Kirjastoon 100 miljoonaa!!!???
Eihän kirjastoissa käy juuri kukaan ja sitten valitetaan ettei rahat riitä ees terveyspalveluihin. Muutamia ihmisiä jotka luulee olevansa muita parempia varten rakennetaan tollanen ihan älytön laitos!!!
Kommentit (146)
Kirjasto on kansakunnan sivistyksen perusta, sen muisti ja kulttuurin vartija, jos pieni runollisuus sallitaan. Osalle kansaa riittää 7päivää ja Kingi mutta eivät ne kenestäkään sivistynyttä tee. Juuri sivistyksen ja tiedon tasa-arvoinen jakaminen on meidänkin maamme hyvinvoinnin perusta. Koska kyseinen laitos palvelee koko maata, voin täältä itärajalta lähettää oman osuuteni, 20e.Minne pannaan tulemaan? AP et sitten käytä sitä kirjastoa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:51"]
Kirjastossa ei käy juuri kukaan? Mistä näin päättelet? Käyn itse viikoittain Lahden pääkirjastossa, ja joka kerta siellä on ihan simona porukkaa. Eilen hyvä kun istumapaikkaa lukunurkista neljän aikaan. Työskentelytiloista oli joka paikka varattu. Kirjastot on nykyään paljon muutakin kuin kirjojen lainaamista. Helppo, ja edullinen tapa sivistää kansaa ja tarjota sitä tasapuolisesti kaikille.
Miksi jäähalleja rakennetaan samalla summalla ja ne ovat vain hyvin pienen kansanosan käytössä? Vastapainoksi kysyn sinulta tätä.
[/quote]
Jäähalleissa käy paljon enemmän porukkaa ja jos et tiennyt niin lipuista maksetaan ainakin helsingissä. Sitten sitä hallia käytetään koko ajan muutenkin eikä se ole vaan paria lätkämatsia varten. Hifkin hallin hifk maksaisi omillaan toisin kun kirjaston. Kyllä mä kannatan kaikkia liikuntamahdollisuuksia koska oon nähnyt läheltä kun omat tytöt on harrastaneet urheilua ja sen miten paljon sinne pitäis saada enemmän tukia. Monet harrastukset on helsingissä niin kalliita ettei monilla riitä varat niihin ja kun seurat ei saa tukia niin vanhemmat maksaa jos pystyy. Ihan älytöntä mutta kiva että kirjastoon aina löytyy lukutoukille rahaa.
kirjastot on täysin turhia roska laitoksia
Niin ja siis jos ilmoittavat 100 miljoona on se oikea kulu varmasti vähintään 150 miljoonaa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:06"]
[/quote]
Lukisit sinäkin niin saattaisit osata kirjoittaa oikein. :)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:56"]
Turhin palvelu mun ja monen mielestä.
[/quote]
Mutta ei mun ja monen muun mielestä. So there.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:51"]
Kirjastossa ei käy juuri kukaan? Mistä näin päättelet? Käyn itse viikoittain Lahden pääkirjastossa, ja joka kerta siellä on ihan simona porukkaa. Eilen hyvä kun istumapaikkaa lukunurkista neljän aikaan. Työskentelytiloista oli joka paikka varattu. Kirjastot on nykyään paljon muutakin kuin kirjojen lainaamista. Helppo, ja edullinen tapa sivistää kansaa ja tarjota sitä tasapuolisesti kaikille.
Miksi jäähalleja rakennetaan samalla summalla ja ne ovat vain hyvin pienen kansanosan käytössä? Vastapainoksi kysyn sinulta tätä.
[/quote]
Jäähalleissa käy paljon enemmän porukkaa ja jos et tiennyt niin lipuista maksetaan ainakin helsingissä. Sitten sitä hallia käytetään koko ajan muutenkin eikä se ole vaan paria lätkämatsia varten. Hifkin hallin hifk maksaisi omillaan toisin kun kirjaston. Kyllä mä kannatan kaikkia liikuntamahdollisuuksia koska oon nähnyt läheltä kun omat tytöt on harrastaneet urheilua ja sen miten paljon sinne pitäis saada enemmän tukia. Monet harrastukset on helsingissä niin kalliita ettei monilla riitä varat niihin ja kun seurat ei saa tukia niin vanhemmat maksaa jos pystyy. Ihan älytöntä mutta kiva että kirjastoon aina löytyy lukutoukille rahaa.
