Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4882)
Voitasko normalisoida sitä ettei jokaista asiaa tarvitse kailottaa maailmalle eikä mauttomuuksia????
Kannatti sokeroida se pimpsa nyt kun lähtee lapsiporukan kanssa syrjäiseen saareen kesän viettoon. Tuskin on ihan kauheesti seksiä luvassa hetkeen.
Kyl se Myrskyluodon Maija nyt työnnetään joka paikkaan, tuo ei ole Myrskyluodon Maijaa nähnytkään. Eri asia jos ihmisen pitää selviytyä aidosti yksin poissa palveluista omilla armoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Talo on tainnut jo unohtua
Sometusteemoista taakse jääneitä: perhe, koiraperhe, talo ja Lapin rauha. Jäljellä: oma varallisuus ja hyvät tulot, seksi ja miehenkipeys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo on tainnut jo unohtua
Sometusteemoista taakse jääneitä: perhe, koiraperhe, talo ja Lapin rauha. Jäljellä: oma varallisuus ja hyvät tulot, seksi ja miehenkipeys
Taakse on jäänyt myös ekologisuus ja luonnonsuojelu. Nyt lennellään, koska näin ehtii suhata enemmän.
Joo tää on vaan niin huvittavaa tällaisilla ihmisillä kun mieli ja kiinnostuksen kohteet muuttuu yhtenään. Hirvee touhotus myös aina kunnes tulee seuraava juttu.Ikävää että siihen liittyy esim koiria. Jotka annetaan sit pois...
Nyt haluaa ostaa Rovaniemeltä yksiön tai kaksion. Pitää vissiin päästä bilettään vai eikö enää Sodiksessa asuminen nappaa.
Onko Inarilla alkoholiongelma? Hörppy tuntuu maistuvan. Käsittääkseni yksin SAARESSA lasten kanssa ja juo viiniä. No, kukin tavallaan, itse en todellakaan uskaltaisi juoda mitään, jos mulla olisi lapsia vastuullani ja vielä saaressa. Mutta kai se on voimaannuttavaa ja mä olen vain kääkkä.
Ja taas puolipukeiset kuvat kehiin. Miehen kipeys mökillä iskenyt? Aika erikoista olla lasten kanssa mökillä ja postailla vähäpukeisia kuvia ja jorinoita instaan. Ja ryypiskellä....
En sano että tuo Inarin nykyinen elämä ja tapa elää olisi millään tapaa väärä, kukin saa tehdä elämästään omanlaista ja toivottavasti on oikeastikin yhtä onnellinen mitä sanoo!
Mutta se mikä ärsyttää on se, ihan kuin hän olettaisi että "kaikki muut" naiset on pidättäytyväisiä kaiken seksuaalisuuden ym suhteen yhteiskunnan normien takia että hänen täytyy nyt olla suunnannäyttäjä ja rohkaista muita samaan.. en itse ihaile tippaakaan tuon tyylistä avointa seksipuhetta tai muutakaan räväkkyyttä, vaan enemmän sellaista tyylikästä rohkeutta. Ja ei, ei siksi koska kokisin häpeää niistä (kuten Inarin mielestä kaikki kokee ja siksi ei puhu), vaan minun mielestä sellaiset puheet yli 30v naisella tekee halvan oloiseksi. Rehellisestä ja suorahkosta (kunhan ei loukkaa) puheesta pidän kyllä, eli en myöskään pidä niistä somettajista jotka silottelee asioitaan ja antaa vaan pieniä täkyjä "meneillään olevista asioista" elämissään.
Toisaalta olen itse elänyt kohtuu vapaata elämää näin kolmekymppiseksi (ei perhettä eikä pitkää suhdetta) niin senkin puoleen nuo vapaus elää jutut kuulostaa omaan korvaan niin "last season" jutuilta. Ja ystävien kanssa pystyn puhumaan vaikka mitä toosajuttuja ja per*ep*anojuttuja häpeilemättä, toki nuokin on nyt aikuisempana vähentyneet mutta sekin avoimen puhen aikakausi on ollut(ta ja mennyttä). Enää niistä jutuista ei samalla tavalla saa mitään kuten nuorempana oli hauskaa ja jopa vähän kutkuttavan jännittävää. Eikä niin että enää niitä ei kehtaisi puhua. Sen myönnän että olen ystävissäni huomannut enemmän pidättäväisyyttä noiden juttujen suhteen mitä parikymppisinä puhuttiin.
Joo ärsyttää tuo toisten suulla puhuminen. Ei kaikki käy läpi samoja asioita ainakaan enää nelikymppisenä. Ihan vapaasti oon tehnyt elämässä niin kuin halunnu, ei lapsia jne. Enkä nyt koe, että olisi erityisen rohkeaa alkaa huudella omasta seksielämästä ja laittaa vähäpukeisia kuvia instaan. Keksikää jo naiset jotain uutta "voimaantumiseenne". Nuo on niin nähty
Samaan kiinnitin huomiota; miksi ihmeessä postaa kuvia itsestään bodyssä?!
Ja edes vahingossa ei nosta yhtään "arvostelevaa" juttua itsestään
Eiköhän kaikki häntä arvostelevat joudu estolistalle suoraan. Hän joka koko ajan mainostaa miten avoin on kaikelle...kuitenkaan minkäänlaista kyseeenalaistamistakaan ei kestä.
Narsistisia piirteitä nousee esiin nykyään aika usein; ja alkoholi tuntuu vaan lisäävän piirteitään.
Ennen oikein odotin postauksiaan; Vaikka elämäntilanteeni aivan eri: asun yksin,eikä minulla ole lapsia...oli virkistävää & mielenkiintoista seurata aikaa Vaihtovuosi Sodankylässä- aikaa
Vierailija kirjoitti:
En sano että tuo Inarin nykyinen elämä ja tapa elää olisi millään tapaa väärä, kukin saa tehdä elämästään omanlaista ja toivottavasti on oikeastikin yhtä onnellinen mitä sanoo!
Mutta se mikä ärsyttää on se, ihan kuin hän olettaisi että "kaikki muut" naiset on pidättäytyväisiä kaiken seksuaalisuuden ym suhteen yhteiskunnan normien takia että hänen täytyy nyt olla suunnannäyttäjä ja rohkaista muita samaan.. en itse ihaile tippaakaan tuon tyylistä avointa seksipuhetta tai muutakaan räväkkyyttä, vaan enemmän sellaista tyylikästä rohkeutta. Ja ei, ei siksi koska kokisin häpeää niistä (kuten Inarin mielestä kaikki kokee ja siksi ei puhu), vaan minun mielestä sellaiset puheet yli 30v naisella tekee halvan oloiseksi. Rehellisestä ja suorahkosta (kunhan ei loukkaa) puheesta pidän kyllä, eli en myöskään pidä niistä somettajista jotka silottelee asioitaan ja antaa vaan pieniä täkyjä "meneillään olevista asioista" elämissää
Se tuli vielä mieleen miten tuntuu että Inari on nyt ihan täpinöissään kaikista kaksimielisistä jutuista ja vitseistä. Itsellä ne taas tulee jo melkein korvista ulos kun 10vuotta tehnyt töitä pääasiassa miesten kanssa duunarialalla. Inari taas ollut elämänsä ehkä sivistyneemmässä seurassa jossa alapäähuumori ym ei ole kuulunut työpäiviin 😁
Totta töriset, eli olen samaa mieltä kanssasi. Maku mennyt Inarista. Suut ja silmät täyteen työntää omaa agendaa, seksin papitar. Eiköhän meno muutu, kun elämän rakkauden taas löytää ja tajuaa lempata sen höpömassukan. Täysin tyhjänpäiväinen kaveri, tai miksei yksi asia toimi heillä ja se ei ole se yhteinen Live.
Minusta taas on mielenkiintoista seurata ihmistä ns. muutokohdissa, kun kehittyy eteenpäin. Varmasti nykyinen sisältö on sopimatonta heille, jotka ovat aiemmin seuranneet pelkän perheenäidin edesottamuksia.
Ihmisillä ja varsinkin keski-ikäisillä ihmisillä, on paljon tukahdutettuja toiveita. Hyvä, että joku uskaltaa repäistä. Moni menee laput silmillä siihen avioliitto-/lapsiperhe-putkeen. Sääliksi käy.
Niin no ehkä ei kannata tehdä niitä lapsia ja elää muita varten vaan elää omannäköistä elämää. Näin ei tarvitse tehdä mitään ylilyöntejä ja irtiottoja keski-iän kriiseilyssään.
Paitsi että ei pitäs kaikkia mauttomuuksia maailmalle kailottaa, vaikka ois kuinka tunnekuohuissa. Tai ehkä sitä en itse ymmärrä näiden somettajien sielunelämää.