Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4882)
Huomaa että ihmisillä ei ole mitään käsitystä millainen tuollainen äitisuhde voi olla, kun edelleen jaksetaan tuomita asiasta puhuminen. Luulen, että tuo asian julkisuuteen tuominen on yritys päästä eroon häpeästä tmv. asian suhteen, sillä kyllä, lapset kantavat koko elämänsä todella syvää häpeää ym. tällaisten ihmissuhteiden seurauksena, vaikka siis mitään syytähän siihen ei olisi. Mutta sellaisia ovat sairaat ihmissuhteet ja niiden vaikutukset. Ja muiden samassa asemassa olevien kannalta on hyvä, että joku sanoo näitä asioita ääneen.
Minusta ei ole reilua haukkua todella julmasti julkisesti ihmisiä, jotka eivät pysty edes puolustautumaan todella törkeiltä syytöksiltä. Ex on haukuttu huonoksi rakastajaksi mennen tullen ja palatessa, lisäksi joka välissä missä ehtii, heittää exää kohtaan jonkun todella ikäväsävyisen piikin kuten "hän ei koskaan rakastanut minua pyyteettömästi" jne. Minusta tuo on ala-arvoista. En tiedä onko Inarin äiti sitten ollut hurviösadisti joka on kiduttanut ja kaltoinkohdellut Inaria koko ikänsä, mutta oli tai ei, yksipuoliset syytökset somessa kertovat tässäkin asiassa enemmän Inarista kuin äidistään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole reilua haukkua todella julmasti julkisesti ihmisiä, jotka eivät pysty edes puolustautumaan todella törkeiltä syytöksiltä. Ex on haukuttu huonoksi rakastajaksi mennen tullen ja palatessa, lisäksi joka välissä missä ehtii, heittää exää kohtaan jonkun todella ikäväsävyisen piikin kuten "hän ei koskaan rakastanut minua pyyteettömästi" jne. Minusta tuo on ala-arvoista. En tiedä onko Inarin äiti sitten ollut hurviösadisti joka on kiduttanut ja kaltoinkohdellut Inaria koko ikänsä, mutta oli tai ei, yksipuoliset syytökset somessa kertovat tässäkin asiassa enemmän Inarista kuin äidistään.
No sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin, kun puhut samaan aikaan I:n äidistä sekä ex-miehestä. Miehen avointa mollaamista en itsekään ymmärrä, mutta lapsesta lähtien viallinen suhde oman vanhemman kanssa menee ihmisessä niin syvälle, että hyvä että puhuu asiasta. Ja lapsen ja vanhemman viallisen suhteen muodostuminen ei ole lapsen vika, lapset ovat lapsia ja suhteen muotoutuminen vanhemman vastuulla. Ja asia on vastassa vielä silloin 80-vuotiaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin, kun puhut samaan aikaan I:n äidistä sekä ex-miehestä. Miehen avointa mollaamista en itsekään ymmärrä, mutta lapsesta lähtien viallinen suhde oman vanhemman kanssa menee ihmisessä niin syvälle, että hyvä e
Tuo haukkuminen hänen taholtaan kertoo vain siitä että pyrkii projisoimaan omat häpeän ja syyllisyyden tunteensa itsestään poispäin.
Minulla on ollut äärimmäisen vaikea äitisuhde, olen samoja ikiä kuin Inari, karvan päälle 40. Sen verran ymmärsin jo lapsena että me ollaan kukin lähdetty elämään elämäämme eri lähtökohdista ja se määrittelee sen, miten me itse tämä elämä nähdään koetaan. En ikipäivänä lähtisi edes vaikka kuinka olisin julkkiksia, äitini käytöstä mollaamaan julkisesti. Jokainen oikeasti on loppu peleissä vastuussa vain itse omista tekemisistään ja sanomisistaan. (Väkivallan tuomitsen täysin, mutta sitä liene ei heidän välillä kuitenkaan ole ollut).
Inari on ollut hurjan kauan jo aikuinen nainen, hänellä on vapaus toimia elämässään niin, että hoitaa oman itsensä kuntoon, jos lapsuudesta tai nuoruudesta on jäänyt piikkejä lihaan tai sieluun. Hän voi mennä terapiaan, minä olen käsitellyt asiaa kovasti itse, sellaista itsereflektointia ja valtava määrä ymmärrystä. Kukaanhan meistä ei tiedä millainen trauma hänen äidillä itsellään on. Nythän Inari on haukkunut hänet julkisesti, tavallaan kehuen itseään tarinan sankarina. Minulta meni arvostus inaria kohtaan aivan täysin, asiat voi näköjään hoitaa niin monella eri tavalla.
totean, ettei ei Inari parempi ainakaan äitiään ole. Jokin persoonallisuushäiriö vaikuttaisi olevan (myös) Inarilla, kun on hoitanut tämän kuvion näin huomionhakuisesti sekä nostanut lisäksi itsensä jollekin jalustalle. Hän ei vaikuta ihan terveelle ihmiselle. Vaikuttaa todella lapselliselta.
kirjan luin puoliväkisin läpi ja jollain tapaa masennuin muutamaksi päiväksi, päähenkilöllä on äärimmäisen voimakas riippuvuussuhde, teki ihan fyysisen pahoinvoinnin, mietin että missä kohtaa se Vapauden teema oikein ilmeni..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti tietysti kuunnella kelkkamies uudelleen. Siitä jäi mieleen, että Inarin pillua en ole ennen eroa kukaan nuollut.
Siis mitä? Eihän tämä voi olla totta. Nykyaikana, nelikymppinen nainen? Avattiinko tota enempää?
Kaikkea sitä pitää keksiä. Eihän kukaan ole tuollaisessa suhteessa voinut olla edes 80-luvulla, saati nyt.
Millainen hirviö nuolettaa kusipaikkojaan?
Ai, nyt Inari ryhtyy AirBnB emännäksi
Vierailija kirjoitti:
Ai, nyt Inari ryhtyy AirBnB emännäksi
Pistää kirjarahat sileäksi
Mihinhän se tarvii liiketilaa???
Vierailija kirjoitti:
Mihinhän se tarvii liiketilaa???
Seksivälinekauppa
Kyllähän hänen äitinsäkin on joskus avautunut suhteestaan tähän toiseen tyttäreen (joku naisten lehti) siinä vaiheessa, kun Inari "pakeni" nuorena tyttönä Saksaan. Sitä artikkelia ei näköjään enää löydy, mutta suosikkilapsi taisi olla Inarin sisko ja sitä en tiedä että miksi. Ehkä Inari oli voimakastahtoinen ja siskonsa taas ns. "helppo" lapsi.
Ei voi kaikkea tietää ja siksikään ei pidä tuomita ketään.
- n69v -
Sen tiedän, että Inna-Pirjetta (@innastus) on se lellilapsi.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää tuo uusi mies niskasta (kuva otettu niin) nuoremmalta kuin 40v. Onnittelut Inarille, kyllä mullekin kelpaisi s:ä haluava mies.
Katso kuva sen naamasta Rovaniemen teatterin syyskuun Instagram-julkaisuista. Ei enää taida olla niin hot, ellei sitten ole iso dilf eli dad Id like to fani. Suomalaiset lähiöbaarit on muuten pullollaan näitä, olet siis onnekas koska saat helposti naarattua sieltä samanlaisen itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää tuo uusi mies niskasta (kuva otettu niin) nuoremmalta kuin 40v. Onnittelut Inarille, kyllä mullekin kelpaisi s:ä haluava mies.
Katso kuva sen naamasta Rovaniemen teatterin syyskuun Instagram-julkaisuista. Ei enää taida olla niin hot, ellei sitten ole iso dilf eli dad Id like to fani. Suomalaiset lähiöbaarit on muuten pullollaan näitä, olet siis onnekas koska saat helposti naarattua sieltä samanlaisen itsellesi.
Mun mielestä on kasvoistaan ihan söötti? Ja näyttää paljon nuoremmalta kuin 43v mieheni.
- eri
Taitaa niin hehkutettu Sodiksessa asuminen kohta vaihtua Rovaniemen. Vai onko Sodankylässä asuminen hankalaa noin ns. voimaantuneelle naiselle, joka jaksaa hehkuttaa seksielmäänsä ja haukkua äitiään. Voipi olla ettei naapurit enää jaksa kattella. Toki sodankyläläisten vika, ainakin Inarin mielestä. Hänessähän ei ole koskaan mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Nätti lapin likka Inari
Helsinkiläinenhän se on.
Onko kukaan nähnyt kirjasta vielä yhtäkään kriitikon arviota? Luulisi että vähintään tyyliin me naiset tms olisi tehnyt arvion kun kustantamokin niin isosti tuo kirjan esille..
Siellähän ne taulut on miehen seinällä näköjään 😅
Vierailija kirjoitti:
Siellähän ne taulut on miehen seinällä näköjään 😅
Niinhän Inari kertoi, että sinne ne on tarkoitettu. Sinulle uusi asia?
Eikö somettajien lähipiirillä ole minkäänlaista yksityisyyden suojaa. Sitä ihmettelen. Hänellä avoin ig-tili, jota kuka tahansa voi seurata.