Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiarvo 7,7 ja lukioon?

Vierailija
28.01.2015 |

Pääseminen ei ole ongelma täällä peräkylän lukiossa on alhaiset rajat, mutta kannattaako? On paljon aineita joissa oon umpisurkea (motivaatio tosin osasyynä eikä pelkkä lahjattomuus) tosin myös muutama 10 aine.

Eli miten te vähän heikommalla keskiarvolla lukioon menneet olette pärjänneet? :) 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:15"]

Mene ap vaan, mutta kannattaa hankkia se motivaatio :) Tsemppiä :)

[/quote]

Siis on mulla motivaatio joihinkin aineisiin, esim matikkaan ja fyssaan (ne on ne mun 10), Ajattelin että voisin lukea itseni vaikka jonkin sortin insinööriks lukion jälkeen mutta en tiedä onko siinäkään mitään mieltä kun keskiarvo sieltä lukiosta tuskin kauhean paljon paremmaks muuttuu ja en pääse kuitenkaan minnekään. En muista paljoa yksityiskohtia tai varsinkaan opi kieliä helposti mikä tekee mun koulunkäynnistä vaikeeta. Toinen vaihtoehto olis sähköala amiksessa. Sitten mä en kuitenkaan jaksa suorittaa niitä vaikeiden aineiden kursseja enkä pärjää siellä. :(

[/quote]

Keskiarvo ei vaikuta yliopistoon haettaessa. Ainoastaan kirjoitukset. Jos kirjoitat fysiikan, kemian, pitkän matikan, äidinkielen ja englannin, pääset varmaan helposti haluamaasi koulupaikkaan.

[/quote]

.... Paitsi että AP mainitsi insinöörin joka on AMK tutkinto, eli keskiarvo vaikuttaa. Ei tosin ole kamalan vaikeapääsyinen koulutus ellei sinne ihan suosituimmalle alalle hae. Ellei AP sitten tarkoittanut DItä. 

[/quote]

Niin joo. Mä ajattelin sen insinöörin automaattisesti DI:nä. Jos on kerta 10 fysiikasta ja matikasta, niin tuskin ne kovin paljon lukion aikana laskee. Kannattaisi miettiä DI:tä tai matemaattis-luonnontieteellistä.

Vierailija
22/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistävä. Ehdottomasti kannattaa käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs olis kaksoistutkinto? :)

Vierailija
24/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:39"]

Mitenkäs olis kaksoistutkinto? :)

[/quote]

Kasvava vaihtoehto ja voi keskittyä omiin mielenkiinnonkohteisiin ja valmistautua jatkoon.

Suosittelen. (eikä edes ole rasite, koska lukio-opinnot korvaavat amiksen valinnaiset)

Vierailija
25/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:15"]

Mene ap vaan, mutta kannattaa hankkia se motivaatio :) Tsemppiä :)

[/quote]

Siis on mulla motivaatio joihinkin aineisiin, esim matikkaan ja fyssaan (ne on ne mun 10), Ajattelin että voisin lukea itseni vaikka jonkin sortin insinööriks lukion jälkeen mutta en tiedä onko siinäkään mitään mieltä kun keskiarvo sieltä lukiosta tuskin kauhean paljon paremmaks muuttuu ja en pääse kuitenkaan minnekään. En muista paljoa yksityiskohtia tai varsinkaan opi kieliä helposti mikä tekee mun koulunkäynnistä vaikeeta. Toinen vaihtoehto olis sähköala amiksessa. Sitten mä en kuitenkaan jaksa suorittaa niitä vaikeiden aineiden kursseja enkä pärjää siellä. :(

[/quote]

Keskiarvo ei vaikuta yliopistoon haettaessa. Ainoastaan kirjoitukset. Jos kirjoitat fysiikan, kemian, pitkän matikan, äidinkielen ja englannin, pääset varmaan helposti haluamaasi koulupaikkaan.

[/quote]

.... Paitsi että AP mainitsi insinöörin joka on AMK tutkinto, eli keskiarvo vaikuttaa. Ei tosin ole kamalan vaikeapääsyinen koulutus ellei sinne ihan suosituimmalle alalle hae. Ellei AP sitten tarkoittanut DItä. 

[/quote]

Niin joo. Mä ajattelin sen insinöörin automaattisesti DI:nä. Jos on kerta 10 fysiikasta ja matikasta, niin tuskin ne kovin paljon lukion aikana laskee. Kannattaisi miettiä DI:tä tai matemaattis-luonnontieteellistä.

[/quote]

Ihan selvennökseksi että en varsinaisesti tarkoittanut suoraan kumpaakaan, ajattelin että katselisin sitten lukion jälkeen mihin haluan. Siksi laitoin "jonkin sortin" :D 

Pelkään vaan että kuolen sen työmäärän alle, en saa kursseja niissä huonommissa aineissa läpi ja homma menee perseelleen. 

Mä oon sellainen että motivaatio on tosi tärkeä miten opin. Matikkaa ja fyssaa esim luen joskus vapaa-ajallakin ja muistan tunneilla käydyt asiat helposti eikä minun tarvi edes harjoitella. Jossain mikä ei kiinnosta en taas opi yksityiskohtia tai edes kokonaisuuksia en sitten millään, vaikka lukisin kappaleet kotonakin. Kielissä sitten putosikin tahdista aikoja sitten. Enkussa tilanne hieman parempi, se on mulla 7 mutta ruotsi on 5 enkä osaa melkein yhtään sitä :( asioissa edetään vaikka mä en ole oppinut niitä entisiäkään asioita. :(

Vierailija
26/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan samanlainen. Noh, lukion koetan nyt jotenkin rämpiä läpi, olen kakkosella. Sinänsä harmi miten paljon pakollisia humanistisissa aineissa on matemaattisiin aineisiin verrattuna :(

Vierailija
27/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon vain! Sulla on ihan hyvä keskiarvo. Lukio on niin lyhyt, mutta ah niin antoisa yleissivistystä antava mesta ja yo-papereilla pääsee pitkälle! - Mulla oli 7.57 mennessä ja lähtiessä 8.9 :)

Vierailija
28/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on hyvä yleissivistävä vaihtoehto sellaiselle, joka ei ole varma että haluaa autonasentajaksi. Omat poikani menivät lukioon keskiarvoilla 8 ja 7,7, ja hyvin on sujunut. Paljon on valinnanvaraa, ainakin yhtään isommissa lukioissa. Kielistä löytyy aluksi kertauskursseja.

Vierailija
29/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaksoistutkintoa. Saat sitten ammatin ja jos siltä tuntuu voit jatkaa inssiks tms.

Vierailija
30/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teini-iän pahimmissa kuohuissa keskiarvo voi olla ihan mitä vaan, eikä se kerro yhtään mitään ihmisen älykkyydestä tai lukuvalmiudesta.

Vierailija
31/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli peruskoulun lukuaineiden keskiarvo 7.7. En pitänyt yhtään matematiikasta, fysiikasta enkä kemiasta, ne kaikki olivat kutosia..Minua kiusattiin peruskoulussa, olin paljon pois koulusta joten kielet ja lukuaineetkin olivat hieman ns alakanttiin. Kertasin ennen lukion alkua kesäkurssilla englantia ja ruotsia sekä venäjää. Lyhyen matikan eka kurssilla kerrattiin peruskoulun matikkaa, joten siitä pääsi hyvin alkuun. 

Lukio alkoi ja meni hyvin, kun ne kaikki kiusaajat olivat menneet muihin kouluihin, muistelen lämmöllä lukioaikaa ja opiskelin tosissani. Kirjoitin hyvät paperit ja lukion keskiarvo oli hieman yli 8. Pääsin yliopistoon ensimmäisellä kerralla. Joten ei kannata katsoa vain sitä keskiarvoa vaan sitä, missä aineissa lapsesi on hyvä ja missä hieman huonompi. Muistan sellaisia luokkakavereita peruskoulusta, joilla oli peruskoulun todistuksen keskiarvo yli 9 ja sitten lukiossa se laski..

Vierailija
32/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:11"]

Minulla oli peruskoulun lukuaineiden keskiarvo 7.7. En pitänyt yhtään matematiikasta, fysiikasta enkä kemiasta, ne kaikki olivat kutosia..Minua kiusattiin peruskoulussa, olin paljon pois koulusta joten kielet ja lukuaineetkin olivat hieman ns alakanttiin. Kertasin ennen lukion alkua kesäkurssilla englantia ja ruotsia sekä venäjää. Lyhyen matikan eka kurssilla kerrattiin peruskoulun matikkaa, joten siitä pääsi hyvin alkuun. 

Lukio alkoi ja meni hyvin, kun ne kaikki kiusaajat olivat menneet muihin kouluihin, muistelen lämmöllä lukioaikaa ja opiskelin tosissani. Kirjoitin hyvät paperit ja lukion keskiarvo oli hieman yli 8. Pääsin yliopistoon ensimmäisellä kerralla. Joten ei kannata katsoa vain sitä keskiarvoa vaan sitä, missä aineissa lapsesi on hyvä ja missä hieman huonompi. Muistan sellaisia luokkakavereita peruskoulusta, joilla oli peruskoulun todistuksen keskiarvo yli 9 ja sitten lukiossa se laski..

[/quote]

Siis tässä ketjussa AP taisi olla itse se lapsi. Mutta hyviä neuvoja annoit hänelle kuitenkin :)

Vierailija
33/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella sama juttu keskiarvo 7.7 ja ensikuussa yhteishaku, sanoi että ei missään nimessä halua lukioon koska koulu on oppimisvaikeuksien takia nytkin jo vaikeaa. Ja amiksessa hän on erittäin kiinnostunut yhdestä alasta ja haluaa sinne. Kukaan ei tyttöäni ole pakottamassa lukioon, hakee sinne minne itse haluaa.

Vierailija
34/44 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon vain! Tsemppaat niissä aineissa joissa olet hyvä, etenkin jos jatko-opinnot ovat mahdollisia niiden aineiden kautta. Itselläni matikka oli ihan yli hilseen aina peruskoulu- ja lukioaikoina (enkä matikkaa sitten edes kirjoittanut ylppäreissä), mutta niin vaan keskityin yliopiston pääsykokeisiin kunnolla (ala eräs reaaliaine, jossa pärjäsin hyvin koulussa) kirjoitusten jälkeen ja pääsinkin sitten ensiyrittämällä!

Vierailija
35/44 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:04"]

No teini-iän pahimmissa kuohuissa keskiarvo voi olla ihan mitä vaan, eikä se kerro yhtään mitään ihmisen älykkyydestä tai lukuvalmiudesta.

[/quote] teini-iän kuohuissa poika lukasi kerran ja yli 9 ka

Vierailija
36/44 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on akateenimen loppututkinto ja pärjään ihan hyvin.

Olen matemaattisella alalla. Mulle matikka oli aina helpompaa, sain hyviä numeroita matikasta ja reali-aineista. Mutta kielissä olin aivan umpisurkea. Myöhemmin tajusin, että mullahan on lukivaikeus ja siksi eivät kielet onnistuneet.

Vierailija
37/44 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 7,8 ja lukion 8,3. Keskiarvoni siis nousi, vaikka en hirveästi töitä sen eteen tehnytkään.

Vierailija
38/44 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin lukioon 7,5 keskiarvolla. Pysyi aika samana lukiossa, mutta kirjoitin LLEM rivin...

Vierailija
39/44 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:16"]

Ei tuo nyt kovin huono ole. Pitää miettiä myös sitä, kuinka paljon tuohon keskiarvoon on joutunut tekemään työtä. Moni ei paljonkaan yritä yläkoulussa. Itsekin olin sellainen. Yläkoulusta n. 8 ja lukiosta n. 9.

[/quote]

Ja pyh, ei se tee ihmistä yhtää fiksummaksi että sen on helposti paska koulussa. No eihän 7,7 nyt ihan tolkuttoman huono ole, mutta on siellä tosi huonojakin numeroita, jos on kuitenkin myös useampi kymppi. Jos nuo kympin on vaikka kielet, matematiikka ja Fysiikka, niin kai sitä sitten pärjään kun alkaa vileä lukemaan. Mutta jos edellämainitut on kutosia ja kympit on liikunnasta ja kuvaamataidosta, niin ehkä ei kannata lähteä lukiin oleilemaan.

Vierailija
40/44 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:00"]

Suosittelen kaksoistutkintoa. Saat sitten ammatin ja jos siltä tuntuu voit jatkaa inssiks tms.

[/quote]

kaksoistutkinnossa ei opi mitään kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän