vauva ei hymyile
Mulla on maailman paskin äiti olo, vauva täyttää pian 6vkoa eikä vieläkään ole irronnut sosiaalista hymyä vanhemmille, hymyilee unissaan/juuri syöneenä tai kun pusuttelee poskia ja höpöttää. Välttelee myös katsetta.
Tutkii maailmaa, itkee tarpeet ja rauhoittuu heti syliin. Olenko tehnyt jotain väärin ja pilannut vauvani ja minun suhteen?
Kommentit (16)
Oisko jollain ihan oikeeta vastausta?
Meidän esikoinen oli juurikin samanmoinen. Koko vauva-ajan oli aika totinen/vakava vauva. Olin välillä huolissanikin asiasta. Oli myös hyvin rauhallinen ja oppi verkkaiseen tahtiin liikkumaan yms. Nyt neiti on pian 15v. ja lahjakas, tasapainoinen ja ajoittain jopa sangen iloinen murkku. :) Vauvat/lapset/nuoret ovat vaan niin erilaisia. Yritä rentoutua ja nauttia suloisesta vauvastasi. Kyllä hän vielä hymyileekin. :)
Ei kannata hirveästi vielä huolestua. Nauti vaan vauvasta. Jos siellä jotain olisikin häikkää, ei tuossa iässä mitään vielä tehdä, jos muuten kehittyy normaalisti. Älä stressaa itseäsi, se vaikuttaa vauvaan kuitenkin. Palataan asiaan kahden vuoden kuluttua, niin sitten olet itsekin viisaampi.
Oota vielä pari viikkoa :) kyllä se hymy sieltä ehtii vielä tulla ♡
Ihan normaalia. Meilläkin alkoi hymyillä vasta 2kk iässä ja nyt on joka päivä (7kk) kuin Naantalin aurinko. Koin itsekin, että olisin huono äiti, mutta hormoneista se johtui.
Eiköhän se hymy sieltä tule. Oma lapseni oli juurikin 6 viikon ikäinen kun vastasi hymyyn.
Höh. Se unenaikainen "hymy" on vatsanpuruja, joka nyt ehkä näyttää hymyltä. Pienen mielen pitää kehittyä. Pari kolme kuukautta vähintään menee. - terveisin iskä
On myös mahdollista,että puuttuva katsekontakti ja puuttuva reagointi on merkki esim perinnöllisistä sairauksista (eriasteisia vammaisuuksiayms.).eli jos ei ala pitemmällä aikavälillä muuttua niin lääkäriin silloin että asia selviää.
Jos ei 3kk mennessä hymyile niin huolestu sitten .. Ihan tavallista että vasta parikuisena alkaa hymyilemään.
Ota ihan rauhallisesti :) Vauvasi on vasta 6 vkoa ja olen ymmärtänyt, että sosiaalinen hymy tulee aikaisintaan 4 vkon ikäisellä vauvalla. Varmasti on ihan tavallista, että 6-viikkoiselta ei vielä paljoa hymyjä irtoa, vaikka hoitaisit vauvaasi hyvin ja olisit paljon vuorovaikutuksessa vauvan kanssa, katsot silmiin, juttelet ja hymyilet vauvalle yms. Mutta eiköhän se sieltä tule! Yksilölliset erot vauvojen ja ylipäätään lasten kehityksessä voivat olla isojakin (en tarkoita että tässä tapauksessa olisi) ilman että kyse olisi mistään epänormaalista. Sitä paitsi, mietin tuota poskille pusuttamista ja höpöttämistä: jos vauva niissä tilanteissa hymyilee, eikös se ole sosiaalista hymyä? Tuo että vauva näyttää välttelevän katsetta voi olla ihan sitä, että vauva ei vielä osaa tarkentaa katsettaan kunnolla. Kannattaa ehkä jutella näistä asioista neuvolassa. Huolesi on todennäköisesti turhaa, jostain syystä ylireagoit nyt? Sekin on kyllä ihan normaalia, varsinkin esikoisen kanssa mutta miksei muutenkin. Ehkä hormonien vaikutusta... Mutta yritä unohtaa paineet ja huolehtiminen. Nauti vauvastasi, hoida häntä edelleen parhaan taitosi mukaan ja odottele ihan rauhassa hymyjen ilmaantumista.
Mahdollisesti autistinen lapsi tai muuten kehitysvammainen.
Meillä on myös reilu 6 viikkoinen vauva ja täysin samanlainen tilanne kuin ap:lla! Mä olen myös huolissani hieman :(
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:20"]Höh. Se unenaikainen "hymy" on vatsanpuruja, joka nyt ehkä näyttää hymyltä. Pienen mielen pitää kehittyä. Pari kolme kuukautta vähintään menee. - terveisin iskä
[/quote]
Itseasiassa ne on refleksihymyjä, jotka ovat evoluution kehittämä keino kiintymys suhteen luomiseen.
Meidän esikoinen ei hymyillyt, ei itkenyt, tuhisi vaan, valvoi tunnin, nukkui tunnin ympäri vuorokauden ensimmäisen puoli vuotta, imi vain rintaa ja pulautteli kaikki vaatteet 10xpäivässä, siinä sitä ihmeteltiin mikä ihmeen mutanttivauva ulkoavaruudesta meille oli tullut.
Ihana pienen pojan sosiaalinen rakastettava, fiksu ja viisas nuori äiti hänestä on 28 vuodessa kehittynyt.
Sitä vauvaa vituttaa kun sä kyyläät koko ajan.