Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaanko perua tori kaupan?

Vierailija
12.11.2021 |

Minulla on ollut yksi tavara myynnissä torissa ja olen nyt jutellut ostajan kanssa, joka sen haluaisi ostaa, mutta asuu toisessa kaupungissa. Tavara on niin iso ja painava, että postitus tulisi kalliimmaksi kuin itse tavara, mutta sukulaiseni on tulossa käymään täällä ja lupasi ottaa tavaran mukaansa ja toimittaa sen ostajalle parin viikon sisällä, kun asuvat samassa kaupungissa.

Nyt kuitenkin omasta kotikaupungistani joku on kiinnostunut tavarasta ja pääsisi sen noutamaan.

Tämä olisi paljon helpompi kuin säätää välikäsien kanssa ja saisin tavaran pois nurkista, vie paljon tilaakin. Ja en sitä kiellä, toki haluaisin tuon määrittelemäni hinnan tuotteesta, jonka tämä uusi ostaja olisi valmis maksamaan, toisessa kaupungissa asuva yritti tingata yli puolet pois hinnasta mutta tyytyi 1/3 hinnanalennukseen. Pelkään toki myös, että annan tavaran sukulaiselle, mutta sitten tämä ostaja ei sitä otakaan tai yrittää tingata vielä lisää, vaikka jo nyt tavara on menossa naurettavan halvalla.

Kehtaanko siis perua kaupan tämän toisessa kaupungissa asuvan kanssa? Jotenkin tuntuu kauhean nololta, mutta mitä mieltä olette?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaamisesta etukäteen 10% tuotteen hinnasta. Jos ostaja tulee katumapäälle, myyjä saa pitää ennakkomaksun ja laittaa uudelleen myyntiin. Vähentää kummasti näitä kännissä tavaranvarailijoita.

Vierailija
42/54 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Laitoin ensimmäiselle ostajalle seuraavanlaisen viestin;

"Hei! Ikävä kyllä minun pitää nyt perua tämä kauppa, kun kotikaupungistani löytyi ostaja, joka pääsee noutamaan tuotteen pyydetyllä hinnalla. Tämä on tietysti itselleni parempi vaihtoehto, kun en tosiaan osaa sanoa edes tarkkaa aikaa, milloin sukulainen olisi tulossa ja onhan se aina parempi, mitä vähemmän on välikäsiä kaupan teossa mukana. Pahoittelen nyt kovasti jos tästä aiheutui turhaa vaivaa tai mielipahaa, mutta toivotan kuitenkin kauppaonnea ja mukavaa talven jatkoa!"

Mielestäni siis aivan asiallisesti esitin asian kiertelemättä ja rehellisesti. Mutta kuten joku epäilikin, ostaja nosti asiasta haloon;

"Kauppa on jo sovittu etkä voi siitä enää perääntyä, suomessa on kuluttajansuojalaki. Et voi yhtäkkiä vaan muuttaa hintaa sovitusta. Pitääkin varmaan tehdä rikosilmoitus."

En ole vielä hänelle vastannut mitään ja mietinkin että vastaanko. Ajattelin kyllä että pääsisin varmaan paljon helpommalla kun vain estäisin koko ostajan jos laittaa vielä jotakin, luultavasti hän on sentyyppinen ihminen jonka kanssa saa vääntää hamaan tulevaisuuteen jos siihen lähtee. Ja tiedän kyllä, että kuluttajansuojalaki ei päde yksityisten välisissä kaupoissa, ellei tuote ole aivan vääränlainen mitä kuvaus on antanut ymmärtää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa "hiukan" hankalalta ostajalta. En vastaisi mitään ja jos jatkaa viestittelyä estä.

Vierailija
44/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Oli aivan pakko vielä etsiä tämä ketju ja päivittää... En siis vastannut tuolle ostajalle lopulta mitään tuohon viimeiseen viestiinsä. Luulin että hänestä ei kuulu kun oli hiljaista pari päivää.

Reilu puolen tuntia sitten kuitenkin hän laittoi minulle screenshotin vaiheessa olevasta rikosilmoituksesta. Tiivistettynä hän kuvaa siinä minun rikkoneen suullisen sopimuksen, vetoaa alennettuun hintaansa, minun ahneuteeni ja kuluttajansuojalakiin. Kirjoitus on aika, sanoisinko, räiskyvää. Laittoi vielä vähän ajan päästä viestin "Sinne meni." Tuskinpa tästä mitään seuraa, mutta halusin vain jakaa tämän tapauksen. Ja ainakin varmaan antaa hyvät naurut rikosilmoitusten lukijalle 😄

Ap

Vierailija
45/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista!

Ilmeisesti kaupan peruminen ei valtaosan mielestä ole väärin tai noloa, joten taidanpa tehdä niin. Pääsen itsekin niin paljon helpommalla, kun toinen ostaja tulisi hakemaan tuotteen minulta kotoa, eikä tarvitse olla sukulaisen kimpussa koko ajan, kun toisessa kaupungissa asuva ostaja on jatkuvasti kimpussani kyselemässä että milloin milloin milloin.

Ja pelkään tosiaan ettei sitten ottaisikaan tavaraa, kun jatkuvasti myös tulee viestiä että laitatko kuvan vielä siitä ja tästä ja tuosta. Ja onko siinä ja tässä sitä ja tuota, yhdessä vaiheessa myös mietti että ottaako sittenkään, kun tavarassa ei ollut ominaisuutta z, vaikka se ilmoituksessakin lukee.

Ap

Entä jos otat tavara pois myynnistä nyt hetkeksi. Laita ilmoitus uudelleen ja uusilla ehdoilla (kuten nouto, myyt ekalle joka maksaa rahat tms). Ilmoita eka ostajalle että olet vetänyt tavaran pois myynnistä.

Tuo on käyttöehdoissa kielletty.

Vierailija
46/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kehtaat. Palstamammojen perusominaisuuksiin kuuluu rikkoa kaikki lupauksensa joten anna palaa.

Vierailija
47/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö toinen ostaja jo hakemassa ja maksamassa?

Vierailija
48/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Oli aivan pakko vielä etsiä tämä ketju ja päivittää... En siis vastannut tuolle ostajalle lopulta mitään tuohon viimeiseen viestiinsä. Luulin että hänestä ei kuulu kun oli hiljaista pari päivää.

Reilu puolen tuntia sitten kuitenkin hän laittoi minulle screenshotin vaiheessa olevasta rikosilmoituksesta. Tiivistettynä hän kuvaa siinä minun rikkoneen suullisen sopimuksen, vetoaa alennettuun hintaansa, minun ahneuteeni ja kuluttajansuojalakiin. Kirjoitus on aika, sanoisinko, räiskyvää. Laittoi vielä vähän ajan päästä viestin "Sinne meni." Tuskinpa tästä mitään seuraa, mutta halusin vain jakaa tämän tapauksen. Ja ainakin varmaan antaa hyvät naurut rikosilmoitusten lukijalle 😄

Ap

Se ostaja taitaa olla aika yksinkertainen tyyppi🤣

Vierailija
49/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävikö toinen ostaja jo hakemassa ja maksamassa?

On käynyt, kävi heti samana päivänä jo.

Ap

Vierailija
50/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmaan sanonut, että valitettavasti kaupoista ei tule mitään, kun sukulainen perui. Enkä olisi puhunut toisesta ostajasta mitään.

Vierailija
51/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin varmaan sanonut, että valitettavasti kaupoista ei tule mitään, kun sukulainen perui. Enkä olisi puhunut toisesta ostajasta mitään.

Jälkiviisaana näin olisi kannattanut sanoa, mutta sainpahan ainakin hyvät naurut 😂

Ap

Vierailija
52/54 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin näin, oli jo sovittu kaupat ja että maksan postikulut. Kyse oli pienestä tavarasta. Hän perui kun joku tuli hakemaan ovelta. Tuli kyllä tosi paha mieli asiasta, ehdin jo innostua tuotteesta joka oli vaikeaa löytää.

Vierailija
53/54 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin näin, oli jo sovittu kaupat ja että maksan postikulut. Kyse oli pienestä tavarasta. Hän perui kun joku tuli hakemaan ovelta. Tuli kyllä tosi paha mieli asiasta, ehdin jo innostua tuotteesta joka oli vaikeaa löytää.

No onhan se myyjälle paljon helpompaa jos joku hakee sen tavaran eikä tarvi alkaa hankkimaan pakkaustarvikkeita, paketoimaan, mittailemaan viemään postiin ja jännittämään meneekö perille tai alkaako ostaja väittää ettei ole saanut vaikka onkin saanut. Ja saatat ajatella ettei voi olla niin iso homma, ja eihän se välttämättä olekaan, yhden kerran. Mutta kun samaan aikaan sillä myyjällä voi olla myynnissä kymmeniä muita tuotteita ja nekin haluttaisiin ostaa postilla. Kyllä siinä tulee hommaa ja yleensä vielä ostajat haluavat maksaa vain postituskulut ja pöyristyvät jos pitäisi maksaa myös esim.kirjekuori tai pakkauslaatikko ym.

Eikä ap.n tapauksessa edes ollut samanlainen tilanne, kun ostaja oli jo tingannut ison osan hinnasta pois ja oli saamassa tavaralle kotiinkuljetuksen monen mutkan kautta. Ja luultavasti olisi vielä silloinkin tingannut hintaa vieläkin alemmas.

Vierailija
54/54 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa ajatellen vinkkinä, älä ikinä ala varaamaan tuotteita kenellekään. Menee hankalaksi. Myy sille joka ensin sopii selkeän hakuajan, ei ikinä mitään katsellaan ensiviikolla...

Se on selkein kun sanoo ostajille että se saa kuka nopein on. Joko tilille tai näppiin maksaen. Varauksia ei kannata ottaa ellei sitten halua sitouttaa jotain kauppaa. Itse olen näin tehyt mutta jos olis kaupan mennyt siinä välissää, olisin kylmästi sanonut ostajalle että sori! Menikin toiselle. Kusettaahan ne ostajatkin. Miksi olisin parempi? Ollaan muka tulossa ja joudun perumaan omi menojani ja sitten ei ketään näy tai tullaan ihan varmasti muutamia tunteja myöhäss kun ole juuri kähtenyt omille teilleni kun mitään ei sovittuun aikaan eikä tuntiin sen jälkeen kuulunut! Tullaan kännissä ärisemään ja vit...maan ja mitään osteta mutta poltetaan aikaani kun olisi ollut muutakin menoa. Tuote pitäisi hakuvakuksien vuoksi tuoda kylälle johkin paikkaan. Kun tuo, ei tyyppiä missään näy. Tulee textari - sori väärä kylä... luulin piip ja piip kyläksi... varataan ja ingutaan että varmaan ostan etä elä nyt vaan myyn toiselle tulen kyllä hakemaan... Tullaan kyllä joo omutta sitten alkka tikiminen 20-30% sen  pyyntihinnasta... bensakuluja näet ja hakuvaivaakin... No tietty. Mitäs haet! Olisi tullut postist 5.90 euroa!!! Siksi en noitanoutoja poikein ymmärrä. Ajetaa vaikka 50 bensat kun postis tulis alle 6 euron!!! ja kaikki se vaiva jäisi pois! Kiitos ja näkemiin. Hyvät päivän jatkot lukeneille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän