Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4882)
Kumpihan heistä nyt haluaa ostaa kämpän Rovaniemeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vartija osti juuri uuden kämpän. Inari tarvitsee varmaan pano- ja kirjoituspaikan Rovaniemeltä. Vartijan kodissa asuu myös lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartija osti juuri uuden kämpän. Inari tarvitsee varmaan pano- ja kirjoituspaikan Rovaniemeltä. Vartijan kodissa asuu myös lapsia.
Ja HETI. :D
Alkaa olla jo niin väsynyttä tuon kirjan hehkutus. Pelkkiä mukaylistäviä arvosteluja joka puolella ja nää viestit joita Inari julkaisee, hohhoijaa. Elääköhän itsekin siinä kuplassa että hänen kirjansa on joku kirjallisuustaivaan tähti?
Mitä tuo Inarin äiti on tehnyt kun taas tarinoissaan ottaa sitä esiin?
Ymmärrän kyllä että kaikki äidit ei ole hyviä. Itse lapsuuteni olin äitini tukena kun isäni häntä pahoinpiteli ja ryyppäsi. Kiitokseksi sain traumaattisen lapsuuden, samanlaisen suhteen, pahan hylkäämisen pelon jonka takia en kykene eroamaan, ja äiti ei ole edes kiinnostunut elämästäni, ei pidä yhteyttä ja jos yritän jotain puhua niin kävelee pois.. mutta oliko inarilla tälläistä vai jotain muuta?
Jotenkin kovaa ja ehkä vähän kypsymätöntäkin puhetta Inarilta kun miettii esim. sellaisen läheisen hautajaisiin menoa joka on satuttanut joskus.
Ymmärrän, että voi pitää ja tarvitseekin ottaa etäisyyttä vaikka vanhempiinsa jos ei onnistu puheyhteys tai ei ole ymmärrystä.
Itsekin aikoinaan ajattelin, etten esim.voisi koskaan hoivata/koskettaa äitiäni jos hän joskus hoivaa tarvitsisi.
Oman terapian ja oman kasvun ja kehittymisen kautta kuitenkin opin ymmärtämään äitiäni ja sitä miksi hän oli sellainen kuin oli minua kohtaan.
Ja oma oloni helpottui kun tunteet muuttuivat vihasta ja muista hankalasta tunteista häntä kohtaan neutraalimmiksi ja ymmärtävimmiksi.
Hänellä oli oma taustansa ja omat haavansa, hän teki sen minkä milloinkin niillä resursseillaan osasi.
Nyt hän on hoivakodissa jo viidettä vuotta ja käyn häntä viikottain pari kertaa katsomassa.Hän ilahtuu joka kerta, puhuttelee minua lapsuuden lempinimelläni ja istumme yleensä tuon tunnin pari käsi kädessä.
Olenkin ajatellut,että muistisairaus antoi minulle tilaisuuden elää takautuvasti äiti/lapsi-suhdetta.
Ja tunnen myös sellaista hellyyttä ja rakkautta häntä kohtaan mitä en ajatellut aiemmin koskaan kokevani. Elämä on
Hänen hautajaisissaan suren aidosti pienen evakkotytön koettelemuksia, muistelen lämmöllä hänen selviymistään elämässä; maalaistalon tyttärenä, nuorena avioitumista ja hänen pitkää, paikoin vaikeaakin avioliittoa, äitinä oloa neljälle lapselle työssä käynnin ohella (isä ei paljon kotojommiin osallistunut), ystävänä (hänellä oli nsisporukka, joita hän tapasi säännöllisesti) ja paljon muuta...
Ja yllätys, huomaan, että olen häneltä kaikesta huolimatta oppinut ja omaksunut monia asioita
Eli kiitollisuuskin siitä, että juuri hän on äitini, on myös tullut mukaan ja auttaa kyllämitseänikin elämässä paljon.
Mutta tämä kaikki vaatii paljon tunnetyötä, menneisyyden tutkimusta ja ymmärrystä ja usein terapiaakin.
Taas on niin kiire että somea on tehtävä autonratissa... Ei paljon turvallisuus näytä häntä kiinnostavan.
Kyllähän Vartija pitää kynsin hampain kiinni Inarista koska hyötyy hänestä. Tämä sekoittaa sen pyyteettömään rakkauteen, kun toinen kestää hänen persoonan kaikki kirjot eikä hylkää
Inari käynyt lukeen palstaa, kun piti todistella että vartijalla on tosiaan seinällä isot taulut hänestä
Alkaa jo säälittää Inarin 80-vuotias äiti, jota on mollattu ja moitittu Inarin kanavilla jo kyllästymiseen asti. Tuo ei ole enää mitään tabujen purkamista vaan katkeruutta ehkä siitä, että isosiskon on saanut äidiltään enemmän huomiota ja on edelleen ystävä äitinsä kanssa. Inari hehkuttaa olevansa vahva nainen, mutta jos ei osaa päästää irti menneistä asioista joille ei ole mitään tehtävissä,niin ei se ole vahvuutta vaan katkeruutta. Ihmetyttää myös terapeutit joilla hän kertoo käyneensä vuosikaudet, ovatko he vain lietsoneet katkeruutta ja saaneet myytyä lisää terapiaistuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Inari käynyt lukeen palstaa, kun piti todistella että vartijalla on tosiaan seinällä isot taulut hänestä
Jotenkin inhottaa sen miehen lasten kannalta. Isin uuden muijan privaattipaikat kaikkien silmille, sellainen kunkku se.
Nuo suuret intiimit kuvat seinällä muutaman kuukauden seurustelun jälkeen tuntuvat erikoisilta, jotenkin omistavilta. Outo tapa osoittaa & kokea haavat parantavaa rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää tuo uusi mies niskasta (kuva otettu niin) nuoremmalta kuin 40v. Onnittelut Inarille, kyllä mullekin kelpaisi s:ä haluava mies.
On samanikäinen kuin Inari eli v. -81 syntynyt.
Muutama vuosi niin tuo suhde kaatuu. Kaikki merkit viittaavat siihen.
Inarilla on iso haava suhteessa äitiinsä. Ja se on niin ja sitä ei pidä kyseenalaistaa.
Samalla voi sanoa, että ymmärtää voi, vaikka ei hyväksy.
Anteeksi kannattaa antaa, vaikka se toinen ei edes pyydä. Anteeksi antaminen ei tarkoita hyväksymistä.
Vierailija kirjoitti:
Inarilla on iso haava suhteessa äitiinsä. Ja se on niin ja sitä ei pidä kyseenalaistaa.
Samalla voi sanoa, että ymmärtää voi, vaikka ei hyväksy.
Anteeksi kannattaa antaa, vaikka se toinen ei edes pyydä. Anteeksi antaminen ei tarkoita hyväksymistä.
Hyvinkin voi olla noin, mutta jotenkin näyttää siltä että se kapinointivaihe mikä normaalilla ihmisellä tapahtuu teini-iässä jolloin ihminen vastaa vain itsestään on hänellä siirtynyt vaiheeseen jossa aikuisena ihmisenä pitäisi kantaa vastuuta.
Tuolla on hintansa jota hän ei nyt euforiassaan näe mutta kun vuosia kuluu niin alkaa katumus siitä mitä nyt tekee. Ja se voi olla äärimmäisen vaikea vaihe.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että kaikki äidit ei ole hyviä. Itse lapsuuteni olin äitini tukena kun isäni häntä pahoinpiteli ja ryyppäsi. Kiitokseksi sain traumaattisen lapsuuden, samanlaisen suhteen, pahan hylkäämisen pelon jonka takia en kykene eroamaan, ja äiti ei ole edes kiinnostunut elämästäni, ei pidä yhteyttä ja jos yritän jotain puhua niin kävelee pois.. mutta oliko inarilla tälläistä vai jotain muuta?
En tiedä, millainen Inarin äiti on ollut ja mitä on tapahtunut, mutta on ihan tavattoman julmaa että hän julkisesti äitiään parjaa ja haukkuu. Tuntuu tosi pahalta äidin puolesta.
Inari antaa selllaisen kuvan että äiti on ollut hirviö ja hän itse viaton uhri. Onkohan se kuitenkaan ihan noin mustavalkoista?
Niin tai näin, äidin julkinen mollaaminen on musta epäreilua ja antaa kyllä Inarista itsestään aika hirviömäisen mielikuvan. Onkohan hän koskaan miettinyt, miltä tuntuisi, jos hänen omat tyttärensä puhuisivat Inarista samoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, millainen Inarin äiti on ollut ja mitä on tapahtunut, mutta on ihan tavattoman julmaa että hän julkisesti äitiään parjaa ja haukkuu. Tuntuu tosi pahalta äidin puolesta.
Inari antaa selllaisen kuvan että äiti on ollut hirviö ja hän itse viaton uhri. Onkohan se kuitenkaan ihan noin mustavalkoista?
Niin tai näin, äidin julkinen mollaaminen on musta epäreilua j
Mistä sitä tietää vaikka noin kävisikin aikanaan? Näyttää siltä että hän käyttää lapsiaankaan välineenä huomion saamiseksi itseensä.
Näyttää tuo uusi mies niskasta (kuva otettu niin) nuoremmalta kuin 40v. Onnittelut Inarille, kyllä mullekin kelpaisi s:ä haluava mies.