Jos koulussa tulee itsetuhoinen olo, niin voiko opettajalta pyytää apua?
Jos siis on tilanne ettei muita aikuisia ole. Joskus oikeasti pelkään että teen itselleni jotain, esimerkiksi matkalla koulusta kotiin :/
Kommentit (58)
Voit olla yhteydessä aikuisiin koulussa, jos mahdollista. Voit myös olla yhteydessä Pelastakaa lasten nettitoimintaan (Netari). Siellä on Whatsapp-viestipalvelu ja chat-mahdollisuus turvallisen aikuisen kanssa. Luotettavat, koulutetut aikuiset voivat auttaa sinua eteenpäin. Et ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Terv.hoitajalta pyydä
Voit pyytää apua terveydenhoitajalta, opettajalta, kuraattorilta tai vaikka kävellä terveyskeskukseen aikaa varaamatta ja kertoa tilanteesi. Voit pyytää apua kavreidesi vanhemmiltakin. Tai kummitädiltäsi. Naapuristakin. Pääasia, ettet jätä apua pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalta tai ohjaajalta on varmasti helpointa pyytää apua. He ovat aina paikalla. Ja ehdottomasti voit ja kannattaa kertoa tuollaisesta tuntemuksesta. Sinun luvallasi sitten kerrotaan vanhemmillesi, terv. hoitajalle, kuraattorille tai psykologille siellä koulussa. Mitään ei tehdä ilman lupaasi ja kaikilla on vaitiolovelvollisuus.
Mitä ihmettä tämän kirjoittaja ja yläpeukuttajat oikein ajattelevat?!
Opettaja ei todellakaan voi jättää viemättä eteenpäin tilannetta, jossa alaikäinen on hengenvaarassa. Totta kai siihen hätiin kutsutaan ammattilaisia. Itsetuhoisista lapsista pitää tehdä lasu, jos näyttää, että apua ei muuten järjesty. Tämä on opettajan virkavelvollisuus.
Kuraattori voi viedä akuutisti itsetuhoisen oppilaan esimerkiksi päivystykseen.
Johan tuossa opettajan on ajateltava paitsi oppilaan turvallisuutta, myös omaansa. Miten kävisi opettajalle, joka salaisi moisen ja tilanne johtaisi lapsen kuolemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Koulu on vastuussa sinusta.
Ei ole. Lapsen huoltajat ovat vastuussa lapsestaan. Koulu on vastuussa vain siitä, että lapsi saa asianmukaista opetusta ja koulupäivä sujuu turvallisesti.
Sujuuko koulupäivä sun mielestä turvallisesti, jos lapsi vahingoittaa itseään?
Onko opettaja mielestäsi psykiatrian alan asiantuntija, jolla on keinot hoitaa itsetuhoista oppilasta? Aivan, ei ole. Siksi ei myöskään ole opettajan vastuulla toimia terapeuttina. Opettaja opettaa ja huoltajat huolehtivat siitä, että lapsi saa terveydenhuollon palveluita, jos niitä tarvitsee.
'
Jos lapsi puhuu pahasta olostaan opettajalle, on opettajan autettava lasta avun piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi sinulla on paha olla?
En tiedä. Ainakin mulla on olematon itsetunto, johtuen ehkä siitä että mua on vuosia kiusattu monin eri tavoin. Häpeän olla minä. Muistan kun vitosluokalla päätin että muutan itsessäni kaiken että kelpaisin. Yritin muuttaa mun luonnetta, vaihdoin vaatetyyliä jne. En koe olevani riittävä pärjäävien sisarusteni rinnalla. Vanhemmat on kaikella tavalla pettyneitä muhun. Sitten mua on myös käytetty hyväksi ja fyysisesti pahoinpidelty saman tekijän toimesta. Ap
Ap, sinun on saatava apua. Poliisiasia olisi tuo hyväksikäyttö ja pahoinpitely ja myös kiusaaminen. Itse jouduin äitinä aikoinaan viemään poikani koulukiusaamisen poliisille, kun se täytti monet kerrat pahoinpitelyn tunnusmerkit. Kiusaaminen loppui kun poliisi puuttui asiaan, koulu ei siihen valitettavasti pystynyt Voisitko saada jonkun poliisiasemalle tekemään rikosilmoituksen sinun kanssa? Sen jälkeen apua tulee. Loppu on tuolle kaikelle tultava ja sitten pääsee olo paranemaan. Älä jää yksin!
En tiedä onko kiusaaminen tällä hetkellä sellaista johon poliisi voisi puuttua. Se on sellaista ulkopuolelle jättämistä, ilkeitä katseita, ei suostuta istumaan viereen tai tekemään ryhmätöitä. Joskus se oli myös lyömistä, tönimistä, ulkonäön kommentointia, tavaroiden piilottelua, mutta ei enää tällä hetkellä. Ap
Mutta voisiko joku koululla auttaa tähän kiusaamisen nykytilanteeseen? Tuokaan kiusaaminen ei ole hyväksyttävää. Opettaja voisi luoda parempaa ryhmähenkeä jollakin keinoilla. Entä kuraattori tai psykologi, koulun velvollisuus on kuitenkin puuttua kiusaamiseen. Eiko oma opettaja näe sinun tilannetta luokassa? Entä pystyisitkö vaihtamaan luokkaa? Ei sinulla kasvaisi paha olo liian suureksi.
Ehkä voisin vaikka kuraattorille tai psykologille yrittää puhua. Kyllä opettajat näkee, esimerkiksi kun mun viereen ei suostuta istumaan. Silloin opettaja yrittää vaan saada sen tyypin istumaan mun viereen ja väittelee sen kanssa. Mun mielestä se on tosi nöyryyttävää. Mieluummin vain antaisi sen sitten istua toisessa paikassa. Ap
Hyvä, nyt yrität heti maanantaina saada aikaa kuraattorille tai koulupsykologille tai vaikka terveydenhoitajalle. Keinoja on auttaa sinua ja nostattaa itsetuntoa. Minun oma poika on samanikäinen ja kokenut samanlaista kiusaamista kuin sinä. Mutta puhuminen on auttanut häntä.
Ketään ei kiinnosta sinä ja sinun elämäsi. Karu fakta.
Jos sinulla oli hoitotaho, pyydä että teette toimintasuunnitelman mitä koulussa voi tehdä. Voit näyttää sen opettajalle.
Tärkeää olisi jos pääsisit esim vertaisryhmään, kiusattujen. Jokaiselle on tärkeää ystävyys. Jos luokalla ei ole ystävää, se voi olla eri luokalta tai toisesta kiulusta. Kuraattori ehkä opastaisi johonkin keskusteluryhmään josta ystäviä? Tai lastensuojelun työntekijä, olen kuullut erilaisista pizzakerhoista ym.
Sulla on huonoja kokemuksia koulukavereista, niin tarvitaan hyviä tilalle, rohkeasti, vaikka olisitkin ujo (niin on moni muukin!!). Ujoudessa tai epävarmuudessa on se raskas puoli, että kaltaiset eivät kohtaa toisiaan kun pitävät itseään huonona, vaikka olisivat toiselle rauhalliselle tyypille kultaa kalliimpi sielunsisarus!
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta sinä ja sinun elämäsi. Karu fakta.
Kyllä kiinnostaa, kaikista vain ei ole kuuntelijaksi ja auttajaksi. Älä yritä latistaa. Pitää vain toivoa tämänkin pojan kohdalla että sopiva apu löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi sinulla on paha olla?
En tiedä. Ainakin mulla on olematon itsetunto, johtuen ehkä siitä että mua on vuosia kiusattu monin eri tavoin. Häpeän olla minä. Muistan kun vitosluokalla päätin että muutan itsessäni kaiken että kelpaisin. Yritin muuttaa mun luonnetta, vaihdoin vaatetyyliä jne. En koe olevani riittävä pärjäävien sisarusteni rinnalla. Vanhemmat on kaikella tavalla pettyneitä muhun. Sitten mua on myös käytetty hyväksi ja fyysisesti pahoinpidelty saman tekijän toimesta. Ap
Ap, sinun on saatava apua. Poliisiasia olisi tuo hyväksikäyttö ja pahoinpitely ja myös kiusaaminen. Itse jouduin äitinä aikoinaan viemään poikani koulukiusaamisen poliisille, kun se täytti monet kerrat pahoinpitelyn tunnusmerkit. Kiusaaminen loppui kun poliisi puuttui asiaan, koulu ei siihen valitettavasti pystynyt Voisitko saada jonkun poliisiasemalle tekemään rikosilmoituksen sinun kanssa? Sen jälkeen apua tulee. Loppu on tuolle kaikelle tultava ja sitten pääsee olo paranemaan. Älä jää yksin!
En tiedä onko kiusaaminen tällä hetkellä sellaista johon poliisi voisi puuttua. Se on sellaista ulkopuolelle jättämistä, ilkeitä katseita, ei suostuta istumaan viereen tai tekemään ryhmätöitä. Joskus se oli myös lyömistä, tönimistä, ulkonäön kommentointia, tavaroiden piilottelua, mutta ei enää tällä hetkellä. Ap
Mutta voisiko joku koululla auttaa tähän kiusaamisen nykytilanteeseen? Tuokaan kiusaaminen ei ole hyväksyttävää. Opettaja voisi luoda parempaa ryhmähenkeä jollakin keinoilla. Entä kuraattori tai psykologi, koulun velvollisuus on kuitenkin puuttua kiusaamiseen. Eiko oma opettaja näe sinun tilannetta luokassa? Entä pystyisitkö vaihtamaan luokkaa? Ei sinulla kasvaisi paha olo liian suureksi.
Ehkä voisin vaikka kuraattorille tai psykologille yrittää puhua. Kyllä opettajat näkee, esimerkiksi kun mun viereen ei suostuta istumaan. Silloin opettaja yrittää vaan saada sen tyypin istumaan mun viereen ja väittelee sen kanssa. Mun mielestä se on tosi nöyryyttävää. Mieluummin vain antaisi sen sitten istua toisessa paikassa. Ap
Opettaja on varmasti tarkoittanut pohjimmiltaan hyvää kun on yrittänyt laittaa istumaan tämän tyypin sinun viereen, vaikka siitä ei hyvää seurannut. Minun mielestä kiusaaja ja kiusattu pitäisi kyllä erottaa toisistaan. Ei voi pakolla tykätä toisesta. Vaikka pitäähän tässä maailmassa tulla toimeen erilaisten ihmisten kaa, vaikka kaikista ei niin pitäisikään.
Opettaja voi soittaa lastensuojeluun ja saat apua sitä kautta. Voivat vaikka hakea sinut kiireellisesti koululta ja arvioida tilannetta. Kerro aikuiselle ❤️
Ei kukaan opettaja voi lasta yksin tuollaisessa tilanteessa. Kuultiin, mitä Oulussa tapahtui keskiviikkona. Tämäkin lapsi olisi voinut pelastautua, jos joku olisi välittänyt. Ja oltaisiin kiinnostuneita mitä lapset välitunnilla tekee. TikTOk-haasteet ei sovi kouluun, jos sen tuloksena joku kuolee.
Hei,
Voisitko hakea apua jo nyt? Olen varmaan sinua vanhempi, mutta ymmärrän ehkä tuon vanhemmat-kuvion.
Jos itse olisin nuorempana sanonut opelle että en uskalla lähteä kotiin koska pelkään että vahingoitan itseäni ja tästä olisi mennyt tieto kotiin niin vanhempani olisivat a) huutaneet "kuinka sinä kehtaat tehdä MEILLE näin" b) huutaneet "kuinka sinä voit häpäistä MEIDÄN kodin näin" c) huutaneet "mitään harrastuksia ei enää sitten ole kun niitä ei kerran arvosteta" d) huutaneet "minnekään ei sitten kotoa mennä kun suhun ei voi kerran luottaa" ja e) huutaneet "kaikki on sun eteen tehty ja selkä vääränä kannettu ja tässä on tulos, etkö sinä yhtään HÄPEÄ?"
Ja joo, yritin puhua kotiasioista koulussa terveydenhoitajalle ja opolle. Reaktiot kotona voi lukea edellisestä kappaleesta. Kannustan sinua olemaan lastensuojeluun yhteydessä. Jos olisin itse tiennyt että niin voi tehdä niin olisin soittanut. Meillä lastensuojelu oli vain yksi henkisen väkivallan apukeino: Jos et nyt tottele/tee niin kuin minä sanon niin soitan sosiaalihuoltoon ja siellä onkin sellaisia naisia jotka laittavat sinut järjestykseen kun minua et usko!