Toimitko näin kaupassa/kassalla?
Menet mahdollisimman pisimpään jonoon jonottamaan, vaikka lyhyempiäkin jonoja olisi tarjolla? Tai viereen aukeaa tyhjä kassa, siirrytkö siihen, vai jatkatko jonotusta jonossa? :p
Kommentit (18)
Siirryn, mutta päästän edessäni olevat ensin, jos hekin haluavat siirtyä. Usein tässä tosin käy niin, että oma jono lyhenee ja sitten voi olla enää turha siirtyä. Jonoista pyrin valitsemaan lyhyen.
Valitsen edellä jonottavien ostosten mukaan. Välillä saattaa olla jonossa vaan 3 heppua, joilla onki koko viikon ostokset siinä kärryssä, ja vieressä pitkä jono vähemmillä ostoksilla. Sillo meen pidempään jonoon, koska se vetää nopeammin. :D
Enkä koskaa vaihda jonoa, vaikka viereen avautuisiki uusi kassa. Aina siin edessä on joku hätähousu joka vaihtaa jonoa, ja näin pääsen ite nopeemmin. :D
"Kassa seitsemän auki! Here is free! Millä kielellä näille suomalaisille täytyy puhua että ne ymmärtää??"
Minä taasen otan jonon, missä on muutama ihminen melkein koko kärry täynnä tavaraa, kuin pitemmän jonon, missä ihmisillä on vain muutama ostos/asiakas.
Ajattelen, että useamman ihmisen pienissä ostoksissa menee kauemmin, koska kassa joutuu ottamaan useamman maksun vastaan ja aina on ihmisiä, jotka kaivelevat pienissä ostoksissa kolikoita, kuin taasen isommat ostokset maksetaan nopeasti kortilla. :)
Eihän tuo teoria tosin aina päde, mutta useimmiten. :)
Pästän usein kiireisemmät edelle. Musta on kiva jos takana tulevat menee toiselle eikä kukaan ole niskaan huohottamassa.
Ei sitä pysty mitenkään ennustamaan, mikä jono vetää parhaiten. Lyhimmässä jonossa tai siinä, jossa on ihmisillä vähiten ostoksia, saattaa aina olla joku sellainen, joka toimii kuin hidastetussa filmissä tai joku, joka rupeaa kyselemään jotain tyhmää tai väittelemään hinnasta tai on unohtanut punnita hedelmät jne. Olen kehittänyt tällaisen taktiikan: valitsen jonon kassatyöntekijän ulkonäön perusteella. Jos kassalla on oikein nätti nuori nainen, niin sellaista katsellessa ei ole niin tylsää, vaikka siinä sattuisikin joutumaan vähän pidemmän aikaa jonottamaan. Mies
Katson kans missä on vähiten ostoksia. Ja jos viereen aukeaa kassa, saatan siirtyä mutta toki päästän edellä olevat ensin siihenkin. Mun mielestä tosi epäkohteliasta rynniä toisen jonon päästä ensimmäiseksi viereen vapautuvalle kassalle.
Valitsen AINA kassani kassatyöntekijän ulkonäön mukaan. Jonon pituudella ei ole väliä. Enkä koskaan mene miesmyyjälle ne on jotenkin vastenmielisiä nössöjä ja vähän h*nttejä. Jos on vain miehiä kassalla jätän ostokseni kauppaan ja marssin toiseen kauppaan.
Valitsen yleensä jotain lyhimmä ja pisimmän väliltä vähän edelläolevien ostosten määrän mukaan. Lyhimpään en halua siksi, että siihen tulee aina joku heti taakse. Jonossa seisominen ei haittaa, joten voin odotella sen pidemmän jonon päässä ihan rauhassa, mutta on rauhallisempi maksaa ja pakata, jos takana ei tule ketään.
Jos tulen avaamaan kassan, haen katsekontaktia ihmisiin ja sanon että mennään tässä järjestyksessä tähän kassalle. Yleensä se onnistuu ja ihmiset tajuavat että on epäkohteliasta rynniä ohi kun toiset jonottivat jo ennen sinua. Jos ei tajua, sanon suoraan että hän taisi olla sinua ennen tässä.
Joskus huudetaan vaan: Mä otan täällä kakkoseen!!!!
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 21:35"]
Menet mahdollisimman pisimpään jonoon jonottamaan, vaikka lyhyempiäkin jonoja olisi tarjolla? Tai viereen aukeaa tyhjä kassa, siirrytkö siihen, vai jatkatko jonotusta jonossa? :p
[/quote]
Mitä aloitus tarkottaa? Sisälsi vaihtoehtoja ja otsikossa kuitenkon oli, että toimitko näin.
Kannattaa aina valita jono jossa on "yksinäisiä" miehiä tai kaverukset tms. Heillä on vähiten ostoksia.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 22:07"]Jos tulen avaamaan kassan, haen katsekontaktia ihmisiin ja sanon että mennään tässä järjestyksessä tähän kassalle. Yleensä se onnistuu ja ihmiset tajuavat että on epäkohteliasta rynniä ohi kun toiset jonottivat jo ennen sinua. Jos ei tajua, sanon suoraan että hän taisi olla sinua ennen tässä.
Joskus huudetaan vaan: Mä otan täällä kakkoseen!!!!
[/quote]
Voin kuvitella miesasiakkaiden joukkoryntäyksen tuon huudon seurauksena. ;)
Mäki päästän helposti edelleni semmosen, jolla on ihan selvästi kiire (mutta joka ei oo ärsyttävästi levoton ja högi niskaan). Harvemmin mulla on niin kiire, että ois minuutista kiinni. Paitsi sillon, jos puolen tunnin välein lähtevä bussi on jo laiturissa. Ja seuraavakin tulee taas puolen tunnin päästä.
Tietty eri juttu, jos joudun ruokiksella käymään kaupassa "nappaamassa jotain nopeesti"... Sillon ei kyllä auta minkäänlainen taktikointi, aina oma jono on hitain.
Katson jonon pituuden, jonossa olevien ihmisten pärstäkertoimen ja ostosten määrän, kassan pärstäkertoimen, oman kiireen/kiireettömyyden ja Marsin ja uranuksen asennot. Tästä yhtälöstä sitten ratkaisen jonon johon menen. Kaupassa, jossa käyn useimmiten, on esimerkiksi sellainen todella TODELLA ystävällinen ja ihana n4-5-kymppinen naismyyjä ja menen Aina hänen kassalleen jos huomaan että on kassavuorossa. Tulen aina entistä paremmalle tuulelle kun olen asioinut hänen kassallaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 22:11"]Katson jonon pituuden, jonossa olevien ihmisten pärstäkertoimen ja ostosten määrän, kassan pärstäkertoimen, oman kiireen/kiireettömyyden ja Marsin ja uranuksen asennot. Tästä yhtälöstä sitten ratkaisen jonon johon menen. Kaupassa, jossa käyn useimmiten, on esimerkiksi sellainen todella TODELLA ystävällinen ja ihana n4-5-kymppinen naismyyjä ja menen Aina hänen kassalleen jos huomaan että on kassavuorossa. Tulen aina entistä paremmalle tuulelle kun olen asioinut hänen kassallaan.
[/quote] T: N24
Minä katon aina missä kassalla on mies töissä ja menen sinne.
Nainen
Lyhimpään tähtään aina, ja tarvittaessa siirryn.