Minkä verran teidän 1-2-vuotiaat käyttävät tablettia?
Matkustimme usean tunnin junamatkan perhehytissä 3-vuotiaan tyttäreni kanssa. Samassa hytissä oli 1,5v. tyttö, jolla oli oma ipad mini. Olin ihan ällistynyt jo pelkästään siitä, että noin pienellä oli oma tabletti, mutta vielä ällistyneempi olin, kun vähän aikaa seurasin pienen tytön iPadin käyttöä. Tyttö teki pädillä palapelejä, piirsi ja pelasi muita taaperopelejä, sekä katsoi Netflixistä lastenohjelmia. Missään vaiheessa hän ei tarvinnut äitinsä apua, vaan osasi laittaa piirretyt ja pelit päälle itse. Tämän tytön äiti luki itse jotain tenttikirjan näköistä tai selasi jotain omalta ipadiltaan.
Rupesin miettimään, että onkohan yleistä että noin pienet osaa käyttää älylaitteita noin hyvin? Onko meidän tyttö ihan jälkeenjäänyt, kun meillä ei ole yhtään tablettia? Itsellänikin on ollut älypuhelin vasta puolivuotta, enkä varmaan osaisi käyttää tablettia niin hyvin kuin tämä pieni tyttö.
Kommentit (38)
Päivittäin poika 2.5 vee käyttää tablettia. Katsoo youtubea ja pelaa pelejä. Eikä mene siitä pilalle. Ulkoillaan päivittäin,nähdään kavereita,leikitään,touhutaan,luetaan,sylitellään ja halitaan. Sitten ku on rauhottumisen aika tai äiti laittaa ruokaa ja lapsi ei halua osallistua, kaivetaan tabletti esiin.
Meillä ollaan kaksikielisiä. Isä puhuu tytölle englantia ja minä suomea. Mies tekee melko pitkää päivää, joten on puhumassa sitä englantia vain viikonloppuisin. Tytön tabletissa kaikki pelit ja netflix on englanniksi, joten annan tytön käyttää sitä n. tunnin päivässä, jotta kuulee kieltä. Ja vaikka käyttääkin tablettia ehkä aika paljon, ehditään me lukea, lorutella, leikkiä ja ulkoilla myös päivän aikana. Eivät siis sulje toisiaan pois, niin kuin joku epäili. Niin ja siis lapsi 1v8kk. On menossa syksyllä englanninkieliseen hoitoon, jonka vuoksi tsempataan kielen kanssa, että pärjää siellä varmasti.
Ei lainkaan. Matkustettaessa pitempiä reissuja saa katsoa elokuvia.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:14"]
Meillä ollaan kaksikielisiä. Isä puhuu tytölle englantia ja minä suomea. Mies tekee melko pitkää päivää, joten on puhumassa sitä englantia vain viikonloppuisin. Tytön tabletissa kaikki pelit ja netflix on englanniksi, joten annan tytön käyttää sitä n. tunnin päivässä, jotta kuulee kieltä. Ja vaikka käyttääkin tablettia ehkä aika paljon, ehditään me lukea, lorutella, leikkiä ja ulkoilla myös päivän aikana. Eivät siis sulje toisiaan pois, niin kuin joku epäili. Niin ja siis lapsi 1v8kk. On menossa syksyllä englanninkieliseen hoitoon, jonka vuoksi tsempataan kielen kanssa, että pärjää siellä varmasti.
[/quote]
Meillä sama. Kielen vahvistamisessa tosi tärkeä juttu, koska isä päivät töissä.
Meiän himpun verran nuorempi ei oo muuta tehnytkään pariin päivään, kun on ollut kauheessa flunssassa eikä oo oikein jaksanu leikkii. :D Normaalioloissa ei käytä joka päivä.
Meillä käyttää aina silloin tällöin, ikää 1v5kk. Joku esiuhma menossa, eikä suostu nukkumaan päiväunia, niin annan välillä pädin, että saan juoda kahvin ilman sylissä hyppivää taaperoa. Ja aika näppärästi osaa käyttää.
Mun mielestä tabletit on aika vahvasti nykyaikaa. Niitä käytetään jo monissa kouluissakin, ja ilmeisesti myös hyvin oppimistuloksin. Meilläkin on lähinnä opetuspelejä, jossa oppii värejä, muotoja, eläimiä jne. niin en osaa pitää sitä kauheen pahana. Toki myös luetaan kirjoja, joista näitä samoja oppii.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:48"]
Neljävuotiaani osaa selata valokuvia ja katsoa itse kuvattuja videoita iPhonelta. En koe tarpeelliseksi opettaa alle kouluikäistä käyttämään viihde-elektroniikkaa itsenäisesti; kirjoilla, värityskirjoilla ja pienillä leluilla on selvitty kaikki pidemmätkin matkat ja odottelut tähänkin asti.
