Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen ihminen sanoo isää isiksi

Vierailija
12.11.2021 |

Mitä mieltä? Sanotko sinä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaa mikä on vielä hirveämpää? Mun vanhemmat jotka 70v iässä kutsuu toisiaan nimillä isi ja äiskä. Se jäi päälle lapsuudessamme, siis puhuivat toisilleen että isi, äiskä. No lapset muutti pois kun ne oli siinä 45v iässä. Ja sitten ovat asuneet kaksin ja koko tän ajan (yli 25v) kutsuneet toisiaan että isi ja äiskä.

Hyi stana. Oksennan.

Pidä oksennuspussi mukana niin ei vanhoilla päivillään tarvitse sinun sotkuja siivota.

Vierailija
22/36 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Isi" kuulostaa just sellaiselta ukolta, jonka käsi lipsahtaa pikkulapsen (ja vielä teini-ikäisenkin) alushousujen väärälle puolelle...

Olen pahoillani taustastasi ja toivon, että saat apua terapiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon isi, iskä tai joskus jopa isukki :D

Puhelimessani hän on isi.

Isä kuulostaa kauhean etäiseltä ja kylmältä. Tai viralliselta: " Isäni on Matti Meikäläinen"

N30

Vierailija
24/36 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Isi" kuulostaa just sellaiselta ukolta, jonka käsi lipsahtaa pikkulapsen (ja vielä teini-ikäisenkin) alushousujen väärälle puolelle...

Olen pahoillani taustastasi ja toivon, että saat apua terapiasta.

Osuiko?

Vierailija
25/36 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miä oon aina sanona isukaks. Se sano miua aina pojaks, koskaan käyttänä äijin miulle antamata etunimmee!

Vierailija
26/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän outoo sanoo isää isiksi aikuisiällä. Ite sanon perheen kesken isi, kun mut on näköjään opeteetu siihe mut muiden kesken isä sanon ku se olis vähän noloo sanoo isi.......... 

Vierailija
27/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukoksi olen sanonut yläasteelta lähtien.

M36

Ihan  ok nimytys, etkä oo ainoa joka isäänsä ukoksi kutsuu.

Itseasiassa se on yleienen nimitys omalle isälle, tietyllä ikäluokalla.

Harvempi tuota nimitystä kokee loukkauksena, vaan etenin näinä päivinä ymmärtää sen, että isä auktrotiteenana määrää nuoren elämästä,  myös alaikäisen nuoren elämsät liikaa.

Ukko ei kaikissa yhteyskissä ole mikä negatiivnen ja toisa aliarvoiva nimittely.

Ukko on nykysin tyypillinen nuorten käyttämä sana, miespuolisista henkiöistä, jotka eivä ole heidän kanssan samaa mieltä. Tai jopa uskaltavat arvostella ja kyseenalaistaa, jotkut tämän ajan nuorten

ihanteeet, fanitukset ja joskus jopa ääriliikkeet ym.

Meitä on moneksi.  On aina ollut.

Siis nimenomaan ukko on ihan positiivinen käyttösana. Jos joku kaveri kysyy että "mitä ukko/mitä äijä?" niin se on oikein jees. Ja joo faija on faija tai ukko.

Vierailija
28/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon isiksi sugardaddyani ja hän minua pojukseen. - M30

Vierailija
29/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri haitanne, mutta huvittaa, kun eräs 38-vuotias tuntemani mies puhuu isän sijasta aina ''isi'', ja muutenkin ylistää ja palvoo isäänsä, paitsi silloin, kun isukki on kritisoinut häntä. Isi kuulostaa omaan korvaani pikkulastenkieleltä.

Vierailija
30/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin naiset saattavat sanoa aikuisenakin isäänsä isiksi. Miehet harvemmin. Riippuu perheestä ja mihin on totuttu. Onhan se vähän pikkulapsimainen sana. Mutta jos siihen on tottunut, se voi tuntua oikealta.

Vierailija
31/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmistani käytän isä ja äiti tai sitten vaan etunimiä. Puhelimeen yhteystiedot tallennettu koko nimellä.

Vierailija
32/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaa mikä on vielä hirveämpää? Mun vanhemmat jotka 70v iässä kutsuu toisiaan nimillä isi ja äiskä. Se jäi päälle lapsuudessamme, siis puhuivat toisilleen että isi, äiskä. No lapset muutti pois kun ne oli siinä 45v iässä. Ja sitten ovat asuneet kaksin ja koko tän ajan (yli 25v) kutsuneet toisiaan että isi ja äiskä.

Hyi stana. Oksennan.

ööööö.... Kun lapsi syntyy, tulee vanhemmista isi ja äiskä. Miten lasten pois muuttaminen siihen liittyy? Eivät he lakkaa olemasta lastensa vanhempia vielä isoisovanhempina ikäloppuinakaan. Vanhemmuus on sillä lailla ikuinen titteli.

Vierailija
33/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanneyhteydestä. Jos perheen kesken puhutaan isistä, se on ihan eri asia kuin se, että neli-viisikymppinen kertoo vaikka työkavereilleen, mitä isi on milloinkin tehnyt tai sanonut.

Ainakin itelle ihan yks hailee millä nimikeellä kutsuis, isot on murheet.

Vierailija
34/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tv joku sanoo isiksi, minusta jotenkin lapsellista. Oma isäni kuoli kun olin 14v., sanon iskä jos hänestä on puhetta.

Vierailija
35/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon iskäksi niinku pienenäkin. Mikäpä vika tuossa on, ehkä ahdas ajatusmaailmasi on nyt se ongelma tässä.

Mikä ”ahdas ajatusmaailma”? Miten niin? Ap

Aikuinen ei voisi sanoa isi? Se on se ahdasmielisyys ajatuksessasi.

Nyt kyllä osoitat sen kohdan tekstistäni jossa sanon että aikuinen ei voi sanoa isi? :D

Ap

No mitä mieltä olet itse ap? 

Vierailija
36/36 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla isäukolla oli joku vaihe että kukaan aikuinen ei perheessä saanut enää sanoa häntä isiksi, isäksi tai iskäksi vaan piti kutsua nimellä, vanhemmiten on taas äiti alkanut puhumaan iskästä ja muutenkin homma alkanut pehmenemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme