Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsan tähystys

Vierailija
13.11.2021 |

Miten siitä vatsan tähystyksestä selviää? Jännittää niin perkuleesti. Etenkin se, että miten pystyy nielemään sen letkun. Eikö siinä oksennus tule? Onko kellään kokemusta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se puudutussuihku toimii? Tuleeko siitä sellainen tunne, ettei voi niellä tai ettei hengitys toimisi normaalisti? Kuulin jossain kurssilla, että lääkäriksi kouluttautuvat voivat kokeilla ottaa jonkun puudutuksen kurkun/nielun alueelle, jotta ymmärtävät, miltä sama potilaasta tuntuu. Ja että siitä menee helposti paniikkiin, kun ei ikään kuin tunne omaa hengittämistään. Onko tuo suihke siis se?

- eri kuin ap 

Vierailija
22/28 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nielaista monta kertaa peräkkäin, kun putki menee kohti ruokatorvea. Sitten hengitellä rauhallisesti. Putken liikkuminen aiheuttaa yökkäilyä, mutta tutkimusaika on tosiaan lyhyt. Selviät kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsan tähystys oli inhottava mutta hyödyllinen juttu, josta selvisin peloista huolimatta hyvin. Netissä ja lääkärissä vähäteltiin toimenpidettä - minusta se tuntui tosi brutaalilta ja jälkeenpäin oli kipua kurkussa ja näytteenottokohdissa.

Minua pelotti eniten se, että sairastan äänihuulisalpausta ja kurkun alueen toimenpiteet ovat siksi vaikeita. Kävin tämän vuoksi tähystyksen puhelimessa läpi hoitajan kanssa ja sain ohjeet keskittyä hengittämään nenän kautta. Rauhoittavat olisin saanut mutten sitten kokenut niitä tarvitsevani.

Lääkäri kävi toimenpiteen myös läpi. Homma kesti vain viitisen minuuttia ja tuntui ikuisuudelta mutta oloa helpotti, kun tiesin mitä nyt tehdään ja mitä on edessä.

Se letku ei muuten ole ohut vaan sormen paksuinen kaapeli. Hyvin se meni kurkusta alas (käskettiin niellä oikeissa kohdissa) mutta minua kyllä oksetti koko toimenpiteen ajan ja suusta valui vaahtoa. Letkun pyöriminen vatsassa tuntui kuin siellä olisi alien. Pahinta oli se tunne, että itse en olisi päässyt pois tilanteesta, eli täysin psykologinen juttu.

Kun letku vedettiin pois kurkusta, olo muuttui suorastaan euforiseksi, sitten tuli pintaan järkytys joka kesti loppuillan. Tähystys siis tuli takaumina mieleen mutta seuraavana päivänä kaikki oli jo ok. Illalla pelotti, menikö mulla kurkku jotenkin rikki, koska röyhtäilin ja korisin aika pahasti. Parissa päivässä kurkku tuntui jo normaalilta.

Vielä vinkki: jos sulta otetaan koepaloja, älä syö samana iltana kaasunmuodostusta aiheuttavia ruokia. Kannattaa antaa vatsan levätä kaiken sen ronkkimisen ja venyttelyn jäljiltä. Toivottavasti saat tähystyksestä terveen paperit ja mielenrauhan. Rohkeutta matkaan!

Vierailija
24/28 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsan tähystys oli inhottava mutta hyödyllinen juttu, josta selvisin peloista huolimatta hyvin. Netissä ja lääkärissä vähäteltiin toimenpidettä - minusta se tuntui tosi brutaalilta ja jälkeenpäin oli kipua kurkussa ja näytteenottokohdissa.

Minua pelotti eniten se, että sairastan äänihuulisalpausta ja kurkun alueen toimenpiteet ovat siksi vaikeita. Kävin tämän vuoksi tähystyksen puhelimessa läpi hoitajan kanssa ja sain ohjeet keskittyä hengittämään nenän kautta. Rauhoittavat olisin saanut mutten sitten kokenut niitä tarvitsevani.

Lääkäri kävi toimenpiteen myös läpi. Homma kesti vain viitisen minuuttia ja tuntui ikuisuudelta mutta oloa helpotti, kun tiesin mitä nyt tehdään ja mitä on edessä.

Se letku ei muuten ole ohut vaan sormen paksuinen kaapeli. Hyvin se meni kurkusta alas (käskettiin niellä oikeissa kohdissa) mutta minua kyllä oksetti koko toimenpiteen ajan ja suusta valui vaahtoa. Letkun pyöriminen vatsassa tuntui kuin siellä olisi alien. Pahinta oli se tunne, että itse en olisi päässyt pois tilanteesta, eli täysin psykologinen juttu.

Kun letku vedettiin pois kurkusta, olo muuttui suorastaan euforiseksi, sitten tuli pintaan järkytys joka kesti loppuillan. Tähystys siis tuli takaumina mieleen mutta seuraavana päivänä kaikki oli jo ok. Illalla pelotti, menikö mulla kurkku jotenkin rikki, koska röyhtäilin ja korisin aika pahasti. Parissa päivässä kurkku tuntui jo normaalilta.

Vielä vinkki: jos sulta otetaan koepaloja, älä syö samana iltana kaasunmuodostusta aiheuttavia ruokia. Kannattaa antaa vatsan levätä kaiken sen ronkkimisen ja venyttelyn jäljiltä. Toivottavasti saat tähystyksestä terveen paperit ja mielenrauhan. Rohkeutta matkaan!

Kiitos kun kerroit oman kokemuksesi ja kiitos tsempeistä

Vierailija
25/28 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatana en halua pelotella, mutta vaadi humautus tai anestesia tai vähintään kokenut lääkäri.

Lue Jarkko Aholan kokemukset. Omaani en viitsi kertoa😵‍💫

Vierailija
26/28 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana en halua pelotella, mutta vaadi humautus tai anestesia tai vähintään kokenut lääkäri.

Lue Jarkko Aholan kokemukset. Omaani en viitsi kertoa😵‍💫

Refluksitauti, jota Ahola osasi epäillä itsellään varmistui tähystyksessä.

–Sikäli harmi, että se piti hankkia lähes kiduttamalla, sillä itselleni tuo tähystys olis lähinnä tukehtumiskuolemaa vastaava kokemus.

(Aholan kirjasta tämä)

Vierailija
27/28 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Niin vaan siitä selvisin ja turhaa niin paljon jännitin. Ikävältähän se tuntui, mut ilman puudutetta pärjäsin. Oli kyllä niin hyvät ja mukavat tekijätkin, joten varmasti autto asiaa

Vierailija
28/28 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä Midatsolaamia suoneen. Aiheuttaa 'hällä väliä' -fiiliksen ja vie muistin.  Mulle on gastroskopia tehty kahdesti. Ei jäänyt kammoa. 

Hyvin se sujuu. On onneksi nopea tutkimus. Paljon helpompi, kuin kolonoskopia, joka ei sekään mikään hirveä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan