Te, joilla ei ole ollut varaa terapiaan, oletteko löytäneet avun mt-ongelmiin jotenkin muuten?
Terapia on kallista, enkä ole varma olisinko valmis edes sitoutumaan siihen. En myöskään ihan usko terapian kykeneväisyyteen tehdä minusta ehjä. Miksi jonkun vieraan ihmisen sanat ja kehoitukset auttaisivat minua mitenkään?
Kaikki on tyhjää, mun sisällä on tyhjä aukko, jota olen yrittänyt täyttää erilaisin keinoin siinä onnistumatta. Nyt olen romahduspisteessä. Olin jo pitkään työkykyinen ja toiveikas tulevaisuuden suhteen, mutta erilaisten tapahtumien yhteissummana olen lähes pohjalla taas. Sanon lähes, koska en sentään ole tehnyt itselleni mitään ja hain kuitenkin apua työterveydestä. Jäin lyhyelle sairaslomalle töistä ja olen tässä nyt koittanut pohtia, miten kokoan itseni. En tiedä, kun ei jaksa edes rukoilla.
Ensi viikolla menen tapaamaan psykiatria - ei mitään uutta sinänsä, kun olen käynyt psykiatreilla teini-iästä saakka saamassa erilaisia lääkkeitä kokeiltavaksi. Nyt varmaan kokeillaan jotakin toista, kun nykyinen ei pure tarpeeksi vahvasti. Kyse ei siis ole pelkästä masennuksesta, mutta en viitsi avata enempää tunnistautumisen pelossa..
Elämä ei maistu miltään, ahdistaa ja kaikki tuntuu epätodelliselta. Kaipaisin kuulla muiden kokemuksia, löysittekö jostakin voimaa jaksaa eteenpäin ja mikä se oli?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt mitä keskusteluapu auttaa. Etenkään sellaisen kanssa, jolla ei itsellään ole kokemusta vastaavista tapahtumista/tilanteista. Sellaista hyssyttelyä ja taputtelua joltain hoitajalta. Hoidan itse omat ongelmani.
Olen keskusteluapua hakenut useampaankin otteeseen eikä se ikinä hyssyttelyä ja taputtelua ole ollut, vaan ongelmiin pureutumista ja niiden purkamista ammattilaisen keinoin ja ohjauksella.
Mitä ei ole vielä mainittu: eläimet, musiikki, puutarhanhoito, kirjoittaminen, maalaaminen, vapaaehtoistyö
Jos ei laske turhia lääkekokeiluja niin terapiassa opin paljon mielen rakenteista ja elämän/maailman syyseuraussuhteista. Itsesyyllistämisen kehä alkoi näillä opeilla ja lisäksi itseopiskelulla purkautua. Vuosikymmenen kestänyt masennus noin 13 vuotiaasta lähtien oli kuitenkin tehnyt aivokemiassani kaikenlaista. Neuropsykiatria tuntee tämän reaktion eräänlaisena dopamiinihäiriötilana. Olin jo muutenkin epäillyt itselläni adhd tyyppistä oirehdintaa ja sainkin sitten yksityisellä klinikalla lääkkeeksi Voxra(bubropioniamfetamiini). On nimittäin todettu että ad(h)d ihmisillä ei oikein toimi ssri tai snri lääkkeet eikä bipolaarin tai epilepsiaan käytetyt lääkkeet niin kuin lamotrigiini. Sillä pääsin kuiville synkkyydestä vuodessa. Myönnän kyllä että eräänlainen melankolia maailman tilanteen toivottomuudesta ja ihmisluonteen rumuudesta ei lähde minnekkään. Se on kuitenkin lähinnä melankoliaa ja surua eikä mitään verrattuna kokemaani masennukseen. Syön myös kesäisin psilosybiinisieniä vaellusreissuilla ja näiden reissujen jälkeen tunnen itseni hyvin levänneeksi vaikka vietänkin viikon tai kaksi jorpakossa.
