Ostatteko kaikki teille määrätyt lääkkeet?
Eli kyseenalaistatteko lääkärin määräämiä lääkkeitä!
Minulla on paljon lääkkeitä, eri sairauksiin. Ja lääkkeitä lääkkeiden sivuvaikutuksiin. Kaikista lääkkeistä en saa Kela-korvausta ja osa on hintavia. Lapsellani on myös lääkkeitä, jotka ostan. Hänellä kelakatto tulee täyteen loppuvuodesta. Omaa kelakattoa ei ole varaa maksaa vuodessa, valitettavasti. Osan lääkkeistä otan harvemmin kuin pitäisi ja osan jätän kokonaan apteekkiin.
Muita köyhiä, jotka laskevat pennejä myös apteekissa?
Kommentit (26)
Ostan kaikki ja otan ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaikki ja otan ohjeen mukaan.
Montako eri lääkettä sinulla on?
Minulla on 13 ja lapsella 5.
En todellakaan. Mulle on määrätty ties mitä pilleriä mutta todella harvaa niistä olen ikinä apteekista noutanut. Jos valitan lääkärille uupumusta vartin verran ja hän sen perusteella määrää minulle jotain kallonkutistustabletteja, niin harkitsen vakavasti kannattaako minun niitä käyttää.
En osta enkä ota minulle määrättyä kolesterolilääkettä, koska sain siitä ikäviä sivuvaikutuksia ja erikoislääkäri käski lopettaa lääkkeen käytön. Muut lääkkeet otan ohjeen mukaan.
En syö.
Joskus tuntuu, että lääkärit olettaa potilaan olevan hakemassa vain lääkkeitä.
En ole syönyt minulle määrättyjä Stelloja. Ihan hirveitä myrkkyjä ja ihan helposti en sellaisia ala syömään. Hain siis apua unettomuuteen, jota oli kestänyt jo kauan, enkä saanut sitä katkaistua. Siihen auttoi lopulta keskustelun kautta annettu lyhyt sairasloma, työpäivän lyhentäminen, liikunnan lisääminen, pimennysverhojen hankkiminen ja melatoniinit, jotka on Stelloja huomattavasti lempeämpi vaihtoehto. En ole siis mitenkään masentunut, mutta parin kuukauden ajan muutaman tunnin yöunilla tahtoi vähän alkaa tavarat putoamaan jo käsistä.
En myöskään ole myöhemmin hakenut uusittua melatoniinireseptiä, enkä määrättyä antibioottia, joka liittyi oletettuun virustartuntana tulleeseen nuhakuumeeseen. Otin saikun, nukuin pari päivää Buranan voimin, pidin kolmannen varalta kuumeettomana ja olin taas työkykyinen.
Tätä palstaa kun lukee, niin tulee kyllä selväksi, että järjettömän suuri osa ihmisistä jättää lääkkeet ostamatta tai ottamatta..
Ostan kaikki, tällä hetkellä aamuisin 4 pilleriä ja iltaisin 2 pilleriä. Eri lääkkeitä 5.
Ostan kaikki, koska en käy lääkärissä kuin aiheesta.
Kyseenalaistan. Olen itse sh enkä todellakaan alkaisi tiettyjä lääkkeitä syömään. Järkyttynyt olin kun sain tietää mitä kaikkia lääkkeitä äitinikin söi mm neljää verenpainelääkettä. Uutta lääkettä siis määrättiin eikä edellisiä lopetettu, vaikka eivät toimineet. Äiti oli yksinkertainen ja herrapelkoinen. Lääkärit oli seuraavia jumalista.
Kerran eräs lääkäri kirjoitti äidilleni tupakan vieroitukseen champix - reseptin. Äitini haki sen kalliin lääkkeen apteekista, vaikka ei mitään tarkoitustakaan lopettaa tupakointia. Oi voi.
Ostan, mutta saan paljon itse vaikuttaa siihen mitä lääkkeitä määrätään. Esim jos tarvitsen jotain unettomuuteen, niin osaan sanoa mikä siihen on ennen auttanut ja sitä kirjoitetaan. Jos minulla on virtsatietulehdus, osaan sanoa mikä lääke siihen on aikaisemmin auttanut ja sitä kirjoitetaan.
Ei minulle ole aikuisiällä turhia lääkkeitä kirjoitettu. Lapsena kyllä tyrkytettiin antibioottia joka nuhaan ja tietämättömänä vanhempani sitä antoivat. Jos nyt kirjoitettaisiin antibiootit virustulehdukseen, niin sitten en tietenkään hakisi sitä apteekista.
Vierailija kirjoitti:
No en. Lääkebisnes on bisnes.
Nykyään lääkärit kyllä laittavat mieluummin lääkityksiä katkolle kuin määräävät uusia.
En hae kaikkia sekä rahasyistä että ihan käytännön vuoksi. Esim. silmätippoja on kolmea erilaista. Samoja tippoja käyttää miesystäväni, jolla lääkekatto täyttyy. Tipat ovat kertakäyttöpipeteissä, joista jää aina sen verran, että pitäisi heittää roskiin. Minä siis käytän ne loput ja hyvin on toiminut, säästämme kumpikin ja saamme oikeat lääkkeet. Pitää taas selittää lääkärille, jota asia aina huolestuttaa... Kätevää kuitenkin. Suosittelen muillekin, kunhan muistaa pitää pipetin aina riittävän kaukana silmästä! Lisäksi en hae erästä reseptivapaata lääkevoidetta lainkaan (resepti silti kirjoitettu). Ei tehoa eikä ole aikomustakaan käyttää, minkä myös olen kertonut lääkärille. Käytän tilalla toista valmistetta, jonka haen Tallinnasta edullisemmin muutenkin siellä käydessäni.
Minulla on lääkkeen erityiskorvattavuus, eli lääkkeestä pitäisi maksaa vain se 4,50 €. En silti osta sitä, koska siitä ei ole mitään hyötyä.
Miksi ap ei hae lääkkeisiin erityiskorvattavuutta?
Ei riitä enää rahat. Diabetes / alku 50€ ja nyt alkaa olla täynnä katto mutta nyt yli viikon ilman sokerilääkkeitä. 20.11 on vasta rahaa olla ostaa lääkkeet.
Minulta lähtee nivelet sijoiltaan ja joka kerta saan burana 600 reseptillä. Niitä purkkeja on jo niin paljon etten tarvitse enempää.
En tod. Viimeksi viime talvena saikkua hakiessa lääkäri kirjoitti jotain masennuslääkettä, mutta en todellakaan hakenut.
Sen sijaan lähdin siitä suorilta ostaan kauniita kukkia, kasvonaamioita, hyvää teetä ym. ja kotiin rauhoittamaan hermostoani ilman lääkkeitä.
Lisäksi kävin kerran juttelemassa terapeutille, purkamassa ahdistunutta mieltäni.
Pari viikkoa olin saikulla ja menin takaisin töihin.
Ostan määrätyt jos jää rahaa käteen. Antibiootit ja muut akuutit lääkkeet ostan vaikka lainarahoilla jos ei muuten sillä hetkellä ole varaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
En tod. Viimeksi viime talvena saikkua hakiessa lääkäri kirjoitti jotain masennuslääkettä, mutta en todellakaan hakenut.
Sen sijaan lähdin siitä suorilta ostaan kauniita kukkia, kasvonaamioita, hyvää teetä ym. ja kotiin rauhoittamaan hermostoani ilman lääkkeitä.
Lisäksi kävin kerran juttelemassa terapeutille, purkamassa ahdistunutta mieltäni.Pari viikkoa olin saikulla ja menin takaisin töihin.
Lievään masennukseen tai väliaikaiseen apaattisuuten nuo on varmaan hyviä keinoja. Keskivaikeisiin tai vakaviin masennuksiin ei mitkään teet tai kasvonaamiot auta.
EN SYÖ LÄÄKKEITÄ! Onneksi olen kotona nyt kun meni 6 viikkoa osastolla ja KOTONA OLOSTA EI TULE MITÄÄN KUN ENSIVIIKOLLA alkaa neuroleptin pakko injektiot. Kauheaa vainoamista ja sitä alistamista!!!
No en. Lääkebisnes on bisnes.