Voiko joku selittää minulle miksi Schumacherin tilannetta
yleisellä tasolla kommentoivat lääkärit saavat ko henkilölle täysin tuntemattomat suomalaiset jopa raivostumaan? Voiko joku aivan tosissaan kuvitella että S palaa vielä radalle?!?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:27"]Se palaa vahvempana kuin koskaan. Näin minä uskon :)
[/quote]
Herää nyt sinäkin!
Aivovammapotilas ei palaa enää mihinkään.älytöntä pitää keinotekoisesti hengissä.
Jos hänellä olisi ollut pienintäkään kuntoutumista, niin mediassa olisi kuvat ja haastattelut poikineen.
Vihannes mikä vihannes.
Jammu on ammattilainen, ihan samoin kuin Hernesniemi. He kommentoivat yleisellä tasolla millainen potilaan ennuste on tiettyjen tosiasioiden valossa. Loput on IP-lehtien mehustusta. Ja veikkaanpa, että näillä maailmalla tunnetuilla lääkäreillä voi olla toisiinsa konsultaatioyhteyksiä tässäkin tapauksessa. Mm. Hernesniemi on alansa "guru". Suomalaisten ortopedien osaaminen myls on niin huippuluokkaa, että he käyvät opettamassa taitojaan ulkomailla, mm. Jenkeissä.
Tuota henkilökohtaista loukkaantumista ammattilaisen arvioista yms. kyseenalaistamista en minäkään ymmärrä. Tuntuu olevan IP-lehtien mukanaan tuoma omituinen some-ilmiö. Mitä vittumaisempi, sen suurempi sankari muiden kaltaistensa kommentoijien joukossa?
Ehkä sillä yritetään osoittaa omaa nokkeluutta, nasevuutta, älykkyyttä? Kuvitellaan, että on sanan säilän makea sivallus vain kun osaa aukoa päätään vaikkapa dosentin ammattitaitoa epäillen :D Sen alle piiloutuu yksinkertainen tosiasia, että kommentoijalla itsellään on hyvin kapea sivistys ja yleistietämys. Hän ei kykenisi tietopohjaiseen ja kiihkottomaan argumentointiin.
Mä en ole noita keskusteluja ja raivostumista nähnyt. Se mitä joskus jotain keskusteluja vilkaisin niin mulla pisti silmään lähinnä sellaiset ilkeilykommentit, ivaamiset ja nauramiset. Mä en oikein ymmärrä mitä sellaisten ihmisten päässä liikkuu.
Mutta muuten, kyllähän ne vähäisetkin tiedot nyt näyttää siltä ettei tuosta kovin kummoiseen kuntoon päästä parhaassakaan tapauksessa. Toisaalta mä en myöskään ymmärrä mitä näiden suomalaisten tai muiden lääkäreiden jotka eivät ole potilasta tai hänen papereitaan nähneetkään lausunnot palvelee. Mutta jos niillä saadaan lehteä myytyä niin kai se siinä sitten on.
Tuosta turhasta toivosta ja uskosta että voisi toipua kilpa-ajajaksi. Jos se on sitä samaa mitä kuulee muissakin asioissa? Tuttava päätyi keskeytykseen kun lapsella todettiin aivojen vauriot sellaisiksi ettei tällä olisi mitään selviämismahdollisuuksia, samaa todistivat tutkimukset synnytyksen jälkeen. Silti löytyi tyyppejä joiden mukaan lapsi olisi selvinnyt ja voinut jopa kehittyä ihan normaalisti. Tai kun isäni sairasti terminaalivaiheen syöpää, enää pari päivää elinaikaa jäljellä ja se tiedettiin. Ystäväni yhä lohdutteli kuinka voi tapahtua ihme ja isäni paranisi, pitää vaan luottaa siihen ja isäni on taistelija. Tai toisen ystävän vaikeasti kehitysvammainen lapsi. Hänestäkin jotkut jaksavat uskoa että sopivalla treenauksella ja jollain terveysöljyillä saataisiin terve poika. Onhan näitä, ihmeisiin luottajia.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:29"]
Todennäköisesti on neliraajahalvaantunut ja lisäksi on vakava aivovaurio.
[/quote] Jos paino on noinkin laskenut, niin lienee letkuruokinnassa.
[/quote]
Meinaatko, ettei tajuton voikaan popsia naudan sisäfilepihviä ja perunoita?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:29"] Todennäköisesti on neliraajahalvaantunut ja lisäksi on vakava aivovaurio. [/quote] Jos paino on noinkin laskenut, niin lienee letkuruokinnassa. [/quote] Meinaatko, ettei tajuton voikaan popsia naudan sisäfilepihviä ja perunoita?
[/quote]
Tässä tyypillinen esimerkki tuosta IP-lehtien päänaukomistyylistä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:14"]
Jos hänellä olisi ollut pienintäkään kuntoutumista, niin mediassa olisi kuvat ja haastattelut poikineen. Vihannes mikä vihannes.
[/quote]
Miksi olisi? Mä aikanaan seurasin kaveria ja tosi vähän siitä silloin aktiivivuosinaankaan löytyi henkilökohtaisia tai perhehaastatteluja. Miksi ihmeessä hän tai hänen perheensä nyt haluaisivat julkisuutta, ihan kuvilla ja haastetteluilla? Jos jotain merkittävää edistystä tapahtuisi niin eiköhän se tulisi julkisuuteen tiedonantajan lyhyessä lausunnossa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:14"]
Jos hänellä olisi ollut pienintäkään kuntoutumista, niin mediassa olisi kuvat ja haastattelut poikineen. Vihannes mikä vihannes.
[/quote]
Miksi olisi? Mä aikanaan seurasin kaveria ja tosi vähän siitä silloin aktiivivuosinaankaan löytyi henkilökohtaisia tai perhehaastatteluja. Miksi ihmeessä hän tai hänen perheensä nyt haluaisivat julkisuutta, ihan kuvilla ja haastetteluilla? Jos jotain merkittävää edistystä tapahtuisi niin eiköhän se tulisi julkisuuteen tiedonantajan lyhyessä lausunnossa.
[/quote]
Jos tämä olisi missään kunnossa, niin Tottakai huhuilta olisi katkottu siivet. Meinaatko, että tämä onkin ihan just palaamassa radalle, ei vaan haluttu kertoa julkisuuteen?
Itsekin olen hoitanut vakavasti vammautuneita ihmisiä paljon ja omaisten epätoivo on surkeaa katseltavaa. Usko, ihmeparantumiseen on vahva vaikka useissa tutkimuksissa olisi todettu aivojen vegetatiivinen tila esim. pitkittyneen hapenpuuttee takia. Ihminen voi esimerkiksi maiskuttaa suutaan ja pyöritellä silmiään ja tällöin omaiset tietenkin haluavat uskoa, että nyt hän merkityksellisesti kommunikoi takaisin, vaikka todellisuudessa mitään vastetta ei olekaan...Tämä pitää sallia omaisille, jotka tekevät surutyötä ja tulevat ajan kanssa ymmärtämään ettei paluuta menneeseen ole ja jäljelle jäänyt ihminen on pahimmillaan enää vain kuori ilman mitään vastavuoroisuutta kommunikoinnissa.
Juuri näin, 41. Olen myös itse hoitanut neurokirurgisia ja kirurgisia tehohoitopotilaita. Myös heitä, joille tehohoidosta ei enää ole apua ja siitä luovutaan. Omaisille ei missään vaiheessa valehdella eikä anneta turhaa toivoa, mutta mielummin se toivonkipinä pidetään yllä kuin puhalletaan sammuksiin kiirehtien. Heitä myös kehotetaan puhumaan ja koskettamaan tajutonta ja nukutettua omaista, koska "koskaan ei voi tietää minkä verran hän aistii". Ja se on jopa totta. Tärkeätä on tukea elossa olevaa omaista jaksamaan silloinkin, kun potilaan kohtalo on veitsenterällä. 35
Kerro ap, kuka on suuttunut tai loukkaantunut?
Minustakin suorastaan huvittavia/säälittäviä ne "mistä tuokaan lääkäri mitään tietää potilasta näkemättä" tason kommentit.
Eiköhän ne yleisellä tasolla kommentoivat lääkärit ole nähneet vastaavia tapauksia nimenomaan aika paljon... Enemmän kuin telkkarista moottori"urheilua" seuraavat tavikset.
