Aloitin mielialalääkkeen, taisi laukaista hypomanian...
Vaikeaan masennukseen aloitettiin Venlaflaksin 75mg, joka onkin ollut hyvä nostamaan toimintakykyä ja mies jonkun verran mielialaa. Tajusin kuitenkin äsken, että minulla on klassisen hypomanian oireita; öisin heräilen jatkuvasti, etenkin aamuyöstä olisin jo pirteänä pystyssä, päivisin ei väsytä/nukuta kuten ennen, olen ärtynyt vaikken ehkä näytä sitä selvästi, olen koko ajan tekemässä jotain pakkomielteisesti. Nuorena minulla oli hypomaniaa pari kertaa, jaksot menivät itsestään ohi, enkä syönyt siihen lääkkeitä. Silloin masennukseni ei ollut läheskään näin pahaa, eli mieliala nousi ihan euforiseksi kun nyt se on lähinnä "ihan jees"-tasolla.
Pitääkö lääkitykseni nyt lopettaa, mitä veikkaatte? Pääsen lääkärille vasta ensi kuussa joskus. En ole kaksisuuntainen, mutta pitäisikö sitä epäillä, kun lääkkeet tämän nyt laukaisivat..?
Kommentit (13)
No mitä ilmeisimmin sinut on diagnosoitu väärin ja oletkin bipolaarinen. Saat uuden ajann nopeammin jos soitat ajanvaraukseen ja kerrot tämän uuden oireistosi, tarvittaessa pyydät vaikka puhelinajan lekurille, jotta saat sen vastaanottoajankin nopeutettua. Lääkitys saattaa olla väärä, tai sitten saatat tarvita toisen lääkkeen rinnalle.
Toihan on vaan hyvä asia. Minä vaihtaisin mielelläni masennukseni hypomaniaan. Onnittelut hyvästä lääkkeestä!
Ota heti yhteys lääkäriin, ei hyvä. T. Mt-ammattilainen
Jep, kuulostaa siltä, että sun diagnoosi on väärä. Heti yhteys lääkäriin ettei lipsahda hypomania pahemmaksi. Ei ole mikään hyvä asia tuo hypomania, unipolaarisesti masentunut ei tiedä mistä puhuu, jos ihan oikeasti kuvittelee noin.
Yhteys lääkäriin pikaisesti, kyllä tuo lääkitys on pielessä. Jos sinulla on nuorempana ollut jo jonkinlaista maniaa, niin onhan se aika selvä että olet kaksisuuntaiseen kallellaan. silloin masennuslääkitys ei missään tapauksessa käy. Vaikka oireet ovat olleet aiemmin, ja ovat edelleen lieviä, niin saattavat ne tuolla lääkityksellä pian levitä käsiin.
Kiitos vastauksista, jätän huomenna viestiä lääkärille. Minulla on epävakaan diagnoosi, siksi kyselin tuota bipolaarin mahdollisuutta...
Jos sinulla olisi hypomania et ymmärtäisi sitä itse. Todennäköisesti uudet lääkkeet alkavat vaikuttaa ja totuttelet niihin, jos on maannut masentuneena kotonaan ja alkaa saamaan normaalia toimintakykyä takaisin voi toki sekin tuntua siltä "kuin olisi jatkuvasti tekemässä jotakin". Ja onko sinulla ihan diagnosoitu nämä hypomaniat vai oletko tulkinnut ne itse? Jos ne on lääkärissä todettu niin tyypin 2 bipodiagnoosi olisi jo kourassa. Muista että epävakaa ja tyypin 2 kaksisuuntainen mielialahäiriö hieman sivuavat toisiaan ja niissä voi olla samankaltaisia piirteitä, esimerkiksi epävakailla voi olla reippaampia ajanjaksoja jolloin shoppaillaan ja harrastetaan mutta ne laantuvat ajan kanssa.
Mikään ei tosin estä että voisi olla molemmat, voithan sinä olla lääkäriin yhteydessä.
Eikö tuollainen maanisuus voi liittyä ihan tavalliseen masennukseenkin?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:54"]Eikö tuollainen maanisuus voi liittyä ihan tavalliseen masennukseenkin?
[/quote]
Ei.
9, kyllä minulla ihan diagnoosit noista hypomaniajaksoista on. Ehkä olen sitten poikkeus, mutta olen aina pystynyt selittämään ja ymmärtämään olotilojani niin, että niistä on saatu selvää avohoidossakin = olen saanut selityksen sille, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn, ja tunnistan samat oireet myöhemminkin.
En ole shoppaillut tai harrastanut mitään, siitä ei ole kyse. Masennus on edelleen selvästikin taustalla, eikä pakonomainen tarve tehdä jotain tunnu hyvältä vaan painostavalta, jopa ahdistavalta. Lääkitys on auttanut todella paljon ahdistukseen, joka on itselläni vaikealla asteella, mutta tuo tekemisen tarve tuntuu pahalta. Yöllä heräilen yli 10 kertaa joka yö, usein päässä soi joku kappale ja aivoni ovat "hereillä" jatkuvasti. Ennen lääkitystä nukuin paljon, mutta normaalisti. Lääkityksen, ja hypomaanisen olon myötä, olen menettänyt ruokahaluni lähes kokonaan eikä mikään maistu suuhuni hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:54"]Eikö tuollainen maanisuus voi liittyä ihan tavalliseen masennukseenkin? [/quote] Ei.
[/quote]
Käsittääkseni pakkomielteet ja esim. maaninen treenaaminen tai muu tekeminen ovat masennuksen ja ahdistuksen oireita.
Nosto!