[/quote]
Nyt sä puhut itsesi pussiin. Puhut yhteiskunnan sponssaamasta harrastuksesta, urheilusta, mutta et suo samaa ihmisille jotka lukevat. Minä olen sitä ihmisryhmää jonka mielestä lastensa jääkiekkoharrastuksen tulee olla vanhempiensa eikä yhteiskunnan kustantamaa. Odotahan kun lapsesi ovat opiskelijoita, huomaat miten tärkeitä kirjastot on. Edelleenkään kaikki tieto ei löydy googlesta.
Miksi pitää hyökätä sivistystä vastaan? Olette barbaareja!
Kuten jo todettu...
Julkiset hankkeet ylittävät aina arvioidun toteutushinnan, eli tämäkin hörskä maksaa lopulta 150-200 miljoonaa.
41v m
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:06"]
[/quote]
Et tosiaankaan ole kirjastossa käynyt ja koulunkäynnin laita on ollut varmasti samalla tolalla. Isot kirjaimet, pisteet, yhdyssanat? Sinä varmaan käytit nuoruutesi ryyppäämällä pussikaljaa puistonpenkillä paikallisten pultsareitten kanssa. Se näkyy, kulta pieni. :)
Tieto on valtaa. Me elämme kansanvallassa, joten tieto kuuluu kansalle. Koko kansalle, ei vain niille joilla on varaa ostaa kirjoja käyttöönsä.
Vaikka internet on monessa mielessä vähentänyt kirjastojen merkitystä tiedon välittäjänä kansalle, niin siitä huolimatta varsinkin suomenkielistä kertomakirjallisuutta on vaikea saada käsiinsä ilmaiseksi ilman kirjastoja. Kirjastot ovat myös tärkeitä siinä mielessä, että niistä saa helposti käsiinsä iäkkäitäkin teoksia, joita on usein kaupallisista lähteistä haastavaa löytää.
Turussa ainakin porukka näkyy näpräävän mielellään tietokoneita. Kaikilla ei ole nettiä kotonaan, joten kirjasto on hyvä - ja ilmainen - paikka lukea sähköpostit ja iltapäivälehtien juorupalstat, ja saattaa joku ihan oikeaa tietoakin hakea.
Kirjasto on paljon muutakin kuin kirjojen lainaamista varten. Keskustakirjastosta tulee monipuolinen kulttuuritalo. Se on myös hyvä lisä Helsingin keskustan julkisiin tiloihin, jonne kuka tahansa voi tulla ilman pääsymaksua. Paikka on aivan verraton. Pasilan kirjasto on ollut surkea sijoitukseltaan ajatellen laajempaa käyttäjäkuntaa.
Itse luen joka viikko useamman kirjan: tietokirjoja, romaaneja, matkakirjoja, elämäkertoja, oppaita, runoja, kielten kirjoja, paljon kirjoja englanniksi jne. En voisi kuvitella elämää ilman kirjoja. Ja kirjojen lukeminen käy aivojumpasta, parantaa mielikuvitusta, sivistää, rikastaa elämää, naurattaa jne. Lähikirjasto on lempipaikkojani. Käyn lukemassa siellä myös lehdet. Ja olen tehnyt huomion, että kirjaston nuorten puolella on aina paljon etenkin nuoria poikia pelaamassa ja netissä. Hieno kohtauspaikka myös heille.
