Pelkään että sairastan skitsofreniaa :-(
Olen aina ollut herkkä vaistoamaan ihmisten tunnetiloja ja aina olen ajatellut ettei minusta pidetä ja että suurin osa ihmisistä vihaa minua :-( Nyt olen alkanut pelkäämään että mitä jos nämä ajatukset ovatkin skitsofreniaa. Minulla on myös kausittain unettomuutta ja pelkotiloja koskien omaa, lasten ja puolison terveydentilaa.
Kommentit (20)
Ei skitsofrenia loppujenlopuks niin pahaa, tai pelottavaa ole :)
t. 17v skitsofreenikko
Juu ei sillon ainakaa ku ne lääkkeet ottaa ja sopivat. Kyl se vaan joskus tuntu et on pahaa, ku harhat käskee.
Skitsofreenikoilla on kait useimmiten aistiharhoja. Kuvauksen perusteella sulla ei ole skitsofreniaa.
Minkä ikäinen olet? Onko sinulla sukurasitusta? Skitsofrenia ei puhkea yli 40-vuotiaalle. Ota rauhallisesti, on paljon muitakin mahdollisuuksia. Nykyään skitsofreniaan on todella hyvät lääkkeet. Tsemppiä!
Ei kuulosta skitsofrenialta, ellet jättänyt jotain kertomatta. Komppaan aiempaa. Ei skitsofrenia aina ole niin paha kuin luullaan
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:58"]
Minkä ikäinen olet? Onko sinulla sukurasitusta? Skitsofrenia ei puhkea yli 40-vuotiaalle. Ota rauhallisesti, on paljon muitakin mahdollisuuksia. Nykyään skitsofreniaan on todella hyvät lääkkeet. Tsemppiä!
[/quote]
Kyllä se voidaan diagnosoida tosi myöhäisessä vaiheessakin, yli 40-kymppinesäkin, mutta on harvaista.
Psykoosilääkkeet on nykyään hyviä, joilla tauti saadaan hallintaa.
Alkoholia ei kannata käyttää lainkaan, jos on psykoottista oireilua.
Mulla on paranoidinen skitsofrenia johon kuuluu voimakkaasti vainoharhat ja megalomania.
Skitsofreniassa irtaantuu täydellisesti todellisuudesta eikä pysty näkemään eroa reaalimaailman ja fiktion välillä.
[/quote]
Olen lähes 40 v ja suvussa on skitsofreniaa :-(
Minkälaisia aistiharhoja skitsofreniassa on?
ap
Yleistyneelle ahdistuneisuushäiriölle ominainen ahdistus, pelokas odotus ja huoli ilmenevät useimpina päivinä ja yhtäjaksoisesti vähintään kuuden kuukauden ajan. Jatkuvaan ahdistuneisuuteen ja huoleen yhdistyy levottomuuden tai jännittyneisyyden tunne, väsymys, keskittymisvaikeudet, ärtyneisyys, vapina, säpsähtely, hikoilu, pahoinvointi, ripuli, hengityksen tai pulssin tihentyminen, lihasjännitys tai vaikeus nukahtaa ja pysyä unessa. Yleistynyt ahdistushäiriö ei kohdistu paniikkikohtausten pelkoon (ks. «Paniikkihäiriö»2), nolatuksi tulemiseen (ks. «Paniikkihäiriö»2), saastumiseen (ks. «Pakko-oireinen häiriö»5), kotoa poissaoloon tai läheisistä ihmisistä erossa oloon (ks. «Lasten ja nuorten ahdistuneisuus (eroahdistushäiriö, sisarkateushäiriö)»6), lihomiseen (ks. «Laihuushäiriö (anoreksia nervosa)(F50)»7), ruumiillisiin vaivoihin (ks. «Somatisaatiohäiriö»8) tai vakavaan sairastumiseen (ks. «Sairauden pelko, hypokondria ("luulosairaus")»9), eivätkä ahdistus ja huoli ilmene ainoastaan traumaperäisen stressihäiriön (ks. «Traumaperäinen stressihäiriö»4) aikana. Lapsilla ja nuorilla yleistynyt ahdistuneisuus voi ilmetä itseluottamuksen puutteena, erilaisten onnettomuuksien tai myöhästymisen pelkona, perfektionismina, suorituspelkona ja korostuneena rohkaisun tarpeena.
Yleistyneessä ahdistuneisuushäiriössä ilmenevä ahdistus ja huoli eroavat elämäntilanteiden aiheuttamasta luonnollisesta ahdistuneisuudesta siinä suhteessa, että ahdistus ja huoli ovat henkilön elämäntilanteeseen nähden luonteeltaan selvästi liiallisia, itsepäisiä ja jatkuvia. Mitä useammista asioista henkilö on huolissaan ja mitä enemmän oirekuvaan kuuluvat jatkuva väsymys, levottomuus tai ärtyneisyys, sitä todennäköisemmin ei ole kyse vain ahdistavasta tai stressaavasta elämäntilanteesta ja kyse on yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:08"]
[/quote]
Kyllä se voidaan diagnosoida tosi myöhäisessä vaiheessakin, yli 40-kymppinesäkin, mutta on harvaista.
Mulla on paranoidinen skitsofrenia johon kuuluu voimakkaasti vainoharhat ja megalomania.
Skitsofreniassa irtaantuu täydellisesti todellisuudesta eikä pysty näkemään eroa reaalimaailman ja fiktion välillä.
[/quote]
Mitä on megalomania? Minkälaisia vainoharhoja sinulla on?
Kuulee, näkee harhoja. Harhat saattaa haukkuu sua huoraks tai jotaki muuta, huorapukiks miehet, saattavat käskeä tappamaan, et joku haluaaki pahaa sulle
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:08"]
[/quote]
[/quote]
Mitä on megalomania? Minkälaisia vainoharhoja sinulla on?
[/quote]
Megalomanialla tarkoitaan suuruuskuvitelmia, kokee olevansa jotenkin muita parempi, jopa kaikkivoipa.
Vainoharhat ovat minulla liittyneet siihen, että joku taho tarkkailee, seuraa, kuuntelee, vainoaa minua, on ns. iholla koko ajan.
Ääniä en tosin ole kuulut, mikä on yleistä skitsofreenikkojen parissa.
Monet skitsfot päätyvät jossain vaiheessa puhumaan itsekseen ääneen, jopa julkisilla paikoilla.
Mutta lääkkeet nykyisin ovat hyviä ja niiden avulla voi elää varsin normaalia elämää.
Taitaa olla sulla enemmänkin ahdistuneisuushäirötä. Sekoamisen pelko on siinä yleistä. Googlaappas vaikka. Älä huoli, apua saa siihen kyllä, hae rohkeasti apua! Kyllä se vielä siitä
Skitsofrenian määritelmä
Skitsofrenian diagnostiset määritelmät eli kriteerit ovat vuosikymmenien kuluessa jonkin verran vaihdelleet ja muuttuneet. Nykyisen määritelmän mukaan skitsofrenian diagnoosi edellyttää, että henkilöllä on ilmennyt vähintään kuukauden ajan ainakin kaksi sairaudelle ominaisesta viidestä oiretyypistä:
harhaluulot
aistiharhat
hajanainen puhe (esimerkiksi toistuva selvä puheen syrjähtely tai epäyhtenäisyys)
pahasti hajanainen tai outo käytös tai selvämotorinen jäykkyys tai kiihtyneisyys (katatonia)
niin kutsutut negatiiviset eli puutosoireet (tunneilmaisujen selvä latistuminen, puheen selvä köyhtyminen tai tahdottomuus).
Näiden oireiden lisäksi skitsofrenian diagnoosin edellytyksenä on se, että sairastuneen sosiaalinen toimintakyky on merkittävästi heikentynyt ja että tämä toimintakyvyn heikentyminen on kestänyt yhtäjaksoisesti muutaman kuukauden ajan.
tölleen, hoitoon tulee hakeutua kiireellisesti tai lähivuorokausien aikana. Skitsofrenialle ja monille muille psykoottisille tiloille on kuitenkin ominaista, että oireista kärsivä ei itse tunne itseään sairaaksi tai torjuu pelon tai häpeän vuoksi ajatuksen hoitoon hakeutumisesta. Mikäli hän ei tunne itseään sairaaksi ja on itselleen, toisille tai ympäristölle vaarallinen, hänet tulee toimittaa lääkärin lähetteellä tahdonvastaisesti sairaalaan.
Helposti selviää sukututkimuksella, skitsofrenia on periytyvää.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:13"]
Kuulee, näkee harhoja. Harhat saattaa haukkuu sua huoraks tai jotaki muuta, huorapukiks miehet, saattavat käskeä tappamaan, et joku haluaaki pahaa sulle
[/quote]
tai tappamaan omat lapset
Itse olen sairastanut kaksi psykoosia ja masennuskausia myös. En ole saanut skitsofrendiagnoosia, vaikka suvussani sitä onkin. On olemassa sellainen persoonallisuushäiriötyyppi kuin skitsoidi persoonallisuus. Jos olet aina uskonut ihmisten vihaavan sinua, niin silloinhan se on pysyvää eli kuuluu persoonaasi. Itsllä on ollut samanlaisia tuntemuksia, mutta uskon niiden liittyvän huonoon itsetuntoon. Kun olen saanut purkaa huonoja juttuja luotettavalle ihmiselle, olenkin alkanut pikkuhiljaa hyväksyä itseni ja sitä kautta hymyillä ja olla avoimempi kuin aiemmin. Nyt tajuan, että olen saattanut vaikuttaa vihaiselta ja varautuneelta, jolloin muiden suhtautuminen minuun on ollut samanlaista. Ei ihmiset oikeasti vihaa, se ajatus lähtee omasta päästä.
Tietysti vihaisiakin ihmisiä on, mutta joskus voi tulkita väärin. Itse olin varautunut ja jännittynyt jolloin saatoin vaikuttaa ylimieliseltä. Perusluottamus ihmisiin oli hukassa. Sitä olen tässä rakentamassa ja päivä päivältä tämä maailma näyttää paremmalta paikalta.
Tuskinpa on. Mulla oli ihan oikeesti nuorempana hyvä ihmistuntemus. Tiesin jos joku ei pitäny must ja paikkansa piti. Mut jotai vaa tapahtu joskus, en tunne enää. Mut onks sun suvusvskitsofreniaa? Mulla on nimittäi omal äidil, mutten oo koskaa osannu pelät et olis mulla, eikä kyl ookkaa, oon jo kuitenki yli 30. Mä luulen et sul on tää ihmistuntemus. Onks sua kiusattu? Nim. Koulukiusattu