Äiti matkoilla, lapsi sairastuu,isi sairaslomalle
Hei,olen äitiyslomalla ja lähdössä perjantaina vauvan kanssa reissuun missä tärkeitä hoidettavia asioita. Toinen lapsi 2v jää isänsä kanssa kotiin nutta perjantaiksi olen sopinut lapselle hoidon kun isä vielä töissä. Nyt kuitenkin vaikuttaa että lapsi sairastuu ja silloin tämä hoito ei onnistu koska paikassa on muitakin lapsia. Voiko siis isä tällöin jäädä sairaslomalla kipeän lapsen kanssa vai pitääkö minun jättää reissuun menemättä ?
Tarkennan vielä että olen pääsemässä ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen pois kotoa ,nytkin tosin vauvan kanssa nytkin. Ja turvana isä on yhtä tärkeä jos ei tärkeämpikin kuin äiti. Ihan flunssa kuume pukkaa, että ei mitään vakavampaa. Eli ei tarvibtulla arvostelemaan, vain vastaamaan kysymyksiini :)
Kommentit (37)
Tää on jännä ajatus, että lapsenhoidon ja palkkatyön voi yhdistää kätevästi etäpäiviä pitämällä. Miten ne työt mahtavat sujua, kun toisaalta valitetaan, ettei lapsenhoidolta pääse edes suihkussa käymään? Mistä töistä etäilette ja mitä etäpäivänne tarkoittaa työn etenemisen ja lapsen päivärutiinien kannalta?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:26"]
Palkattoman vapaan ainakin saa, pakkohan se lapsi on hoitaa. Voisiko pitää etätyöpäivän?
[/quote]
Etätyöpäivän pitäminen edellyttää, että niitä töitä oikeasti tehdään etänä. Sairaan taaperon kanssa epäilevällä en usko työtehojen olevan edes viittätoista prosenttia normaalista.
[/quote]
Mut jos työnantaja ei usko lapsen olevan sairas ilman lääkärintodistusta...?
No jos lapsi on oikeasti sairas. Lääkäri kirjoittaa todistuksen lapsen sairaudesta ja mies SAA jäädä kotiin. Se on sitten eri asia, saako siitä palkkaa. Olettaisin, että ei saa, koska äiti ei ole töissä.
Miehen täytyy aina työpaikalleen viedä todistus minun työssäolosta, jos hän jää kotiin sairaan lapsen kanssa. Minun ei tarvitse viedä omaan työpaikkaani.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:32"]
Jos lääkäri kirjottaa isälle sairaslomaa sairaan lapsen takia niin ei kai siinä mitään ongelmaa ole?
[/quote]
Jos isä on lapsen takia sairaslomalla, eikä äiti ole töissä olisi isän työnantajalle ilmoitettava sen olevan palkaton sairasloma. Isän työnantajan ei kuulu maksaa isälle palkkaa, jos toinen vanhemmista ei ole töissä. Sairasloma antaa kuitenkin selkeän oikeuden olla hoitamassa lasta.
riippuu työnantajasta onko päivä miehelle palkallinen vai palkaton, mutta totta kai voi jäädä hoitamaan jos lapsi on sairas eikä töissä ole juuri sinä päivänä joku erityisen tärkeä juttu. Jos hänellä on töissä silloin jokin kriittinen sovittu juttu, niin silloin palkkaatte sille päivälle hoitajan kotiin (näitähän on firmoja, joista saa tilata hoitajan sairastuneelle lapselle...)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 22:07"]
Tuo riippuu varmaan miehesi työnantajasta, kuinka tarkkoja ovat. Jos menee huonosti firmalla niin ehkä selvittävät onko äidillä mahdollisuutta hoitaa lasta... eipä uskoisi, että vähänkään järjellisessä ja kohtuulisesti toimeen tulevassa firmassa olisi tarvetta yhden poissaolopäivän vuoksi selvittää asiaa. Olisi varmaan eri tilanne, jos sairaus jatkuisi viikkoja tmv.
[/quote]
Se, että asiaa ei selvitetä ei tarkoita, että työnantajalla haluttaisiin maksaa aiheettomasti. Yleensä selvittämättömyys johtuu luottamuksesta työntekijöihin. Kun luottamusta käytetään väärin ja erityisesti, jos se ilmenee poissaolojen määrästä, silloin työnantajan luottamus työntekijöitä kohtaan vähenee.
Eikö olisi parempi, että toimii oikein työnantajaansa kohtaan? Luottamus voi säilyä ja jopa kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:29"]
Jos lääkäri kirjottaa isälle sairaslomaa sairaan lapsen takia niin ei kai siinä mitään ongelmaa ole?
[/quote]
Mikä ihmeen diagnoosinumero on "sairas, koska lapsi on sairas"? Ainakaan meillä ei työnantaja hyväksy tuollaista sairauslomalappua palkanmaksun perusteeksi.
[/quote]
ihme saivartelua, ei kai täällä jengi muista mitä siinä paperissa lukee "sairaan lapsen hoitoa varten 2 pv" ehkä esim. noin?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:50"]
No jos lapsi on oikeasti sairas. Lääkäri kirjoittaa todistuksen lapsen sairaudesta ja mies SAA jäädä kotiin. Se on sitten eri asia, saako siitä palkkaa. Olettaisin, että ei saa, koska äiti ei ole töissä.
Miehen täytyy aina työpaikalleen viedä todistus minun työssäolosta, jos hän jää kotiin sairaan lapsen kanssa. Minun ei tarvitse viedä omaan työpaikkaani.
[/quote]
Näin se on. Esim kunnallisen sopimuksen mukaan palkallisesti ei saa olla tilapäisellä hoitovapaalla, jos toinen vanhempi ei ole töissä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:32"]
Mistä töistä etäilette ja mitä etäpäivänne tarkoittaa työn etenemisen ja lapsen päivärutiinien kannalta?
