MAALISKUISTEN la-su pino
Kommentit (27)
Kestättekö jos valitan vähän, vaikkakin on näin kaunis ilma...;) Mutta kun nuo pirun liitoskivut vaivaa, ihan tuonne häntäluuhun asti sattuu ja voitte vaan kuvitella millaista on kävellä! Tästä kun vatsa alkaa kunnolla kasvaa niin mitenköhän mahtaa meikäläisen käydä?! Eka raskaus oli niin tosi helppo ja yleensä olen melko selkävaivainen, mutta silloin ei ollut kertaakaan selkä kipeä, edes lopussa! Nyt sitten on jo alaselkä melko jumissa ja viikkoja vasta tämän verran. Ehkäpä tuo tytön nostelu mitä ihmeellisimmissä asennoissa ei ainakaan tilannetta helpota :) Ja luulen myös, että kroppa ei ole tuosta vuoden takaisesta synnytyksestä vielä ihan täysin toipunut. Pelottaa vaan, että millainenhan sitä on sitten tuolla alkuvuodesta...
Mulla on maha myös jo melkoinen pallo, näin iso olin ekassa raskaudessa vasta puolenvälin jälkeen! Uskottava se vaan on, että tokasta näkyy nopeammin. Mutta ihan kiva että näkyy! Tämä on mun vika raskaus ja haluaisin nauttia siitä täysin siemauksin!!! Viimeksikin liikkeet tuntui tosi aikaisin, rv 16+ ja nyt odottelenkin pikkuhiljaa koska alkaa mukavat värinät masussa.
Huomisesta alkaa sitten vieläkin kiireempi töissä kun alkavat nuo yo-kirjoitukset. Huomenna on heti enkun kuuntelu ja korjattavia papereita tuleekin mulle melkoinen nippu... Onneksi tuo väsymys ja pahoinvointi on kuitenkin väistynyt, jotenkin jaksaa siis töissä taas vähän paremmin.
Oli mulla jotakin muutakin mitä piti sanoa, mutta en nyt muista... Taidanpa lopettaa ja surffailla noilla saksalaisilla nettisivuilla tuplarattaita etsimässä. Ensi viikkoon!
napoltti rv 14+3
Hei vaan kaikille!
Täällä alkaa olo olla melkoisen hyvä! IHANAA :)
Oksentelu on loppunut jo n. 3vk sitten, joka päivä viellä sillontällön vähän etoo, mutta se kuuluu asiaan.. kunhan ei tarvii vaan halia enää tuota posliinipyttyä :)
Joka päivä on tullut kyllä pienet tirsat otettua samalla kun nuo meidän poitsut nukkuu päikkäreitä. Mutta väsymys varmaan kuuluu asiaan kun kotona vilistää 3v ja 10,5 kuinen ja molemmilla sitä virtaa riittäisi vaikka muille jakaa!!
Tänään tuossa päätin olla reipas, kun esikoinen lähti kummille hoitoon aamupäiväksi. Siivosin koko talon itekseni.. tuli imuroitua ja tampattua matot ja jopa lattiat pestyä.. Kyllä nyt on hyvä mieli ja meinasin jos vielä miestä ilahduttaisi pannarilla kun illan hämärällä kotiin töistä palaa. Luulempa että siitä pannarista ilahtuisi muukin sakki ;)
Ihanaa kun alkaa syksy tehdä tuloaan. Olen ihan ehdottomasti syys ja talvi ihmisiä :) Kesästä, varsinkaan helteisestä semmoisesta en ole oikein koskaan perustanut... tiedä häntä miksi..
On vaan niin ihanaa kun saa vetää villasukat jalkaan ja ulkona tuulee ja sataa. Tai kun voi poltella kynttilöitä, on pimeää ja pakkasta..
Mutta tässä tätä olikin... omaa napaa...
Nyt pitänee lähteä ruoan laittoon, kun se esikoinen varmaan nälkäisenä kohta kotiin palaa.
t. K@tju
Nyt aluksi...
Pirriäinen, mulla on kans etuistukka ja sen takia sanoivat ultrassa, ettei neuvolan laitteilla välttämättä kuule sydänääniä vieläkään. Lisäksi vauveli oli hieman pienempi kuin mitä viikot on, mutta enpä ala nuiden muutaman päivän takia muuttamaan päivämääriä.
Tappert, mulla on aina ollut selän kanssa ongelmia, sukuvika, eikä sitä ole sen tarkemmin tutkittu. Välilevyissä on jotain häikkää melkein kaikilla sukulaisilla. Mulla oli eka raskaudessa sellainen tukivyö, mutta sitäkään ei kannate liian aikaisin käyttää kun sitten " selkä ei vahvistu luonnollisesti" sanoi eräs fysioterapeutti. Synnytykseen antoi sellaisen ohjeen, että liiku niin kauan kuin voit ja minähän liikuin, kunnes komennettiin maate. Ei siis tarvi lenkkeillä, itse osan ajasta seisoskelin vain lämpimän suihkun alla, ja keinuin puolelta toiselle, että selkä pysyi liikkeessä.