Kun minulta oli elämänilo kaikonnut jonnekin, eikä ollut enää halua elää, aloin pohdiskelemaan syvällisesti kaikkia asioitani. Luin todella paljon hengellisiä kirjoja. Liikuin luonnossa koirani kanssa pohdiskellen elämää. Näillä keinoin minulle tuli ymmärrys, että masennukseni johtui liika kiltteydestäni. Ymmärsin että minun kuuluu pitää huolta omasta hyvinvoinnistani ja pitää puoliani. Minä saan kieltäytyä aina siitä, mistä oikeasti itse haluan kieltäytyä. Ei tarvitse miellyttää ketään. Olen silti hyvä ihminen. Taistelutahtoni omasta elämänilostani sai minut heräämään masennuksesta. Kyllä siinä samalla jäi jotkut ihmiset pois elämästäni, koska tiedostin heidän olleen isoin syy masennukseeni.Toivon kovasti, että sinäkin löydät tiesi rakkauteen ja iloon. ♥️
Vierailija kirjoitti:
Kandee aloittaa matikan ja fysiikan perusopintoja ja pikkuhiljaa edetä kohti vaikeita teoreettisen fysiikan opintoja. Mieli lepää kun oppii ratkaisemaan vaikeita yhtälöitä
Entä jos on huono matematiikassa? Terveisin kutosia matematiikassa yläasteella saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kun minulta oli elämänilo kaikonnut jonnekin, eikä ollut enää halua elää, aloin pohdiskelemaan syvällisesti kaikkia asioitani. Luin todella paljon hengellisiä kirjoja. Liikuin luonnossa koirani kanssa pohdiskellen elämää. Näillä keinoin minulle tuli ymmärrys, että masennukseni johtui liika kiltteydestäni. Ymmärsin että minun kuuluu pitää huolta omasta hyvinvoinnistani ja pitää puoliani. Minä saan kieltäytyä aina siitä, mistä oikeasti itse haluan kieltäytyä. Ei tarvitse miellyttää ketään. Olen silti hyvä ihminen. Taistelutahtoni omasta elämänilostani sai minut heräämään masennuksesta. Kyllä siinä samalla jäi jotkut ihmiset pois elämästäni, koska tiedostin heidän olleen isoin syy masennukseeni.Toivon kovasti, että sinäkin löydät tiesi rakkauteen ja iloon. ♥️
Mutta joidenkin kohdalla liika asioiden pohdiskelu voi viedä entistä synkimpiin vesiin... Saa olla vähän varovainen tämän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joidenkin kohdalla liika asioiden pohdiskelu voi viedä entistä synkimpiin vesiin... Saa olla vähän varovainen tämän kanssa.
Jaa, minä luulisin että on hyvä löytää masennuksen syy, että sen voi korjata. Eikä vain napsia lääkkeitä ja olla masentunut.
Minullakin nyt masennusta. Lähinnä pienestä masennuksesta menin syvempään, että minut jätetään nyt yksin kun tarvitsen eniten apua. Siis tällä en tarkoita jatkuvaa yhdessäoloa vaan että on aikaa edes nähdä. No nyt on punnittu ketkä on todellisia ja ketkä feikkityyppejä. Olen päättänyt että en aio katsella enää feikkejä vaan sanon niille että toi toiminta on paskaa tai vaihtoehtoisesti häviän kuin savuna ilmaan niiden elämästä. Jos tuttavuus niin savuna ilmaan, mutta jos monien vuosien kaveruus niin olen aika suora. Se on niille shokki koska olisi pitänyt sanoa aiemmin
Elämä ratkaisee jotkut ongelmat, koska asiat muuttuvat aina ja joskus parempaan suuntaan, mutta siinä voi mennä paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin nyt masennusta. Lähinnä pienestä masennuksesta menin syvempään, että minut jätetään nyt yksin kun tarvitsen eniten apua. Siis tällä en tarkoita jatkuvaa yhdessäoloa vaan että on aikaa edes nähdä. No nyt on punnittu ketkä on todellisia ja ketkä feikkityyppejä. Olen päättänyt että en aio katsella enää feikkejä vaan sanon niille että toi toiminta on paskaa tai vaihtoehtoisesti häviän kuin savuna ilmaan niiden elämästä. Jos tuttavuus niin savuna ilmaan, mutta jos monien vuosien kaveruus niin olen aika suora. Se on niille shokki koska olisi pitänyt sanoa aiemmin
Tarkoitan että sanon kauniisti että loukkaavaa ja loukkaa minua enkä paskaa toimintaa. Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan
No törkeän rikoksen uhriksi joutuminen ei ole mt ongelma, vaikka aivan uskomattoman kevyesti näyttää ihmiset tuollaisen toiminnan ottavan.
Psykoterapian omavastuuosuudet maksetaan toimeentulotuesta välttämättöminä terveydenhuoltomenoina, aivan kuten julkisen terveydenhuollon määräämät reseptilääkkeet, sairaalamaksut yms. Tämä tiedoksi niille, jotka sanovat ettei terapiaan ole varaa.
tee lista unelmista jota haluat toteuttaa,tee myös lista kuormittavista asioista kuten ilkeät ihmiset , ikävät asiat. pystyt hahmottaan, miten lisätä hyviä asioita ja poistaa ikäviä asioita esim. just älä tapaa kusipäitä niin elämä paranee.
Omegakolmoset ja vitamiinit
Kirkossakäynti säännöllisesti
Liikunta
Luonnossa samoilu
Eläinten seura
Kandee aloittaa matikan ja fysiikan perusopintoja ja pikkuhiljaa edetä kohti vaikeita teoreettisen fysiikan opintoja. Mieli lepää kun oppii ratkaisemaan vaikeita yhtälöitä