Vauvan painoarvio rv36? onko 2,7kg iso?
Jäi häiritsemään neukkulääkärin tekemä painoarvo rv 36+4 joka oli noin 2,7kg tällä hetkellä. Sanoi että keskivertoa isompi ja syntymäpaino laskettuna aikana 3,5-4kg. Jos yli menee niin varmaankin painoakin yli 4kg. Minkälaisia arvioita teillä on ollut? Ahdistaa jos tuo on kauhea tankki kun pelotellaan että voi puolikin kiloa heittää :/ Mitään 4,5kg järkälettä ei huvittaisi puskea.
Kommentit (23)
Mulla molemmilla lapsilla arvioitiin paino huimasti yläkanttiin. Peloteltiin ettei mahdu syntymään ja syyllistettiin, että "olen syönyt" lapseni liian isoiksi, kun ylipainoa oli jonkin verran.
Toinen oli sitten 3,4kg ja toinen 3,6kg. Olipahan mahdottoman isoja täysiaikaisia vauvoja... En luota painoarvioihin tippaakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:33"]Eikö se keskivertovauva ole nimenomaan sen 3,5 kg? Käsittääkseni jopa 4 kg on nykyään ihan normaalipainoinen vauva, eikä mitenkään erityisen iso?
[/quote]
On. Vasta 4,5kg luokitellaan isoksi. Eikä ole mitenkään toivottavaa, että lapsi olisi alle 3kg. Selviää tietty, mutta kaikki paljon helpompaa, jos on yli 3kg.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:31"]
Vältä loppuraskauden aikana ylimääräistä sokerin ja herkkujen syömistä, niin vauvakaan ei kasva miksikään jättiläiseksi, näin mua neuvottiin.
[/quote]
Kuinkakohan paljon viimeisen kuukauden aikana tuo syöminen vaikuttaa vauvan kokoon?
Itse olisin valmis vaikka kitudiettiinkin jos se hillitsisi edes vähän kasvua
T. Eräs rv 37 jonka vauvan painoarvio laskettuna aikana 4,5kg, ei sokeri ongelmia, ei kuulemma käynnistetä ennen kun yliajalla :/
[/quote]
Yliaika tarkoittaa rv 42+ ja silloin käynnistetään kaikki vauvat.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:31"]
Vältä loppuraskauden aikana ylimääräistä sokerin ja herkkujen syömistä, niin vauvakaan ei kasva miksikään jättiläiseksi, näin mua neuvottiin.
[/quote]
Kuinkakohan paljon viimeisen kuukauden aikana tuo syöminen vaikuttaa vauvan kokoon?
T. Eräs rv 37 jonka vauvan painoarvio laskettuna aikana 4,5kg, ei sokeri ongelmia, ei kuulemma käynnistetä ennen kun yliajalla :/
[/quote]
Ei varmasti ole syytä mihinkään kitudieettiin, ei sekään ole vauvalle hyväksi! Jätä vaan kauppaan karkit, limsat, jätskit, leivonnaiset, sipsit, hampurilaiset. Syö terveellisesti ja monipuolisesti. Mulle neuvolan täti sanoi, että tässä loppuvaiheessa vauva kasvaa sokerista yms vaan lisää turhia kiloja, oikein kuulemma imee ne sokerit itseensä. Joten jos vaan on tarkkana herkkujen kanssa, niin muuten voi syödä ihan normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:31"] Vältä loppuraskauden aikana ylimääräistä sokerin ja herkkujen syömistä, niin vauvakaan ei kasva miksikään jättiläiseksi, näin mua neuvottiin. [/quote] Kuinkakohan paljon viimeisen kuukauden aikana tuo syöminen vaikuttaa vauvan kokoon? Itse olisin valmis vaikka kitudiettiinkin jos se hillitsisi edes vähän kasvua T. Eräs rv 37 jonka vauvan painoarvio laskettuna aikana 4,5kg, ei sokeri ongelmia, ei kuulemma käynnistetä ennen kun yliajalla :/ [/quote] Yliaika tarkoittaa rv 42+ ja silloin käynnistetään kaikki vauvat.
[/quote]
Nojoo, näin ymmärsinkin että täällä päin se käynnistys on 42+2 jos ei mitään hälyttävää syytä ilmene jo aikasemmin. Kuulemma iso kokokaan ei välttämättä ole riittävä syy jos katsotaan että on tilava lantio, vauva voi hyvin jne. :/ Että näin ymmärsin omalla kohdallakin ettei aleta esim.lasketun ajan tuntumassa käynnistelemään vaikka vauva arvioitiin olevan silloin jo sen 4,5kg. Ahdistaahan se että jos tuosta saisi vielä pari viikkoa muhia! Ainahan sanotaan että on tuossa virhemarginaalia ja voihan se olla vaikka vaan 4kg yliaikaisenakin, mutta kun se virhe voi olla myös toiseen suuntaan ja sen sanon että totta vie pelottaa pungertaa 5kg mörssäri ulos oli lantio miten tilava hyvänsä!
hmm, mun edellinen painoin 4.45kg ja ei ollut radia. lupasivat sairaalassa +neuvolassa, että tää seuraava käynnistetään ennenkuin kasvaa noin isoksi. ja ponnistusvaihe oli 5min, ei repeämiä jne, mutta eilen luvattiin noin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:31"]
[/quote]
[/quote]
Ei varmasti ole syytä mihinkään kitudieettiin, ei sekään ole vauvalle hyväksi! Jätä vaan kauppaan karkit, limsat, jätskit, leivonnaiset, sipsit, hampurilaiset. Syö terveellisesti ja monipuolisesti. Mulle neuvolan täti sanoi, että tässä loppuvaiheessa vauva kasvaa sokerista yms vaan lisää turhia kiloja, oikein kuulemma imee ne sokerit itseensä. Joten jos vaan on tarkkana herkkujen kanssa, niin muuten voi syödä ihan normaalisti.
