1-vuotiaan kuume!?
Mikä oli 1 vn kuumeraja?
Tytöllä 38 astetta, tulikuuma, itkuinen, on vain sylissä (yleensä ei viihdy hetkeäkään), ei innostu leikeistä.
Hän on tosi itkuinen, ei syö, mutta juo kyllä.
Kyseessä ei ole oma lapsi, vaan siskoni, joka on synnyttämässä kuopustaan. En viitsisi heitä huolestuttaa kun sisar on kärvistellyt tuskissaan kohta 2 vuorokautta.
Kommentit (21)
Oletko antanut lääkettä kuumeen alentamiseksi? Sitä nyt ensimmäisenä lähtisin kokeilemaan, mutta jos ei laske lääkkeellä niin huomenna soittelisin lääkärille aikaa.
Kuumettahan sillä. Voisi antaa lasten nestemäistä parasetamolia (annostusohjeet pullossa tai googlessa). Jos ei suostu ottamaan paljaaltaan niin kokeile sekoittaa pieneen tilkkaan mehua. Jos ei suostu syömään niin hyvä jos edes juo.
Annoin lääkettä, nestemäisenä, en jotenkin raaskinut suppoja pistää pienelle :-( se meni hyvin alas. Nyt nukahti mutta mumisee ja "valittaa" unissaan.
Ap
Juu juotavaa vaan :) Kuumelääkettä voi antaa. Kunhan juo niin kaikki hyvin!
Mistä mittasit tuon lukeman? Jos kainalosta, niin tuo ei ole paha lukema. Anna lasten panadolia painon mukaan ja tarjoa runsaasti nestettä. Aamulla on todennäköisesti jo paljon parempi.
Osa tuosta itkuisuudesta, unissaan valittamisesta ja sylissä viihtymisestä saattaa olla myös äidin ikävää. Tsemppiä.
Mittasin pepusta, oli niin raakaa touhua et päädyin nestemöiseen lääkkeeseen. Kai sekin on yhtä hyvä kun neidillä on öisin tapana tyhjentää suoli :-)
Kiitos avuista!!
Ensimmäisen kerran kun sais tytön hoitoon, oli äitinsä koonnut minulle "selviytymispakkauksen". Siellä oli tämän palstan osoite :D
Ap
Lääkäriin. Ei tuon kuumeen takia joka ei ole korkea vaan tuon itkuisuuden takia. Lapsi voi olla hyvinkin sairas matalalla kuumeella tai kuumeettomana. Totta kai ilmoitat lapsen vanhemmille. Isä vie lapsen lääkäriin. Isähän ei synnytä vaan äiti
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 21:23"]Lääkäriin. Ei tuon kuumeen takia joka ei ole korkea vaan tuon itkuisuuden takia. Lapsi voi olla hyvinkin sairas matalalla kuumeella tai kuumeettomana. Totta kai ilmoitat lapsen vanhemmille. Isä vie lapsen lääkäriin. Isähän ei synnytä vaan äiti
[/quote]
No eikä tarvitse. Hyvänen aika.
Ihan normaalia olla hieman itkuinen kipeänä.
Oon kuullu, et jos lapsella on 38,5 astetta, niin suositellaan et annetaan kuumetta alentavaa. Hyvä, et annoit lääkettä. Kuumeeseen liittyy särkyjäkin ja yöksi kannattaa antaa, et saa nukuttua eikä kuume nouse liian korkealle (kuumekrampit). Anna vaan yölläkin juotavaa, jos tyttö heräilee. Nukkuisikohan vieressä paremmin, jos haluaa nyt kipeenä vaan olla sylissä/ lähellä?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 21:23"]Lääkäriin. Ei tuon kuumeen takia joka ei ole korkea vaan tuon itkuisuuden takia. Lapsi voi olla hyvinkin sairas matalalla kuumeella tai kuumeettomana. Totta kai ilmoitat lapsen vanhemmille. Isä vie lapsen lääkäriin. Isähän ei synnytä vaan äiti
[/quote]
Entä jos itkuisuus on vain sitä äidin ikävää?
Pitöisikö mun herättää hänet nyt kun kerta nukahti.
Ja tottahan tuo, mutta jos nyt saisin hoidettua tämän kunnialla, voin vaan kuvitella siskoni voinnin tällä hetkellä, enkä halua yhtään päänvaivaa enempää. Toki ilmoitin isälle että on kuumeinen mutta lääkkeen jälkeen nukahti ja juo, mutta en raaskisi häntä "vaivat" asialla, enkä haluaisi että siskoni jää yksin tuossa tilanteessa, kun hetkenä minä hyvänä on uusi lapsi maailmassa.
ap
Seurailen tilannetta miten nukkuu. Tarvittaessa otan viereen tietysti :-) Kiitos tuhannesti teille :-)
Pikkulapsilla kuume nousee hyvinkin korkealle, mun yksvuotiaalla on tasan kahdesti ollut kuumetta ja molemmilla kerroilla oli 40 astetta pyllystä mitattuna.
Tuo Panadol on hyvä, sitten vaan lapsi mahdollisimman vähiin vaatteisiin ja sitä nestettä :)
Semmonen vinkki että kipeenä se lapsi heittelehtii sängyssä. Mä oon sairasvuoteeseen vuorannu sängyn reunat isommilla pehmoleluilla, eli lapsi ei satuta itseään reunoihin ja sillä on kohtumaisen turvallinen olo siellä sängyssä kun ei mahdu liikkumaan. Tää kyllä on varmasti lapsikohtaista että toimiiko vai ei.
Niin, miten ihmeessä ne äidit ennen selvisivät traumatisoimatta synnytyksestä??
T. Kolmen äiti,lapset syntyneet aikana jolloin isiä ei sun.päästetty ja hyvin aina kaikki meni
Anteeksi typo. Siis synnytyksiin
.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 21:30"]Niin, miten ihmeessä ne äidit ennen selvisivät traumatisoimatta synnytyksestä??
T. Kolmen äiti,lapset syntyneet aikana jolloin isiä ei sun.päästetty ja hyvin aina kaikki meni
[/quote]
Ihmiset ovat erilaisia.
Minä en antanut miehen edes lähteä kotiin kun sain unilääkkeen ja piti yrittää nukkua. Hyvä niin, koska sinä yönä syntyi. ;)
Niin ja se nestemäinen särkylääke on ehdottomasti suppoa parempi, ihan pakkausselosteenkin mukaan! Suppo käyttöön vasta sitten jos ei suostu nestemäistä nielemään.
Minäkään en veisi lääkäriin ennen kuin jos kuume nousee lääkkeestä huolimatta yli 40 asteen ja/tai hengitys huononee.
Niin ja ainakin meillä sen lääkkeen vaikutus kestää kolmesta neljään tuntiin, anna sen jälkeen uudestaan jos lapsi herää! Kolmesti vuorokaudessa saa samaa lääkettä antaa. Minä annan lapsen sairastaessa neljän tunnin välein vuorotellen nestemäistä Panadolia ja nestemäistä Buranaa.
Ihan oikein olet toiminut ja pärjäät varmasti pikku potilaan kanssa. Anna siskon synnyttää rauhassa. Pidä huone raikkaana äläkä peittele liikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 21:30"]Niin, miten ihmeessä ne äidit ennen selvisivät traumatisoimatta synnytyksestä??
[/quote]
Kylläpä olet erinomainen! Meehän muualle pätemään.
Mulla ei ole omia lapsia, olen täysin keltanokka!! Mutta ainakin suotuu juomaan, se on tärkeää. Auttakaa huolestunutta :-)