[/quote]
Jos lapsi on jo isompi kuin taapero ja tosiaan sairas, niin lapsihan makaa päivän sohvalla ja katsoo videoita tai nukkuu. Ruokaa ja juomaa tarjotaan muutaman kerran päivän aikana, muun ajan vanhempi voi hyvin käyttää työntekoon. Samoin niitä töitä voi tehdä vielä illalla puolison palattua kotiin ja edelleen myöhemmin lapsen jo nukkuessa.
No nyt en enää ihmettele, miksi työnantaja korosti, että etäpäivä ei ole lastenhoitopäivä. En tiennyt, että jotkut oikeasti tekeekin niin!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:16"]
No nyt en enää ihmettele, miksi työnantaja korosti, että etäpäivä ei ole lastenhoitopäivä. En tiennyt, että jotkut oikeasti tekeekin niin!
[/quote]
Minulla oli yksi työntekijä koeajalla, joka teki etänä työnsä. Ihmettelin useamman kerran, kun töitä ei ollut saanut aikaan. Kun aloin toteamaan, että etätyö ei onnistu, vaan pitää tulla pääpaikalle perehtymään töihin hän kertoi syyn. Lapsi heräilee ja vaatii syöttöä jne. eikä lapsen takia voisi lähteä kotoakaan joka päivä. Sanoin, että kotona työajaksi lasketaan se kun tekee töitä ja pyysin ilmoittamaan minkä ajan on oikeasti tehnyt töitä, jotta oikaistaan tunnit. Oli kuulemma lapsesta huolimatta työkoneen ääressä aamusta iltaan ja sanoi, ettei lapsen takia voi tulla konttorille... Kysyin, keneltä asiakkaalta me laskutetaan hänen lapsenhoito vai kuuluuko se maksaa minun pussista.
Täh, pääsin mobiililla 2 sivulle!!!!
Eihän isä sairas ole, eikä siis sairaslomalle jää. Sen sijaan hänellä on oikeus ja mahdollisuus saada palkallista vapaata, TES:sta riippuen ehkä palkallistakin.
Meillä mies jää kotiin nyt, selitti tilanteen töissä. Hankitaan todistus. Siitä ei ollut puhetta onko palkallinen vai palkaton. Selviää ensi viikolla. Sillä ei väliä, kunhan pääsen reissuun vihdoin !
-ap
Työnantaja "pakotti" hiljaisena joulukuuna pitämään kaikki ansaitut vapaat pois. :/ Työnantaja kuitenkin iso paikka niin mietin että helpoin tie olisi ollut tuo lapsen sairasloma. Mutta ainahan vissiin kannattaa kysyä! Olen niin odottanut pääseväni edes johonkin joskus ..kiitos paljon vastauksista ja varsinkin hyvän reissun toivotuksesta..
Ja p.s. anteeksi kirjoitusvirheet, sylissä samalla yksi mönkijä...
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:19"]
Työnantaja "pakotti" hiljaisena joulukuuna pitämään kaikki ansaitut vapaat pois. :/ Työnantaja kuitenkin iso paikka niin mietin että helpoin tie olisi ollut tuo lapsen sairasloma. Mutta ainahan vissiin kannattaa kysyä! Olen niin odottanut pääseväni edes johonkin joskus ..kiitos paljon vastauksista ja varsinkin hyvän reissun toivotuksesta.. Ja p.s. anteeksi kirjoitusvirheet, sylissä samalla yksi mönkijä... -ap
[/quote]
Työnantaja ei pakota vaan päättää lomien ajankohdan ja on järkevää laittaa väi lomalle, kun on hiljaista. Isälle ei kuulu palkallinen vapaa, jos äiti ei ole työelämässä. Työnantajaa ei kiinnosta,onko äiti reissussa vai ei.
Lapsen sairasloma ei anna isälle palkallista lapsenhoito-oikeutta!
Juuri ap:n kaltaisten takia meillä vaaditaan myös lapsen palkallisesta sairauslomasta lääkärintodistus ja todistus puolison työnantajalta, että puoliso ei ole ollut hoitamassa lasta samaan aikaan. Yritykset joutuvat säästämään ja ylimääräinen palkanmaksu on hyvä säästökohde.
Palkattoman vapaan ainakin saa, pakkohan se lapsi on hoitaa. Voisiko pitää etätyöpäivän?
[/quote]
Mikä ihmeen diagnoosinumero on "sairas, koska lapsi on sairas"? Ainakaan meillä ei työnantaja hyväksy tuollaista sairauslomalappua palkanmaksun perusteeksi.
Tärkeintä tässä minulle ei nyt ole saako yhdestä päivästä palkkaa vai ei vaan se saanko jonkun lapsen kanssa kotiin. En tiedä saako tuommoisia palkattomia vapaita ilman sairastodistuksia koska niitä emme ole tarvinneet ennen. eli kysyin koska en vain tiedä koska ennen emme ole tilanteessa olleet. Ei ole tarvittu lapsen sairaslomia eikä palkattomia vapaapäiviä, tunnollisesti olemme vaan töissä käyneet ja nyt tunnollisesti kokopäiväisesti olen kotona molempien lapsieni kanssa. Eiköhän ne todistukset ole tulleet ihan sen takia mihin tää yhteiskunta on kaikenkaikkiaan mennyt ja ihan muunlaisten kun minun kaltaisineen takia.
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:26"]
[/quote]
Etätyöpäivän pitäminen edellyttää, että niitä töitä oikeasti tehdään etänä. Sairaan taaperon kanssa epäilevällä en usko työtehojen olevan edes viittätoista prosenttia normaalista.