Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin Puheenvuoron Inari

Vierailija
11.11.2021 |

Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.

Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.

Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.

Kommentit (4882)

Vierailija
4701/4882 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on muuten mahdollista, että Suomessa voi kiertää veroja niin, että Inari ostelee taloja ja asuntoja firmansa nimii? 

Vierailija
4702/4882 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahaa entisen perheensä Sodankylän ja sitten itse lähtee sieltä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4703/4882 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää tuo uusi mies niskasta (kuva otettu niin) nuoremmalta kuin 40v. Onnittelut Inarille, kyllä mullekin kelpaisi s:ä haluava mies.

Katso kuva sen naamasta Rovaniemen teatterin syyskuun Instagram-julkaisuista. Ei enää taida olla niin hot, ellei sitten ole iso dilf eli dad Id like to fani. Suomalaiset lähiöbaarit on muuten pullollaan näitä, olet siis onnekas koska saat helposti naarattua sieltä samanlaisen itsellesi. 

Mun mielestä on kasvoistaan ihan söötti? Ja näyttää paljon nuoremmalta kuin 43v mieheni.

- eri

Kiltin näköinen mies.

Vierailija
4704/4882 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nätti lapin likka Inari

Helsinkiläinenhän se on.

Ihmisiä ei lokeroida ikuisesti syntymäpaikkansa mukaan.

Vierailija
4705/4882 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, nyt Inari ryhtyy AirBnB emännäksi

Siltä näyttää valitettavasti. Aivan kuin Rovaniemellä riittäisi muutenkaan vuokra-asuntoja vakituisille asukkaille, kiitos airbnb:n. 

Vierailija
4706/4882 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on muuten mahdollista, että Suomessa voi kiertää veroja niin, että Inari ostelee taloja ja asuntoja firmansa nimii? 

En edes tiedä pitääkö paikkansa, mutta ei kai tämä mitenkään laitonta ole? Yrityksillä on omaisuutta, myös asuntoja ja taloja, ja osassa niistä myös asuu yrityksen työntekijöitä. Turha tässä on yksittäistä yrittäjää syytellä. 

Vierailija
4707/4882 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes tiedä pitääkö paikkansa, mutta ei kai tämä mitenkään laitonta ole? Yrityksillä on omaisuutta, myös asuntoja ja taloja, ja osassa niistä myös asuu yrityksen työntekijöitä. Turha tässä on yksittäistä yrittäjää syytellä. 

Veron kiertoa

Vierailija
4708/4882 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan Inari. En voi muuttaa rakkaimpieni luokse, koska Sinä pyörität air bnb toimintaa ASUINtaloissa eikä Rovaniemeltä saa vuokra-asuntoja vakiasukkaaksi haluavat. Mieti itse, miltä tuntuisi, jos lapsesi eivät pääsisi asumaan samaan kaupunkiin kanssasi, koska siellä olisi airbnb toiminta vienyt kaikki kämpät????

Vierailija
4709/4882 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa

Vierailija
4710/4882 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole reilua haukkua todella julmasti julkisesti ihmisiä, jotka eivät pysty edes puolustautumaan todella törkeiltä syytöksiltä. Ex on haukuttu huonoksi rakastajaksi mennen tullen ja palatessa, lisäksi joka välissä missä ehtii, heittää exää kohtaan jonkun todella ikäväsävyisen piikin kuten "hän ei koskaan rakastanut minua pyyteettömästi" jne. Minusta tuo on ala-arvoista. En tiedä onko Inarin äiti sitten ollut hurviösadisti joka on kiduttanut ja kaltoinkohdellut Inaria koko ikänsä, mutta oli tai ei, yksipuoliset syytökset somessa kertovat tässäkin asiassa enemmän Inarista kuin äidistään. 

Mun mielestä ihmisellä on täysi oikeus kertoa asioista omasta näkökulmasta juuri niin kuin asioista tuntee. Jokainen kuulija/katsoja voi sitten, jos siihen kykenee, ajatella, että hän kertoo omasta näkökulmastaan ja omista autenttisista kokemuksistaan. Miltä hänestä on tuntunut, miten hän on kokenut.