Tieto tuntuu monelle luovan ahdistusta. myös useat päällekkäiset teesit saavat monen markkinauskovaisenkin uskomaan harhoihin ja unohtamaan alkuperäisen ymmärryksen luonnonlakeihin. Tieto on olemassa sitä ei vain suostuta ymmärtämään.. Eletään ennemmin kuvitelmissa kuin todellisuudessa vaikka fyysikanlakien mukainen todellisuus onkin ympärillä pyritään se kuvittelemaan joksikin muuksi.. 100 miljoonaa on paljon rahaa ja varmaankaan ei kiinnostaisi tämäkään uutinen jos summa olisi 10 miljoonaa silläkin rakennuttaisi hulppean kirjaston..Olisiko parempi jos maksaisi 200 miljoonaa usein ihmiset tuntuvat luulevan että kalliimpi hinta on parempi laatu. Tähän liittyy varmasti turhia kustannuksia ja roimasti..Onko hanke kaupungin ja valtion yhteinen vai liikkuuko valtion rahaa kaupungille?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:24"]
Tieto tuntuu monelle luovan ahdistusta. myös useat päällekkäiset teesit saavat monen markkinauskovaisenkin uskomaan harhoihin ja unohtamaan alkuperäisen ymmärryksen luonnonlakeihin. Tieto on olemassa sitä ei vain suostuta ymmärtämään.. Eletään ennemmin kuvitelmissa kuin todellisuudessa vaikka fyysikanlakien mukainen todellisuus onkin ympärillä pyritään se kuvittelemaan joksikin muuksi.. 100 miljoonaa on paljon rahaa ja varmaankaan ei kiinnostaisi tämäkään uutinen jos summa olisi 10 miljoonaa silläkin rakennuttaisi hulppean kirjaston..Olisiko parempi jos maksaisi 200 miljoonaa usein ihmiset tuntuvat luulevan että kalliimpi hinta on parempi laatu. Tähän liittyy varmasti turhia kustannuksia ja roimasti..Onko hanke kaupungin ja valtion yhteinen vai liikkuuko valtion rahaa kaupungille?
[/quote]
Mitähän sä yrität sanoa...?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:24"]
Onko hanke kaupungin ja valtion yhteinen vai liikkuuko valtion rahaa kaupungille?
[/quote]
Helsinki saa varmasti valtionosuuden rakentamiseen, mutta kyllä kirjasto on lopulta kunkin kaupungin omalla kontolla. Niin ainakin Turussa tehtiin. Ja se on hyvä, en minä turkulaisena aivan kauheasti haluaisi meidän kaupunkilaisten veroeuroja olla syytämässä helsinkiläisten kirjastoon.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:16"]
Turussa ainakin porukka näkyy näpräävän mielellään tietokoneita. Kaikilla ei ole nettiä kotonaan, joten kirjasto on hyvä - ja ilmainen - paikka lukea sähköpostit ja iltapäivälehtien juorupalstat, ja saattaa joku ihan oikeaa tietoakin hakea.
[/quote]
Turun uusi kaupunginkirjasto onkin aivan upea, ja nykyisin yksi kaupungin olohuoneista - ja samalla suosituimmista mähtävyyksistä.
Minusta on typerää verrata kirjastoja ja jäähalleja. Molempia tarvitaan, ja itse olen molempien palveluiden suurkuluttaja.
En käsitä ihmisiä jotka ei käy kirjastossa. Kaikkein oudointa on ihmiset jotka ei lue lapsilleen mitään. Kammottavaa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:54"]Ei jäähalleja rakenneta julkisella rahalla. Ainakaan näin aikoina. Ja ne on liikelaitoksia muutenkin joiden pitäisi ainakin periaatteessa tuottaa voittoa tai ainakin pyöriä omillaan. Kirjaston on lähes pelkkää menoa MUTTA se tuottaa epäsuorasti lisäarvoa yhteiskuntaan ja on muutenkin yleissivistävä laitos. Tuskin tässä kukaan on kirjastoja sulkemassa, mutta nyt vaan on vaikea hyväksyttää suurella ylöisöllä uuden kirjaston rakentaminen. Ajat kun on sen verran vaikeat.
[/quote]
Uuden kirjaston rakentaminen työllistää hetkellisesti rakennusalaa ja sen jälkeen kirjaston henkilökuntaa, siistijöitä ja talonmiehiä. Samalla palvelu ja alueen hyvinvointi kasvaa. Auttaa siis myös tässä taloudentilassa...