[/quote]
Aivan, sehän on kyllä järkevää ihan omiakin kiloja ajatellen :) olen tosiaan yrittänyt kyllä ruokavalion pitää järkevänä ja hirveä morkkis nytkin eilisestä laskiaispullan syönnistä. Täytyy nyt vaan tsempata kun ei tässä ole edes pahimmassa tapauksessakaan kuin noin kuukausi jäljellä.
Itse taisin syödä vauvoilleni lisäpainoa loppuajasta. Molemmat on arvioitu suht pieniksi vielä siinä 36-37 viikolla. Eka oli rv 37 2700g ja toinen rv 36 2600g ja molemmista sanottiin että sirolta vaikuttaa ja painoarvio tällä kasvukäyrällä hivenen päälle 3kg laskettuna aikana. Masun päältäkin kätilö oli samaa mieltä. Viimeiset viikot lähinnä mussutin herkkuja tylsyyteeni, etenkin ekan kohdalla ajatuksella "nyt voi mussuttaa kun olen raskaana" Olin toki hoikka lähtöpainolta eli sinänsä oli varaa lihoa mutta nyt ajateltuna aivan turhaa mussuttamista se oli!!! karkkia ja sipsiä söin ja muutenkin hiilaripitoisesti, enkä liiemmin liikkunut. Noh, kakkosen kohdalla toki juoksin esikoisen perässä mutta silloinkin lähinnä mussutin kun olin taaperon kanssa kotona viimeisilläni. Eka syntyi laskettuna aikana painaen 3890g ja toka rv 38 3600g. Eivät nyt olleet mitään jättiläisiä mutta isompia kun mitä nuo arviot antoi ymmärtää! Olivat myös selkeästi pullukoita ja poimuisia, eli söpöjä vauvoja tietty, mutta tuntui että omasivat ehkä muutaman satagrammaa hiilarihöttöä, koska jo kuukauden päästä olivat hoikemman näköisiä ja käyrillä siroja vauvoja. Samaten itse hoikistuin kun loppuraskauden hiilaripöhötys katosi.
Eli ei kannata mussuttaa sitä herkkua loppuajasta! ei siitä itsellekään hyvä olo tule ja vaikkei sillä olisikaan vaikutusta vauvan painoon niin omaan painoon ja hyvinvointiin taatusti on. Eipä kukaan niitä herkkuja tarvi elääkseen joten ei haittaa vaikka poiskin jättäisi :)
Jooh no ruokavaliota sais ainakin mun kohdalla parantaa :/ Kiitos muistutuksesta taas! makeanhimo on ollut ihan sietämätön koko raskauden ajan. Jännä kun osa lääkäreistä/neukkutädeistä väittää ettei ruokavalio yhtään vaikuta vauvan kokoon jos ei ole diabetestä. Näinköhän ei muka vaikuttaisi kun sitten kuulee että aika monia on neuvottu just noiden turhien hiilareiden poisjättöä. Toisaaltahan siinä ei mitään menetä vaikka ne sokrut pois jättäisi vaikkei sitten kokoon vaikutaisikaan. Mutta ristiriitaista tää kuten toi painoarviokin!
Ap
Oman lapsen painoarvio rv 36 oli 2,5 kg ja ennuste lasketulle ajalle oli juurikin joku 3,5 kg. Lapsi oli tasaqn 3 kg kun syntyi yliaikaisena. Ei ne kaikki vauvat kerää painoa loppuvaiheessa ihan keskikäyrän mukaan. :)
Oma syntyi viikolla 36 ja painoi 2800g. Ihan normikokoinen noille viikoille.
Minusta tuo on ihan normi, jopa oikein ihanteellinen keskivertopainoarvio. Toki voi heittää mutta noin arvioina ihan ok. Ei myöskään erityisen suuri, mitä lie lekuri ajatellut noin sanoessaan? turhaa pelottelua muutenkin kun äidit hätääntyy niin helposti jos epäilee isoa vauvaa.
T. Neuvolan th :)
Mä oon aina ollut iloinen kaikista painoarvioista, jotka lähenee 3kg. Jos lapsi sattuisi syntymään etuajassa, niin tuostahan olisi ainoastaan hyötyä! Lapsen kokoahan seurataan koko ajan. Jos rv 40 vaikuttaa "jättiläiseltä", niin tokihan tilannetta seurataan ja arvioidaan. Turhaan sä nyt rv 36 maalailet jotain yliajalle menevää jättiläista, kun arvio on ihan normaali!
Mullakin oli tällä viikolla rv 36 painoarvio 2,7 kg. Ja lääkärin mukaan on tulossa pieni ja siro vauva. Eli ota noista nyt selvää.
Meidän toiseksi nuorimman painoarvio oli noilla viikoilla jossain 2,3kg ja oli yli 3vkoa jäljessä. Kovasti lääkäri koitti löytää istukan vajaatoimintaa, ei löytyny, eikä muutakaan selittävää tekijää, mutta varoitti, että jos ei kasvua tuu viikkoon tarpeeksi, niin käynnistetään rv 37. No, viikon päästä arvio oli 2,8kg, eli jossain joku meni pieleen. Käynnistettiin kuitenkin 38+6 ja oli 3015g...
Ihan täysin normaali. Ei ole merkitystä, onko 3 vai 4kg. Normaalia kaikki. Mahtumiseen vaikuttaa enemmän päänympärys ja tarjonta. Kätilö tutkii kyllä, jos on syytä epäillä epäsuhtaa. Mutta kokoarvion mukaan ei mitään poikkeavaa.