[/quote]
Ei niitä tarttee opettaa. Annat laitteen niin ne oppii itsekseen, ja parin vuoden päästä ne osaa englantia paremmin kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:40"]No on se varmaan nykypäivänä. Mutta esimerkiksi -90 ja 2000-luvun alussa syntyneet lapset ovat selvinneet pitkistä matkoista ihan ilman jotain iPadeja. [/quote] 70 luvun loppupuolella syntyneillä oli elektroniikkapelit...
[/quote]Mutta ei vielä 1-vuotiaana.
Tuo 1v 3kk välillä kiinnostuu hetkeksi räpläämään tablettia. Ymmärtää, että koskettamalla ruutua jotain tapahtuu, mutta ei yleensä jaksa kauaa tuijotella.
Äidin puhelin sen sijaan olisi koko ajan käsissä, jos en laittaisi sitä piiloon. Välillä kulkee kaukosäädin korvalla ja höpötttää siihen. Ei meidän perheessä edes puhuta paljon puhelimessa, joten vähän huvittaa :)
Meidän 2-vee käyttää tablettia aika näppärästi. On ottanut mallia isommilta sisaruksiltaan. Pieniä hetkiä saa käyttää silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:41"]
Hurjan kuuloista kyllä mutta niin kai se maailma muuttuu. Vaikea silti ajatella että oma lapseni noin nuorena käyttäisi noin hienoja laitteita tai elektroniikkaa ylipäätään...
[/quote]
ipad ei kyllä ole mikään hieno laite. Ihan tavallinen nykyajan vempain.
Meillä 2-vuotias käyttää tablettia potalla istuessaan. Osaa etsiä sieltä piirrettyjä ja pelaa lasten pelejä. Ipad on vanha ja se ei enää mihinkään aikuisten käyttöön sopisi, siihen ei saa päivityksiä. Näyttää toki kalliilta laitteelta, mutta käytännössä on enää pelkkä lelu. Nuohan on tehty sillä lailla loogisiksi käyttää, että lapset hoksaa sen käytön aika samantien, siinä ei tarvi tosiaankaan viikkokausia opetella. Eli ei välttämättä käytä edes paljon, vaikka näyttääkin sujuvalta se käyttö.
Miehellä on tabletti ja 2,5-vuotias saa sillä silloin tällöin katsella kuvia tai pelata pikku kakkosen pelejä. Osaa varmaan käyttää tablettia paremmin kuin minä, koska itse en sitä oikeastaan koskaan käytä, eikä minulla ole kosketusnäytöllistä puhelinta.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:39"]
Kännykällä näyttää viestitkin menevän vääriin ketjuihin,sori.
[/quote]
Semmoista se nykytekniikka.
Kyllä mun 3,5v pelailee pädillä ja katsoo piirrettyjä. Kotona en anna niinkään usein, tosin kotona on omat muut lelut eriasia tälleen matkoilla. Mutta ei hänellä siis omaa ole vaan käyttää mun Ipadiä
Siis herranjumala... tähänkö tää maailma on menny että 1-vuotiaatkin tuijottaa ruutua joka päivä...
Meillä ei ole tablettia eikä älypuhelinta, joten 2-vuotiaamme ei ole sellaisia nähnytkään. Omaa muumiläppäriään nakuttaa. Tietokone kiinnostaa kovasti, samoin vanhanmallinen kännykkä. Tietokoneelta katselee vanhempien kanssa Pikku kakkosta netistä sekä hänestä itsestään kuvattuja videoita. Ehtii opetella myöhemminkin, ja jos se kerran on niin mahdottoman helppoa, niin sittenhän ei mitään ongelmaakaan oppimisen suhteen tule. Neuvolassa rauhoiteltiin, että koulussa ne opetetaan! Hmm...
Olen ehkä vanhanaikainen, mutta en ehkä antaisi tablettia tms kovin pienelle läheskään päivittäiseen käyttöön. Hyvä se olisi jotain osata tehdä sillä, jottei jää ihan ulkopuolelle, mutta liika on liikaa. On lapset ennenkin selvinneet hengissä, vaikka ensimmäinen, netitön ja kameraton, puhelin olisi saatu vasta 10-vuotiaana.
t. 16v