Vertaillaan: akateemiset äidit vs. duunariäidit
Oletko huomannut eroja akateemisten ja duunariäitien välillä? Vauvojen hoiodssa, kasvatuksessa jne. Itse olen tehnyt ainakin sellaisen havainnon, että akateemiset äidit ovat suurpiirteisempiä kuin duunariäidit, johtuuko tämä heidän paremmasta kokonaisuuden hahmottamiskyvystä vai mistä?
Kommentit (37)
Olen akateemisesti koulutettu mutta duunarityössä. Miten luokittelet minut?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:38"]
Akateemiset on ehkä eläneet omaa elämää ennen lasta, joten elämä mukautunee sitten lapsen mukaan ts. ei ehkä haittaa vaikkei pääsekään menemään kuten ennen.
[/quote]
Juuri tästä syystä (hyvälle tottuminen) HAITTAA kun ei pääsekään menemään kuten ennen. Enkä tarkoita mitään dokaamista.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:48"]
[/quote]
siis lisensiaatti vai tohtori?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:52"]
[/quote]
Olen ihan kandi vain mutta akateeminen silti.
[/quote]
En itse asiassa tunne yhtään akateemista joka olisi imettänyt :D
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:29"]
Akateemisillä ei ole aikaa perheelle. Vapaa-aika menee joko lenkkipolulla tai töitä tehdessä.
[/quote]
Allekirjoitan tuon kokemukseni pohjalta. Olen työskennellyt leikinohjaajana Helsingissä eri alueiden leikkipuistoissa ja ns. varakkalla alueilla tulee erittäin voimakkaasti selväksi, että menestyneiden ja koulutettujen lasten vanhemmilla ei ole aikaa lapsille. Päiväkodit ja leikkippuistot ovat miltei elinehto noille lapsille, koska siellä saavat kokea turvallisten aikuisten läsnäolon. Lapset myös usein valittavat ja itkevät, etteivät koskaan näe vanhempiaan.
Yksi asia, johon olen törmännyt useasti ja mitä harva ajattelee: varakkaiden perheiden lapset usein valittavat kotiensa sisustuksista, että ovat ankeita ja kamalia!!!! Eräskin tyttö 8-vee: "Mä rakastan VÄREJÄ!!!! Tulen hulluksi meidän kotona, kun äiti tykkää vain mustavalkoisesta. Ei siellä viihdy!".
Köyhemmillä alueilla taas huomaa, että leikkipuiston tarjoamat harrastusmahdolliuudet ja erilaiset urheiluvälineet, lautapelit ja kaikki toiminta otetaan todella innoissaan käyttöön. Huomaa, että lapset ovat perheistä, joilla ei ole varaa lasten harrastustoimintaan tai kalliisiin uhreiluvälineisiin yms.
Varakkaammilla alueilla ei välineistä niin välitetä, niillä lapsilla on kotona kaikki pelit ja vehkeet mitä vaan voi toivoa ja juoksevat puistosta monta kertaa viikosssa erilaisiin harrastuksiin. On tyypillistä että isovanhemmat tai muut sukulaiset hakevat lapsia puistosta, kun vanhemilla ei ole aikaa. Varakkaiden lapset myös valittavat jatkuvat leikkipuiston tarjoaman välipalan tasosta ja laadusta, kun köyhemmillä alueilla syödään todella ahnaasti ja kiitollisina.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
kandi/maisteri= duunarit ihan siinä missä AMK opiskelijatkin. Ei yliopisto itsessään akateemista tee. Joka kesäyliopiston kurssia en lue akateemisuudeksi. Olen itse maisteri ja teen opetustyötä. Koen olevani duunari siinä missä puutarhuri tai sosionomikin. Akateemisia pidän väitelleitä ihmisiä.
Tää on vähän sama kuin vertailisi miten äidin hiustenväri korreloi lastenhoitoon. Tai silmien väri. Oisko nyt heittää jotain tutkimusta siitä, että vihreäsilmäiset hoitaa lapsensa parhaiten, niin voisin pyyhkiä pölyt mun Vuoden Äiti -palkinnosta?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
kandi/maisteri= duunarit ihan siinä missä AMK opiskelijatkin. Ei yliopisto itsessään akateemista tee. Joka kesäyliopiston kurssia en lue akateemisuudeksi. Olen itse maisteri ja teen opetustyötä. Koen olevani duunari siinä missä puutarhuri tai sosionomikin. Akateemisia pidän väitelleitä ihmisiä.
[/quote]
Ihan naurettava tämä suomalainen ajatus, että vain väitellyt voi olla akateeminen. Esimerkiksi briteissä on edelleen paljon tutkijoita, jotka ovat suorittaneet vain MSc-tutkinnon "with honours" tai vast.
Akateeminen on henkilö, jolla on akateeminen tutkinto, olkoon se vaikka sitten Bachelor-tasoa.
Duunariäitinä on tullut huomattua, että akateemisilla tuntuu olevan inhimillisemmät työajat ja ilmeisesti lyhyemmät työpäivät, koska kuskatessani lastani harrastukseen neljäksi (itse olin vanhempainvapaalla) kaikki muut äidit olivat akateemisia. itse en enää ehtisi.Eli ehkä tässä yksi syy, miksi niiden lapset myös harrastaa enemmän.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:06"]
Duunariäitinä on tullut huomattua, että akateemisilla tuntuu olevan inhimillisemmät työajat ja ilmeisesti lyhyemmät työpäivät, koska kuskatessani lastani harrastukseen neljäksi (itse olin vanhempainvapaalla) kaikki muut äidit olivat akateemisia. itse en enää ehtisi.Eli ehkä tässä yksi syy, miksi niiden lapset myös harrastaa enemmän.
[/quote]Itsekin duunariäitinä, tein lyhennettyä työpäivää lapsen ollessa pieni ja alakouluikäinen. Näin meitä on moneksi.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihan naurettava tämä suomalainen ajatus, että vain väitellyt voi olla akateeminen. Esimerkiksi briteissä on edelleen paljon tutkijoita, jotka ovat suorittaneet vain MSc-tutkinnon "with honours" tai vast.
Akateeminen on henkilö, jolla on akateeminen tutkinto, olkoon se vaikka sitten Bachelor-tasoa.
[/quote]
joka roskakuskinpestiin on nykyään olemassa vaatimuksena humanististen tiedekuntien kandi vähintään. Kyllä inflaatio on syönyt tämänkin mittarin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:56"]
En itse asiassa tunne yhtään akateemista joka olisi imettänyt :D
[/quote]Mä olen akateeminen ja imetin kuopusta pari vuotta. En kuitenkaan ole kestovaippa-luomukasvissose-kantoliinatyyppiä.
Akatermiset äidit ovat paremman näköisiä, huolehtivat itsestään paremmin, eivät huuda kirosanoja tai karju lapseelleen toisin kun löllöt tatuoidut duunari-äidit.
Ihan kuin siellä akateemisen ja duunarin välimaastossa ei olisi mitään muuta! Melkoista yleistämistä ja mustavalkoista ajattelua. Kaiken kaikkiaan jokseenkin turha kysymys.
Luulis ettei akateemiset viihtyisi av-palstalla. Täällähän käy niin paljon sitä 'roskasakkia'.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:41"]
Lasketaanko akateemiseksi jos vauva syntyy graduvaiheessa?
[/quote]
ei. Se on kyllä jo ihan duunarilinjaa tuo gradu. Lisensiaatti-tohtori on oikeaa akateemisuutta. Joka paikkaanhan nykyään vaaditaan maisteriopinnot. Jopa lastentarhaan, joten sori, olet duunari.