Viivi99 mulla on melkein aina ummetusta, mutta eka raskaudessa kävi niin, että maha toimi säännöllisesti melkein puolesta välistä loppuun asti. Eli juuri päinvastoin kuin monelle käy. Oiskohan mulla suolessa joku mutka joka oikenee kun kohtu kasvaa ? :D
Mulla on joku nuha, mutta en oiekin tiedä liittyykö tähän raskauteen kun tämä asunto on niin kyseenalaisesti " terveellinen" vessan seinissä on jos minkä näköistä laikkua, mutta onneksi ei asuta tässä enää kuin pari viikkoa. Sittenpä sen näkee paraneeko tämä nuha :)
Niska jumii jotenkin tavallista herkemmin, mutta siinäkin taas... en yleensä maalaile seiniä ja rakenna taloa :D Joten sekin voi parantua kun ollaan muutettu.
Kauhea viime hetken viimeistely menossa kun pitäis päästä muuttamaan...
Että sellaista täällä !
Nyt lohikeiton keittoon, että saa talkooporukka ruokaa :)
t.punkeli rv 13 + jotain päälle :)
kurkkukivuissa ja yskässä raskaana, kun ei saa ottaa mitään tehokkaita lääkkeitä. Lisäksi hakkaava yskä on saanut pariin kertaan myös oksennuksen alulle :-( Että sellaista, kävin päivystyvällä ja seuraillaan CRP:tä, että lähteekö tulehdus nousuun vai ei. Antibiootteihinkaan kun ei turvauduta kuin " tositilanteessa" .
Olenkin tässä miettinyt, että tämä saattaa hyvinkin olla viimeinen raskausaikani, enköhän ole oman osuuteni tehnyt tämän kolmannen vauvan jälkeen. Ei kiitos enää pahoinvointia.
Vaikka keski-ja loppuraskaudesta kyllä olen osannut nauttia - olen säästynyt niihin liittyviltä vaivoilta, ainakin toistaiseksi.
Huomenna pääsen np-ultraan kun viikkoja tasan 13. Liekö joku uusi käytäntö Kättärillä kun rakenneultrakin oli tasaviikoille laitetty (19).
Meidänkin pitäis keksiä työnimi tälle pikkuiselle, auttaisikohan huominen mietinnässä?
Kaneli rv 12+6
Täällä olen taas=)
Tuossa vuokrasimme lapsille Peter Pan:in ja laitoimme sipsit ja vohvelit ja jaffat olkkarin pöydälle(jossa meillä lapset EI koskaan syö eikä juo)
Käärimme maton pois alta(mikä oli hyvä sillä 2 kuppia jaffaa lainehti lattialla)ja johan oli pienestä asiasta riemu ylimmillään.Ja äiti ja isäkin sai pienen ,ansaitun lepohetken.
Näistä taustalta juttuja seuraavista henkilöistä.Eiköhän he jo ole saanut palautetta mikä on hyvien tapojen vastaista.=)Luulisi ymmärtävän!
Tukivöistä.Aiemmissa(3 ekaa)mulla oli äitiysliikkeissä myytävänä olleita alushousuja joissa tuki kudottu itseensä(verkkokudos vatsan yli ja selässä vahvike selkää tukemaan).Tuki alavatsalle ja selkään.Erittäin hyviä.Nyt vaan neljännestä eteenpäin en ole hyviä sellaisia löytänyt mistään.Sitten onkin ollut käytössä Anitan tukivyö jolle kehut myös.
Tähän raskauteen tilasin Babyideasta Carriwell tukivyön.Joka on kuin masutuubi,selän ja vatsan tuella.(myös anitan vyö tallessa)
Vielä ei siitä kokemusta mutta tuntui hyvältä kun testailin=)
Todellakin varoituksen sana.Jos TUKIVYÖT aiheuttavat supistuksia,kannattaa luopua nopeaa sen käytöstä!Oma kohtainen kokemus myös siitä.
Omaan napaan ei uutta!
Nt-ultra tiistaina,hui!
Leanna kera katraan ja sissin rv 12+
Perjantaina oli meillä np-ultra.. Ensin kun lääkäri koitteli käsin kohtua niin sanoi että ei ole juurikaan kasvanut, ja mulle iski heti kauhea paniikki että vaavi on kuollut kohtuun, mutta huokasin sitten helpotuksesta ja taisi siinä kyyneleitäkin valua kun alkoi ultraamaan ja sieltä löytyi ihan oikean kokoinen (yhden päivän heitto neuvolan viikkoihin) pikku Sipsu.. Sydämen lyönnit nähtiin ja hirmuisesti Sipsu siellä heilutteli isille ja äidille käsiä ja jalkoja, oli kyllä unohtumaton kokemus. Niskaturvotusta oli 0,7mm, eli ei juuri lainkaan, huh. Nyt ollaankin sitten uskaltauduttu kertoon jo molempien vanhemmille, kavereille ajateltiin kertoo ehkä vasta joskus kuukauden päästä, vaikka saas nähdä kuinka käy kun tekisi mieli julistaa tää koko maailmalle, olen ihan onnessani! =)
Miehellä oli kurkkukipua ja nuhaa kun tuli perjantaina kotiin ja tänään aamulla oli sitten jo meikäläiselläkin, harmittaa kun on nyt sitten tosi vetämätön olo, ja ei tee mieli syödä yhtään mitään vaikka nälkä vähän oliskin, tarttee oikein miettiä taas että mitä saisin alas.
