Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran teidän 1-2-vuotiaat käyttävät tablettia?

Vierailija
29.01.2015 |

Matkustimme usean tunnin junamatkan perhehytissä 3-vuotiaan tyttäreni kanssa. Samassa hytissä oli 1,5v. tyttö, jolla oli oma ipad mini. Olin ihan ällistynyt jo pelkästään siitä, että noin pienellä oli oma tabletti, mutta vielä ällistyneempi olin, kun vähän aikaa seurasin pienen tytön iPadin käyttöä. Tyttö teki pädillä palapelejä, piirsi ja pelasi muita taaperopelejä, sekä katsoi Netflixistä lastenohjelmia. Missään vaiheessa hän ei tarvinnut äitinsä apua, vaan osasi laittaa piirretyt ja pelit päälle itse. Tämän tytön äiti luki itse jotain tenttikirjan näköistä tai selasi jotain omalta ipadiltaan. 

Rupesin miettimään, että onkohan yleistä että noin pienet osaa käyttää älylaitteita noin hyvin? Onko meidän tyttö ihan jälkeenjäänyt, kun meillä ei ole yhtään tablettia? Itsellänikin on ollut älypuhelin vasta puolivuotta, enkä varmaan osaisi käyttää tablettia niin hyvin kuin tämä pieni tyttö. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset eivät ole koskaan edes nähneet tablettia, mut sitähän sä et kysynyt.

Miten lapset selvis pitkistä matkoista ja tylsistymisen tunteesta ennen vanhaan?

Vierailija
2/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin yleistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se varmaan nykypäivänä. Mutta esimerkiksi -90 ja 2000-luvun alussa syntyneet lapset ovat selvinneet pitkistä matkoista ihan ilman jotain iPadeja.

Vierailija
4/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjan kuuloista kyllä mutta niin kai se maailma muuttuu. Vaikea silti ajatella että oma lapseni noin nuorena käyttäisi noin hienoja laitteita tai elektroniikkaa ylipäätään...

Vierailija
5/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu, mutta silti mun mielestä surullista, että noin pieni lapsi osaa tottuneesti käyttää tablettia tms. Kertooko se ehkä muustakin, kuin yksin maailman muuttumisesta? Ymmärrän toki, että lapsen kanssa ei voi olla 100 % koko ajan läsnä ja touhuta, mutta silti..... Mulle tulee surullinen olo, kun ajattelen tota 1,5 vuotiasta yksin tabletilla ja vanhemmat omalla ruudulla....

Kai tuo on nykyaikaa osittain, mutta mun 6 - v ei edes osaa tablettia käyttää, vaikka sellainen löytyykin. Ei juuri edes pelaa sillä tai muullakaan. Eli autan, jos "tarvii" tablettia.

Vierailija
6/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljävuotiaani osaa selata valokuvia ja katsoa itse kuvattuja videoita iPhonelta. En koe tarpeelliseksi opettaa alle kouluikäistä käyttämään viihde-elektroniikkaa itsenäisesti; kirjoilla, värityskirjoilla ja pienillä leluilla on selvitty kaikki pidemmätkin matkat ja odottelut tähänkin asti.

Vierailija
7/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäinen pelaa pedakogisia pelejä tai katsoo lastenohjelmia pädillä, jos mun on pakko tehdä jotain sellaista, mitä lapsi ei saa häiritä. Eli ehkä tunnin kaksi viikossa. Ja kyllä se sitä osaa käyttää ihan itsenäisesti. Applen käyttöjärjestelmä on äärimmäisen yksinkertainen.

Vierailija
8/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudessamme ei ole tablettia.

Vierailija
9/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:47"]Maailma muuttuu, mutta silti mun mielestä surullista, että noin pieni lapsi osaa tottuneesti käyttää tablettia tms. Kertooko se ehkä muustakin, kuin yksin maailman muuttumisesta? Ymmärrän toki, että lapsen kanssa ei voi olla 100 % koko ajan läsnä ja touhuta, mutta silti..... Mulle tulee surullinen olo, kun ajattelen tota 1,5 vuotiasta yksin tabletilla ja vanhemmat omalla ruudulla....

Kai tuo on nykyaikaa osittain, mutta mun 6 - v ei edes osaa tablettia käyttää, vaikka sellainen löytyykin. Ei juuri edes pelaa sillä tai muullakaan. Eli autan, jos "tarvii" tablettia.
[/quote]Onko lapsesi joku vajakki vai?

Vierailija
10/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe... "tenttikirjan näköistä" luki teiniäiti... Oliko ihan Porvooseen asti meno...

Vierailija
11/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:40"]No on se varmaan nykypäivänä. Mutta esimerkiksi -90 ja 2000-luvun alussa syntyneet lapset ovat selvinneet pitkistä matkoista ihan ilman jotain iPadeja.
[/quote]
70 luvun loppupuolella syntyneillä oli elektroniikkapelit...

Vierailija
12/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tablettia, läppäri ja älypuhelin löytyy. Mies laittaa puhelimestaan jonkun muumijutun soimaan, ja lapsi tökkää sormellaan muumit pois ja ihmettelee, mihin ne katosivat. Jos lapsi haluaa nähdä muumit isona, hän menee ja paukuttaa läppäriä kädellä. Sen verran meidän 1,5-vuotias osaa käyttää tekniikkaa.

Vierailija
13/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässähän ne oppii tosi nopeaa ihan vain kerran mallin näkemällä.
Meidän lapsella oli muumiläppäri tuossa iässä, 3v käyttöön hankittiin tabletti, siinä välissä oppi laittamaan dvd:n päälle ilman apua.
Ei silti katosnut töllöä luin pikkukakkosen arkisin ja aamuphjelmat+1 dvd vkl ja pelasi epäsäännöllisesti puolen tuntia kerrallaan.

Vierailija
14/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei kosteassakaan ulkovarastossa homehdu,jos on muoviin kääritty ja muovi ehjä,

Vierailija
15/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykällä näyttää viestitkin menevän vääriin ketjuihin,sori.

Vierailija
16/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaani osaa tabletilla katsoa pikku kakkosen ohjelmia yle areenasta, pelata muistipeliä, pelata erilaisia lego-rakennus pelejä eli koota autoja ja rakennuksia ja ajaa sitten pelin läpi ja laittaa esim. rosvon rakentamaansa vankilaan ja pelata erilaisia auto- ja traktorinajo pelejä. Mielestäni tekniikka on hyödyllistä ja opettavaista ja vanhempien tehtävä on kontrolloida peliaikaa ja muutenkin vahtia mitä katsotaan ja pelataan.

Vierailija
17/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissa ja koira pelaavat tabletilla.

Vierailija
18/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v saa katsoa puoli tuntia Areenaa päivässä. Surffata ei saa, paitsi youtubessa jos joku vahtii vieressä.

Vierailija
19/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksvee käyttää ipadia lähinnä pitkillä auto-/juna-/lentomatkoilla. Hänellekin on ihan oma. Poika osaa käyttää padia ihan itse, vaikka käyttää sitä vain noin 1-4krt kuussa. Eli ei välttämättä ole mikään padin hc-käytön merkki, vaikka lapsi sitä osaisikin käyttää. Mielestäni sisällön ollessa oikea, on ipad yksi oppimisen muoto ja iso hyöty kehitykselle.

Vierailija
20/38 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan esikoistani ja olen melko paljon miettinyt, missä määrin haluan teknologian olevan osa lapseni pikkulapsiaikaa. Tuntuu, että nykyään vanhemmat kokevat lapsen kanssa oikeasti läsnä olemisen ja leikkimisen liian vaivalloiseksi ja tässä astuu kuvaan tabletti. Ystäväni sukulaispoika n. 3-vuotiaana kuulemma pelaa tabletilla useamman tunnin päivässä ja on niin uppoutunut siihen, ettei kuule jos hänelle puhutaan. Lapsen vanhemmille tämä ilmeisesti on ok.. Missään nimessä en aio kieltää lapseltani elektroniikkaa, koska karu totuus on, että se on nykyään arkipäivää ja tulevaisuuden töissä välttämätöntä. 90-luvun lapsena vietin pitkät matkat lukien heti kun lukemaan 4-vuotiaana opin. Äidin puhelimella pelasimme siskon kanssa vuorotellen matopeliä, kun hän antennimallisen kännykän joskus hankki. Jossain määrin säälin nykylapsia, kun enemmän aikaa vietetään tietokoneiden yms laitteiden ääressä kuin ulkona pulkkamäessä ja piilosta leikkiessä. Jos vain voisin, antaisin lapselleni samanlaisen lapsuuden kuin itselläni, mutta pahoin pelkään, ettei se enää ole edes mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi