Talvihölkkääjät hoi
Millaisin varustein juoksette? Onko nastakengät tms? Millaisia matkoja?
Kommentit (12)
Samoja matkoja kuin kesällä - eli riippuu paljon on aikaa käytettävänä, mutta n. 10 km kerralla. Ei ole nastoja, samat housut kuin kesällä ja fleece päällä. Jos on oikeasti kylmää, niin urheilukerrasto alle.
On nastat ja vastaavat vaatteet kuin hiihtäessä, urheilukerrasto alla. Olen nastoittanut kahdet lenkkarit goretexit ja tavalliset. Käytän myös hiihtolaseja jos sataa lunta/räntää. Hölkkään jalkakäytävillä koska kuntoradallamme on latu talvella. Hiihtokaudella käyn hölkkäämässä kerran viikossa, nyt kun hiihtokelit pääkaupunkiseudulla on huonot käyn hölkkäämässä tai sauvakävelemässä 4-5 kertaa viikossa sellaisen viitisen kilometriä kerrallaan. Pitkät lenkit ei maistu autoteiden varsilla. :(
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:29"]
[/quote] inov trailroc ja jotain 5-10 km, mutta jaksaisin pidempiäkin JOS haluaisin.
ei ole nastoja, en juokse liian liukkailla keleillä ulkona, enkä kovalla pakkasellakaan, max muutama aste pakkasta voi olla. Eli tavalliset lenkkarit, mutta paksummat juoksusukat.
Talvitrikoot tai jos on kylmä, niin urheilukerrasto ja tuulihousut (tai miksi niitä nykyään sanotaan, ei toki sellaista tuulikangasta kuin joskus -80 luvulla oli). Pitkähihainen urheilupaita (tai kerraston paita) + lyhythihainen, tuulitakki (tai juoksutakki, what ever, en tiedä onko näillä joku muu nimi nykyään).
Paksummat sormikkaat, tuulenpitävät, kaulassa tuubihuivi, pipo.
Juoksen yleensä kahdesti viikossa, 8-10 km kerralla. Mutta jos on liukasta tai kylmää, menen salille ja juoksen matolla, vaikka se tylsää onkin.
Mä laitan ihan K-Raudan halpisnastat tavallisten lenkkarien päälle. Talvitrikoot tai pitkät kalsarit + tuulihousut, ohut juoksutakki ja sen alla kerroksia lämpötilan mukaan (esim. pitkähihainen juoksupaita, fleece jne.).
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:10"]
[/quote] inov trailroc ja jotain 5-10 km, mutta jaksaisin pidempiäkin JOS haluaisin.
[/quote] mistä miikat. En tajua mikä kysymyksen "millaisia matkoja" pointti oli. Olen juossut muutama kk sitten maratonin, mutta talvella en paljon juokse, siksi kirjoitin JOS haluaisin.
Fleece päällä on kyllä mulle ihan liikaa hölkätessä ja mä sentään käyn -15:ssakin lenkillä. Hiihtää ehkä voin fleecessä jos pakkasta on -25. Oon kauhea hikoilemaan ylävartalosta, peppu sen sijaan pitää vuorata villaisilla lyhyillä kalsareilla.
T.4
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:10"]
[/quote] mistä miikat. En tajua mikä kysymyksen "millaisia matkoja" pointti oli. Olen juossut muutama kk sitten maratonin, mutta talvella en paljon juokse, siksi kirjoitin JOS haluaisin.
[/quote]
No kun sitä ei kysytty, paljonko jaksat juosta vaan kysyttiin paljonko juokset talvisin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:26"]
Fleece päällä on kyllä mulle ihan liikaa hölkätessä ja mä sentään käyn -15:ssakin lenkillä. Hiihtää ehkä voin fleecessä jos pakkasta on -25. Oon kauhea hikoilemaan ylävartalosta, peppu sen sijaan pitää vuorata villaisilla lyhyillä kalsareilla.
T.4
[/quote]
Myös polvenlämmittimiä käytän joskus kovalla pakkasella. Sellaista säätä en ole vielä nähnyt, ettenkö olisi voinut puolen tunnin lenkillä käydä.
Ap tässä. Kysyin huvikseni miten pitkiä matkoja noin ylipäänsä juoksette. Itse vasta aloinin hölkkäämisen kesällä ja nyt talvellakin, kun ostin Hong Kongista nastat kenkiin. Tuntuvat toimivan ihan hyvin. Sellaiset kumiset lenkstu siis. Olen innoissani, kun ei tarvi liukastumista pelätä :)
Mulla on talvijuoksulenkkarit joissa aika muhkeat pohjat, olen näissä pärjännyt puolen tunnin juoksulenkeillä, tie jossa juoksen on ollut aina suht ok hoidettu eikä jäinen, tietysti kannattaa suosia nastoja liukkaalla. Tälläisillä lenkeillä max. lisäpitkikset verkkareiden alla ovat riittäneet, heitin vielä armeijan villatakin ( kyllä :D ) ohuen juoksutakin + parin aluspaidan päälle silloin kylmällä, ihan hyvin meni. Sukat vaan paksut + pää ja kaula suojattuna.
Olen joussut tänä talvena vähä vajaa - 20 pakkasesta näille nollakeleille, jostain syystä rakastan pakkasessa juoksua, parhaimmat lenkkimuistot ovat juuri tuolta kylmiltä keleiltä...
On nastat. Noin 5-7km hölkkäilen viikonloppuisin valoisaan aikaan