Hieronnasta kyseli joku, niin mun hierojani ainakin sanoi että mahallaan maaten hierotaan niin kauan kun se tuntuu hyvältä, mutta alaselkää ei hierota lainkaan, koska se voi kai aiheuttaa keskenmenon, ja sitten kun ei voi enää mahallaan olla niin ainakin mun hierojani hieroo kuulemma istualtaankin. Mulla on kanssa ollut jo ennen raskautta ton alaselän kanssa ongelmia, ja nyt ovat selvästi pahentuneet, lääkäri sanoi että todennäköisesti pahenee vaan raskauden aikana, kovasti pitäisi muistaa kävellä ja sauvakävelykin tekisi kuulemma tosi hyvää, joten kait ne sauvat sitten tarttisi ostaa. tukivyön olen myös suunnitellut jossain vaiheessa hankkivani, voiko sitä muuten käyttää jo ennen kun masu kasvaa?
(.) Masuun kuuluu oikein hyvää, ja on kyllä ihanaa kun nyt uskaltaa jo luottaa siihen että kaiken pitäisi olla siellä hyvin. Oikealta puolelta alamasua vihloo silloin tällöin, ei tosin ihan joka päivä, mutta sitten kun alkaa vihloon niin yleensä aina useempaan kertaan peräkkäin..
sohvi84 + sipsu 12+5
Onpa ihanaa kun aurinko paistaa. Täällä meillä on aika kylmä. On kuitenkin ihanaa kun on vähän kirpakka ilma, olinkin jo niin väsynyt ainaisiin kesähelteisiin... On sitä paitsi todela kivaa laittaa esikoisellekin pitkälahkeisia pääle. Meinasivat jäädä pieneksi ja kokonaan käyttämättä. No talvella se pukeminen ei olekaan enää yhtään hauskaa ison mahan (toivottavasti ei tällä kertaa tule niin suuri) kanssa!!
Päänsärky jatkuu jatkumistaan. Ikävää!! Nuhaa minulla ei ole ollut. Esikoiselta oli kyllä nenä koko ajan tukossa alusta saakka ja aukesi yht' äkkiä synnytyspöydällä heti pojan syntymän jälkeen. Ihmeellistä. Kaikkea se raskaus voi teettääkin. :)
Te muut pohdiskelevat masun näkymistä... Mulla se pullahti esille huomattavasti aiemmin kuin edelisellä kerralla. Ei ole voinut peitellä pitkään aikaan. Outoa kuitenkin että olen laihtunut tämän odotuksen aikana. Taitaa pienokainen elää vararavinnolla, jota jäi esikoisesta kymenisen kiloa. Mutta hyvä vaan! :) Ei kyllä tarvitsis tulla saman verran painoa kuin viimeeksi tuli, huimat 26 kiloa! No synnärille jäi 12 kiloa, mutta ne muutama kilo on ollut erittäin vaikea pudottaa. Toivottavasti selviäisin 10 kilolla! Pitää pitää peukkuja. Mulla oli viimeeksi ihan mielettömästi turvotusta. Se johtui osaksi virtsatietulehduksestakin, joka oli ollut kuukausia. Eikä mulla ollut minkäänlaisia oireita. Se oli outoa kun olen sairastanut tulehdusta kymmeniä kertoja viimeisen 5 vuoden aikana...
Selkävaivoista: Mulla on seisomatyö ja sain viimeeksi erittäin pahan yläseläntulehduksen kaksi viikkoa ennen äitiysloman alkua. Mahanikin oli niin iso ja painava, ettei lantiovyöstä ollut minkäänlaista apua! Kävin lääkärissäkin, muttei sille voinut oikeen tehdä mitään... Mulle sitten suositeltiin osteopaattia. Paikkakunnallamme on odottaviin äiteihin erikoistunut osteopaatti (en suosittele ihan ketä tahansa osteopaattia. " tietämätön" hirominen voi aiheuttaa enneaikaisen synnytyksen). Sain kuin sainkin peruutusajan seuraavalle päivälle, muuten olisin saanut odottaa. Tunnin hoidon jälkeen olo oli kuin 7. taivaassa ja kivut olivat tipotiessään, eikä enää palannut takaisin. Se siis tpsi, vaikka olinkin ennakkoluuloinen...
Nyt menen tästä kuitenkin ruokkimaan muksua. Huomiseen!
Hanna