Koirien kasvattaja ei vastaa sähköpostiin..?
Pari viikkoa sitten laitoin s-postiin kattavan esttelyn perheestämme, koirataustasta, omista koiraharrastuksista jne. Pyysin saada lisätietoja kasvattajan pentusuunnitelmista. Kotisivuillaan pyytää yhteydenotot ensisijaisesti s-postiin. Tiedän, että nyt on valtava koirabuumi, mutta itsellä on koirakokemusta paljon ja olen hankinnassa tosissani.
Jos pari viikkoa on ollut aikaa vastata, niin koska laitan uuden sähköpostin? En halua vaikuttaa hätäiseltä tai tökeröltä, mutta pari viikkoa on aika pitkä aika?
Kommentit (24)
Tällä hetkellä on erittäin vaikeaa saada Suomesta koiraa. Itsekin lähestyin paria kasvattajaa keväällä. Kumpikaan ei vastannut yhteydenottoihin.
Laita muistutus. 2 Viikkoa on aivan riittävä aika. Jos et siihenkään saa vastausta niin unohda koko homma.
Minä soittaisin perään. Voi keskustella laajemmin ja molemmat kysyä lisäkysymyksiä, tulee ainakin selväksi jos kasvattajaa ei kiinnosta.
Niin tein itse, kun kaksi vuotta sitten halusin pennun tietyltä kasvattajalta, laitoin tietoa meidän perheestä ja viestin loppuun, että milloin sinulle sopisi soitella. Kasvattaja kertoi ajat, milloin tavoitettavissa ja puhelimessa juteltiin enemmän, samalla huomaa miten synkkaa yhteen. Häneltä ostimme pennun ja edelleen ollaan usein yhteyksissä, koiran on pian 2-vuotias.
Niin, tuurilla voi saada ihan hyvän koiran mutta huonolla tuurilla kalliin ja risan alle vuoden ikäsenä monttukelposen riesan. Näin voi käydä myös kotimaisen kasvattajan kanssa mutta yleensä silloin saa uuden pennun tilalle tai ainakin pääsee jonon ohi ja pennusta saa huomattavan hinnanalennuksen. Tiedän erään tapauksen, missä ulkomailta tuotu pentu kuoli 5kk iässä piilevän vian takia. Kasvattaja kohautteli vaan olkapäitään, ei puhettakaan korvauksista. Ei edes pahoitellut menetystä.
Viimeisen reilun viiden vuoden sisällä olen ostanut kolme kissaa ja kaksi koiraa, kaikki ulkomailta. Kasvatan pienimuotoisesti kumpiakin, joten olen erittäin tarkka suvuista, rodunomaisesta ulkonäöstä jne. Suomesta en ole löytänyt haluamaani tai sitten pentuihin on ollut pitkät jonot. On ollut huomattavasti yksinkertaisempaa hakea itseä kiinnostavasta yhdistelmästä pentu muualta. Koronan takia sekä koirien että kissojen kysyntä on kasvanut joka maassa eli tänä päivänä saattaa hyvinkin joutua odottamaan. Kasvattajia on kuitenkin niin paljon enemmän ulkomailla kuin Suomessa, ettei odotuksesta yleensä tule kohtuuton. Mielellään sitä laajentaa geenipoolia omassa kasvatuksessaan tuomalla uutta verta muualta. Lisäksi jos tietty yhdistelmä tai tietyt linjat kiinnostaa niin miksi olla vain kotimaan kasvattajien varassa kun niitä voi ostaa myös muualta. Sikäli kuin kotimaasta haluttuja linjoja edes löytyy. Joskus jotkut kasvattajat on todella mustasukkaisia kasvateistaan eikä halua myydä toiselle kasvattajalle. Kaiken tämän välttää verkostoitumalla ulkomaalaisten kasvattajien kanssa.