Täältähän tätä on turha kysyä, mutta kannattaako kissaa ottaa?
Olen ymmärtänyt että av-mammat on kissarakasta porukkaa, mutta listatkaas nyt plussia ja miinuksia kissan omistukseen liittyen. Pohdin tässä että Sopisko kissa meidän perheeseen.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:32"]Mä pelkään, että kissa alkaa ruikkimaan sohville ja sängyille. Kavereilla on just ollut tuommoisia ongelmia. Kiva kun sitä hajua ei sit ikinä saa pois.
[/quote]
Tämä on helppo. Leikkaus kissa heti kun leikkauksen painoraja täyttyy. Sukukypsä kissa saattaa merkata ja jos se alkaa sitä on hankala lopettaa
[/quote]
Mun leikattu kissa osoittaa mieltä kusemalla jos vaikka en päästä ulos kun haluaa. Asutaan maalla ja käyvät itse ulkona. Ulkoileva kissa tarvii matolääkkeet säännöllisesti kun et voi valvoa mitä syö jne.
Kissa on myös repinyt KAIKKIIN huonekaluihin kynnenjälkiä ja raapimajälkiä. Nahkasohvamme on hirveä, mutta ostan uuden vasta kun kissa 16 v on kuollut. Kisasta ei ole mitään seuraa! Kissa on.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:31"]Tietysti kissan hyvinvointiin on myös panostettava, jotta siitä saa täyspäisen ja mukavan lemmikin. Älä siis ota puoliksi viilliintynyttä pentua jostain navetan perältä, vaan hanki kissasi hyvistä lähtökohdista. Näin vältyt näiltä "kissa hyökkäilee kimppuun ja kuseksii nurkkiin" tapauksilta. Kun olet hankkinut kissasi hyvästä kodista, sinun pitää myös satsata siihen että kissasi viihtyy luonasi. Siis ehdottomasti kiipeilypuu tai useampi, leluja, ulkotarha tai valjaat ulkoilutukseen. Kissa pitää myös leikkauttaa, parasta olisi leikkauttaa pentu jo varhaisessa vaiheessa niin ei vahingossakaan opi merkkailemaan kiellettyihin paikkoihin. Tämän lisäksi säännölliset rokotukset, kunnolliset kissanvessat, laadukas kissanhiekka ja asianmukainen (eläinkaupan) ruoka. Plus sitten tietysti omaa aikaasi kissan silittelyyn, leikittämiseen, rodusta(turkista) riippuen hoitotoimenpiteisiin yms.
Mulla menee kissanhiekkaan 20e/kk, ruokaa ostan suuremmissa satseissa Zooplussalta (viljaton ja sokeriton ruoka, mielellään vain märkäruokaa eikä nappuloita ollenkaan. Mitä suurempi LIHApitoisuus, sen parempi. Kissojen ruokaan menee noin 30e/kk/kissa. Jos ostaisin jostain kivijalkaeläinkaupasta, rahaa menisi varmaan vieläkin enemmän. Rokotukset maksaa meilläpäin n. 70e/kissa, lisäksi voi tulla muita ell kuluja jos kissa vaikka alkaa pissailemaan vääriin paikkoihin (--> ell tarkastus, pissanäytteet, lääkkeet) tai jos kissalle kertyy vaikka hammaskiveä ja hampaita joudutaan hoitamaan eläinlääkärissä.
Hiekkalaatikon siivoaminen ei ole vaivalloista, jos sen siivoaa riittävän usein eikä päästä sitä kauheaan kuntoon. Laatikko pitäisi siivota vähintään kerran päivässä tai useammin. Laadukkaampi hiekka antaa tässä vähän enemmän anteeksi kuin halpishiekka.
[/quote]
Ei kissan vanhempiem villiydellä ole väliä, ellet rotukissaa hanki. Kissalapseen ei suoraan vaikuta vanhempiensa kulttuuri ja arvot, kuten ihmiseen.:)
Kissan ulosteiden haju on oksettava eikä sitä saa pois millään.
Kissat tekevät helposti tarpeensa hiekkalaatikko ulkopuolelle, vaikka pidät laatikon supersiistinä ja paksun kasan laadukasta hiekkaa, pellettiä tms.
Asunnossa seisoo sama ummehtunut ilma, koska kissojen takia et voi avata ikkunoita.
Sohvasi kissa raapii piloille, samoin tapetit. Kissahuushollit ovat aina epäsiistejä ja rikkinäisten huonekalujen/seinien ja epämääräisten rumien kissankiipeilytelineiden ja hiekkalaatikoiden pahanhajuinen sekasotku.
Kissa riehuu ja huutaa yöt. Varaudu valvomaan. Kissa puree ja raapii ihmisiä. Kissa ei opi mitään eli on "itsenäinen".
Kannattaa ottaa. Tutkimuksen mukaan, muutut ainakin heti älykkäämmäksi, kuin koiranomistajat. Tästä älykkyyden lisääntymisestä sulle onkin sitten hyötyä koko loppuelämäksi.