19-vuotias rakennuttaa omakotitalon! Kuin rienaus vähäosaisia kohtaan
https://www.hs.fi/kaupunki/hyvinkaa/art-2000008385397.html
Milläs pitkäaikaistyötön rakennuttaa talon?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Lainanhoitokulut sun muut vaatii hieman enemmän ku kaupan kassalla satunnaisesti istumista.
Hänellehän tulee poikaystävä siihen ja maksaa vuokraa, helpottaa kuluja. 5 huonetta niin tilaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Pappa betalar
Jos ei ole omia tuloja niin ei saa mitään lainaa pankista. Hän tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä lainaa saa vaikka 18-vuotiaana, kun isi ja äityli vain takaavat. Hyvä se on rakennella.
Ei pankit ole enää muutamaan vuoteen hyväksyneet henkilötakauksia. Pakko olla omaa pääomaa tarpeeksi.
Ei se pelkkä henkilö (vanhemmat) riitäkkään, vaan niiden omaisuus. Toki pankki myös katsoo hakijan tuloja, joita nyt ilmeisesti kuitenkin jonkun verran on. En lehtijuttua lukenut, mutta eiköhän tässäkin todellisuus ole se että vanhemmat omistaa puolet tai 2/3 talosta.
Ei vanhempien tarvitse talosta osaa omistaa vaikka lainan takaavatkin.
Itsekin olen taannut poikani perheen talolainan antamalla velattoman sijoitusasuntoni osakekirjat heille pankkiin. Ja huom. olen ollut kahden lapsen yksinhuoltaja 30-vuotiaasta saakka ja kunnan toimistossa töissä pienellä palkalla. En siis ole saanut mitään, enkä asumis- tai toimeentulotukia. Yli 40 vuotta samassa työpaikassa. N64
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun henkilö opiskelee ja tekee kahta työtä. Lisäksi on säästänyt rahaa koko ajan. Ei kannata olla kateellinen vaan ala tekemään töitä itsekin, niin voit ostaa mitä haluat, ap.
No kuule 11€/h bruttopalkalla ei paljoa taloja rakennella... Huomaat sitten itsekin kun alat tienaamaan omat rahasi ja elämän realiteetit tulee tutuksi.
Hänen poikaystävänsähän oli muuttamassa siihen vuokralle. Jos sijainti on asiallinen, niin eikös siihen voi ottaa muitakin vuokralaisia, jos lainojen maksu tuntuu raskaalta?
Opiskelin itse 90-luvun lamassa ja yhden opiskelukaverin isä oli raha-asioissa fiksu, auttoi tytärtä ostamaan ison kolmion Töölöstä. Hän otti siihen kämppikseksi opiskelukaverin, joka maksoi vuokraa ja taisi tämä kämppis olla siinä opintojen loppuun, ellei pidempäänkin. Toki hän jout
Kolmio on Töölöstä on täysin opiskelijan ulottumattomista. Vaatii erittäin hyvät tulot, että saa tuollaisen vähintään 400 teuron lainan.
Ei se ole tuon 19-vuotiaan vika, että ap on luuseri.
Laiskat paskiaiset, menkää jo töihin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 19-vuotias voi olla pitkäaikaistyötön.
Miten niin ei voi?
Pitkäaikaistyöttömäksi lasketaan kaikki vähintään vuoden työttömänä olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun henkilö opiskelee ja tekee kahta työtä. Lisäksi on säästänyt rahaa koko ajan. Ei kannata olla kateellinen vaan ala tekemään töitä itsekin, niin voit ostaa mitä haluat, ap.
No kuule 11€/h bruttopalkalla ei paljoa taloja rakennella... Huomaat sitten itsekin kun alat tienaamaan omat rahasi ja elämän realiteetit tulee tutuksi.
Hänen poikaystävänsähän oli muuttamassa siihen vuokralle. Jos sijainti on asiallinen, niin eikös siihen voi ottaa muitakin vuokralaisia, jos lainojen maksu tuntuu raskaalta?
Opiskelin itse 90-luvun lamassa ja yhden opiskelukaverin isä oli raha-asioissa fiksu, auttoi tytärtä ostamaan ison kolmion Töölöstä. Hän otti siihen kämppikseksi opiskelukaverin, joka maksoi vuokraa ja taisi tämä kämppi
90 -luvun lamassa hinnat oli eri.
Ja teinityttö haukuttu somessa.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 19-vuotias voi olla pitkäaikaistyötön.
Miksei voi? Eikös se pitkäaikaistyöttömyyden raja ole yksi vuosi? Minä ainakin ilmoittauduin työttömyyskortistoon heti ammattiin valmistuttuani juuri 18 vuotta täyttäneenä. Ja vaikka raja olisi 500 päivää, ehtii 19-vuotiaskin pitkäaikaistyöttömäksi ennen kahtakymmentä ikävuotta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti hän suorittaa myös niitä tärkeimpiä asioita elämässä, eli opiskelee tällä hetkellä. Talonrakennuksen luulisi vievän paljon aikaa. Se on opiskelulta pois.
Kannttais lukea artikkeli, ennen kuin kommentoi. Siellä lukee kyllä, että hän opiskelee sosionomiksi ja tekee kahta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilta 30% vakuuksia. Ei ole köyhien ja monilapsisten hommaa tuo.
Tämä ei meinaa mitään. Nuo vakuudet voi ostaa pankiltakin. Itse tein niin kun en halunnut vanhempia sotkea lainoihini.
Meillä oli talon rakentamista varten paitsi käteistä rahaa edellisen kodin myynnistä, niin myös rakentuva talo lainan vakuutena.
Eli pankit katsoo, että avaimet käteen - talo tai sitä edeltävä aste, sopiva sijainti ja ei liian iso talo on riittävä vakuus lainalle. Talo menee kaupaksi helposti, mikäli lainanottaja ei selviäkään lainastaan.
Ei se vähäosaisiin liity millään muotoa jos joku rakentaa taloa. Mutta kivasti provosoiva aloitus kyllä, 1 piste siitä.
Eikö maailmassa ole aina rakennettu taloja?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut rakentaa, jotkut vain rypevät itsesäälissä.
Tuo rakennuttaa, ei rakenna
Miksi ihmeessä hänen pitäisi murehtia vähäosaisia? Jokainen pelaa niillä pelimerkeillä, mitkä on hankkinut ja/tai saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt pitkäaikaistyötön mielensä pahoitti :(
Todella hienoa. Hattua nostan näille nuorille joilla yritystä ja tahtoa.
Minä olin joskus nuori
Lue mitä elämäni on nykyään
Siivosin asiakkaiden jälkiä 2 tuntia ketjusta..
Jouduin muuttamaan pois kotoa 16 vuotiaana.
Koskaan en palannut saamaan turpiini.
Yksin opiskelijakämpässä joulut ja juhannukset
Tai no olin töissä, kun en opiskellut..
Olen kateellinen ja katkera ..
Vierailija kirjoitti:
Ja teinityttö haukuttu somessa.
Miksi?
Koska luusereilla on paha olla ja he haluaa purkaa oloaan jonnekin.
Miksi pitkäaikaistyöttömän pitäisi saada rakennuttaa omakotitalo johon ei ole rahoja? Ei se ole mikään ihmisoikeus.
Pitkäaikaistyöttömyys tarkoittaa yli vuoden työttömyyttä eli ihan hyvin voi olla.