Vierailija
4711/4882 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kovaa ja ehkä vähän kypsymätöntäkin puhetta Inarilta kun miettii esim. sellaisen läheisen hautajaisiin menoa joka on satuttanut joskus.

Ymmärrän, että voi pitää ja tarvitseekin ottaa etäisyyttä vaikka vanhempiinsa jos ei onnistu puheyhteys tai ei ole ymmärrystä.

Itsekin aikoinaan ajattelin, etten esim.voisi koskaan hoivata/koskettaa äitiäni jos hän joskus hoivaa tarvitsisi. 

Oman terapian ja oman kasvun ja kehittymisen kautta kuitenkin opin ymmärtämään äitiäni  ja sitä miksi hän oli sellainen kuin oli minua kohtaan.

Ja oma oloni helpottui kun  tunteet muuttuivat vihasta ja muista hankalasta tunteista häntä kohtaan neutraalimmiksi ja ymmärtävimmiksi.

Hänellä oli oma taustansa ja omat haavansa, hän teki sen minkä milloinkin niillä resursseillaan osasi.

Nyt hän on hoivakodissa jo viidettä vuotta ja käyn häntä viikottain pari kertaa katsomassa.Hän ilahtuu joka ke

Hienoa, että sä olet kokenut noin ja saat nyt sen ns. menetetyn äitisuhteen kokea. Jokainen ei kuitenkaan edes halua tuota. Minullakin on terapiaa takana vaikka kuinka paljon ja itsekin teen vastaavaa työtä. Silti en tule koskaan tuntemaan mitään tuollaista äitiäni kohtaan, joka sairastaa nykyään parantumatonta syöpää. Hän on ollut minua kohtaan psyykkisesti niin julma, että en voi koskaan tuntea mitään ns. hyvää häntä kohtaan.

Tiedän, että hänellä on menneisyydessä omat haavansa, mutta hän on ollut vastuussa siitä, aikooko hän käsitellä niitä, vai antaako hän vaikuttaa niiden asioiden omaan äitiyteensä. Hän on valinnut, ettei aio niitä käsitellä ja sitä kautta aiheuttanut minulle todella traumaattisen lapsuuden ja nuoruuden.

Vuosia sitten katkaisin hänene välit kokonaan ja samalla välit menivät isääni, joka ei voi ilman ns. äitini lupaa ylläpitää mitään ihmissuhteita.

Näinkin voi olla. Ja tämä on mulle täysin ok. En kaipaa äitiäni tai äitisuhdetta. Mulla ei sitä ole ja olen täysin sinut sen kanssa.

Vierailija
4712/4882 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kukaan ei ole kieltänyt olemasta sitä mieltä mitä on.  Ainoastaan ihmetelty, että käsittelee asiaa, johon kuuluu muitakin ihmisiä, julkisessa instassa. Eihän kuviakaan toisesta henkilöstä saa julkaista ilman ao.lupaa. Ystäville ja terapeuteille voi puhua.

Vierailija
4713/4882 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika julkisuudenkipeä suku. Sisko somettaa, äiti on ollut naistenlehden haastattelussa ja nyt siskonpoikakin avautuu Hesarissa.

Vierailija
4714/4882 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää Inari, sinun kirjaasi ei löydy spotifysta, joten sinun ei tarvitse murehtia millaiset korvaukset kirjan kuuntelemisesta siellä maksetaan. 

Jos asia kuitenkin kiinnostaa, niin asia selviää tästä Hesarin jutusta:

https://www.hs.fi/alueet/art-2000011624757.html

Vierailija
4715/4882 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika julkisuudenkipeä suku. Sisko somettaa, äiti on ollut naistenlehden haastattelussa ja nyt siskonpoikakin avautuu Hesarissa.

Voitko laittaa linkin Hesarin juttuun? Haluaisin lukea.

Vierailija
4716/4882 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja huomenta Suomessa. On hienoa että nuori mies avautuu mielen ongelmista. Mutta kun äidin työ on vaikuttajarkkinointi ja tuo lukuboost on yksi hänen juttujaan, niin aika hemmetin päälleliimatulta kuulostaa tuon pojan avautuminen. Että kärsin mielenterveysongelmista, mutta sitten aloin lukemaan. Siinä on tainnut nyt äidillä olla sormensa pelissä, että tehdäänpä tästä nyt tällainen tarina.

Vierailija
4717/4882 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inari - sanoo yhtä ja tekee toista. Nyt hyvänä esimerkkinä kirjat. IG:ssä kritisoi kun äänikirjoista ei saa euroja juuri ollenkaan. Ruinaa porukkaa, että ostavat hänen kirjan. No nyt itse kuuntelee äänikirjaa ja kehuu kuinka hyvä on. No, voi olla hyvä mutta mites se kun ei ollut hyvä kuunnella äänikirjoja...

Vierailija
4718/4882 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt moititaan Sodankylää ja sen lehdistöä. Häntä olisi pitänyt haastatella norjalaisen kirjailijan sijaan. Ja yhden kirjan kokemuksella häntä pitäisi kutsua kirjailijaksi somettajan sijaan. 

Vierailija
4719/4882 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joku päivä nämä influensserit, joiden työ on minä itse, loppuisivat ammattikuntana kokonaan. Inari itkee instassaan kuinka lehdistö Lapissa kiusaa häntä. Ja jakaa astrologin tekemiä karttoja hänestä, joissa kaikissa korostuu miten upea, poikkeuksellinen, uraauurtava ja kaikkea mullistava, säteilevä ja muiden yläpuolella oleva ihminen hän on. Näin voi ollakin, osa meistä on, eipä siinä mitään. 

Mutta siinä on, että ihminen on niin helvetin itsekeskeinen narsisti, että jakaa tuommoisia asioita someensa. Ja tekee omasta lärvistään ja omista ajatuksistaan itselleen työn. 

Siinä on Inari sinulle vastaus, miksi lehdistö ei kirjaasi arvosta ja pidä sinua kirjailijan. Koska et ole sitä. Olet tuote. Olen lukenut kirjasi ja se on ihan paska. Täysin alakoululaisen kirjoitustasoa ja kaikki sun "psykologia" kirjassa on lähinnä noloa. Saat kehuja kyllä ihmisiltä, joiden oma älykkyysosamäärä on aika matala ja joiden lukeminen on tätä ennen ollut lähinnä seiskaa ja reginaa. Toki tämä kirje heille sopii. Ja tämmöistä porukkaa on suurin osa ihmisistä, massaa. 

Mutta lehteen arvostelun tekevä kriitikko tajuaa pikkasen enemmän. Ja siksi et saa esim. Lapin Kansassa kehuja, koska niihin ei ole mitään aihetta. Lapin Kansan arvostelu kirjastasi oli itseasiassa erinomainen. Ajattelen itse aivan täysin samoin kirjoittajan kanssa. Arvostelu vaan oli Inarille liian älykäs ja pilaa bisnekset, joten tokihan täytyy maalittaa toimittaja kiusaajaksi. 

Inari on tyypillinen narsistinen ihminen, joka ei näe omissa toimissaa mitään väärää. Hän itse kiusaa netissä milloin ketäkin, mutta jos hänen kirjasta kirjoitetaan täysin paikkansa pitävä arvio, se on kiusaamista. 

Naurettava tyyppi ja täysin emotionaalisesti epätaspainoinen ja oman somekuplansa muovaama häiriintynyt henkilö. 

Vierailija
4720/4882 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Sodankylään Inari! Eikös se kunnan slogan ole: Ei kaikille, mutta joillekin kaikki. 

Sompion arvostelu kirjasta oli hyvä ja asiallinen, ja vieläpä kohderyhmän eli keski-ikäisen perheenisän kirjoittama. Arvostelun kirjoittaja toi rivien välistä esiin että kirja ei ollut hänen makuunsa, mutta ei silti mielestäni löytänyt kirjaa lainkaan. 

Voi olla että tämän paikallislehtien ja paikallisten arvostus vähentää entisestään Inarin pisteitä paikallisten silmissä.

Ketju on lukittu.