Inhoan psykoterapeuttiani
Nyt kaduttaa, että olen kertonut sille yhtään mitään. Ällöttää, että sen häiriintynyt mieli miettii niitä tärkeitä filosofisia kysymyksiä joista olen puhunut sille. Kaikkein tärkeimpiä filosofisia kysymyksiä. Helmiä sioille. Onneksi en sentään kertonut omasta elämästäni mitään oleellista.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:34"]Nyt kaduttaa, että olen kertonut sille yhtään mitään. Ällöttää, että sen häiriintynyt mieli miettii niitä tärkeitä filosofisia kysymyksiä joista olen puhunut sille. Kaikkein tärkeimpiä filosofisia kysymyksiä. Helmiä sioille. Onneksi en sentään kertonut omasta elämästäni mitään oleellista.
[/quote]
Hmmm...ei sinun kannata terapiaa ainakaan lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:20"]
Joudut varmaan muistuttamaan häntä, että mistäs me viimeksi keskusteltiinkaan. ;)
[/quote]
Häh? Miten niin?
Puhuin tärkeimmät filosofiset kysymykseni terapeutille mutten kertonut mitään oleellista itsestäni ja nyt minua sitten ällöttää kun se miettii minun filosofisia kysymyksiäni. Siis anteeks mitä taas? Näkeekö joku toinen tässä paradoksin? Onneksi luovuin psykoterapeutin koulutuksesta haaveilemisesta. En olisi jaksanut.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:22"]
Filosofian takia käyt??
[/quote]
Olen onnistunut tiivistämään perimmäisen ongelmani moraalifilosofiseksi ongelmaksi.
Filosofisiin kysymyksiin vastaa filosofinen terapeutti. Mene sinne jos et tarkoittanut elämänfilosofisia kysymyksiä, kuten luulen sinun tarkoittaneen. Mistähän muusta syystä sitä psykoterapiaa myönnetään ja annetaan paitsi elämään liittyvän psyykkisen problematiikan vuoksi?
Saisinko muuten kuulla sen moraalifilosofisen ongelman? Koska filosofia liikkuu yleisellä tasolla, uskallat kertoa kyllä tiivistelmäsi tässä.
ei vaikuta kovin hyvältä terapiasuhteelta, tuollaista tuskin kannattaa jatkaa, etsi itsellesi sopivampi terapeutti.
Vaikka olen kyllä käsitänyt, että jossain vaiheessa terapiaa on ihan normaalia vihata terapeuttiaan, koska terapeutin tehtävä on myös toimia tuollaisten tunteiden kohteina, jotta niistä sitten päästään yli. Mutta jos et ole kertonut terapeutillesi mitään todellista, niin kyse ei voi olla mistään normaalista tunteiden siirrosta tms. (En ole mikään asiantuntija tällä alalla, joten voin käyttää vääriä sanoja ja olla muutenkin väärässä, kirjoitan vaan miten itse olen asiaa ajatellut)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:34"]
Filosofisiin kysymyksiin vastaa filosofinen terapeutti. Mene sinne jos et tarkoittanut elämänfilosofisia kysymyksiä, kuten luulen sinun tarkoittaneen. Mistähän muusta syystä sitä psykoterapiaa myönnetään ja annetaan paitsi elämään liittyvän psyykkisen problematiikan vuoksi?
[/quote]
Mistä niitä filosofisia terapeutteja löytää? Se aiheuttaa paljon psyykkistä problematiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:35"]
Saisinko muuten kuulla sen moraalifilosofisen ongelman? Koska filosofia liikkuu yleisellä tasolla, uskallat kertoa kyllä tiivistelmäsi tässä.
[/quote]
Se on tosi pitkä ja monimutkainen juttu enkä ole varma voiko sitä ymmärtää ellei ole itse paininut saman ogfelman kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:35"]
[/quote]
Se on tosi pitkä ja monimutkainen juttu enkä ole varma voiko sitä ymmärtää ellei ole itse paininut saman ogfelman kanssa.
