkäät, laiskat, toisia arvottomana pitävät ikuiset myöhästelijät voivat selitellä tapaansa. Paskapuhetta.

Vierailija
2/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon mikä diagnoosi hyvänsä, odotan max. viisi minuuttia yli sovitun ajan. Oppiipahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan myöhästyvät omista hautajaisistakin.

Vierailija
4/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmottamisen ongelma, vain yksi osa-alue siitä. Sama ihminen ei välttämättä hahmota etäisyyksiäkään.

Kyllä kykenee rutiinin kautta ennakoimaan siinä missä muutkin. Jos bussimatka kestää x minuuttia nyt, sama matka kestää todennäköisesti x minuuttia myös jatkossa. Se on piittaamattomuutta ellei ole valmis oppimaan.

Vierailija
5/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ovat keksineet taas uuden käsitteen, jolla itsekkäät, laiskat, toisia arvottomana pitävät ikuiset myöhästelijät voivat selitellä tapaansa. Paskapuhetta.

Tämä on sama kuin seksiriippuvuus, jolla voi selitellä pettämisen itselleen parhain päin. "Mutta kun minulla on vain tämä addiktio/sairaus."

Kaikki huono käytös pyritään selittelemään itselle parhain päin näillä keksityillä sairauksilla.

Vierailija
6/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger spektrumilla olevilla mm. ja monilla muilla ei ole pahaa tarkoitusta, mutta ajantaju on vaihteleva, ja ajankäyttö on spontaania ja matkojen mittaaminen on vaikeaa.

En puolustele, mutta kerron vain,jos joku unohti.

Itse taistelen tämän kanssa henkilökohtaisesti, ja vaikka valmistaudun, ja yritän lähteä ja lähden, niin saatan siitâ huolimatta olla myöhässä. Se hävettää on vaikeuttanut ja katkaissut ihmissuhteita, olen ollut koko ikäni tällainen, jo lapsena äiti joutui väkisin nostamaan ja väkisin pukemaan jotta hän ei olisi myöhässä töistä koska ei saanut minua ajoissa leikkikouluun. 

Olen ottanut ajoissa olemisen harjoittelun kohteeksi, mutta koska syy on syvemmällä oppiminen ei ole aina helppoa, ja edelleen en puolustele enkä odota erityiskohtelua.

Vierailija
7/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse usein myöhässä 10-30 minuuttia, mutta koska yrittäjä asiakaspalvelussa niin vaikka asiakkaani ovat myöhässä konsultaatiosta tuon 5-15 minuuttia, se on ihan ok, koska ymmärrän heitä ja siitä ei ole haittaa koska aikataulutan tapaamiset niin että tuo 15 minuutin myöhästyminen ei haittaa, eikä mahdollinen seuraava asiakas joudu odottamaan. 

Oma vastaanottoni on kodin yhteydessä osin tämän myöhästymistaipumuksen ansiosta, ja se helpottaa, esim aamulla jos asiakas on tulossa 10 minuuttia aikaisemmmin en ole valmis, vaan asiakas joutuu odottamaan useimmiten.

Vierailija
8/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs. Miksi hän ei koskaan myöhästy Thaimaan-lennolta, kun kyse on hänen omasta edustaan? Silloin hän on varmasti ajoissa.

Vierailija
9/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka käskee odottamaan? Ei myöhästelevää varmaan haittaa, jos toinen keksii parempaa tekemistä ja antaa vastavuoroisesti odottaa myöhästelevän joskus itsekin vuoroaan. 

Vierailija
10/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan keksitään lisää näitä ihmisen sairauksia vikoja yms. Ihan höpö höpöä taas tuollaiset artikkelit,

Vierailija
11/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tõissä törmännyt tähän usein, että asiakas on myöhässä tai vääränä päivänä. Se on sääli, edes kalenterikutsu ei näille ihmisille auta.

Jos myöhästyy puoli tuntia niin se on heidän omasta ajastaan puoli tuntia,,tapaaminen jää lyhyeksi. Mutta jos unohtaa ilmoittaa ettei ole ollenkaan tulossa, se on joltakin jonossa olevalta kokonainen aika pois. Nimittäin yleensä tämä unohtaja haluaa itselleen uuden ajan taas.

Se tuntuu epäreilulta, mutta yritän ajatella että myöhästelijä itse kärsii tilanteesta eniten, syyttely ei auta. Mikä auttaisi?

Vierailija
12/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikähän itsekkyyteen ja huomionhakuun nyt sitten auttaisi.

Luultavasti ei mikään.

Vierailija
13/13 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli vuosikymeniä ystävä ,joka myöhästyi ihan aina! Kyse ei ollut akatemisesta vartista, vaan tunneista. Kun saapui vihdoin valtavat meriseltykset! Lanka puhelin aikana ,meni läpi.Kun tuli känykkä aika, olisi kohteliaasti voinut ilmoitaaa 3h-5h viivensä!Ei. Koska asuin yksin minulla oli aika odotaa häntä. Hän ei kunioitanut minun aikaan.Eikä myöskään hallinnut omaa aikaansa,siitä kyse. Luhaasi kylästä kylään samana päivänä .Koskaan ei kutsunut ihmisiä omaan kotiinsa.Joskus selitti kutsun sinut kotini kun olen siivonnut. Ainakin 2 kertaa kerkisi muttaakin.Viimesen muuton salasi! Miksi?Se oli siinä lopulta.Ja olin mukamas hänen paras ystävä!Sana helinää!En tie miten keräsinkin ystäviä ympärille ei vuoroin vieraissa,aina minun koti ja heidän ajalla. Paras tapaus asu lähesvieressä.Joka sununtai änkesi kotiini tosin tarkasti kello 18. kipenäkin.Ei vuoroi vieraissa.Akatomat vanhat pojat asui koti ja selitti: meille ei voi tulla.Nyt ei vanhat ystävät,ei uusille anneta edes mahdolisuutta. Kahvilat tai ulkoilun merkeissä.Kumma katoavat kiireen taakse ja elämästäni.( sille jokasaa kitsat txt virheet,anteksi olen luki häiriöinen)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi