Pitääkö lapsen isoisän avovaimo kutsua ristiäisiin?
Lapseni ristiäiset ovat helmikuussa. En haluaisi kutsua isäni avovaimoa. Tulen sen kanssa toimeen sen pakolliset pari tuntia kun näen isääni, mutta en haluaisi kutsua sitä ristiäisiin jonne kutsumme vain läheisimmät ihmiset jotka toivomme lapsemme elämään.
Vanhempani ovat eronneet jo 10 vuotta sitten, syynä se että isäni petti äitiäni tämän ***ran kanssa ja on pettänyt suurimman osan lapsuuttanikin, eli yli 20 vuotta jo. Tiedän, että isäni loukkaantuu jos en kutsu, varsinkin kun siskoni on kutsunut vastaaviin (häät ja ristiäiset), mutta..
Mielipiteitä?
Kommentit (84)
Ite kutsuisin vaa pelkästä kohteliaisuudesta. Se on kumminki osa sun isäs elämää se avovaimo ja sitä kautta varmaan myös jollain tapaa osa sun lapses elämää.
Ei tarvitse perheenrikkoja huoraa kutsua. En haluaisi sellasella huoran moraalilla varustettua lehmää lasteni elämään. Ei aikuisenkaan ole pakko olla tekemisissä ihmisen kans jota ei siedä.isä on oma vanhempi mutta kakkos huora on pelkkä nolla. Itse en lasteni elämään sellaista äitipuolta hyväksyisi.
Kuinka vanha ap olet? Itse veikkaisin kolmekymppistä. Voitko kertoa, niin saataisiin vähän perspektiiviä sinun ajatusmaailmaasi.
Ja tähän vielä lisäyksenä ihmetys. Jos olisi kyse huonoista väleistä äidin kanssa olisi porukka sanomassa että jättää kutsumatta. Kun kyseessä perheen rikkoja kakkonen pitäisi tämä kutsua. Miksi ei ole perhe arvoja enää vaan pettäjiä ja näitä huoria puolustellaan. Etenkin kakkosia. En ymmärrä. Onko suuri osa av mammoista itse kakkosia?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:34"]En vain millään koe tätä pettäjänaista osaksi perhettäni. En sitten millään. Enkä halua hänen olevan lapsenikaan perhettä. Hädintuskin siedän vieläkään isäänikään tuon kaiken vuoksi, saati sitä kakkosnaista (ero ja kaikesta ilmoittaminen hoidettiin aikanaan 10 v sitten todella huonosti, sairastuin itsekin muutaman vuoden masennukseen ja lapsuuden traumat pomppasivat pintaan jossa oli muistoja tästä h**ranaisesta ja hänen ja äitini välisistä riidoista).
[/quote]
Hellanlettas sentään. Maailma on pullollaan lapsia jotka on läpikäyneet saman kuin sinä - paino sanalla läpikäyneet. Mitä kaikkea mahdatkaan märehtiä. Hautaan astikko meinasit jatkaa?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:35"]
Ja tähän vielä lisäyksenä ihmetys. Jos olisi kyse huonoista väleistä äidin kanssa olisi porukka sanomassa että jättää kutsumatta. Kun kyseessä perheen rikkoja kakkonen pitäisi tämä kutsua. Miksi ei ole perhe arvoja enää vaan pettäjiä ja näitä huoria puolustellaan. Etenkin kakkosia. En ymmärrä. Onko suuri osa av mammoista itse kakkosia?
[/quote]
"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, kuten mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."
- Jeesus -
Itse opetan lapsilleni että kenenkään toisen suhdetta tai perhettä ei rikota. Myöskää omaa puolisoa ei petetä. Suhteeseen sitoudutaan. Ja jos asiat on niin huonosti että suhde ei toimi otetaan ero ennenkuin muita katsellaankaan. Asia on sillä selvä. Huorapuoliso ei ole lapselle sukua joten ihan surutta voi jättää ulos. Oma vanhmpi eriasia
Vaikea juttu. Mutta koska äitisi tulee ristiäisiin, niin isän avovaimon ei tarvitse tulla, koska menneisyys on tuollainen. Isäsi ja avovaimonsa ymmärtävät kyllä miksei avovaimoa kutsuta. Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, ymmärtäisin aivan itse jäädä pois juhlasta.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:46"]
Itse opetan lapsilleni että kenenkään toisen suhdetta tai perhettä ei rikota. Myöskää omaa puolisoa ei petetä. Suhteeseen sitoudutaan. Ja jos asiat on niin huonosti että suhde ei toimi otetaan ero ennenkuin muita katsellaankaan. Asia on sillä selvä. Huorapuoliso ei ole lapselle sukua joten ihan surutta voi jättää ulos. Oma vanhmpi eriasia
[/quote]
Sori mutta jos sanastoosi kuuluu tuollainen sana kuin huorapuoliso, niin et kyllä ole kovin kummoista ajatusmaailmaa lapsillesi siirtämässä...
[/quote]
Ei ole ykkösiä ja kakkosia, on vaan eksiä ja nyksiä. Taitaa kirjoittaja itse olla jonkun eksä, kun noin kolahti :D :D :D
Minun mieheni on aikoinaan eronnut vaimostaan ennen meidän tapaamistamme. Aikaa jo 26 vuotta. Lasten kanssa meni kaikki hyvin ja meillä oli läheiset välit, vaikka mieheni ex ei pystynyt koskaan sietämään minua tai sietämään hyvää suhdettani lapsiin. Sitten yht'äkkiä parinkymmenen vuoden jälkeen, kun luulimme mieheni kanssa kaiken jo rauhoittuneen lopullisesti, mieheni pojan vaimo lähti exän katkeruuteen mukaan. Ikävä kyllä nyt on sitten sellainen tilanne, että minä tunnen oloni vieraaksi heidän luonaan, "miniä" ei minua sinne halua ja mieheni on siinä välissä, koska haluaa luonnollisesti säilyttää välinsä poikaansa ja tämän lapsiin. Tilanne aiheuttaa vain ristiriitoja ja loukkaantumisia. Mieheni on loukkaantunut sekä pojalleen että tämän vaimolle, poika loukkaantunut isälleen ja minulle, miniä loukkaantunut minulle, mieheni exän vanhat kaunat kohdistuvat taas äänekkäästi minuun, huoraan, poika tuntee siitä kaunaa äitiään kohtaan ja pojan ja vaimon välit ovat siitä syystä riitaisat, minä olen loukkaantunut ihan kaikille siitä, että vanhat kaunat on kaivettu esiin ja hyvät välit ainakin nyt kurjat.
Miniä on sitä ihmistyyppiä, jolle ei voi puhua. Hänen itsetuntonsa ei kestä väärässä olemista tai negatiivista palautetta. Mieheni on yrittänyt selittää hänelle, miten loukkaavasti hän on käyttäytynyt. Vastaus on murjotusta lisää. Ex on saanut miniästä liittolaisen, jonka kanssa voi ilkeillä miehelleni ja tietysti minulle.
Minä en halua viedä mummoutta exältä. Hän on ainoa biologinen mummo ja minä olen isoisän vaimo omalla etunimelläni, mistä poika nyt sitten on loukkaantunut ja syyttää minua siitä, etten edes halua kuulua lastenlasten elämään. Poikaa haukkuu kotona oma vaimo, kun poika on ehdottanut, että minua kutsuttaisiin vaikka mammaksi. Samasta asiasta poikaa haukkuu myös tämän oma äiti eli mieheni exä. Välillä minun tekisi mieleni nirhata exä ja hänen kaunansa.
Tästä huomaa vain sen, että nämä asiat ja niihin liittyvät tunteet eivät ole yksinkertaisia ja tunteet tekemisten taustoilla moninkertaistuvat. Ainakaan minulla ei ole varaa siihen ylellisyyteen, että jättäisin edistämättä yhtäkään ystävällistä huomionosoitusta.
Minun mielestäni sinä ap puutut nyt asioihin, jotka eivät millään tavalla kuulu sinulle. Sinä olet ollut lapsi tapahtumien alkaessa ja altis vanhempasi katkeruudelle. Se on täysin inhimillistä, mutta toivottavasti pystyt kasvamaan sen yli ja olemaan siirtämättä vanhoja kaunoja omille lapsillesi. Haluatko heidänkin tuntevan samaa ahdistusta kuin olet itse tuntenut? Valinta on sinun.
Tätä on vaikea selittää AV foorumilla koska pettäjä/jättäjä oli mies.
Jos ajateltaisiin päinvastaista tilannetta, että aviovaimolla olisi kymmenen vuotta avioliiton aikana miesystävä (seksisuhde), mutta puolisot jatkaisivat kuitenkin yhteisasumista ja elämistä avioliitossa... Vasta lasten kasvettua ja muutettua kotoa liitto päättyisi ja nainen eroaisi ja muuttaisi rakastajansa kanssa yhteen...
Eikö tässä tilanteessa olisi kyseessä kulissiavioliitto? Jos aviopuolisoa petetään jatkuvasti saman partnerin kanssa 10 vuotta, niin onko tämä petetty ihan saatanan yksinkertainen/vähä-älyinen/sinisilmäinen, vai tietääkö hän tilanteen?
On paljon pariskuntia jotka ovat yhdessä muusta syystä kuin rakkaus. AV palstalle monet naiset kirjoittavat että lähtisivät nykyisestä liitostaan, jos miehellä ei olisi rahaa/ei olisi yhteisiä lapsia/jos olisi rohkeampi... siis ollaan yhdessä ilman rakkautta. Keski-ajalla kulissiavioliitot olivat todella yleisiä, kun ei ollut luvallista erota.
Ap. Jos isäsi olisi paneskellut lukuisien eri naisten kanssa, niin häntä olisi helpompi syyttää ja äitiäsi olisi helppo sääliä/ymmärtää. Nyt kuitenkin isälläsi on pitkä suhde toisen naisen kanssa, joten ei hän kovin usein/helposti naista vaihda. Miksi hän ei siis tyytynyt äitiisi?
"Tiedät" erittäin hyvin miksi vanhempiesi suhde ei toiminut, miksi isäsi teki mitä teki ja mitä äitisi teki tai oli tekemättä. Voi myös olla että se mitä "tiedät" ei ole totta tai se ei ole "aivan kaikki".
41v m
Kutsuisin mukaan ristiäisiin. Minun ei tarvitse olla sen uuden puolison ystävä, mutta olisin kohtelias ja kutsuisin. Odottaisin myös äidiltäni hyvää käytöstä, lapsen ristiäiset ei ole mikä sotatanner jossa tullaan sotimaan vanhoja (hei 10 vuotta) vanhoja juttuja.
Elämä jatkuu ja pitää vaan oppia jättämään taakse asioita. Loppujen lopuksi ei voi aina syyttää vanhempia kaikesta, joskus on kasvattava aikuiseksi ja ottamaan vastuu omasta elämästä. Ristiäiset ovat vain yksi juhla, meinaatko sitten aina ohittaa isäsi uuden puolison? Tätä kysyn ottamatta kantaa siihen kuinka ero on hoidettu ja kenen vika se oli. Loppujen lopuksi sillä ei ole väliä, sinun vanhemmat ovat eronneet ja jatkanut elämäänsä. Nyt toivon että sinäkin jatkaisit.
Tsemppiä1
[/quote]
Itse olen sitä mieltä, että ihan sama kutsuuko vai ei, enemmän ihmetyttää tämä näkemys, että se on tämän "kakkosen" vika että oma isä petti äitiään, eikä juuri sen isän vika. Se isähän ne housut laski kinttuun ihan itse, ei kukaan häntä siihen pakottanut. Jos se ei olisi ollut tämä nainen, olisi se ollut joku muu.
AP ei halua mitään muuta, kuin täälläkin puhua pahaa tästä naisesta ja haukkua. Ei hän halua olla se parempi ihminen, vaan sen sijaan lapsenomaisesti olla katkera tälle "kakkoselle", vaikka oma isä oli se, joka perheen rikkoi, ei tämä nainen
Kutsuisin. Mielestäni se osoittaisi kypsyyttä. Varmasti tämä nainen tulee olemaan lapsenkin elämässä mukana, koska on jo 20 vuotta elänyt lapsen isoisän kanssa. Vaikka ero olisi ollut kuinka riitaisa, on siitä kulunut aikaa niin kauan, että olisi syytä antaa haavojen parantua. Katkeruudella ne eivät parane. Itse ajattelisin, että harmi etteivät vanhempani pystyneet olemaan eronsa aikaan parempia ihmisiä, mutten pilaa sillä loppuelämääni.
Vertailukohtana: mieheni lapsuudenkoti oli täynnä pahoinpitelyä ja väkivaltaa. Meidän häissämme kaikki osapuolet istuivat sulassa sovussa samassa pöydässä. Ei ole meidän tehtävämme kantaa taakkaa heidän 20 takaisesta huonosta käytöksestään, vaan elää omaa elämäämme paremmin. Muiden ihmisten tekemät virheet eivät tee meistä tai meidän lapsista huonoja.
Toivotan sulle voimia päästä tilanteesta yli. Kaunan kantaminen on kuin juottaisi itselleen myrkkyä muiden tekemisten tähden: vahingoitat sillä vain itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:17"]
Tarvitseeko lapsesi isän avovaimoa johonkin?
Vastaus on, että ei tarvitse, lapsella on jo isoäiti. Siksi ei ole tarvetta kutsua juhliinsa ihmistä, jota oma isä ei ole kelpuuttanut puolisokseen.
[/quote]
Ok. Eli lapsille ei tarvitse opettaa toimeentulemista kaikkien ihmisten kanssa ja ihmisellä on arvoa vain jos hänestä on hyötyä. Ei mikää ihme, että lapset on loppuunpaneita ennen kun he ovat edes aikuisuuden kynnyksellä.
[/quote]
Eihän tarvitseminen ole hyötymistä! Mistä ihmeestä olet sen noin tulkinnut?
Lapsi ei jää mistään paitsi, vaikka isoisänsä avovaimo ei tule ristiäisiin. Isoisä itsekään ei ole halunnut tämän kumppanin kanssa avioitua, joten miksi ihmeessä pikkuisen ristiäisiin pitää kutsua nainen, jota edes isoisä ei kunnioita?
Tarvitseeko se lapsi ristiäisiinsä naisen, jonka kanssa kukaan ei oikeasti halua olla?
Minä en kutsuisi mihinkään juhlaan. Minulla ollut samanlainen tilanne, että isä löysi uuden naisen ja jätti perheensä. Isä tyhjensi yhteisen tilin, jätti suuret takausvelat, laskuja jäi maksamatta ym...
Äitini oli todella tiukilla ja rahat loppui. Onneksi äitini sai nopeasti uuden työpaikan, kun isä lopetti heidän firmansa tämän ***ran takia. Minä sairastuin ja isä ei välittänyt minusta enää.
Äitini antoi kaiken anteeksi ja yritti, että minäkin annan, mutta en siihen pystynyt. Olin todella katkera siitä miten äitiäni kohdeltiin ja elatutuen isä jätti maksamatta, kun tämä ***ra sanoi, että äitini käyttää ne merkkeihin ja itseensä.
Vuosien kuluessa tälle isäni uudelle alkoi maistua alkoholi ja lopulta siitä tuli alkoholisti. Tämän vuoksi he lopulta erosivat. 22,5 vuotta odotin, että he eroavat ja sitten, kun isä ilmoitti asiasta olin todella iloinen ja sanoin sen isälle suoraan. Lähdimme mieheni kanssa juhlimaan isäni eroa ja ilmoitin asiasta myös äidille. Äiti yritti estää meidän juhlimista. Näin myöhemmin isäni luona käydessä tätä isäni entistä kaupungilla ja ilmoitin hänelle, että olen nyt onnellinen.
Meidän häihin en olisi tätä pettäjä naista kutsunut jos isä olisi ollut vielä hänen kanssan.
Myöhemmin isäni löysi uuden ja on nykyään naimisissa. Isän vaimon kanssa meillä on hyvät välit ja hän on meille tervetullut.
En kutsuisi vaikka erosta olisi 20 vuotta. Anteeksi voi antaa mutta kodinrikkojan kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Ei kuulu perheeseen koska ei ole mitään sukua kastettavalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea selittää AV foorumilla koska pettäjä/jättäjä oli mies.
Jos ajateltaisiin päinvastaista tilannetta, että aviovaimolla olisi kymmenen vuotta avioliiton aikana miesystävä (seksisuhde), mutta puolisot jatkaisivat kuitenkin yhteisasumista ja elämistä avioliitossa... Vasta lasten kasvettua ja muutettua kotoa liitto päättyisi ja nainen eroaisi ja muuttaisi rakastajansa kanssa yhteen...
Eikö tässä tilanteessa olisi kyseessä kulissiavioliitto? Jos aviopuolisoa petetään jatkuvasti saman partnerin kanssa 10 vuotta, niin onko tämä petetty ihan saatanan yksinkertainen/vähä-älyinen/sinisilmäinen, vai tietääkö hän tilanteen?
On paljon pariskuntia jotka ovat yhdessä muusta syystä kuin rakkaus. AV palstalle monet naiset kirjoittavat että lähtisivät nykyisestä liitostaan, jos miehellä ei olisi rahaa/ei olisi yhteisiä lapsia/jos olisi rohkeampi... siis ollaan yhdessä ilman rakkautta. Keski-ajalla kulissiavioliitot olivat todella yleisiä, kun ei ollut luvallista erota.
Ap. Jos isäsi olisi paneskellut lukuisien eri naisten kanssa, niin häntä olisi helpompi syyttää ja äitiäsi olisi helppo sääliä/ymmärtää. Nyt kuitenkin isälläsi on pitkä suhde toisen naisen kanssa, joten ei hän kovin usein/helposti naista vaihda. Miksi hän ei siis tyytynyt äitiisi?
"Tiedät" erittäin hyvin miksi vanhempiesi suhde ei toiminut, miksi isäsi teki mitä teki ja mitä äitisi teki tai oli tekemättä. Voi myös olla että se mitä "tiedät" ei ole totta tai se ei ole "aivan kaikki".
41v m
Vanha ketju , mutta kysyn kuitenkin vaikka joltain samassa tilanteessa olevalta.
Miksi apn isä ei sitten ottanut eroa jos apn äidin kanssa suhde ei toiminut? Ja 10 vuotta kaksoiselämää!!
Jos suhde on huono ja sitten tapaa jonkun jonka kanssa tuntuu hyvältä,niin eikö ole sen verran selkärankaa että edes sitten heti eroasi jos ei ole saanut sitä tehtyä jo ennen kuin tapasi sopivamman
Lapset on tekosyy.
Erodraamoissa ja pettämisissä ei usein piitata lapsista vaan hyvin itsekkäästi toimitaan .
Mikä ap:llä on asiassa nyt ongelma?
Olet jo aivan selvästi päättänyt, varmaan jo ennen avauksen tekemistä, että et tätä naista aio kutsua ja ihan sama mitä sinulle sanoisi, et mieltäsi muuttaisi.
Taidat vain haluta haukkua isäsi avovaimoa ja kaipaat päänsilittelyä ja myötäilyä.