Minustakin suorastaan huvittavia/säälittäviä ne "mistä tuokaan lääkäri mitään tietää potilasta näkemättä" tason kommentit.
Eiköhän ne yleisellä tasolla kommentoivat lääkärit ole nähneet vastaavia tapauksia nimenomaan aika paljon... Enemmän kuin telkkarista moottori"urheilua" seuraavat tavikset.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:46"]
Itsekin olen hoitanut vakavasti vammautuneita ihmisiä paljon ja omaisten epätoivo on surkeaa katseltavaa. Usko, ihmeparantumiseen on vahva vaikka useissa tutkimuksissa olisi todettu aivojen vegetatiivinen tila esim. pitkittyneen hapenpuuttee takia. Ihminen voi esimerkiksi maiskuttaa suutaan ja pyöritellä silmiään ja tällöin omaiset tietenkin haluavat uskoa, että nyt hän merkityksellisesti kommunikoi takaisin, vaikka todellisuudessa mitään vastetta ei olekaan...Tämä pitää sallia omaisille, jotka tekevät surutyötä ja tulevat ajan kanssa ymmärtämään ettei paluuta menneeseen ole ja jäljelle jäänyt ihminen on pahimmillaan enää vain kuori ilman mitään vastavuoroisuutta kommunikoinnissa.
[/quote]
Mutta tärkeää on kertoa omaisille, että heidän maiskutteleva rakkaansa vie petipaikan toiselta, aivan oikeasti toipumiskuntoiselta potilaalta. Tuollaiset maiskuttelijat kuuluvat yksityisiin hoitokoteihin, eivät yleisiin sairaaloihin. Schumachereilla oli onnea, että he olivat tarpeeksi varakkaita rakennuttamaan hoitolaitoksen omaan kotiinsa.
Minusta hassunkurisimpia ovat nämä jotka kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin lääkärit, jotka ovat nähneet tällaisia potilaita ennenkin...
Se, että Schumacher painaa vain 45 kiloa, on pelkkä huhu. Näitä huhuja on viimeisen vuoden aikana ollut ja paljon. Minusta on todella typerää, että jotkut lääkärit, suomalaiset ja ulkomaalaiset, alentuvat kommentoimaan näitä huhuja, joiden todenperästä ei ole minkäänlaista näyttöä.
Annetaan Schumacherin perheelle rauha hoitaa rakasta Schumiaan niin kuin he itse haluavat, eikä laiteta huhuja liikkeelle.
Eniten mua ihmetyttää nää iltapulujen otsikot
" Suomalaisasiantuntijan arvio Schumacherin tilasta! Luvassa käänne parempaan?"
Miten nää "asiantuntijat" pystyy sanomaan asiaan mitään? Tietävät luultavasti yhtä paljon Schumacherin tilasta kuin lehtiä lukeva Matti Meikäläinen. Sitten näitä lausuntoja esitetään vielä omalla nimellä, näkemättä vilaustakaan potilaasta tai mistään sairaskertomuksesta. Noloa!
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 13:03"]
Se, että Schumacher painaa vain 45 kiloa, on pelkkä huhu. Näitä huhuja on viimeisen vuoden aikana ollut ja paljon. Minusta on todella typerää, että jotkut lääkärit, suomalaiset ja ulkomaalaiset, alentuvat kommentoimaan näitä huhuja, joiden todenperästä ei ole minkäänlaista näyttöä.
Annetaan Schumacherin perheelle rauha hoitaa rakasta Schumiaan niin kuin he itse haluavat, eikä laiteta huhuja liikkeelle.
[/quote]
Älä ota niin henkilökohtaisesti.
Schumista ei ole julkaistu kuvia onnettomuuden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:49"]
Eiköhän kaikki tiedä ettei tuosta tilasta enää normaaliksi toivuta. Toivottavasti kuntoutuu kuitenkin jonkin verran, että voisi kommunikoida perheensä kanssa.
[/quote]
Luulen että juuri tätä jotkut eivät tunnu tajuavan. Sen osoittaa "schumi on taistelija" -tyyppiset umpihullut kommentit netissä.