Muistatteko sen jutun, että fb sai jotenkin selville missä sivuilla käy
Muutama vuosi sitten oli joku sellainen kohu, että jos on kirjautunut fb:hen, niin jotenkin fb saa selville missä kaikilla sivuilla on käynyt vaikka ei ole painanut mitään jaa facebookissa -nappulaa?
Tätäkin minä yritin teille sanoa jo kauan sitten ja se oli pääasiallinen syy siihen miksi lähdin fb:stä mutta onko mahdollista, että jotkut sivustot tekevät samaa nykyään kertomatta sitä meille? Eli siis jos se kerran teknisesti on mahdollista, niin miksi ei tekisi?
Kommentit (18)
ihan peruskauraa nykyajan internetissä. Gmailiin tulee mainoksia sen mukaan missä on surffannut ja sivustojen mainospalkit seuraavat sinun liikkeitäsi. Jos tykkäät foliohatuista, niin älä kulje pimeällä netissä.
siis tarkotat "missä sivuilla on käynyt" mitä? toisten FB profiilissa vai? :D
Eikö kaikki sivut tee sitä? Minulle oli yllätys kuinka jonkun liikeen sivut löytävät sijaintini ja antavat minua lähimmän liikkeen osoitteen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:10"]
siis tarkotat "missä sivuilla on käynyt" mitä? toisten FB profiilissa vai? :D
[/quote]
Ei kun kaikilla sivuilla. En muista nyt miten se meni. Helvetin noloa kuitenkin.
Ei kaikkia sivuja voi millään saada selville vaan pelkästään ne, jotka tallentavat cookien koneelle. Noiden perusteellahan esim. FB tietää, millä sivuilla olet käynyt ja osaa sitten lisätä niitä sivuja mainospalkkiin. Mutta sitten taas toisaalta aika moni sivusto noita cookieita tallentaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:04"]
Muutama vuosi sitten oli joku sellainen kohu, että jos on kirjautunut fb:hen, niin jotenkin fb saa selville missä kaikilla sivuilla on käynyt vaikka ei ole painanut mitään jaa facebookissa -nappulaa?
Tätäkin minä yritin teille sanoa jo kauan sitten ja se oli pääasiallinen syy siihen miksi lähdin fb:stä mutta onko mahdollista, että jotkut sivustot tekevät samaa nykyään kertomatta sitä meille? Eli siis jos se kerran teknisesti on mahdollista, niin miksi ei tekisi?
[/quote]Tottakai tekee vaikka ei olisi kirjautunut eri alustoille. Hain googlella tietoa hotelleista ja nyt face mainostaa niitä minulle koko ajan, samoin kuin yksiä kenkiä jotyka tilasin brandokselta.
No ei se kyllä ihan helppoa ole. Muistaakseni FB:llakin oli niin, että sillä pitää olla joku scripti (esim. se tykkäysnappi) sillä sivulla, joka vakoilee sivulla kävijöitä. Scripti voi olla myös periaatteessa piilossa, eli et voi varmaksi tietää (ilman asiaan harrastuneisuutta), vakoillaanko sinua. Todennäköisesti kaikki sivut, joilta löytyy FB:n scriptejä, vakoilevat sivulla kävijöitä ja yhdistävät tiedot kävijän profiiliin ip-osoitteen avulla. FB:lla on siis sinusta "poistetun" profiilisi lisäksi melkolailla sivuhistoriaa tallennettuna servereilleen.
Itse suojaudun FB:a ja mainostajia vastaan NoScriptillä ja Adblockilla. Se tosin tekee netin selailusta aavistuksen hankalampaa, mutta ei liian hankalaa.
mun mielestä kauheeta miten jotkut pitävät facea kuin päiväkirjana, kaikki mitä kirjoitat sinne jää nettiin.. Tai tiesitkö jos haet töitä niin työpaikka kattoo profiilisi, näkee todellisen sinäsi. Tai jos kirjoitat lähteväsi lomalle ja kämppä jää tyhjäksi.. ei tarvi ihmetelllä jos rosvot käynny matkan aikana :D
Mistä saa NoScriptin ja saako jostain asetuksista ne cookiet pois päältä?
Fb on ihan järjetön vakoilusivusto. Poistuin kun alkoi ottaa päähän se ehtojen sanelu. Oudoin sähköposti yritti myydä jotain osakkeita. Voittoa niille luvattiin niin paljon että varmasti oli huijaus.
joo ja facebook mainokset seuraa myös sun ykistyisviestejäkin. jos vaikka keskustelet jostain kaverisi kanssa jostain aiheesta kummasti face mainokset seuraa keskustelujesi aiheita.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:20"]
mun mielestä kauheeta miten jotkut pitävät facea kuin päiväkirjana, kaikki mitä kirjoitat sinne jää nettiin.. Tai tiesitkö jos haet töitä niin työpaikka kattoo profiilisi, näkee todellisen sinäsi. Tai jos kirjoitat lähteväsi lomalle ja kämppä jää tyhjäksi.. ei tarvi ihmetelllä jos rosvot käynny matkan aikana :D
[/quote]
Onko täysin tuntematon juttu, että sen tilin saa näkymään vaikka ihan vain kaverereille...?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:20"]mun mielestä kauheeta miten jotkut pitävät facea kuin päiväkirjana, kaikki mitä kirjoitat sinne jää nettiin.. Tai tiesitkö jos haet töitä niin työpaikka kattoo profiilisi, näkee todellisen sinäsi. Tai jos kirjoitat lähteväsi lomalle ja kämppä jää tyhjäksi.. ei tarvi ihmetelllä jos rosvot käynny matkan aikana :D
[/quote]
Mutta miten työpaikka sen profiilin näkee?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:05"]joo ja facebook mainokset seuraa myös sun ykistyisviestejäkin. jos vaikka keskustelet jostain kaverisi kanssa jostain aiheesta kummasti face mainokset seuraa keskustelujesi aiheita.
[/quote]
Onko tosi? Kauheeta!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:20"]
Mistä saa NoScriptin ja saako jostain asetuksista ne cookiet pois päältä?
[/quote]
Noscript firefoxiin: https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/noscript/ ja scriptsafe chromelle https://chrome.google.com/webstore/detail/scriptsafe/oiigbmnaadbkfbmpbfijlflahbdbdgdf
Evästeet saa estettyä selaimesi asetuksista.
Kai te myös tiedätte, että fb:n puhelinsovellus ja messenger saivat oikeudet kaikkiin puhelimissanne oleviin tietoihin ja mm. mikrofoniin? Näitä se voi käyttää ilmoittamatta siitä mitenkään.
Moni sivu tekee tätä. Sen takii esim. jos kattelet kenkii Zalandos ni myöhemmin niit Zalandon mainoksii pamahtelee vaik minne.