[/quote]
Et varmaan ole niin yksilöllinen ettei joku olisi kokenut jossain määrin edes samaa. Filosofiset ongelmat voidaan tiivistää lauseeseen tai pariin, joten vaikuttaa kyllä vahvasti psyykkiseltä vyyhdeltä. Psykoterapiaan ei myöskään lähetetä ratkeamattoman ikuisuusongelman vuoksi, jonka pohdinta on todennäköisesti jossain muodossa aloitettu jo yli 2000 vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:34"]
[/quote]
Mistä niitä filosofisia terapeutteja löytää? Se aiheuttaa paljon psyykkistä problematiikkaa.
[/quote]
Filosofiseen praktiikkaan ei saa Kelan tukea, joudut itse maksamaan tai tuttavasi ostaa sinulle lahjakortin. Voit googlettaa asuinseutusi filosofin praktikon/konsultin. Filosofi erittelee nimenomaan filosofista ongelmaasi ja auttaa sinua ymmärtämään sitä paremmin, ei niinkään sovella jotain yksittäistä teoriaa niin kuin psykoterapeutti.
Antti S. Mattila. Jos olet Helsingissä päin.
Jahaa, luit sen HS:n artikkelin (http://www.hs.fi/elama/a1421209648801) joku aika sitten ja nyt olet keksinyt, että mielenterveysongelmasi onkin vain ratkaisemattomia elämän filosofisia kysymyksiä. Mikset mene tapaamaan häntä, jos koet todella ongelmasi olevan filosofinen?
Ehkäpä ongelmasi onkin, että olet kovin epälooginen ja ajatuksesi ovat ns. sillisalaattia? On ehkä hyvä jutella edes sen kamalan psykoterapeuttisi kanssa, se suurella todennäköisyydellä saisi ajatuksiisi edes hieman selkeyttä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:12"]
Jahaa, luit sen HS:n artikkelin (http://www.hs.fi/elama/a1421209648801) joku aika sitten ja nyt olet keksinyt, että mielenterveysongelmasi onkin vain ratkaisemattomia elämän filosofisia kysymyksiä. Mikset mene tapaamaan häntä, jos koet todella ongelmasi olevan filosofinen?
Ehkäpä ongelmasi onkin, että olet kovin epälooginen ja ajatuksesi ovat ns. sillisalaattia? On ehkä hyvä jutella edes sen kamalan psykoterapeuttisi kanssa, se suurella todennäköisyydellä saisi ajatuksiisi edes hieman selkeyttä.
[/quote]
Mielenkiintoinen artikkeli. Ehkä tosiaan pitäisi mennä. Harmi etten asu Helsingissä mutta kaipa sinne pääsee.
[/quote]
En ole epälooginen ja olen jutellut sen kamalan terapeuttini. Se ei ymmärrä koko ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:44"]
[/quote]
En ole epälooginen ja olen jutellut sen kamalan terapeuttini. Se ei ymmärrä koko ongelmaa.
[/quote]
Kirjoitusvirheiden määrä jo saa huolestumaan. Jos olet kerran niin filosofinen, pystyt muotoilemaan ongelmasi sellaiseksi, että kamala ja tyhmä terapeuttikin ymmärtää. Se on sitä filosofista taitoa ja viisautta, että keskustellaan niin, että kaikki ihmiset voisivat periaatteessa tajuta mistä on kysymys. Filosofia kuitenkin sikiää jokamiehen ja -naisen arkisista ongelmista viimekädessä. Lukiossakaan ei voi mongertaa oppilaille jotain mystistä filosofian tunnilla, vaan pitää olla ammattitaitoinen ja saada mahdollisimman moni ymmärtämään esimerkiksi käyttämällä kuvia, kirjalähteitä, artikkeleita, tavallisia, nuoren elämään liittyviä ilmiöitä esimerkkeinä jne. Filosofiaa ei ole tarkoitettu joksikin esoteeriseksi löpinäksi, josta ei kukaan tai harva saa otetta.
Ota myös huomioon se, että filosofinen terapeutti lähettää sinut takaisin psykoterapeuttisi luo, jos katsoo että ongelmasi on puhtaasti mielenterveydellinen.
Joudut varmaan muistuttamaan häntä, että mistäs me viimeksi keskusteltiinkaan. ;)